Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dödstrött på att få recept ratade!

  • soccermum 6 december 2010

    har precis fått detta recept klassat som ej godkänt pga av att receptet redan fanns men är det någon mer än jag som tycker att recepten (som iofs är kanelbullerecept) inte alls är likadana? Eller har jag fel? Är de väldigt lika varandra???

    Kanelbullar/kanelsnurror-de saftigaste och godaste (+ glutenfri variant)

    Nattjäst vetedeg

  • frokenviol 7 december 2010

    Kan väl inte se några jättestora skillnader, ingredienserna är ju lika förutom att vaniljsockret är i degen i ena receptet och i fyllningen i det andra. Mängderna skiljer sig lite grann.

    Tillvägagångssättet verkar väl mer annorlunda i så fall.

    Tycker i och för sig att det är bra att recept inte blir godkända hur som helst. Finns alldeles för många recept här på MK där det enda som skiljer är mängderna.

  • CiinaC 7 december 2010

    Är inte mängderna A och O i ett recept?.. {question}

  • soccermum 7 december 2010

    Skrivet av CiinaC den 7 dec 2010

    Är inte mängderna A och O i ett recept?.. {question}


    Jag tyckte det iaf när jag ändrade från 150 g matfett till 100 g samt lade till ett ägg i degen, har mindre kardemumma i, vaniljsocker i degen istället för fyllningen samt smälter inte matfettet, kalljäser inte degen osv osv...
    Jag håller med om att det finns alltför många liknande recept men dessa två tycker jag i ärlighetens namn inte är lika.. faktiskt.. Men det kanske bara är jag... ;)

  • CiinaC 7 december 2010

    Jag håller med dig.
    Visst är många recept väldigt lika, men ibland är det ju faktiskt just " det där lilla" som gör skillnaden.
    Skulle kanske inte skada med några riktlinjer på hur stora skillnader som är "tillåtna", så det finns nåt att gå på, annars kommer det alltid att gnällas över varför en del slinker igenom, och som kanske rent av är identiska med nåt annat som redan är godkännt. Men det är kanske viktigare att hugga på stavning, eller användandet av fel förkortningar.....{dont-know}

  • soccermum 7 december 2010

    (Y)

  • frokenviol 8 december 2010

    Skrivet av soccermum den 7 dec 2010

    Skrivet av CiinaC den 7 dec 2010

    Är inte mängderna A och O i ett recept?.. {question}


    Jag tyckte det iaf när jag ändrade från 150 g matfett till 100 g samt lade till ett ägg i degen, har mindre kardemumma i, vaniljsocker i degen istället för fyllningen samt smälter inte matfettet, kalljäser inte degen osv osv...
    Jag håller med om att det finns alltför många liknande recept men dessa två tycker jag i ärlighetens namn inte är lika.. faktiskt.. Men det kanske bara är jag... ;)


    Håller inte med alls faktiskt. Att ändra mängderna lite grann gör ju ingen ny deg. Och hur 50g smör skulle leda till en revolutionerande förändring har jag svårt att se. Lite mindre kardemumma i degen gör väl heller ingen stor skillnad. Ändringar av det slaget får du själv skriva i receptet när du sparat det i din kokbok.

    Att röra i smöret smält eller inte, eller kalljäsa eller inte, gör väl heller ingen superskillnad. Antar att du får baka bägge sorterna och se om det är så stor skillnad som du tycker.

  • daniely 8 december 2010

    Hej på er!

    Vill man ha sina egna mått kan man spara det befintliga receptet i sin kokbok och sedan redigera ingredienserna fritt fram utan att behöva få det godkänt.

    Det är lite först den in får sitt recept publicerat i söket, det skulle inte funka om det fanns 1000 bullrecept på kanelbullar om man ville söka på bullar. Tyvärr finns det inget annat sätt att lösa det på då vi inte kan ha folk som sitter och säger om det ena receptet är bättre än det andra.

    Det kommer dock bli en större ändring på denna fronten i nya versionen av MK som är på G.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se

  • soccermum 8 december 2010

    Nu har jag fått mitt recept godkänt :) TACK för det (L)
    Jag brukar gå in och ändra i recepten efter egna mått men här blev det så mkt ändring så det var därför jag reagerade.

