Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dödstrött på att få recept ratade!

  • The_mama97mia 13 september 2010

    förlåt- jag menade inte alls att säga att MKs godkännare letar efter det "bästa" det var en helt och högst personlig synpunkt. Står alltså bara för mig!!!!!!!!!

    Det är trevligt att man söker alternativ,men jag tycker att man finner det under kommentarer på befintliga recpet alltså redan inlagda? Jag tänker att det är det vi har kommentar-funktionen till??

    När man som jag söker recept - vill jag ha en användarvänlig site.

    Jag vet inte, men vi kanske är ute efter olika saker?

  • boz1965 13 september 2010

    Skrivet av elsklingen den 14 sep 2010

    ...o vem är DU eller NI o säga att bara de allra första inskickade recepten i en kategori , nr 1 eller 2 st är DE BÄSTA ?! {shock}

    ALLA har olika smak........... {waiting}


    edit - stavfel


    Men du, då tycker jag att du ska anmäla dig som intresserad av att bli godkännare. Lättare att påverka inifrån ju. :)

  • vinciqator 14 september 2010

    [IRONI]
    Kan dert vara könsskiljande?

    • Anmärk aldrig på en mans sexuella prestation, hans bilkörning eller hans ölsinne.
    • Anmärk aldrig på en kvinnas utseende, hennes barn eller hennes recept.
    [/IRONI]

  • boz1965 14 september 2010

    Ironi eller ej - det ligger nåt i det... {curl-lip}

  • NicolinaZ 15 september 2010

    Men allvarligt talat om ett recept sammanlagt har 5 ingedienser och bara TVÅ av dem är likadana, medan alla andra är olika både till smak och till t.ex. fettsammansättning och tillsattsämnen så då KAN ju inte det senare receptet rimligtvis ratas som en dublett. Jag menar om jag gör en rätt på morötter, VITLÖK, OLIVOLJA, salt och dragon eller om jag gör den på morötter, MARGARIN, PERSILJA, VATTEN, salt och dragon så blir det ju faktiskt olika sak. Om allt bara får finnas i den variant som det först råkade komma in som blir det tråkigt och jag börjar söka mig till helt andra sajter för att hitta riktig inspirerande saker.
    Däremot tycker jag det är konstigt att folk kan lägga ut recept som helt uppenbart är kopierade t.ex från Arla, med namngivna produkter i osv, sådan kunde man enligt mig hellre redigera bort än recept som folk faktiskt har testat fram helt själva.

    PS. Jag äter aldrig margarin, det är fullt av tillsattsämnen och helt onaturligt. Smör, matolja eller en egen blandning av båda är att föredra!

  • Mistys 15 september 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 15 sep 2010

    Men allvarligt talat om ett recept sammanlagt har 5 ingedienser och bara TVÅ av dem är likadana, medan alla andra är olika både till smak och till t.ex. fettsammansättning och tillsattsämnen så då KAN ju inte det senare receptet rimligtvis ratas som en dublett. Jag menar om jag gör en rätt på morötter, VITLÖK, OLIVOLJA, salt och dragon eller om jag gör den på morötter, MARGARIN, PERSILJA, VATTEN, salt och dragon så blir det ju faktiskt olika sak. Om allt bara får finnas i den variant som det först råkade komma in som blir det tråkigt och jag börjar söka mig till helt andra sajter för att hitta riktig inspirerande saker.
    Däremot tycker jag det är konstigt att folk kan lägga ut recept som helt uppenbart är kopierade t.ex från Arla, med namngivna produkter i osv, sådan kunde man enligt mig hellre redigera bort än recept som folk faktiskt har testat fram helt själva.

    PS. Jag äter aldrig margarin, det är fullt av tillsattsämnen och helt onaturligt. Smör, matolja eller en egen blandning av båda är att föredra!


