Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dödstrött på att få recept ratade!

  • uffegw 11 februari 2010

    Gillar Matklubben där jag hittat många bra recept, till glädje för familj o vänner. Har också lyckats lägga in några recept. Det senaste jag skrev blev inte godkänt och jag fattar fortfarande inte varför. Förklaringen var omöjlig att förstå. Är medveten om att granskningen sker på ideel basis, vilket i och för sig kan vara ett problem. Alla är vi olika. Det finns individer som tagit på sig en roll som privatpolis och därmed tar ut sin frustration på andra. Är inte helt övertygad om att all granskning sker på det sätt som Matklubben vill. Kanske Matklubben skulle ägna lite tid åt att granska granskarna.

    För tillfället har jag lagt ner alla ambitioner på att lägga in nya recept.
    (N)

  • Okänd 12 februari 2010

    F.n är jag mäkta irriterad över, att en del av mina recept som jag har på min sida var massa tecken och streck över. Hur i hela friden ska man kunna läsa ut nåt där.:@

    Förresten har jag mejlat till MK och frågat hur det står till med kollen egentligen. Utom när dom kollar recepten, för då kan det vara i överkant petigt tycker jag.

    Jag förstår att det måste finnas regler hur recepten skrivs ut, men det är överkurs i vissa fall.
    Känns som dom tar ut en frustration på fel personer. Jag har sett en del äldre recept som jag undrar hr dom har kommit igenom nålsögat.

    Samtigigt är jag tacksam att det finns folk som ställer upp idiellt på sin fritid. Låt ingen skugga falla över dom. Jag vill bara att MK ska fungera klanderfritt. Annars blir det bara jobbigt att gå in på siten. :(

  • maxxess 6 mars 2010

    Jag blev ratad en massa gånger i början. Jag fick läsa på duktigt och tänka efter innan mina recept blev godkända. Nu i efterhand så tycker jag också att det är bra att man skriver enhetligt. (sen att "½" är lite onödigt konstigt är sin sak.... För kodaren borde decimaler och typade enheter vara optimalt)

    Dock så har jag som flera andra varit ut för att recept klassats som dubblett.
    Jag är ganska van i köket och jag gillar när det finns flera recept på en rätt, då kan man plocka olika delar från flera källor, kolla ingredienser och bilder. Hade det inte funnits 10 olika recept på raggmunk hade sajten varit dålig!

    Just nu finns det ingen funktion för att göra anteckningar kring ett recept man sparat så den enda chansen är att skapa ett nytt om man personligen vill ändra något. Jag har undvikt detta eftersom man inte vill stjäla någon annans recept, så nu har jag papperslapp (hehe, PDF i datorn) med noteringar om hur JAG lagar min favoritsoppa på mitt vis, det är rätt olikt originalet, men ändå väldigt likt :-) [recept] 77292[/recept]

  • ros 1 april 2010

    :(Varför blir inte recept godkända som inte är dubletter eller identiska???

    Receptet bara plockas bort även om jag mailade och påpekade olikheterna

    :(Men det verkar fortfarande bli godkänt om recepten är helt identiska

    :(Vilka regler är det som gäller ???

  • siggemums 8 april 2010

    >:( Jag skrev in ett långt recept på en jättegod Pastasallad med marinerad fläskfilé.

    Jag vill ha receptet själv men den passar bra nu till Dop och Studentmottagningar som är aktuellt nu. Jag hade ingen bild men ändå var bilden inte godkänd {question}och allt jag skrivit var bara borta.:s

  • Bumbis 8 april 2010

    Själv har jag aldrig lagt in något recept men jag förstår att ni blir irriterade. Igår när jag satt och letade recept var det en medlem som hade 3 exakt samma recept skrivet på olika dagar och dom var godkända allihopa. En annan medlem hade ett recept där det inte stod hur länge det skulle vara i ugnen och det var inte gratinering som gällde. Visst är det svårt att se allt men detta var så uppenbart.

  • LEDIVO 8 april 2010

    Skrivet av Lilljeppe den 30 jun 2009

    Hej alla,
    Jag håller med ovanstående talare om att gränserna är hårfina. Inte alltid lätt för en godkännare att säga så här är det. Man blir faktiskt osäker när gränserna är så hårfina, vad är rätt och vad är fel.

