Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Angående uppladdning av bilder och fel i text

  • Smulpajen 27 september 2008

    Skrivet av desireek den 27 sep 2008

    Så intressant!
    Tidigare i denna tråd är godkännare inte ansvariga på något sätt för vad de själva godkänner och vad som publiceras här på MK. Nu plötsligen säger samma godkännare "Och ja om man vill ha hjälp så bör man vända sig till oss på annat sätt, för det är ju inte alltid säkert att någon ansvarig är inne"?????

    Kan inte annat än hålla med! Det är mycket som är dubbelbottnat...

  • enAnnan 27 september 2008

    Jag förstår verkligen inte vad som är intressant eller dubbelbottnat, men ni två får väldigt gärna förklara.

    När jag skriver någon ansvarig så vet jag med fakta att de som är ansvariga för sajten inte alls hinner läsa allt och alla trådar. Samtidigt skriver jag att om man har problem eller behöver hjälp (vilket inte var fallet för någon av er) så kan de ta kontakt med någon av oss godkännare. Självklart kan väl vi förklara varför receptet inte blev godkänt, eller vad hon behöver göra, eller förmedla vidare så hon inte behöver känna sig besviken - iom det skriver jag väl inte att vi har något ansvar över Matklubben. Vi försöker hjälpa till, eller jag försöker hjälpa till - och för det får jag av vissa medlemmar??? Jag hoppas att det finns någon villig att hjälpa om ni någongång hamnar i sådana situationer....

    Jag har ansvar gentemot Matklubben att göra det de bett mig om på min fritid, följa de regler de sagt. Men jag har inget ansvar om någon vill prata om eller reglera reglerna.
    Jag är ansvarig för att följa reglerna när jag godkänner, men jag har inte skrivit dem.

    Det här börjar allvarligt bli löjligt, men jag har riktigt roligt på min kant att alla får läsa vad som skrivs.

  • segerwitch 27 september 2008

    Skrivet av enAnnan den 27 sep 2008

    Du missförstod mig Smulpajen.

    Jag tycker inte alls att det bara måste vara beröm i trådarna, däremot tycker jag att det ska vara konstruktiv kritik och givetvis får man tycka vad man vill.
    Ang vad man får skriva i trådarna så finns det ju regler om det oxå, när man blir medlem bl a, så de har du ju redan läst och lever upp till.

    Sedan ser man ju ganska snabbt vad som är konstruktiv kritik från medlemmar och vad som är annat. Det märks vilken person man har att göra med, om det händer i fler trådar eller på fler ställen. Om det är sakligt och tydligt eller om man ropar "varg" lite för tidigt.

    Och ja om man vill ha hjälp så bör man vända sig till oss på annat sätt, för det är ju inte alltid säkert att någon ansvarig är inne, då vi har hög trafik på denna sida och inte hinner läsa alla trådar. Men det är klart vill man bara visa missnöje så går det ju bra att skriva här.
    Men ibland är det bättre att fråga, innan man skriker till. För ibland har man fel själv och då visar man bara alla andra vem man är och vad man går för. Och även detta ger ju en bild av människor...


    :oJag tror att det var du som missförstod smulpajen??hon vände sig ju till ankianka, för det att någon kan sätta in en bild utan att fråga receptinnehavarn om lov, efter att själv har blivit utsatt för det, du måå tycka att jag inte har med det att göra.. men som medlemm är jag naturligtvis intresserad av vad som händer i klubben, hur vore det om godkännarna gav sig till känna ? när dom godkännde ett recept, så vore det lättare för oss att veta vem man skulle vända sig till:o

  • Smulpajen 27 september 2008

    Skrivet av enAnnan den 27 sep 2008

    Jag förstår verkligen inte vad som är intressant eller dubbelbottnat, men ni två får väldigt gärna förklara.

