Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Angående uppladdning av bilder och fel i text

  • ikah 23 september 2008

    Längst ner på sidan finns det en hel del information är det ingen som har läst den???
    Tex den som de står Webbyrå PRODUKTION 203 där finns
    http://www.produktion203.se/kontakta.html

    Samt att ni borde läsa under FAQ rubriken Om Matklubben.

  • zonale 23 september 2008

    Lätt att bli hemmablind tydligen. Finns möjligheter att kontakta ansvariga, "Kontakta oss" , för den som har frågor och funderingar och en del annat upplysande längst ner på sidan. Tack ikah för att du påpekade det!!!

  • Okänd 23 september 2008

    Hej Smulpajen!
    - Nej, du är själv ansvarig för det som du lägger ut. Det står i användarvillkoren när du blir medlem på Matklubben. Men om en sajt med medlemsmaterial har en förhandsgransning så har de ju gjort sig skyldiga till att ta bort upphovsskyddat eller stötande material när de väl upptäcker det. Det är svårt att diskutera och det är inte alltid självklart som du säger desireek - vem har det yttersta ansvaret? Det var därför jag frågade vilken roll godkännarna egentligen har.

    Låt mig ta ett exempel angående ansvar: Om en medlem skriver något rasistiskt eller liknande är det inte Matklubben utan medlemmen som anmäls. MEN - om Matklubben inte tar bort inlägget så fort som det är tillbörligt underlättar de spridning av rasistiska budskap och då kan de råka illa ut. Det är precis likadant med upphovsrättsskyddade bilder - men där ligger förstås inte "internetpoliserna" på lika mycket eftersom copyrightbrott inte är lika allvarligt som rasistiska brott - vilket förstås är både logiskt och tur!

    Egentligen så är det som flera sagt i den här tråden inte troligt att jag som privatperson skulle stämmas eller råka illa ut (annat än att bli bannad från sajten) om jag använde någon annans receptbild här på Matklubben. Det värsta du kan råka ut för är nog att du blir bannad från sajten. Du som medlem tjänar ju nämligen ingenting på de här bilderna. (Däremot är det förstås fortfarande fel och det känns ju lite sådär att försvara en handling med att säga att det är "lite mindre fel än vad det skulle kunna vara":)). Om du har en blogg eller liknande som du tjänar pengar på, då blir det andra bullar och sköter du dig inte kan du få fakturor från fotografer skickade till dig och sådana är svåra att överklaga.

    Förresten:
    Nu är jag ute på tunn is för det här behärskar jag inte helt, men någon annan kanske kan förklara ytterligare: Matklubben.se tjänar ju pengar på medlemmarnas recept i form av antal klick. Utan recepten hade inte Matklubben funnits. Varje gång vi klickar på en sida på sajten genererar vi en sidvisning som sedan säljs vidare till annonsörer och på så vis tjänar Matklubben pengar. Hur fungerar det då - Matklubben tjänar väl i så fall i viss mån pengar på material som de inte har rättigheter till? Det vore jätteintressant om någon som kunde mer om lagar och regler på internet kunde berätta. Det här är ju inte Matklubben alls ensamma om, det finns ju massor av sajter som gör så här, både recept-bild- och filminriktade, så någon sorts allmän policy måste ju gälla. Någon som är haj på sånt?

  • Okänd 23 september 2008

    Förlåt, upptäckte att jag i ett tidigare inlägg skrivit att Matklubben automatiskt gjort sig ansvariga för innehållet när de förhandsgranskar recept - och det var en felaktig formulering! De är ansvariga för SPRIDNINGEN av innehållet! Ursäkta! Det betyder att de inte kan hållas ansvariga för innehållet i sig, men underlättar de spridningen av det genom att låta det ligga kvar - ja, ni vet resten...

  • 23 september 2008

    Ikah och Hubert06 dessa saker finns redan tidigare i tråden och kommenterade av mig.
    Torvilde, tack för all din information och din fråga är ju intressant.... :)

  • ikah 23 september 2008

    Skrivet av desireek den 23 sep 2008

    Ikah och Hubert06 dessa saker finns redan tidigare i tråden och kommenterade av mig.
    Torvilde, tack för all din information och din fråga är ju intressant.... :)


    Ville ge info om var man hittar namnen på de som arbetar med Matklubbens sida.
    Som Hubert06 sa så blir man lätt hemmablind.:D

  • ankianka 23 september 2008

    Tur att man inte kan lägga ut bilder då:D

  • Queenie 23 september 2008

    Men som jag påpekade förut så har en f.d. medlem här skickat mejl till en massa receptsighter och klistrade in svaren i en tråd, där tillät Arla, Hemköp, menyse, Falköpings mejeri (det var flera), att man skrev in recepten här MED deras bilder, bara man inte ändrade i receptet, utan receptet hör ihop med bilden så att säga.