    Nu gör alla godkännare det bästa de bara kan. Självklart blir det fel då och då, men det överlever nog alla medlemmar på matklubben.

    En av godkännarnas uppgift är även att ifrågasätta om man är osäker på bilden till receptet. Det kanske är en så fin bild att man vill dubbelkolla att det är medlemmens bild och inte någon annans. Det finns faktiskt flera som angivit bilden att vara ens egen, fast den varit en annans bild.

    Om det är något man har problem eller är arg på av någon anledning, kan man göra som jan-gunnar, kontakta mig på [email protected] så försöker vi lösa problemet som uppstått. Det är bättre än att starta trådar.

    Om ni vill ha ändringar på reglerna godkännarna fått kan ni kontakta [email protected].

    MVH
    Lilljeppe
    Huvudansvarig över godkännarna

    Godkännarna gör säkert så gott de kan och TACK för ni ställer upp!
    Jag har själv fått recept icke godkända med motiveringar varför. Vid ett par tillfällen har jag skrivit till Lilljeppe och motiverat varför jag tyckte receptet skulle godkännas eller har jag ändrat det jag skrivit fel och då har de blivit godkända.
    Tips: Kopiera in receptguiden i ett Worddokument och ha det uppe samtidigt som du skriver in ett recept ifall du blir tveksam om vilken regel som gäller.

  • The_mama97mia 8 april 2010

    Som medlem tycker jag att det är bra att man motarbetar en massa dubletter! Det irriterar mig megamycket när jag söker på vad som helst, typ lasagne, o så får jag ex 734 recept. Alla snarlika.
    Men det är jag det.
    Jag vill att sökningar här ska vara effektiva, och jag vill att recepten ska vara unika.
    Är det brister så är det möjligen att finna i sökmotorn och i det faktum att man inte kan spara egna kommentarer till det recept man sparat och provat.

    Jag tycker Karolos tips här ovan är bra, lär dig manualen/guiden, ha den framme på lämpligt sätt.
    If You can´t beat them, join them...

  • irrevirre 10 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 13 dec 2009

    Jag respekterar våra godkännare, dom gör ett helt OK jobb och helt ideellt.
    Jag fick nyligen ett recept refuserat här och upptäckte själv att jag helt glömt tala om vissa grejer, då var det toppen med ett annat öga!
    Sen kan det finnas grader av petighet.


    Jag tycker likaså. Har visserligen aldrig fått ett recept "underkänt" men tycker det är bra att man ser till att det inte kommit in någon "tryckfelsnisse". Kan hända oss alla.
    Men om det är så att det hänvisas till "likadant" recept som inte är likadant ... ja, det är ju jättetråkigt. Men det går nog att bli hörsammad tror jag.

  • Eliza602 10 april 2010

    Ni ansvariga på matklubben borde ta till er att vi medlemmar tycker vissa saker inte fungerar här. Har oxå slutat försöka lägga in recept .........

  • Mistys 10 april 2010

    Skrivet av KAROLO den 8 apr 2010

    Skrivet av Lilljeppe den 30 jun 2009

    Hej alla,
    Jag håller med ovanstående talare om att gränserna är hårfina. Inte alltid lätt för en godkännare att säga så här är det. Man blir faktiskt osäker när gränserna är så hårfina, vad är rätt och vad är fel.

    Nu gör alla godkännare det bästa de bara kan. Självklart blir det fel då och då, men det överlever nog alla medlemmar på matklubben.

    En av godkännarnas uppgift är även att ifrågasätta om man är osäker på bilden till receptet. Det kanske är en så fin bild att man vill dubbelkolla att det är medlemmens bild och inte någon annans. Det finns faktiskt flera som angivit bilden att vara ens egen, fast den varit en annans bild.

    Om det är något man har problem eller är arg på av någon anledning, kan man göra som jan-gunnar, kontakta mig på [email protected] så försöker vi lösa problemet som uppstått. Det är bättre än att starta trådar.

    Om ni vill ha ändringar på reglerna godkännarna fått kan ni kontakta [email protected].

    MVH
    Lilljeppe
    Huvudansvarig över godkännarna

    Godkännarna gör säkert så gott de kan och TACK för ni ställer upp!
    Jag har själv fått recept icke godkända med motiveringar varför. Vid ett par tillfällen har jag skrivit till Lilljeppe och motiverat varför jag tyckte receptet skulle godkännas eller har jag ändrat det jag skrivit fel och då har de blivit godkända.
    Tips: Kopiera in receptguiden i ett Worddokument och ha det uppe samtidigt som du skriver in ett recept ifall du blir tveksam om vilken regel som gäller.