  • soccermum 8 december 2010


    Håller inte med alls faktiskt. Att ändra mängderna lite grann gör ju ingen ny deg. Och hur 50g smör skulle leda till en revolutionerande förändring har jag svårt att se. Lite mindre kardemumma i degen gör väl heller ingen stor skillnad. Ändringar av det slaget får du själv skriva i receptet när du sparat det i din kokbok.

    Att röra i smöret smält eller inte, eller kalljäsa eller inte, gör väl heller ingen superskillnad. Antar att du får baka bägge sorterna och se om det är så stor skillnad som du tycker.



    Att ha ägg i degen gör stor skillnad, likaså om du kalljäser eller inte (kalljäst är jättebra så missuppfatta mig inte) Sedan kanska man inte kan kalla det revolutionerande men ändå så jag märkte en markant skillnad efter att ha börjat ha i vaniljsocker i degen samt mindre matfett i degen än vad grundrecepten oftast är..

    Jag har provat massor av recept och du får tro eller tycka vad du vill-både jag och många med mig har märkt skillnaden mellan olika bullar :)

  • CiinaC 11 december 2010

    Jag kanske har fått hjärnsläpp, men jag blir inte klok på resonemanget
    Jag undrar :
    Om man har inställningen " att ändra lite i recepten vad gäller mängd och mått, och hur man jäser degen, gör ingen större skillnad"
    Vad i hela friden ska vi ha recept till då???
    Tror dom flesta vet ( på ett ungefär iaf) vad som är grunderna i en bulldeg, sen är det väl just hur mycket eller lite man ska ha av olika ingredienser som gör skillnaden på hur resultatet blir...
    Tycker det är stor skillnad på hur man lyckas - även med små ändringar {sidefrown}

  • soccermum 11 december 2010

    Håller med dej Ciina :) Idag fick jag dessutom veta varför man ska tillsätta fast fett istället för flytande:
    Utdrag från Arla:

    Tips för er som ska baka lussebullar inför måndagens luciafirande. Klickar du ned fast smör i lussebullsdegen istället för smält smör får du högre och saftigare bullar. Fast fett binder nämligen mer luft i degen än vad ett flytande fett gör. Ett fast fett gör också degen mjukare och mer elastisk. Ha en skön lördag.

    Kul att veta varför även om jag märkt skillnaden redan :)

  • CiinaC 11 december 2010

    Det gäller väl även vanlig bulldeg också då... Borde det ju göra, tycker man..
    Hmmm,då kan man ju undra istället varför man smälter smöret/ margarinet överhuvudtaget? {dont-know}
    Kan inte tro att det finns nån som vill ha "tungt" vetebröd". Lite klurigt det där. Då är det bekräftat att det gör det Nån skillnad iaf , och inte bara nåt man har fått för sig. Det var ju kul :)

  • soccermum 11 december 2010

    Ja precis! :)

  • boz1965 11 december 2010

    SNÄLLA? Kan inte den här tråden få dö i frid?

  • Mistys 11 december 2010

    Av vilken anledning. Är väl lika viktig / oviktig som alla andra trådar med lekar eller annat. Så länge medlemmar skriver i den / får ut något av den och har åsikter om ämnet är det väl inget fel i att den finns eller.........ingen är ju otrevlig eller osams i den iallafall utan man har bara olika sett att se på saken :)

  • boz1965 11 december 2010

    Skrivet av Misty09 den 11 dec 2010

    Av vilken anledning. Är väl lika viktig / oviktig som alla andra trådar med lekar eller annat. Så länge medlemmar skriver i den / får ut något av den och har åsikter om ämnet är det väl inget fel i att den finns eller.........ingen är ju otrevlig eller osams i den iallafall utan man har bara olika sett att se på saken :)


    Kan hålla med på sätt och vis, men reglerna säger tydligt att om man har problem med godkännande/moderering så ska man ta upp det med MK via mail och inte diskutera det i forumen. Att gnälla offentligt på godkännarna tjänar inget till eftersom man bara följer de regler för hur recepten ska se ut på MK.