    När jag skriver någon ansvarig så vet jag med fakta att de som är ansvariga för sajten inte alls hinner läsa allt och alla trådar. Samtidigt skriver jag att om man har problem eller behöver hjälp (vilket inte var fallet för någon av er) så kan de ta kontakt med någon av oss godkännare. Självklart kan väl vi förklara varför receptet inte blev godkänt, eller vad hon behöver göra, eller förmedla vidare så hon inte behöver känna sig besviken - iom det skriver jag väl inte att vi har något ansvar över Matklubben. Vi försöker hjälpa till, eller jag försöker hjälpa till - och för det får jag av vissa medlemmar??? Jag hoppas att det finns någon villig att hjälpa om ni någongång hamnar i sådana situationer....

    Jag har ansvar gentemot Matklubben att göra det de bett mig om på min fritid, följa de regler de sagt. Men jag har inget ansvar om någon vill prata om eller reglera reglerna.
    Jag är ansvarig för att följa reglerna när jag godkänner, men jag har inte skrivit dem.

    Det här börjar allvarligt bli löjligt, men jag har riktigt roligt på min kant att alla får läsa vad som skrivs.

    "Jag hoppas att det finns någon villig att hjälpa om ni någongång hamnar i sådana situationer...."
    Det här tycker då jag är dubbelbottnat. För mig verkar det som du även är trådpolis. Och jag håller med om att det här är väldigt löjligt. Jag kommenterade ankianka och fick svara av dig...

  • enAnnan 27 september 2008

    Di bad en godkännare förklara! Jag förklarade. Läs ditt eget inlägg

  • enAnnan 27 september 2008

    Skrivet av segerwitch den 27 sep 2008


    :oJag tror att det var du som missförstod smulpajen??hon vände sig ju till ankianka, för det att någon kan sätta in en bild utan att fråga receptinnehavarn om lov, efter att själv har blivit utsatt för det, du måå tycka att jag inte har med det att göra.. men som medlemm är jag naturligtvis intresserad av vad som händer i klubben, hur vore det om godkännarna gav sig till känna ? när dom godkännde ett recept, så vore det lättare för oss att veta vem man skulle vända sig till:o


    Nej jag missförstod inte Smulpajen. I sista meningen ber hon en godkännare förklara och jag gjorde just precis det Hon bad om.

    Sedan det du skriver tycker jag är väldigt bra för jag har hela tiden varit för att vi godkännare ska skriva under med våra namn för lättare kontakt när det uppstår frågor osv.
    Men då vi får så mycket skit för vårat ideella engagemang (som tar många timmar i veckan) så är det några som alls inte vill det och Matklubben har beslutat att det inte ska stå några namn. Så återigen en fråga att ta upp med de ansvariga.
    Men jag håller som sagt med dig. (Y)

  • enAnnan 27 september 2008

    Och för att jag återigen uppmärksammade en medlems önskan om en förklaring, blev jag alltså kallad trådpolis?? Snart dags att sluta förklara tror jag. Andra orkar inte längre för att de blir kallade namn och annat som synes, jag börjar förstå det mer och mer.
    Det blir mindre och mindre roligt att hjälpa till.

  • enAnnan 27 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 27 sep 2008

    Skrivet av ankianka den 27 sep 2008

    Frågan är VARFÖR det inte blev godkänt? Någon godkännare kanske kan svara på det?

  • Smulpajen 27 september 2008

    Om jag fattade det hela rätt så ville ankianka ta bort en bild i ett recept som tidgare var godkänt. Min undran var varför inte det gick? Du kunde inte svara på det mer än att receptet redan fanns. Men jag behöver inga mer svar.. inte min sak att reda ut.
    Jag kan också säga till dig, EnAnnan att jag givit godkännarna mycket beröm i andra trådar för erat arbete. Men man måste även få ifrågasätta saker man inte är nöjd med. Men kritik kan vara farligt, och en del känner sig trampad på tårna. Du skrev härodagen att vi skulle ta det privat, och vill du göra det är det upp till dig. Jag har inte börjat det här "tjafset" med dig ikväll. Kanske borde du tänkt på din egen uppmaning.

  • enAnnan 27 september 2008

    Om du tittar på sidan 4 i denna tråd så står det precis det du skrivit
    "Frågan är VARFÖR det inte blev godkänt? Någon godkännare kanske kan svara på det?"
    Med versaler och allt, du frågar varför receptet inte blev godkänt. Jag svarade inte exakt på det, jag svarade bara att om man sett receptet så hade man förstått varför för jag vill inte peka på vad enskilda medlemmar gör fel här i en tråd, det har jag skrivit till henne. En annan godkännare skrev ung samma sak. Som svar på din fråga.