    Ja jag har då både mailat och skrivit meddelande till lilljeppe utan att få svar på något sätt! Detta efter att jag fått ett recept ratat som dublett. Vid granskning av receptet man hänvisade till var det ett totalt olikt recept än det jag lagt ut. Begriper inte vad man fått ifrån att recepten var lika. Ingredienserna var helt olika. Efter fler påstötningar var receptet bara borttaget. Har jag fått något svar än på varför???? Nej!

  • Eliza602 17 april 2010

    En sak är i alla fall klar. M-K har många missnöjda användare, och många frågor är ställda här utan att någon av oss fått svar. Problemen med att lägga in recept kvarstår, recept tas bort utan rimlig motivering och vid kontakt med Lilljeppe har frågorna ignorerats eller ej besvarats. DÅLIG STIL är bara förnamnet!!!!

    Det är väl bara att sluta bidra med recept här.(N)

  • Queenie 28 april 2010

    Jag har själv varit godkännare förut och vet att det är otroligt mkt jobb med att godkänna recept, och dessutom göra det på sin fritid. Men nu tycker jag allt att reglerna blivit lite väl hårda. Jag fick ett recept inte godkänt och anledningen var, jag hade skrivit i salladen som tillhörde maträtten, 1 burk majs, då fick jag som svar att jag måste ange mått. Då skrev jag en liten burk majs. Tydligen måste man ange hur många gram, eller dl majs, tycker det är väl krångligt. Det var ju inte egentligen själva maträtten, jag hade skrivit som förslag en sallad till, och sallad kan väl alla göra.

  • The_mama97mia 29 april 2010

    Väldigt tråkigt om många är missnöjda.
    Jag hävdar med en dåres envishet att det är skittråkigt när det läggs in recept som är snarlika, jag gillar att det är lite hårdare på just detta med dubletter - det handlar om användarvänlighet för mig. Det är värdelöst när man får upp 47 recept likadana på ex sambalkotletter.

    Dock håller jag med om att petimetri inte platsar, men snälla ha överseende med godkännarna, bara människor o som sagt på sin fritid... GIllar du inte läget, kontakat Lilljeppe o be att få bli godkännare själv, hjälp till vet ja!

  • Marre73 26 maj 2010

    Det mest irriterande jag var med om var när jag fick tillbaka recept med anmärkningen att creme fraiche skulle stavas crème fraiche, vem fattar inte vad jag skrev första gången?Lika 2 eller 1 brk crème fraiche mängden på det tex 200 ml el 2dl mm. Fast brk champinjoner är lite väl löjligt när det ska vara gram, beror ju helt på hur mycket man tycker om svamp, smaksak helt enkelt. Försökte också kontakta lilljeppe vid något irriterat tillfälle, var totalt omöjligt. Kom inte ens in på sidan.

  • boz1965 28 maj 2010

    Skrivet av Queenie den 28 apr 2010

    Jag har själv varit godkännare förut och vet att det är otroligt mkt jobb med att godkänna recept, och dessutom göra det på sin fritid. Men nu tycker jag allt att reglerna blivit lite väl hårda. Jag fick ett recept inte godkänt och anledningen var, jag hade skrivit i salladen som tillhörde maträtten, 1 burk majs, då fick jag som svar att jag måste ange mått. Då skrev jag en liten burk majs. Tydligen måste man ange hur många gram, eller dl majs, tycker det är väl krångligt. Det var ju inte egentligen själva maträtten, jag hade skrivit som förslag en sallad till, och sallad kan väl alla göra.



