Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Angående uppladdning av bilder och fel i text

  • Annras 27 september 2008

    En annan sak, desireek: Jag förstår inte riktigt vad du menade igår med att skriva: "Vilket märkligt sammanträffande", eftersom du inte fått veckobrevet. Det måste du förstå, att skicka ut veckobrev till nästan 100.000 medlemmar görs knappast på fem röda sekunder. Du har med all säkerhet fått veckobrevet idag, lördag, eller hur?

  • enAnnan 27 september 2008

    ankianka:
    Du behöver inte be om ursäkt. Du frågade, jag svarade. Läs mitt meddelande till dig privat.

  • Annras 27 september 2008

    ankianka, det var jag som skrev att du lagt in dubbla recept. Se ditt inlägg nedan. Men det är absolut inte ditt fel att tråden utvecklades i en helt annan riktning. Du behöver inte be om ursäkt.

    Skrivet av ankianka den 3 mar 2008

    Får man ställa en annan fråga här?
    Hur tar man bort ett recept? Fick in det dubbelt på nåt konstigt vis.
    Förlåt en nybörjares inhopp...

  • ankianka 27 september 2008

    Hoppla vad minnet ar kasst ..sorry men det var inte borttaget alltså tydligen. Hade ingen aning.:Z

  • MammaIrene 27 september 2008

    oj oj oj, är ni på krigsstigen idag?:'(:'(:'(
    Ingen rolig läsning i denna tråden......:(
    Var har den vänliga stämningen tagit vägen?:o

  • farmoringer 27 september 2008

    Men jag har fortfarande inte fått nåt nyhetsbrev.......:'(

  • segerwitch 27 september 2008

    :'(Inte jag heller????

  • lennali 27 september 2008

    Inte jag heller, men jag har skrivit ett mail till MK. Men fredags morse vid 9-tiden åkte jag ut ur klubben med buller och bång och tog mig inte in förrän efter 3 timmar, kanske det som gjorde att jag inte fick mailet. Vi får väl se om det kommer i morgon eller på måndag.

    Annars kan väl någon vänlig "skäl" som har fått mailet, kopiera det och sätt in det t ex i denna tråd eller en ny tråd.

    Tack på förhand/Lena

  • grill 27 september 2008

    Hej alla Matklubbare!

    Nu är tävlingen Östeuropas kulinariska hemligheter avslutad. Vi kommer att meddela vinnarna i tävlingen inom kort, så håll utkik på Matklubben.se!

    Nya Matklubben har varit igång ett tag nu och vi har fått många givande kommentarer på funktionerna på sidan. Nu undrar vi om det är något ni medlemmar vill föreslå för att göra vår matklubb ännu bättre? Saknar ni några funktioner eller har några önskemål på exempelvis en specifik tävling? Vi tar gärna emot tips och förslag på [email protected]. Nedan följer statistik över veckan som gått:

    Nya recept: 820
    Nya inlägg i forumet: 2143
    Nya medlemmar: 3388

    Mest sparade recept
    Världens godaste bullar, 38 gånger
    Äppelkaka från Anne Berg, 32 gånger
    Ljuvliga mjuka äppelkakor., 27 gånger
    Lättlagad festfilé, 27 gånger
    Underbara kakor med chokladsås, 24 gånger
    Mandel och vaniljkrans, 23 gånger
    Daimkaka, 21 gånger
    Morots cupcake med cream..., 20 gånger
    Krämig äppelkaka, 20 gånger
    Citronkladdkaka, 19 gånger
    Köttfärspaj med fetaost, 19 gånger
    Blåbärskaka ”upside down”, 18 gånger

    Mest diskuterat i Matprat
    Vad blir det till middag idag?, 83 inlägg
    Vad bakade du för gott senast?, 63 inlägg
    Angående uppladdning av..., 60 inlägg
    Vad har hänt med..., 41 inlägg
    Egen stol!!!!, 40 inlägg

    Mest kommenterade recept
    Winets Kryddiga Flygande..., 4 gånger
    Flygande Lotta, 4 gånger
    Kyckling med ugnsbakad potatis, 3 gånger
    Knäckrutor, 3 gånger
    Italienskt bondbröd, 2 gånger

  • lennali 28 september 2008

    Tack Grill. (Y)

  • Lindanemon 1 oktober 2008

    Om ni går in på rubriken nyhetsbrev, under fliken hem, så hittar ni nyhetsbrevet under v 35... Där finns 2 brev, och det aktuella är det andra som står där.

  • 2 oktober 2008

    Mitt syfte med denna tråd var att göra folk medvetna om att det ej är lagligt att publicera andras bilder samt att ifrågasätta fel i text. Både och har jag naturligtvis även mailat direkt till MK. Något svar har jag dock inte fått, annat än från ett fåtal receptgodkännare i denna tråd + även något meddelande.
    Jag har hela tiden använt en hövlig ton och de som eventuellt känner sig trampade på tårna av mina påståenden och frågor är nog själva ute på tunn is.
    Det är tråkigt när en site som säger sig ha så många medlemmar ej följer gällande regler och därigenom vilseleder enskilda medlemmar.
    Härmed vill jag tacka för alla meddelanden, privata mail och sakliga inlägg i denna tråd.