  • segerwitch 23 september 2008

    En himla bra tråd förresten!

    Sen glömde jag det här med svenskan! Visst ser det fruktansvärt illa ut med felstavningar på förstasidan!

    :oKan nog hålla med dig,även om jag aldrig har fått lära mig
    riktigt svenska.. när jag kom till sverige fanns inte svenska för utlänningar, man fick hänga med antingen man kunde eller inte, att jag sen pratar 5 språk flytande spelar ingen roll,
    när man skriver som en kråka. Tyvärr blir det ofta fel när jag skriver! Men tråden är mkt intressant annars!(Y)

  • Okänd 24 september 2008

    Hej igen!
    Ofta låter ju företag som Gevalia, Arla och andra matproducenter att man publicerar deras recept, så länge man inte ändrar i dem - det gynnar ju bara dem att recepten syns på fler ställen eftersom produkterna de vill sälja finns med i recepten. Vanligtvis är de tvugna att betala för att få synas på matsajter så de tjänar bara på publiceringen. Men i och för sig så har ju Hemköp och Arla stora matsajter själva nu så de verkar extra generösa...

    Det är skillnad om man publicerar recept från t.ex. Tasteline, recept.nu eller alltommat.se. De tjänar ju inte lika mycket på att deras recept synas överallt (om man inte hänvisar och länkar till dem).

    Hur som helst så är det ju schysst att fråga som den där medlemmen gjort, vem vet, vissa kanske är mer givmilda än man tror! Jag tror som sagt att matproducenter gärna ser att man lägger ut deras recept så om man är intresserad av att lägga ut andras material kan man ju alltid fråga dem.

  • enAnnan 24 september 2008

    Jag som godkännare kan bara säga att vi på intet sätt är ansvariga eller anställda för eller av Matklubben.
    Vi jobbar med att godkänna och rätta era recept som ni delar med er av, som ni sätter erat namn på. Helt gratis på våran fritid.
    Om man har problem med de regler som vi får av Matklubben så står det klart och tydligt att man ska kontakta Matklubben, inte oss eller klanka på oss.

    Jag har regler att följa när jag godkänner, inte alltis säkert att jag gillar alla av dem...

    Vi får ingen som helst information om Upphovsrätt, vilket jag tidigare skrivit i denna tråd också. Det enda vi ska se till är att det finns en bildkälla, att den stämmer och att det är maträtten på bilden.

    En fråga!
    Om man inte vill ha bilder uppladdade på sina recept utan att någon frågar först - så antar jag att man ALLTID frågar själv oxå innan man lånar bilder av andra.

    Och Smulpajen, detta som du håller på med nu avsäger jag mig helt ifrån. Jag har inte på något sätt lusläst dina recept, det kan jag lova. Jag reagerade på ett recept direkt, då du sa skrev att du höll med i allt med vissa här, då antog jag att du tyckte att det var fel att låna bilder från andra. Det var därför jag frågade. En vanlig enkel fråga, inget påhopp alls - vilket även andra verkar tycka.
    Och ja, man bör läsa vad andra skriver ORDENTLIGT, innan man fräser till eller skyller ifrån eller hoppar på. Jag har inte hoppat på dig, vad du gör med mig nu är en helt annan fråga.
    Jag hoppas att du mår bra och får en bra dag!
    Och vill du mig något så kan vi ta det privat, som man bör göra. Tack.

  • 24 september 2008

    Det var absolut inte min mening att folk skulle börja hoppa på varandra i denna tråd.
    Det är de ansvariga för MK som ska lägga ut korrekt information, vilket de inte har gjort. Enskilda godkännare av recept följer naturligtvis de instruktioner de har fått.
    Vi har fått god information av Torvilde tycker jag.

  • enAnnan 24 september 2008

    Jag tycker också att Torvilde gett väldigt bra info.

    Alla är ansvariga för det de själva lägger ut, både i bild och text.

    Sedan kan man såklart tycka vad man vill om Matklubbens info i FAQ och när man blir medlem osv. Men klubben och sidan är ju frivillig så...man behöver inte vara här.