    Jag kan förstå din synpunkt. Men det där med "burk", "påse" och annat är väldigt otydligt eftersom det finns flera olika storlekar på dem. Hade det bara funnits EN storlek hade det varit en helt annan sak, men nu är det inte så. Jag tillhör själv "den sortens godkännare" som inte köper de "måtten". Och det ska ingen annan godkännare heller göra om de följer de anvisade reglerna för receptskrivning på MK. Reglerna är tydliga och finns att läsa under "Information & Regler". Följer man dem så är det inga problem att få sina recept godkända. :)

  • Mistys 28 maj 2010

    Skrivet av boz1965 den 28 maj 2010

    Skrivet av Queenie den 28 apr 2010

    Jag har själv varit godkännare förut och vet att det är otroligt mkt jobb med att godkänna recept, och dessutom göra det på sin fritid. Men nu tycker jag allt att reglerna blivit lite väl hårda. Jag fick ett recept inte godkänt och anledningen var, jag hade skrivit i salladen som tillhörde maträtten, 1 burk majs, då fick jag som svar att jag måste ange mått. Då skrev jag en liten burk majs. Tydligen måste man ange hur många gram, eller dl majs, tycker det är väl krångligt. Det var ju inte egentligen själva maträtten, jag hade skrivit som förslag en sallad till, och sallad kan väl alla göra.


    Jag kan förstå din synpunkt. Men det där med "burk", "påse" och annat är väldigt otydligt eftersom det finns flera olika storlekar på dem. Hade det bara funnits EN storlek hade det varit en helt annan sak, men nu är det inte så. Jag tillhör själv "den sortens godkännare" som inte köper de "måtten". Och det ska ingen annan godkännare heller göra om de följer de anvisade reglerna för receptskrivning på MK. Reglerna är tydliga och finns att läsa under "Information & Regler". Följer man dem så är det inga problem att få sina recept godkända. :)


    Nja det var nog en halvsanning. Jag har skrivit efter konstens alla regler. Läst dom och gör som man ska.Aldrig fått nedslag på mängd , stavning eller annat däremot på dublett och det VAR ingen dublett. Vad ska man göra då? Och vilka regler gäller där?
    Håller med det andra skrivet, vissa recept finns i flera dubletter men mitt som inte var en dublett blev inte godkänt utan stämplat som dublett. Visst reglerna är tydliga men det hjälper ju inte alltid tyvärr och nej det speler ingen roll att man följer dom det blir problem ändå(N)

  • Okänd 28 maj 2010

    Skrivet av mama97mia den 29 apr 2010

    Väldigt tråkigt om många är missnöjda.
    Jag hävdar med en dåres envishet att det är skittråkigt när det läggs in recept som är snarlika, jag gillar att det är lite hårdare på just detta med dubletter - det handlar om användarvänlighet för mig. Det är värdelöst när man får upp 47 recept likadana på ex sambalkotletter.

    Dock håller jag med om att petimetri inte platsar, men snälla ha överseende med godkännarna, bara människor o som sagt på sin fritid... GIllar du inte läget, kontakat Lilljeppe o be att få bli godkännare själv, hjälp till vet ja!



    word! (Y)

  • Eliza602 6 juni 2010

    Mitt recept blev ratat. IGEN. Med motiveringen att det var en dubblett. Trots att det INTE VAR en dubblett!!. Matklubbens godkännare borde definitivt bytas ut. Måste bero på någon slags makt-begär i kombination med dyslexi!!!

    Fy va tröttsamt att man inte tar till sig medlemmarnas klagomål när det finns så många. Även jag skrev till LILLJEPPE utan svar.
    Det finns väl OLIKA PAJER??? ELLER???
    http://www.matklubben.se/recept/%E4pplekaka+med+smulpaj

    http://www.matklubben.se/matklubben/Eliza602/kokbok/?id=3499096&recipeid=85057

    JÄMFÖR SJÄLVA!

  • Mistys 6 juni 2010

    Skrivet av Eliza602 den 6 jun 2010

    Mitt recept blev ratat. IGEN. Med motiveringen att det var en dubblett. Trots att det INTE VAR en dubblett!!. Matklubbens godkännare borde definitivt bytas ut. Måste bero på någon slags makt-begär i kombination med dyslexi!!!

    Fy va tröttsamt att man inte tar till sig medlemmarnas klagomål när det finns så många. Även jag skrev till LILLJEPPE utan svar.
    Det finns väl OLIKA PAJER??? ELLER???
    http://www.matklubben.se/recept/%E4pplekaka+med+smulpaj

    http://www.matklubben.se/matklubben/Eliza602/kokbok/?id=3499096&recipeid=85057

    Håller med till fullo. I dessa recept kanske ingredienserna ser lika ut ändå men ändå inte.
    Det jag fick ratat innehöll kola sås och jordnötter. Det påstods vara lika ett med sirap och kokos. Ja vad säger man.

    JÄMFÖR SJÄLVA!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.