    Jag håller med! Jag lade ut ett recept på en långpannekaka. Blev ratat och raderat som dublett trots att det enda som var lika var sockerkaksbotten, men hur många långpannekaker har inte det. Glasyr mm var helt olika trots detta raderades det, poff - borta {disapointed}

  • Marre73 17 september 2010

    Tycker MK varit duktig ett tag på att godkänna men nu har dom blivit griniga tycker jag, skulle verifiera mjöl i ett recept, man tycker ju att folk borde begripa i en efterrätt att det är vetemjöl somgäller men vill man ha grahamsmjöl i får man väl det............Har varit lite andra fjantigheter också nu på slutet,när man korrigerat det dom ville kommer receptet tillbaka med ännu en sak,varför inte alla `fel` på en gång?

  • ros 22 september 2010

    {smirk}

  • maxxess 25 september 2010

    Bra att veta för oss som lägger in recept:
    Numera skall vikt alltid stå först, inom parantes kan man skriva ev. övrig kommentar. Exvis:

    424 g vita bönor i tomatsås (1 burk)
    34 g Tacokrydda (1 påse)

    Tidigare har jag fått recept godkända som varit tvärtom (1 pkt Tacokrydda (34g)) så detta är nytt och väl värt att lägga på minnet när man matar in recept som man vill få godkända.
    Spelar mig ingen roll, jag gillar viktmått, men lite struligt för kryddor/kryddmix.

    "pkt" är inte heller längre godkänt som enhet (även om det står i instruktionerna så har jag svart på vitt att detta ej gäller längre).

    Hade varit käckt om någon uppdaterade instruktionerna för att lägga in recept då denna numera är felaktig och säkerligen gör att folk blir irriterade på recept som ej godkänns.

  • boz1965 26 september 2010

    Vi kan ta det hela i matematiska och/eller IT-termer då: "Burk", "paket", "påse", etc är inte konstanter , utan i högsta grad variabler. Variabler vill man i möjligaste mån omvandla till konstanter - i vart fall när man skriver ett recept som ska passa in i vissa normer och som ska hanteras av en databas. I det här specifika fallet har det betydelse för bl.a. funktionen "inköpslistan".

    Låt säga att du skriver ut en inköpslista där det står att du ska ha två burkar skivade champinjoner. Receptförfattaren menar att du ska använda två små burkar men har inte tänkt på att skriva det. Du kommer hem glad i hågen och hystar i två STORA burkar champinjoner i maten. Och nu ska vi tänka på att det råder i det närmaste anarki när det gäller burkstorlekar på de skivade (eller de hela för den delen) champinjonerna. Hur gott är det?

    Konstanter som exempelvis "gram" och "deciliter" borde ju vara att föredra då, eller hur?

    Och när det gäller produkter som ligger i spad/lag, som t.ex. svamp eller ananasringar, skadar det inte heller att skriva att det gäller avrunnen vikt såvida inte hela innehållet ska användas.

    Bara ett exempel...

    Edit: Rättat stavfel.

  • Ulrika91 30 september 2010

    Jag tänkte starta en ny tråd med denna frågan, men kände att de kan bli lite väl mycket fingerpekning om jag gjorde det.

    Medan de allra flesta i denna tråd verkar har svårt att få recept godkända, anser jag att det finns ett flertal recept här på MK som är helt klart felaktiga. Och nu menar jag inte typ att det är fel måttangivelser eller likn utan jag menar att antingen så är bilden på en person (och jag tror att de flesta här är inte kannibaler och käkar inte människor), husdjur, diverse animationer eller med mat som inte är detsamma som receptet. Jag har bland annat sett en bild där ett bröd hade en fyllning som gått med i ugnen, medans det i receptet inte stod ett ord om en fyllning. Och då menar jag alltså inte pålägg utan fyllning i stil med vitlöken i "Vitlöksbröd".

