Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad äter ni inte?

  • gottgris 15 augusti 2008

    surströmming är nog det värsta jag smakat. Bruna bönor, havregrynsgröt, oliver o musslor, suckat-(apelsinskal). Det finns drycker jag inte gillar som whisky,cognac.
    Det finns säkert mer...

  • gladavmat 15 augusti 2008

    Å! en till som inte kan med strömming:) Det ser o luktar ju så gott men jag klarar inte smaken ej heller fiskbullar men surig o sill i alla varianter. fixar inte heller keso. Har provat alla sorter....annars äter jag allt utom inälvsmat.

  • gladavmat 15 augusti 2008

    Å! en till som inte kan med strömming:) Det ser o luktar ju så gott men jag klarar inte smaken ej heller fiskbullar men surig o sill i alla varianter. fixar inte heller keso. Har provat alla sorter....annars äter jag allt utom inälvsmat.

  • ennali1 15 augusti 2008

    Oj, det blir en lång lista det här... Jag är inte:
    fisk i alla former (allergisk) tål underligt nog tonfisk?
    nötter (allergisk)
    äpplen, nektariner, päron (allergisk)
    stekt lever
    leverkaka
    fläskpannkaka (dock äter jag vanlig!)
    blodpudding
    bruna bönor och fläsk
    ärtsoppa
    bacon
    det finns mycket mer, men kommer inte på det just nu... (Y)

  • RosaMaggan 15 augusti 2008

    Är det bara jag som inte gillar isterband? Fick det någon gång i lumpen. Jag försökte verkligen, kockarna brukade göra god mat, men nej, det gick inte att få ner.

    I övrigt har jag kommit fram till att den mesta mat är god så länge den är rätt tillagad.

  • Gourmet-Ia 15 augusti 2008

    Äter inte blodkorv, lever, bruna bönor och ärtsoppa och säkert mer som jag inte kan komma på, just nu

  • Gourmet-Ia 15 augusti 2008

    Oj, har suttit och läst igenom era svar nu och blir lite konfunderad. När jag skriver vad jag inte äter, så tänker jag på mat jag har ätit, men inte kommer att äta igen.

    Får uppfattningen att vissa av er inte har provat vissa saker, men ändå inte tänker äta det. Har jag fel?

    Själv älskar jag musslor. Sniglar smakar mest vitlök och ostron smakar som att ta en kallsup av havsvattnet (är dock inte så slemmiga som vissa tror), men jag har smakat i alla fall.

    Jag tycker att det mesta ska smakas. Man kan ju faktiskt missa något fantastiskt :D

  • Smulpajen 15 augusti 2008

    Skrivet av Gourmet-Ia den 15 aug 2008

    Oj, har suttit och läst igenom era svar nu och blir lite konfunderad. När jag skriver vad jag inte äter, så tänker jag på mat jag har ätit, men inte kommer att äta igen.

    Får uppfattningen att vissa av er inte har provat vissa saker, men ändå inte tänker äta det. Har jag fel?

    Själv älskar jag musslor. Sniglar smakar mest vitlök och ostron smakar som att ta en kallsup av havsvattnet (är dock inte så slemmiga som vissa tror), men jag har smakat i alla fall.

    Jag tycker att det mesta ska smakas. Man kan ju faktiskt missa något fantastiskt :D

    Jag har ialla fall smakat. Hur ska man annars veta att det är äckligt??:o

  • Gourmet-Ia 15 augusti 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 aug 2008

    Jag har ialla fall smakat. Hur ska man annars veta att det är äckligt??:o


    Jo, det är ju det jag menar. Man måste testa, för att veta om det är gott eller äckligt.

    Fast många människor har ju fördomar eller rädsla inför en del mat och vägrar att testa.

    En del har redan bestämt sig för att en del mat är äcklig, trots att de inte har testat

  • Smulpajen 15 augusti 2008

    Skrivet av Gourmet-Ia den 15 aug 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 aug 2008

    Jag har ialla fall smakat. Hur ska man annars veta att det är äckligt??:o


    Jo, det är ju det jag menar. Man måste testa, för att veta om det är gott eller äckligt.

    Fast många människor har ju fördomar eller rädsla inför en del mat och vägrar att testa.

