Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dödstrött på att få recept ratade!

  • husmusen88 14 augusti 2011

    Jag tycker att godkännarna gör ett bra jobb, det är så tråkigt när man söker på ett recept och man får fram flera likadana men med lite varierande namn. Mer variationer önskas!
    Och om det nu finns dubletter så måste ju en av dem bort, det är väl inget att ta personligt som ett påhopp? Jag trodde i alla fall att det här är en receptsida för alla och inte någons enskilda receptbok.

  • siggepigge 14 augusti 2011

    Skrivet av husmusen88 den 14 aug 2011

    Jag tycker att godkännarna gör ett bra jobb, det är så tråkigt när man söker på ett recept och man får fram flera likadana men med lite varierande namn. Mer variationer önskas!
    Och om det nu finns dubletter så måste ju en av dem bort, det är väl inget att ta personligt som ett påhopp? Jag trodde i alla fall att det här är en receptsida för alla och inte någons enskilda receptbok.


    Jag håller med, godkännare behövs och jag har också uppfattat att de gör ett bra jobb. Men poängsystemet är jag lite undrande till fortfarande:)

  • netaave 14 augusti 2011

    Skrivet av irrevirre den 13 aug 2011

    Angående netaaves smörgåstårta. Jag vet inte om den var en dubblett kanske? Men annars kan jag väl också säga att som godkännare är man inte fullkomlig. Vi kan göra fel ...
    Kan du inte skriva receptet här så vi får kolla en gång till om det var pga dubblett? Då får vi koll på det en gång för alla.

    När det gäller att slopa godkännare eller ej. Om ni hade sett vilka "recept" som kan komma in hade ni inte velat bli av med oss ...{hypnotized}
    Man häpnar! En del är ute för att vara "roliga" eller bara oförskämda. En del recept är så fel att det kommer att misslyckas att laga rätterna ... och om man inte ännu fått vana att kunna se det, så är det trist. Alla skall kunna följa ett recept på MK, även nybörjare, så recepten skall vara tydliga.
    Vi vill också hålla recepten på god svenska, enligt samma riktlinjer och rättstavat.
    MK har även bestämt att vi skall undvika massor av dubbletter och det är nog den biten som väcker mest ilska, märker man.


    Jag tror inte det var en dublett, jag fick typ 10 mail om att jag skulle redigera det annars skulle det tas bort. Men hur jag än läste igenom det hittade jag inget att redigera och det hade ju som sagt legat här minst ett år och var sparat av massor.
    Fick heller aldrig nåt svar om vad som var fel.

  • irrevirre 15 augusti 2011

    Hej netavee,

    Jag kollar gärna vad det kan ha varit, och om det blivit borttaget av misstag. Kan du inte skriva ner receptet i ett meddelande till mig?
    Kanske du har det så du bara kan kopiera det och klistra in i meddelandet?

  • Mistys 15 augusti 2011

    Skrivet av husmusen88 den 14 aug 2011

    Jag tycker att godkännarna gör ett bra jobb, det är så tråkigt när man söker på ett recept och man får fram flera likadana men med lite varierande namn. Mer variationer önskas!
    Och om det nu finns dubletter så måste ju en av dem bort, det är väl inget att ta personligt som ett påhopp? Jag trodde i alla fall att det här är en receptsida för alla och inte någons enskilda receptbok.


    Jag håller med dig om att dom gör ett bra jobb och bör finnas kvar men ibland funderar man....
    Jag har fått ett par recept ej godkända, klassade som dublett med hänvisning till andra recept. Vid koll är tre ingredienser lika, mjöl, socker och ägg. Både övriga ingredienser, förfaringssätt, slutresultat och utseende är totalt olika. Har skickat några mail med frågan om vad som pågår. ALDRIG fått svar. Ett av recepten togs bara bort och jag lade in det igen och då blev det godkänt utan vidare. Det andra blev godkänt efter ett par mail men fick aldrig något svar, det var bara godkänt helt plötsligt. Det var samma godkännare båda gångerna.

    Kan någon snäll godkännare tala om för mig om detta är ett bra förfaringssätt och om man här bara jävlas eller vad är det frågan om? Be mig inte fråga aktuell godkännare för jag har mailat säkert 5 ggr och inte fått svar så det har jag "lagt på hyllan"

  • daniely 15 augusti 2011

    Hej,

    Jag låser denna tråden nu, är det något ni tycker godkännarna gör fel rekommenderar jag er att maila [email protected]

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se

  • tomospj 22 augusti 2011

    Skrivet av Lilljeppe den 30 jun 2009

    Hej alla,
    Jag håller med ovanstående talare om att gränserna är hårfina. Inte alltid lätt för en godkännare att säga så här är det. Man blir faktiskt osäker när gränserna är så hårfina, vad är rätt och vad är fel.