  • Smulpajen 2 oktober 2008

    Skrivet av desireek den 2 okt 2008

    Mitt syfte med denna tråd var att göra folk medvetna om att det ej är lagligt att publicera andras bilder samt att ifrågasätta fel i text. Både och har jag naturligtvis även mailat direkt till MK. Något svar har jag dock inte fått, annat än från ett fåtal receptgodkännare i denna tråd + även något meddelande.
    Jag har hela tiden använt en hövlig ton och de som eventuellt känner sig trampade på tårna av mina påståenden och frågor är nog själva ute på tunn is.
    Det är tråkigt när en site som säger sig ha så många medlemmar ej följer gällande regler och därigenom vilseleder enskilda medlemmar.
    Härmed vill jag tacka för alla meddelanden, privata mail och sakliga inlägg i denna tråd.

    Hej!
    Är inte förvånad att du inte fått svar, för när det gäller känsliga saker har jag förstått att svar dröjer eller alls kommer. Jag fick ett meddelande från en godkännare att jag skulle gå via den personen med förfrågningar eller kritik så skulle det gå fortare att få svar från ansvariga. Det var ju väldigt märkligt. Jag förstår inte varför godkännarna ska vara mellanhand för mina åsikter eller frågor. Sitter dom som någon sorts censur, eller vad? Ibland verkar det som det är godkännarna som äger MK och bestämmer vad som får skrivas.
    Att du har tagit upp olagligheten här ang bilderna borde väl alla vara tacksamma över att få vet. Men det verkar tyvärr som många vill sticka huvudet i sanden. Jag är iaf väldigt tacksam att du gav oss rätt info om detta. Det finns ju faktiskt domar på detta även i Sverige.
    Tack desireek!

  • kafferasten 3 oktober 2008

    Det är copyright på allt mateial man lägger upp, men alla vet , tyvärr inte det och "stjäl" haj vilt
    från hemsidor och bloggar. Tycker det helt okej om man frågar vederbörande först och sedan länkar till ursprungskällan. Jag tror att man får ta en text om det finns info som man vill sprida vidare, men alltid göra om den till ens egen, aldrig rakt av.
    Foton är personliga, men har man dessa öppet på hemsidor eller bloggar utan något som helst skydd, så får man själv skylla sig om någon kniper den.
    Klart det är upphovsmannens foto och att den är copyright, men som sagt alla känner inte till det där och borde läsa på lite där.
    Foton på maträtter skulle jag aldrig kunna tänka mig att "sno" överhuvudtaget.
    Jag fotograferar alltid min egen mat och skriver källan Pialotta E.. det är jag och ingen annan som tagit fotot. Vill någon "låna" ett foto av mig så går det jättebra, bara källan anges.(Y)
    För övrigt så är det upp till var och en om man lägger upp sitt material på offentlig plats.
    Många blir så fruktansvärt förbannade och ställer till det om något av just deras är ute och hoppar i cybervärlden .. Hallå där, om argheten lägger sig lite så blir kanske vår väld lite snällare oxså:D

  • Barnfamilj 3 oktober 2008

    kafferasten, Hur kan du både skriva att du vet att det är copyright på allt man lägger ut OCH att man får skylla sig själv om någon "kniper" ens bilder? :o

    Visst är det bra om alla är snälla och glada, men bara för att man är en hygglig prick så får man inte göra som man vill. :p

  • 3 oktober 2008

    Vad jag har sagt är att jag upptäckte att många medlemmar här har lagt ut bilder och texter som de tagit rakt av från andra siter. En del siter tillåter detta men en del andra siter tillåter inte att man stjäl deras bilder och texter och lägger ut här eller på andra siter. Detta kan man även i Sverige bli lagförd över. MK:s siteansvariga är skyldiga att upplysa om detta, som det står nu kan man lätt tro att det är OK att lägga ut andras bilder och texter hur som helst här på MK och på andra siter.
    Vår värld blir inte bättre av att man stjäl, vare sig man gör det omedvetet eller medvetet. Att vara snäll innebär inte att man alltid håller med den som senast talade eller skrev, ej heller att man håller med dem som skriker mest och är mest bossiga.
    Det är inte bara Kafferasten som har motsagt sig själv i denna tråd.