    Hade fler läst igenom anvisningarna i "Information och regler" punkt 6 ordentligt, så hade vi haft betydligt färre avvisade/tilbakaskickade recept än vad vi har idag. Men istället för att läsa igenom regler och anvisningar för receptskrivning grundligt, så kräker man offentligt på godkännarna som bara följer de uppsatta reglerna.

    Ber om ursäkt om det lät surt, det var inte min mening att låta negativ. Men ibland blir man bara så trött när man försöker att göra sitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt för alla inblandade och sen får man bara skäll för det.

    :)

    -----------------------------
    Edit: Rättat småfel.

  • CiinaC 11 december 2010

    Varför finns det ett forum där man ska kunna tycka till och ventilera sina åsikter, när det alltid är nån godkännare som har tagit åt sig av det som diskuteras - trots att inga namn näms- och hänvisar till mail, och/eller vill lägga ner tråden. Jag tycker att vad receptskrivarna utbyter för åsikter, ska godkännarna inte lägga sig i när det inte är dom som diskuteras,utan recepten.och konstiga regler ej heller är någon godkännare omnämd vid namn och dessutom fegt gömma sig å sina åsikter i mail istället för att svara i forumet. Det jag försöker säga är:
    Godkännarna ska svara i tråden om dom lägger sig i vad som diskuteras utan att vara tillfrågade el nämda. Kan ni tycka här - då kan ni svara här också..
    MEN
    Är det något Personligt så ska det gå via mail direkt -och INTE här - Oavsett vilken "sida" som är missnöjd.
    Är nu godkännarna så känsliga att det blir jobbigt vid mothugg, så tycker jag dessutom att personerna har tagit på sig för mycket. Lägg då ner "Tycka om MK"-forumet, och ägna er bara åt administration där ni kan kommunicera hur ni vill anonymt. Idiotiskt med en "tycka-tråd" om man inte får tycka det man gör:. Så tycker jag (och jag är på dåligt humör idag :@ - men åsikten kvarstår när humöret ändrar riktning)
    Hur kan en kommentar om att det finns Många likadana recept som slunkit igenom - bli till en utläggning om att receptskrivarna läser reglerna för dåligt, och därför ratas? Jag såg 5 exakt likadana recept förut - med 5 olika författare, En hade bytt namn på sitt recept. Letar man så finns det säkert fler.Lär er ta kritik utan att skylla ifrån er om ni ska ha ett utsatt jobb! God natt! / C

  • soccermum 12 december 2010

    Oj.. Förlåt om jag helt utan mening har trampat på någon öm tå eller retat upp någon.. Det var som sagt inte alls meningen.. Jag hade ju en jättebra dialog och mejlkontakt med en av godkännarna och fick ju faktiskt mitt recept godkänt i o m de olikheter jag nämnt här i tråden men ville bara ha andras syn på saken också.. Ibland kanske man blir hemmablind och då är det fint med friska nya ögon :)

    Att jag sedan skrev idag var ju för att jag ville dela med mig av kunskapen jag fått ta del av ang fast fett kontra flytande i bullar och lussekatter..

    *tassar ut ur tråden och tackar för mig*

  • CiinaC 12 december 2010

    Snälla rara, du har missförstått mig totalt. Jag har hållt med dig hela tiden, och gör ff. Min irritation var riktad åt helt annat håll, och jag tyckte jag var så pass klar "mellan raderna" jag kunde just då.Tror iaf att den som inlägget var riktat till fattar.Så långt i a f. Jag ber innerligt om ursäkt om du tog åt dig, var absolut inte meningen {embarrassed}. Jag började ju med att hålla med dig, sen har det ena gett det andra, så att säga...




    Skrivet av soccermum den 12 dec 2010

    Oj.. Förlåt om jag helt utan mening har trampat på någon öm tå eller retat upp någon.. Det var som sagt inte alls meningen.. Jag hade ju en jättebra dialog och mejlkontakt med en av godkännarna och fick ju faktiskt mitt recept godkänt i o m de olikheter jag nämnt här i tråden men ville bara ha andras syn på saken också.. Ibland kanske man blir hemmablind och då är det fint med friska nya ögon :)

    Att jag sedan skrev idag var ju för att jag ville dela med mig av kunskapen jag fått ta del av ang fast fett kontra flytande i bullar och lussekatter..

    *tassar ut ur tråden och tackar för mig*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.