Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dubletter och manualen

  • Wombat04 21 juni 2008

    Jag gör det, men tyvärr gör inte alla det ...

  • farmoringer 21 juni 2008

    Som med allting annat.....Lättare att bara gorma och skälla än att läsa och göra rätt..(Y) Nej, skämt åsido...Är väl svårt att få rätsida på allt. Vi är så många medlemmar och allt ska vara alla till lags. Men tur att klubben finns..(Y)(L)
    Men jag vid håller att det är trist att läsa puff, puff en hel sida.

  • zudette 21 juni 2008

    Har jag missat nåt???? Kan man be om att få uppdateringar på trådarna via mail även om jag inte startat tråden eller gjort några inlägg i den????? - Har jag inte märkt!

  • Wombat04 21 juni 2008

    Nej, du måste ha gjort någon form av inlägg för att kunna klicka i rutan att du vill ha svar på ditt meddelande. Det är åtminstone så jag har uppfattat och trott hela tiden ...

  • Ullis1 21 juni 2008

    Till att börja med så vill jag TACKA ER SOM GODKÄNNER RECEPTEN!!! Wombat, Queenie, Lilljeppe och ni andra gör ett jättejobb med detta så TACK TACK och tummen upp! (Y) (Y) (Y)

    Sedan vill jag passa på att göra ett inlägg när vi nu återigen skriver om dubletter och manualer (det är inte första gången).
    Jag anser mig höra till dem som försöker att noggrannt kolla mina nyinskrivna recept både en och tio ggr (detta efter att ha varit slarvig och inte förstått reglerna som ny medlem) innan jag sänder iväg dem för godkännande då jag vet hur irriterande det kan vara med stavfel och slarvfel och annat.
    Men jag måste ändå få säga att det bör tas i åtanke att det finns en och annan som kanske har problem med att få till recepten rätt pga olika anledningar, detta är ju då inte personen som skriver receptets fel utan kanske bör man då kunna få hjälp på något vis?

    Sedan vill jag bara återigen påpeka att det är så synd om oss nya medlemmar som inte ens har möjlighet att få dela med oss av våra recept på potatisgratänger, köttbullar, köttgrytor, kanelbullar m.m....då det redan finns en miljon varianter av dessa recept! :'(
    Det är Inget att göra något åt, jag vet det, men jag är ändå nyfiken på när gränsen för inskrivining av liknande recept drogs? För det finns ju en uppsjö av liknande recept sedan en bra tid tillbaka? Har detta varit ett problem länge kanske?

    Hur som helst, tack för tipset i denna tråd att man vid andra liknande recept som sina egna kan lägga till i kommentarer hur man själv gör sin egen potatisgratäng t.ex...det ska jag minsann göra! :D Kul! (Y)

    Ha en fortsatt trevlig midsommardag! :)

  • zudette 21 juni 2008

    Skrivet av Wombat04 den 21 jun 2008

    Nej, du måste ha gjort någon form av inlägg för att kunna klicka i rutan att du vill ha svar på ditt meddelande. Det är åtminstone så jag har uppfattat och trott hela tiden ...


    Precis som jag trodde! Man borde kunna spara, eller bokmärka, trådar utan att ha startat eller gjort inlägg i dem, tycker jag.... och detta har ju sagts av flera. Säkert är vi många som inte tycker att man har har något att bidra med i trådar med tips om såser, grilltillbehör och salladsdressingar eller spisrengöring eller vad det nu kan vara men som ändå vill ha chans att ha kvar dem. Det är heller inte helt lätt att leta bland trådarna när man får upp så många alternativ när man anger sökord!

  • farmoringer 21 juni 2008

    Skrivet av zudette den 21 jun 2008

    Skrivet av Wombat04 den 21 jun 2008

    Nej, du måste ha gjort någon form av inlägg för att kunna klicka i rutan att du vill ha svar på ditt meddelande. Det är åtminstone så jag har uppfattat och trott hela tiden ...


    Precis som jag trodde! Man borde kunna spara, eller bokmärka, trådar utan att ha startat eller gjort inlägg i dem, tycker jag.... och detta har ju sagts av flera. Säkert är vi många som inte tycker att man har har något att bidra med i trådar med tips om såser, grilltillbehör och salladsdressingar eller spisrengöring eller vad det nu kan vara men som ändå vill ha chans att ha kvar dem. Det är heller inte helt lätt att leta bland trådarna när man får upp så många alternativ när man anger sökord!


    Därför kan det vara bra att man vet att man startar en tråd i rätt forum. Man går in på " gå direkt till valt forum" och startar sin tråd under rätt kategori, då är det mycket lättare att hitta igen en tråd...Förstår ni mig rätt??. Menar inget illa utan en ren information...

  • marwis 21 juni 2008

    Skrivet av zudette den 21 jun 2008

    Skrivet av Wombat04 den 21 jun 2008

    Nej, du måste ha gjort någon form av inlägg för att kunna klicka i rutan att du vill ha svar på ditt meddelande. Det är åtminstone så jag har uppfattat och trott hela tiden ...