    Och återigen som jag skrivit tycker jag att konstruktiv kritik är väldigt bra. För vi är människor och gör fel allihopa. Jag känner mig inte trampad på tårna av konstruktiv kritik, Och givetvis får man ifrågasätta saker, det gör jag med, ofta. "Trådpolis" är inte konstrutiv kritik eller ett ifrågasättande, det är ett nedvärderande ord om min privatperson.

    Alla borde vi tänka på våra uppmaningar. Jag svarade då du bad om svar, vet inte vilket tjafs jag startade då. Tyvärr tänker jag fortsätta svara om människor undrar saker och ting.

  • Smulpajen 27 september 2008

    Skrivet av enAnnan den 27 sep 2008

    Om du tittar på sidan 4 i denna tråd så står det precis det du skrivit
    "Frågan är VARFÖR det inte blev godkänt? Någon godkännare kanske kan svara på det?"
    Med versaler och allt, du frågar varför receptet inte blev godkänt. Jag svarade inte exakt på det, jag svarade bara att om man sett receptet så hade man förstått varför för jag vill inte peka på vad enskilda medlemmar gör fel här i en tråd, det har jag skrivit till henne. En annan godkännare skrev ung samma sak. Som svar på din fråga.

    Och återigen som jag skrivit tycker jag att konstruktiv kritik är väldigt bra. För vi är människor och gör fel allihopa. Jag känner mig inte trampad på tårna av konstruktiv kritik, Och givetvis får man ifrågasätta saker, det gör jag med, ofta. "Trådpolis" är inte konstrutiv kritik eller ett ifrågasättande, det är ett nedvärderande ord om min privatperson.

    Alla borde vi tänka på våra uppmaningar. Jag svarade då du bad om svar, vet inte vilket tjafs jag startade då. Tyvärr tänker jag fortsätta svara om människor undrar saker och ting.

    Suck....det var inte du som skrev att det var en dublett, jag hann inte rätta mig själv tyvärr, men tanken var nog densamma. Och har ett recept blivit godkänt en gång borde det ju få fortsätta vara det. SLUT.

  • 27 september 2008

    1. Vilka är de ansvariga för siten?
    2. Hur blir man "godkännare av recept"?
    3: Varför behövs "godkännare av recept"?
    4. Vilka är godkännare av recept?
    5. Varför har godkänare av recept inget som helst ansvar för vad de godkänner?
    6. Varför jobbar ca 20 godkännare ideellt (dvs utan ekonomisk ersättning) med en site som tjänar pengar på deras ideella arbete?
    Det som står i FAQ ang ovanstående är inte tillräcklig information.
    Den bristande kunskapen ang. publicering av bilder och text är uppenbar bland sitens ansvariga inklusive godkännare, tyvärr!

  • enAnnan 27 september 2008

    Ja det får det vara också om man inte ändrar om i texten så det blir oläsligt eller felstavat, eller om samma recept kommer in två gånger på raken.

  • enAnnan 27 september 2008

    desireek:
    Du är välkommen att skicka in dina frågor till matklubben, så är jag säker på att du kan få svar på åtminstone några frågor. Alla godkännare vill som sagt inte ge sig till känna. Och vi har ansvar för att följa de regler vi har som Matklubben konstruerat.
    Vidare så kan jag bara svara på varför jag jobbar ideellt. Jag gillar den här sidan och svenska språket och behärskar både mat och svenska bra, dessutom hänger jag här en del för jag trivs så bra här och då hjälper jag gärna till.
    Sedan står det ju klart och tydligt att man själv som medlem är ansvarig för det man lägger in, det var inte så svårt va? Då kan inte vi som godkänner ha ansvar för det.

    Om du tycker att jag eller de som driver stället har "bristande kunskap" så är det upp till dig och ingen tvingar dig att vara här. Men tydligen så är det många andra som gillar Matklubben.
    Med tanke på de meddelanden jag fått ang denna disskusion och med tanke på aktiviteten i detta forum och antal recept som kommer in varje dag så måste ju några tycka att det som medlemmar och vi gör här är bra.