  • Smulpajen 3 oktober 2008

    Skrivet av kafferasten den 3 okt 2008

    Det är copyright på allt mateial man lägger upp, men alla vet , tyvärr inte det och "stjäl" haj vilt
    från hemsidor och bloggar. Tycker det helt okej om man frågar vederbörande först och sedan länkar till ursprungskällan. Jag tror att man får ta en text om det finns info som man vill sprida vidare, men alltid göra om den till ens egen, aldrig rakt av.
    Foton är personliga, men har man dessa öppet på hemsidor eller bloggar utan något som helst skydd, så får man själv skylla sig om någon kniper den.
    Klart det är upphovsmannens foto och att den är copyright, men som sagt alla känner inte till det där och borde läsa på lite där.
    Foton på maträtter skulle jag aldrig kunna tänka mig att "sno" överhuvudtaget.
    Jag fotograferar alltid min egen mat och skriver källan Pialotta E.. det är jag och ingen annan som tagit fotot. Vill någon "låna" ett foto av mig så går det jättebra, bara källan anges.(Y)
    För övrigt så är det upp till var och en om man lägger upp sitt material på offentlig plats.
    Många blir så fruktansvärt förbannade och ställer till det om något av just deras är ute och hoppar i cybervärlden .. Hallå där, om argheten lägger sig lite så blir kanske vår väld lite snällare oxså:D

    Hmm, först säger du att det är copyriht på allt, sen säger du att man får skylla sig själv. Du får nog fundera lite på det.

  • 3 oktober 2008

    Nu är det fredag kväll igen och jag har inte fått vare sig förra veckans nyhetsmail eller denna veckans. Tror nog inte att det är en slump......
    Det är verkligen mycket märkligt att man här på MK lägger stor vikt vid stavning och korrekt Svenska, men inte är lika intressaerad av att följa gällande lagstiftning. Vad jag vet är stavning av Svenska språket inte reglerat i lag, vilket däremot publicering av såväl bilder som texter är.

  • matklubben08 4 oktober 2008

    Intressant tråd. När jag läser användarvillkoren så är det ganska tydliga.

    "Du är införstådd med att all information, data, text, programvara, musik, ljud, fotografier, grafik, videor, meddelanden eller annat material ("Innehåll") helt och hållet är den persons ansvar som sådant Innehåll härrör från."

    Dvs följ lagen! Och lägg inte in bilder som inte är dina egna!


    Användarvillkor
    UPPFÖRANDEREGLER

    Du är införstådd med att all information, data, text, programvara, musik, ljud, fotografier, grafik, videor, meddelanden eller annat material ("Innehåll") helt och hållet är den persons ansvar som sådant Innehåll härrör från. Matklubben har rätt men inte skyldighet att granska, avvisa eller flytta Innehåll som är tillgängligt via Matklubbens-tjänster. Du är införstådd med att du vid användning av Matklubbens-tjänster kan påträffa Innehåll som är stötande, opassande eller kränkande och att du använder Matklubbens-tjänster på egen risk.

    Du samtycker till att du är ansvarig för ditt eget uppförande och för allt Innehåll du skapar, överför eller visar när du använder Matklubbens-tjänster och för alla följder detta kan medföra. Du samtycker till att endast använda Matklubbens-tjänster för syften som är lagliga, tillbörliga och som överensstämmer med våra Användarvillkor och andra tillämpliga bestämmelser och riktlinjer. Du samtycker till att inte starta någon aktivitet som inkräktar på eller avbryter Matklubbens tjänster eller servrar eller nätverk anslutna till Matklubbens-tjänster.

  • Smulpajen 4 oktober 2008

    Skrivet av matklubben08 den 4 okt 2008

    Intressant tråd. När jag läser användarvillkoren så är det ganska tydliga.

    "Du är införstådd med att all information, data, text, programvara, musik, ljud, fotografier, grafik, videor, meddelanden eller annat material ("Innehåll") helt och hållet är den persons ansvar som sådant Innehåll härrör från."

    Dvs följ lagen! Och lägg inte in bilder som inte är dina egna!


    Användarvillkor
    UPPFÖRANDEREGLER

    Du är införstådd med att all information, data, text, programvara, musik, ljud, fotografier, grafik, videor, meddelanden eller annat material ("Innehåll") helt och hållet är den persons ansvar som sådant Innehåll härrör från. Matklubben har rätt men inte skyldighet att granska, avvisa eller flytta Innehåll som är tillgängligt via Matklubbens-tjänster. Du är införstådd med att du vid användning av Matklubbens-tjänster kan påträffa Innehåll som är stötande, opassande eller kränkande och att du använder Matklubbens-tjänster på egen risk.

    Du samtycker till att du är ansvarig för ditt eget uppförande och för allt Innehåll du skapar, överför eller visar när du använder Matklubbens-tjänster och för alla följder detta kan medföra. Du samtycker till att endast använda Matklubbens-tjänster för syften som är lagliga, tillbörliga och som överensstämmer med våra Användarvillkor och andra tillämpliga bestämmelser och riktlinjer. Du samtycker till att inte starta någon aktivitet som inkräktar på eller avbryter Matklubbens tjänster eller servrar eller nätverk anslutna till Matklubbens-tjänster.

    Nu är det ju så att alla, dom flest skulle jag vilja påstå, inte är kunniga på dessa lagar. Därför måste MK informera om detta anser jag. Men du kanske inte har läst Linds inlägg för längesedan, där han skrev att det var ok att ladda upp bilder bara man angav källan. Detta var alltså fel. Och eftersom alla inte kan lagarna så borde det stå här där det finns oändligt mycket bilder. MK gör det väldigt enkelt för sig med den texten du kopierat in. Sjystare att ge medlemmarna klartext. Det är min mening..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.