    Precis som jag trodde! Man borde kunna spara, eller bokmärka, trådar utan att ha startat eller gjort inlägg i dem, tycker jag.... och detta har ju sagts av flera. Säkert är vi många som inte tycker att man har har något att bidra med i trådar med tips om såser, grilltillbehör och salladsdressingar eller spisrengöring eller vad det nu kan vara men som ändå vill ha chans att ha kvar dem. Det är heller inte helt lätt att leta bland trådarna när man får upp så många alternativ när man anger sökord!

    Har du inget speciellt att skriva , så skriv PUFF:D:D:D

  • Queenie 22 juni 2008

    Anledningen till att vi skriver puff ibland är att få upp tråden högt upp, som ni kanske förstått. Visst, kan det tyckas tjatigt för de som läser tråden. Men då kanske det finns vissa som inte alls har läst tråden, och börjar läsa från sidan ett och går igenom alla inlägg. Det är ett stort problem med alla dubbletter och folk som inte läser manualen/guiden, det finns så många fel som inte hade tillkommit om personen hade läst guiden innan. Skriver vi puff så kanske det åtminstone är någon medlem per dag som läser igenom hela tråden och förstår att de bör läsa igenom guiden nästa gång innan de skriver in ett recept. Sen förstår vi naturligtvis att det finns vissa människor som kanske är ordblinda och har svårt för svenskan, naturligtvis hjälper vi till då och fixar till receptet. Man kan ju då skicka ett pm till någon av godkännarna, förslagsvis Lilljeppe som är ansvarig för godkännarna, så att vi vet det. Men bara om man verkligen har problem med svenskan, inte om man "slarvar" och inte läser igenom texten innan man skickar in den.

    Jag har haft uppe på tapeten flera gånger att manualen inte syns tillräckligt. Jag tycker att, när du skriver in ett recept, så ska manualen komma fram direkt, du ska inte kunna undgå att läsa den, sen kan du klicka på "nästa" för att gå vidare och skriva in själva receptet. Naturligtvis finns det säkert folk som inte bryr sig ändå och klickar vidare utan att läsa. Men troligtvis kommer fler att läsa manualen, än vad det görs nu, då hade vi minskat felen betydligt.

    Sen en eloge till alla, som verkligen anstränger sig och inte slarvar med sina recept. Det är ett sant nöje att godkänna sådana recept. Vad vi vill ha bort är alla slarvfel och ondöiga fel.

  • Queenie 22 juni 2008

    ullis: Dubbletter är när det är en exakt kopia, exempelvis du har kopierat ett recept från Arla eller Tasteline, någon annan skriver in exakt samma recept, med exakt samma bild och ingredienserna är exakt likadana. Köttbullar exempelvis, det finns väl ingen som gör exakt likadana köttbullar? Så visst kan du lägga in ett recept på dina köttbullar eller din variant på potatisgratäng, jag tror inte att ditt recept är EXAKT likadant som något annat. En dubblett är en dubblett när allt är exakt likadant. Många av dubbletterna kommer från andra receptsidor, en dubblett inträffar väldigt sällan om det är ditt eget recept.

  • Queenie 22 juni 2008

    puff

  • Ullis1 22 juni 2008

    Skrivet av Queenie den 22 jun 2008

    ullis: Dubbletter är när det är en exakt kopia, exempelvis du har kopierat ett recept från Arla eller Tasteline, någon annan skriver in exakt samma recept, med exakt samma bild och ingredienserna är exakt likadana. Köttbullar exempelvis, det finns väl ingen som gör exakt likadana köttbullar? Så visst kan du lägga in ett recept på dina köttbullar eller din variant på potatisgratäng, jag tror inte att ditt recept är EXAKT likadant som något annat. En dubblett är en dubblett när allt är exakt likadant. Många av dubbletterna kommer från andra receptsidor, en dubblett inträffar väldigt sällan om det är ditt eget recept.


    Jo, tack för svar! Jag fick detta utrett för mig tidigare också. :D Sådant är förstås himla trist och jag kan väl hjälpa till att påminna om vikten av att dubbelkolla innan man lägger in recept om det hjälper något.
    Tack igen för det jättejobb ni gör! (Y)

  • Wombat04 22 juni 2008

    Precis, Molgan, vi har sänt iväg det förslaget "på remiss" så att säga! :) Vi tycker också att det skulle vara väldigt bra för då ser man direkt vad som är galet.

  • Klingan 22 juni 2008

    Jag undrar hur noga recepten kollas innan de godkänns. Skrev ut ett recept på Västerbottenpaj i förra veckan. Men det saknades uppgifter om hur länge den skulle gräddas. Fick leta fram andra recept för att få ett hum om hur länge den bör vara inne i ugnen. I övrigt var pajen mycket god.