    Så räcker inte informationen som står i nederkant för dig är det bara att kontakta Matklubben via mail, telefon eller brev. Jag kan svara på frågor som rör godkännande eller mig personligen - jag svarar inte för de ansvariga

    Du har fortfarande inte svarat på min fråga om vad som var så spännande med mitt svar som du t o m har citerat.

  • segerwitch 27 september 2008

    Skrivet av desireek den 27 sep 2008

    1. Vilka är de ansvariga för siten?
    2. Hur blir man "godkännare av recept"?
    3: Varför behövs "godkännare av recept"?
    4. Vilka är godkännare av recept?
    5. Varför har godkänare av recept inget som helst ansvar för vad de godkänner?
    6. Varför jobbar ca 20 godkännare ideellt (dvs utan ekonomisk ersättning) med en site som tjänar pengar på deras ideella arbete?
    Det som står i FAQ ang ovanstående är inte tillräcklig information.
    Den bristande kunskapen ang. publicering av bilder och text är uppenbar bland sitens ansvariga inklusive godkännare, tyvärr!


    (Y)Mkt intressanta frågor,som jag tyvärr inte tror blir besvarade!:o

  • enAnnan 27 september 2008

    3. För att Matklubben bestämt att recepten ska se hyfsat lika ut, typ som en kokbok, och att inte dubletter ska godkännas längre.
    Och för att få till det måste vi godkänna och ändra dem. Ni skulle se hur många recept ser ut när de kommer in. Det är mycket att göra med stavfel, särskrivningar, skiljetecken osv.

    Snart ska vi även börja ändra i Matklubbens alla "egna" recept, för att de ska bli lika, många många timmars arbete.

    Vill man inte ha det upplägget så finns det säkert många siter som godkänner att man skriver in recept hur som helst. Själv gillar jag när det är korrekt svenska och snyggt skrivet.

  • Annras 27 september 2008

    Smulpajen, anledningen till att ankiankas recept inte skulle godkännas eftersom det var en dublett, var att ankianka själv skrivit dubletten, och det var samma dag! Samma dag lägger alltså ankianka in två exakt likadana recept!

  • Annras 27 september 2008

    desireek: svaret på din fråga nr 6 är naturligtvis detsamma som gäller för alla som jobbar ideellt! Vad som driver en människa att arbeta ideellt är ett intresse och en vilja att hjälpa till!
    Hur hade du tänkt dig att Matklubben skulle kunna drivas, om det inte fanns några intäkter? Menar du att även webbyrån skulle arbeta ideellt? På sin fritid då, alltså inte under arbetstid, eftersom nedlagd tid alltid måste debiteras.

  • anluk 27 september 2008

    Varför jag jobbar ideellt för något jag inte tjänar ett dugg på. För att jag tycker det är så jäkla kul!!!!! Det var väl svar på fråga nr 6 tror jag.

    Godkännare av recept: jag är en av dem.

    Hur man blir godkännare. Anmäl dig till MK att du är intresserad. För tillfället tror jag vi är fullsatt men vem vet i framtiden kanske det finns plats för någon mer.

    Godkännare av recept behövs för att: Ja du en del av recepten som skickas in kanske behövs redigeras för att få ett så snyggt resultat som möjligt för oss alla, och det tror jag nog att vi vill eller hur? Vi "jävlas" ju inte för att ställa till det för några...

    Kunskapen av publicering: Vi gör bara det vi blivit sagda att göra. Källa skall anges för bilden, mer ansvarar inte vi godkännare för.

    Hoppas ni fått svar på några av dina frågor,.

  • ankianka 27 september 2008

    Oj oj oj, sicket kackel det vart. Jag ville bara ta bort en bild, jag inte själv lagt ut. Mej veterligen har jag inte lagt ut 2 likadana recept. Jag har inte heller bett någon godkännare förklara sig.
    Jag bara sa att jag blir less. Självklart förstår jag att lagar o förordningar måste följas.
    Ber om ursäkt att jag sa nåt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.