    Nu gör alla godkännare det bästa de bara kan. Självklart blir det fel då och då, men det överlever nog alla medlemmar på matklubben.

    En av godkännarnas uppgift är även att ifrågasätta om man är osäker på bilden till receptet. Det kanske är en så fin bild att man vill dubbelkolla att det är medlemmens bild och inte någon annans. Det finns faktiskt flera som angivit bilden att vara ens egen, fast den varit en annans bild.

    Om det är något man har problem eller är arg på av någon anledning, kan man göra som jan-gunnar, kontakta mig på [email protected] så försöker vi lösa problemet som uppstått. Det är bättre än att starta trådar.

    Om ni vill ha ändringar på reglerna godkännarna fått kan ni kontakta [email protected].

    MVH
    Lilljeppe
    Huvudansvarig över godkännarna

  • tomospj 22 augusti 2011

    Skrivet av catarina68 den 30 jun 2009

    Jag vet inte hur många recept jag fått underkända, och varje gång är det något nytt. Det verkar inte som om det går att få något rätt, och jag måste säga att jag tycker att reglerna är idiotiska. Det verkar som om det sitter granskare och letar efter fel med förstoringsglas, och med fel menar jag då en liten bokstav i stället för en stor bokstav eller att salt och peppar står på samma rad och inte under varandra...nu ger jag upp försöken att få fler recept inlagda, och satsar i stället på att läsa och laga andras! Jag orkar inte längre sitta och ändra i recepten för att de skall finna nåd i granskarnas ögon...jag har många recept där salt och peppar står på samma rad, för att nu bara ta ett exempel av många, men inte har recepten blir svårlästa för det...

    Fler som tröttnat på detta?


    Här vill jag i så fall passa på att ge granskarna en liten känga: Om de nu är så petiga att de hakar upp sig på 1/2 resp. 0.5 dl, varför uppmärksammar de inte att det inte alltid står i receptet hur stor form som ska användas. Jag har nyligen lagat två olika bakverk utan uppgift om diameter eller storlek, och tyvärr blev de båda ganska misslyckade första gången. Den ena var en slags kladdkaka där det stod uttryckligen hur många minuter den skulle gräddas, och den andra (som jag lagade i går, inte en kladdkaka) skulle tas ut ut ugnen innan den ''såg färdiggräddad ut'', efter 15-17 min. Den blev stabbig och inte heller bra eftersom min form tydligen var för liten. Alla vet att ugnar kan variera en hel del, men risken för misslyckanden kan minimeras om man åtminstone får grundläggande information.
    Synd också att så många tydligen tappar lusten att bidra med recept när de får bakläxa för småsaker. Flera av mina favoriter har jag hittat just här i Matklubben.

  • The_TL 9 februari 2012

    Skrivet av catarina68 den 30 jun 2009

    Jag vet inte hur många recept jag fått underkända, och varje gång är det något nytt. Det verkar inte som om det går att få något rätt, och jag måste säga att jag tycker att reglerna är idiotiska. Det verkar som om det sitter granskare och letar efter fel med förstoringsglas, och med fel menar jag då en liten bokstav i stället för en stor bokstav eller att salt och peppar står på samma rad och inte under varandra...nu ger jag upp försöken att få fler recept inlagda, och satsar i stället på att läsa och laga andras! Jag orkar inte längre sitta och ändra i recepten för att de skall finna nåd i granskarnas ögon...jag har många recept där salt och peppar står på samma rad, för att nu bara ta ett exempel av många, men inte har recepten blir svårlästa för det...

    Fler som tröttnat på detta?


    Jag instämmer till fullo med trådskaparen. Jag lade nyligen in 4 st recept och inget av dessa blev godkända. Samtliga recept är mycket bra men tyvärr så accepterade inte Matklubbens receptcensur dessa. Jag kan förstå varför man har vissa regler för hur recepten ska se ut och vara utformade, men dessvärre så tycker jag att man är lite väl fyrkantig och petnoga, från Matklubbens sida, då man ratar vissa recept.

    Att mina recept inte duger åt Matklubben kan jag leva med, men jag tycker synd om alla dem som sparat recepten och som får dessa raderade i samband med att de underkänns.
    Nu kommer då inte jag att lägga in några fler recept på Matklubbens sida något mera, eftersom de ändå inte godkänns.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.