    Själv är jag glad att det är så många kunniga och aktiva människor här så det blir fart på både forum och recept.

    Och desireek, inte har du något att be om ursäkt för. Jag tycker oxå att det är en bra tråd. (Y)
    Du har inte ansvar för vad folk skriver i den om sina åsikter och synpunkter.

  • 24 september 2008

    enAnnan, tack för de vänliga orden!
    Skrev det därför att jag tycker det är viktigt att vi även på internet håller en god ton mot varandra.
    Ha en bra dag!

  • Okänd 24 september 2008

    Tack för svar enAnnan, nu vet jag och andra vilken roll ni har här på Matklubben! Då gäller det bara att få tag på Matklubben om vi vill dem något:)

  • Smulpajen 25 september 2008

    Skrivet av enAnnan den 24 sep 2008

    Jag som godkännare kan bara säga att vi på intet sätt är ansvariga eller anställda för eller av Matklubben.
    Vi jobbar med att godkänna och rätta era recept som ni delar med er av, som ni sätter erat namn på. Helt gratis på våran fritid.
    Om man har problem med de regler som vi får av Matklubben så står det klart och tydligt att man ska kontakta Matklubben, inte oss eller klanka på oss.

    Jag har regler att följa när jag godkänner, inte alltis säkert att jag gillar alla av dem...

    Vi får ingen som helst information om Upphovsrätt, vilket jag tidigare skrivit i denna tråd också. Det enda vi ska se till är att det finns en bildkälla, att den stämmer och att det är maträtten på bilden.

    En fråga!
    Om man inte vill ha bilder uppladdade på sina recept utan att någon frågar först - så antar jag att man ALLTID frågar själv oxå innan man lånar bilder av andra.

    Och Smulpajen, detta som du håller på med nu avsäger jag mig helt ifrån. Jag har inte på något sätt lusläst dina recept, det kan jag lova. Jag reagerade på ett recept direkt, då du sa skrev att du höll med i allt med vissa här, då antog jag att du tyckte att det var fel att låna bilder från andra. Det var därför jag frågade. En vanlig enkel fråga, inget påhopp alls - vilket även andra verkar tycka.
    Och ja, man bör läsa vad andra skriver ORDENTLIGT, innan man fräser till eller skyller ifrån eller hoppar på. Jag har inte hoppat på dig, vad du gör med mig nu är en helt annan fråga.
    Jag hoppas att du mår bra och får en bra dag!
    Och vill du mig något så kan vi ta det privat, som man bör göra. Tack.

    Tack, jag mår allderles utmärkt!
    För det första har jag inte sagt att jag håller med om allt.
    För det andra skrev du att jag hade bilder från Ica. Hur kan du veta om du inte kollat?
    För det trejde. Om det ska tas privat, varför gör du inte det själv?
    Ser inte att vi kommer längre i den här pajkastningen, så här är diskussionen slut för min del.

  • 25 september 2008

    Sammanfattning:
    Vi kan se här att det är olagligt att publicera andras bilder och i vissa fall även andras texter utan upphovsmannens medgivande.
    Vi kan se att det finns vissa reklambaserade siter som tillåter att deras bilder och texter publiceras om inga ändringar i dessa görs.
    Vi kan se att godkännare av recpt som publiceras här på MK inte har något som helst ansvar för det material de godkänner.
    Vi kan se att MK är ett vinstbringande projekt eller företag, där de ansvariga inte tycks vara intresserade av sitt eget projekt - Ingen ansvarig har informerat tilllräckligt om de regler som gäller för publicering av bild och text på internet.
    Vi kan se att det finns behov av mer och bättre information till såväl godkännare av recept, som brukare av MK från dess ansvariga utgivare.
    Denna sammanfattning mailar jag också till infoATmatklubben.se
    Tackar för alla informativa och sakliga inlägg i denna tråd!

  • 25 september 2008

    Dubbelpost ursäkta!!

  • Bowmore 25 september 2008

    Nu vill iaf jag se en kommentar ifrån någon ansvarig på Matklubben.

  • 26 september 2008

    På t.ex Tasteline kan man också skapa egna recept och i deras guide till hur man lägger upp recpt står tydligt och klart bland annat:
    "Tänk på att bara använda dina egna bilder. Bilder som andra tagit, t ex i en kokbok eller på webbplats är upphovsrättskyddade."

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.