  • anluk 22 juni 2008

    Skrivet av Klingan den 22 jun 2008

    Jag undrar hur noga recepten kollas innan de godkänns. Skrev ut ett recept på Västerbottenpaj i förra veckan. Men det saknades uppgifter om hur länge den skulle gräddas. Fick leta fram andra recept för att få ett hum om hur länge den bör vara inne i ugnen. I övrigt var pajen mycket god.


    Vi försöker verkligen kolla recepten så noga vi bara kan, men en sådan sak är jättelätt att missa.... Vi är ju bara människor vi också och fel det gör även vi godkännare.

  • Queenie 23 juni 2008

    Märker man att ett recept saknar tid i ugnen exempelvis kan man ju alltid kontakta den som har skrivit in receptet, om nu vi godkännare skulle ha missat det. Då kan ju den som har skrivit in receptet även rätta till det.

  • Klingan 23 juni 2008

    Skrivet av Queenie den 23 jun 2008

    Märker man att ett recept saknar tid i ugnen exempelvis kan man ju alltid kontakta den som har skrivit in receptet, om nu vi godkännare skulle ha missat det. Då kan ju den som har skrivit in receptet även rätta till det.


    Jag har skickat ett meddelande till personen i fråga om det. Tyckte bara att det borde lyftas fram.

  • MalinJ 25 juni 2008

    Skrivet av Queenie den 13 jun 2008

    Ja, det måste faktiskt gå igenom hela kontrollen igen mama. Det kan ju vara så annars att någon person sitter och skriver in något "olämpligt" ord i receptet, och sånt vill vi ju inte ha. Men nu har vi en ny finess, gamla recept som kommer in igen är rödmarkerade, det syns direkt att det är ett gammalt recept. Även om det skulle råka vara en gammal dubblett sen tidigare så godkäns receptet ändå.


    Men det fungerar tydligen inte. När jag läste ett av mina recept - sjuhålskaka - såg jag ett stavfel och rättade till detta, för att vara "duktig". Skickade in det igen och fick tillbaka "icke godkänt" pga att det fanns dubbletter. Saken är den att jag skrev in det först här och det vet jag eftersom jag först sökte här efter receptet. När jag klagade sa lind till mig att skicka in det igen så skulle de godkänna det.... men det är ju RADERAT. Vill ha tillbaka mitt kära recept. Borta, borta. :@

  • Lilljeppe 25 juni 2008

    Skrivet av MalinJ den 25 jun 2008

    Men det fungerar tydligen inte. När jag läste ett av mina recept - sjuhålskaka - såg jag ett stavfel och rättade till detta, för att vara "duktig". Skickade in det igen och fick tillbaka "icke godkänt" pga att det fanns dubbletter. Saken är den att jag skrev in det först här och det vet jag eftersom jag först sökte här efter receptet. När jag klagade sa lind till mig att skicka in det igen så skulle de godkänna det.... men det är ju RADERAT. Vill ha tillbaka mitt kära recept. Borta, borta. :@


    Det problemet vi hade att vi ibland missade att det var ett äldre recept har vi försökt åtgärda. Det är nu svårt att missa att det är ett recept som blivit redigerat.
    De personer som har hört av sig direkt till mig om att deras redigerade recept har fått direktiven att de är dubletter kunde jag stoppa för makulering innan de försvann.

    Så jag rekomenderar er igen att höra av er till mig om det blir några fel istället för att höra av er till Lind. Eller skicka det till oss båda.
    Får jag det så går det oftast snabbare att korrigera vårt misstag.

  • Wombat04 25 juni 2008

    Vill passa på att säga några ord jag också (igen) ... Nu står vi godkännare inför många förändringar och framför allt förbättringar. Det kommer att bli mycket nytt för oss att lära oss och tänka på och vi ber er därför om överseende om det sker misstag, som i fallet med den makulerade sjuhålskakan (låter ju nästan som en Agatha Christie-roman! :)) Det är alltid tråkigt när fel inträffar, särskilt om det medför att något går förlorat. Det kommer oundvikligen att hända fler gånger, men med de nya funktionerna som är på väg (förhoppningsvis riktigt snart) hoppas vi kunna minimera antal misstag av just den typen från vår sida. Dock kommer det aldrig att flyta helt felfritt, som aldrig när den mänskliga faktorn är inblandad.

    Så, sammanfattningsvis, det blir bättre för alla parter så snart vi fått ta del av alla nyheter, men tänk på att också vi godkännare bara är människor som måste lära oss nya saker. Vi lovar att göra vårt bästa, men det krävs också att alla som skickar in recept verkligen FÖRSÖKER underlätta för oss genom att läsa igenom sina recept innan de skickas iväg (kan inte sägas för många gånger) och läsa manualen, som faktiskt ganska utförligt talar om hur Matklubben vill att recepten ska skrivas in. På så sätt uppstår ingen onödig försening i godkänneriet utan allt flyter på MYCKET mer friktionsfritt.

    OK? Då kör vi ...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.