    En del har redan bestämt sig för att en del mat är äcklig, trots att de inte har testat

    Jo, jag håller absolut med dig, man måste prova först innan man vet. Men många har tyvärr redan bestämt sig innan. Min dotter är t ex sådan. Jag brukar säga att det är okej att inte gilla något bara man har provat.:p

  • farmoringer 15 augusti 2008

    Jag äter nog det mesta skulle jag tro. Allt som severas äter jag. Backar aldrig. jag är inte så förtjust i saker som innehåller russin, kaffe eller apelsin. Det ska man äta eller dricka som det är. Inte blanda ner i nåt. Sen är jag inte så förtjust i ärtsoppa..Men jag vet att jag gör väldigt god ärtsoppa själv. Och jag skulle äta det om jag var tvungen. Men inget jag serverar hemma..

  • segerwitch 15 augusti 2008

    (N)Bortsett från lutfisk,tycker jag inte om fisk, specielt sötvattensfisk(N) senap är ingen
    höjdare. Men jag smakar alltid på mat innan jag utalar mig om vad jag tycker,skaldjur
    älskar jag, men fisk hoppar jag över.

  • LovisaLarsson 16 augusti 2008

    korv (bortset från blodkorv och Bullens), isterband, potatis, lingon, och helst inte annan sån där husmanskst o.o

  • zonale 16 augusti 2008

    Surströmming har jag aldrig förmått mig att stoppa i min mun. Lukten och utseendet klarar jag bara inte av!!

  • Legoli 16 augusti 2008

    Fiskbullar, kroppkakor och inälvsmat går inte ner.

  • snuosm 16 augusti 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 aug 2008

    Skrivet av Gourmet-Ia den 15 aug 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 aug 2008

    Jag har ialla fall smakat. Hur ska man annars veta att det är äckligt??:o


    Jo, det är ju det jag menar. Man måste testa, för att veta om det är gott eller äckligt.

    Fast många människor har ju fördomar eller rädsla inför en del mat och vägrar att testa.

    En del har redan bestämt sig för att en del mat är äcklig, trots att de inte har testat

    Jo, jag håller absolut med dig, man måste prova först innan man vet. Men många har tyvärr redan bestämt sig innan. Min dotter är t ex sådan. Jag brukar säga att det är okej att inte gilla något bara man har provat.:p


    Förutom fördomar och rädslor så kan det kännas moraliskt/etiskt fel att äta till exempel hund och katt. Men när det gäller rostade myror eller liknande då är det ren och skär "äckelskräck" från min sida;-)

  • bejofr 16 augusti 2008

    Jag kan inte med lök. Det är inget fel på smaken men konsistensen!!! Det är svårt när man äter ute.

  • irene43 16 augusti 2008

    jag äter inte inälvsmat,lutfisk och min fasa är fiskbullar blää,och jag äter inte fiskpinnar för det tycker jag inte är mat

  • Magdalena1961 16 augusti 2008

    Lite kul är det med sånt man inte äter.. för det beror ju på ålder också..

    Som barn vägrade jag äta kokt ägg.. luktade skunk och fyyy vad äckligt.. några år senare kunde jag äta vitan om den var helt fast... och nu ännu några år senare så är ett löskokt ägg med rinnande gula... helt underbart...

    Mina föräldrar gillade ju Janzon men ansjovis gick ju inte att diskutera med en unge... fast idag är en janzon bland det bästa på julbordet.

    Oliver var också en sån sak som mina föräldrar försökte införa men det dröjde ända tills jag själv blev gammal nog att besöka Grekland och fick äta deras grekiska sallad som oliver blev en favorit.

    Ibland kan man undra om det inte är fel ålder att äta vissa saker men kanske också fel tillagning. Grekisk sallad är ju himmelriket i Grekland men rätt trist här hemma... så man kan kanske lära sig gilla mer saker om de äts i rätt sammanhang...

    Själv har jag barndomsminnen kvar som gör att lever i skivor och strömmingsflundror inte går ned.. Troligtvis inget fel på maten i sig utan helt andra saker som ligger bakom... få se när jag är pensionär om det passar då....

  • Islandshanna 16 augusti 2008

    Hej hej!
    Jag äter inte surströmming, inälvor, fårost, vallenbergare, sniglar, senap, rotmos... kan nog egentligen skriva till mer.
    Men något som jag inte klarar av är gröt och lamm. Lite synd för det verkar vara så mysigt, speciellt vid jul, att äta gröt. Och lamm, det är ju nästan det kött som man äter mest i Island. Och jag gillar att vara i Island :(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.