    Hursomhelst, jag har även sett recept som helt saknar ugnstemperatur eller tid i ugnen. Vilket jag tycker är väldigt synd. Och utan att skälla på någon eller peka fingrar så måste jag faktiskt säga att jag ibland är förvånad över att några av godkännarna har recept som, om jag hade lagt in dem, inte hade blivit godkända. Godkänner de sina egna recept? Det är bara en stilla undran. Allra bäst vore det ju om en annan godkännare godkänner receptet, enligt mig är det i alla fall absolut det bästa sättet att göra det, eftersom godkänningen är till just för att folk gör misstag och att det passerar minst två par ögon innan det godkänns. Skaparens och godkännarens.

    Men som sagt, jag vill inte smutskasta eller överhvuudtaget skälla på någon specifik individ, men jag anser ibland att recept är bristfälliga. Finns det något jag kan göra då? Maila er kanske är det bästa, men det känns på något sätt som ett "stort" projekt bara för att någon glömt tiden i ugnen eller dyl. Ska man skriva en kommentar på receptet? För ibland har jag gjort det själv, och sett andras kommentarer, som aldrig har fått något svar på sin fråga. Och då sitter man där med det smarriga receptet framför sig och kan inte riktigt laga det för man vet inte hur man ska gå tillväga. Det är synd :(

  • Ulrika91 4 oktober 2010

    puff

  • boz1965 8 november 2010

    Skrivet av Ulrika91 den 30 sep 2010

    ...så måste jag faktiskt säga att jag ibland är förvånad över att några av godkännarna har recept som, om jag hade lagt in dem, inte hade blivit godkända. Godkänner de sina egna recept?...


    Nej, en godkännare godkänner aldrig sina egna recept.

  • Cassiopeya 8 november 2010

    Skrivet av Ulrika91 den 30 sep 2010

    Jag tänkte starta en ny tråd med denna frågan, men kände att de kan bli lite väl mycket fingerpekning om jag gjorde det.

    Medan de allra flesta i denna tråd verkar har svårt att få recept godkända, anser jag att det finns ett flertal recept här på MK som är helt klart felaktiga. Och nu menar jag inte typ att det är fel måttangivelser eller likn utan jag menar att antingen så är bilden på en person (och jag tror att de flesta här är inte kannibaler och käkar inte människor), husdjur, diverse animationer eller med mat som inte är detsamma som receptet. Jag har bland annat sett en bild där ett bröd hade en fyllning som gått med i ugnen, medans det i receptet inte stod ett ord om en fyllning. Och då menar jag alltså inte pålägg utan fyllning i stil med vitlöken i "Vitlöksbröd".

    Hursomhelst, jag har även sett recept som helt saknar ugnstemperatur eller tid i ugnen. Vilket jag tycker är väldigt synd. Och utan att skälla på någon eller peka fingrar så måste jag faktiskt säga att jag ibland är förvånad över att några av godkännarna har recept som, om jag hade lagt in dem, inte hade blivit godkända. Godkänner de sina egna recept? Det är bara en stilla undran. Allra bäst vore det ju om en annan godkännare godkänner receptet, enligt mig är det i alla fall absolut det bästa sättet att göra det, eftersom godkänningen är till just för att folk gör misstag och att det passerar minst två par ögon innan det godkänns. Skaparens och godkännarens.

    Men som sagt, jag vill inte smutskasta eller överhvuudtaget skälla på någon specifik individ, men jag anser ibland att recept är bristfälliga. Finns det något jag kan göra då? Maila er kanske är det bästa, men det känns på något sätt som ett "stort" projekt bara för att någon glömt tiden i ugnen eller dyl. Ska man skriva en kommentar på receptet? För ibland har jag gjort det själv, och sett andras kommentarer, som aldrig har fått något svar på sin fråga. Och då sitter man där med det smarriga receptet framför sig och kan inte riktigt laga det för man vet inte hur man ska gå tillväga. Det är synd :(


    Håller med om att det är lite konstigt med hur recepten godkänns. Eller att det finns så många recept som är så lika. En sållning kanske skulle vara på sin plats, även om jag såklart förstår att det tar tid och antagligen är omöjligt att genomföra.

    Kan också bli irriterad på att få tillbaka ett recept från en godkännare för att jag skrivit på fel sätt, medan andra recept är godkända där det saknas info eller beskrivningen är så kort att man knappt förstår hur man ska göra. Lite trist!

    Annars tycker jag MK är bra och jag har hittat många goda och bra recept här =)

  • daniely 9 november 2010

    Läste lite tidigare i tråden om att det fanns bilder på personer och djur, hittar ni något sådant recept får ni gärna anmäla det under anmälningsfliken då receptet inte läggs för godkänning igen när någon laddat upp en extra bild på ett recept.

    Dom anmälningarna som kommer in hanteras inom 48-72 timmar.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se

  • CiinaC 17 november 2010

    Jag undrar bara varför det är så petigt med vikten på t.ex " en liten burk sparris"? En liten burk är en liten burk..
    Samma sak med kryddor.: Hade skrivit 2 tsk "färdigblandade brödkryddor" i ett recept som kom tillbaka med uppmaningen att ange vikten och tillverkaren?.. Vad i helskotta har det för betydelse?
    Fick tillbaka ett recept för att jag inte uppgivit vikten på en mjukost, utan bara skrivit "en förp.", och av den osten finns det bara en storlek på förpackningen..
    Anledningen till att jag undrar är att jag satt och letade efter ett kasslerrecept. Döm av min förvåning när det kom upp ett recept - utan en enda vikt eller måttangivelse (!) på dom ingredienser som fanns uppradade???
    Vissa recept verkar gås igenom med lupp, medan andra slinker igenom på deras bekostnad. Eller? Man kan ju undra :s

  • Glitterfia 18 november 2010

    Om man ska tänka lite förnuftigt så är det faktiskt bra med måttangivelser samt tillverkare om tänker framtid...... Allt verkar få större och större förpackningar.

    EXEMPEL
    Den "lilla burken" utgår ur sortimentet och förpackningarna blir bara större och större, hur ska man om X antal år kunna laga enligt ett recept.

    Finns bara en storlek på förpackningen idag? Hur ser det ut om några år?

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Skrivet av Glitterfia den 18 nov 2010

    Om man ska tänka lite förnuftigt så är det faktiskt bra med måttangivelser samt tillverkare om tänker framtid...... Allt verkar få större och större förpackningar.

    EXEMPEL
    Den "lilla burken" utgår ur sortimentet och förpackningarna blir bara större och större, hur ska man om X antal år kunna laga enligt ett recept.

    Finns bara en storlek på förpackningen idag? Hur ser det ut om några år?


    (Y) råkade ut för ett liknande problem idag när jag gjorde soppa. Stod att det skulle vara en burk tomatsoppa, men jag hade inte det hemma så jag fick ta krossade tomater och krydda extra själv. Synd bara att det inte stod hur många gram det var i burken, lite lättare då. Nu fick jag höfta och det vart väl okej, men ändå...{wilt}

  • CiinaC 18 november 2010

    Jag förstår det argumentet, och kan hålla med.
    Men det besvarar inte hur det - med tanke på just nämda argument- då finns recept där det inte finns någon form av mått/viktangivelser som talar om på ett ungefär ens, hur mycket man ska använda av de olika ingredienserna..
    Om svaret blir att man få "höfta"efter smak, så gäller väl detsamma även för "den lilla sparrisburken"?
    Recept som inte specificerar mer än vilka råvaror som ingår, är ju lika obegripliga nu som om X antal år..
    Vad invecklat det blev. Det jag vill ha svar på är alltså:
    Hur kan ett recept som liknar en inköpslista bli godkänt, medan det bråkas om en förp. som kan ha fått fler storlekar om några{struggle} år..?

  • edfj 27 november 2010

    Ang. detta, hur lång tid tar det innan receptet är godkänt. Har väntat i fem dagar nu och inget har hänt..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.