Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp mig gå ner i vikt

  • mooseella 14 maj 2009

    Skrivet av Tillberga den 14 maj 2009

    att gå ner i vikt är inte så svårt de är att hålla den lägre vikten som är svårt

    jag vet vad jag pratar om, har varit överviktig i 40 år
    och jag lyckades inte hålla min vikt
    gick ner 7 kg upp 10 kg och så höll de på
    tillslut vägde jag 135kg
    idag väger jag 62kg

    frukost
    mellanmål
    lunch
    mellanmål
    middag
    mellanmål

    så ser min dag ut och de får jag inte rucka på
    jag har viserligen gjort en viktoperation
    men jag vet ju att om jag kunnat äta som jag ätr i dag
    så hade jag ALDRIG blivit överviktig

    jag äter i stort sätt allt
    dock undviker jag vitt mjöl och rafinerat socker

    jag tror på att få in en BRA mathålning är de viktigaste
    äta av allt i lagom mängd och få till de med tiderna

    att skriva matlista så man alltid har mat hemma och vet vad de blir
    så man inte bara tar en macka eller bulle och lite kaffe för man inte vet va man skall laga


    Håller helt med dig, GI är en livsstil (Y) och inte en bantningskur.
    Det du säger är så som man bör äta enligt GI. Det gäller bara att BESTÄMMA sig för vad man vill. Det tar ca tre veckor för kroppen att vänja sig vid ny mathållning och bli kvitt vissa sug man har. Äter själv aldrig något i matväg efter ca 18,00 (middagen) på sin höjd en kopp te och kanske en liten bit 70% choklad eller lite torkad frukt. Men inte varje kväll. Äter numera aldrig bullar eller annat godis, mest pga att jag tycker inte om det längre :) Jag planerar alltid mina inköp, matsedel för en månad i taget, men den följer jag inte slaviskt utan kan slänga ihop annat än planerat pga att jag alltid har det mesta hemma.. Storhandlar en gång / månad.
    Men grönsaker och fisk köps färskt av min torggubbe. Lycka till med fortsatt behållning av vikten

  • AnneNi 14 maj 2009

    Oftast äter jag gröten med endast kanel. Dels är kanel gott och dels påstår vissa att det ökar förbränningen.
    Ibland har jag på lite mjölk eller 1/2 dl frysta blåbär som tinas när jag lägger ner dem. Päron är ockås väldigt gott att hacka ner.
    Det allra bästa om man vill gå ner är att endast ha kanel som jag, men tycker du gröten smakar för tråkigt kan du givetvis ta på något mer. Mjölk är gott, annars någon färsk el frusen frut eller bär som päron, blåbär, äpple eller något annat du tycker om. Även solrosfrön, pumpafrön och olika sorters nötter är gott på, men trots att det är nyttigt så innehåller det mycket energi, så ta på sparsamt om du vill ha det.
    Sylt innehåller ganska mycket energi, så det bör du undvika till vardags iaf. Vill du gärna ha det så ta endast en liten klick. Berätta gärna hur det går för dig!

  • jimboz 14 maj 2009

    Skrivet av puntella den 13 maj 2009

    --> Jimboz

    Vi kan ju peppa varandra (tänkte börja ordentligt pa mandag)


    Absolut ! Jag måste sätta igång nu och Måndag passar bra för då kan jag snaska ordentligt några dagar för sen är det finito :)

  • puntella 14 maj 2009

    Har börjat lite smatt (men blir svart att halla pa helgerna -är hos min pojkvän- och i pingst - ska till sverige ett par dagar-).

    Idag har jag ätit följande:

    Frukost: 3 kokta ägg & 2 glas vatten
    Mellanmal: 1 äpple
    Lunch: 3 sma Liga "kex" tomat/ost, kycklingbuljong, 1/2 l grönt te
    Mellanmal: 1 kokt ägg
    Kvällsmat: färsk spinat tillagad i vitlöksolivolja, 2 pannbiffar (bara kött), 1 kokt ägg, 1,5 glas mjölk
    Efterrätt: 150 g fruktgrädd yoghurt och 2 nävar jordnötter

    Antar att man inte far ata yoghurt (och absolut inte grädd yoghurt) och dricka mjölk. Tror inte heller att tomat/ost kexen är godkända enligt GI (hur vet man det?), tvivlar även pa kycklingbuljongen...

    Vet att jag ätit för lite innan kvällsmaten, men var för sen till jobbet, somnade pa eftermiddagen och sov runt 3 timmar.
    Har dessutom druckit för lite, men dricker nu grönt te (har fatt för mig att just grönt te är bra...).

  • maggi 14 maj 2009

    En bra sajt som kan vara till hjälp med viktminskningen är: www.matdagboken.se.
    Gå gärna in och ta en koll.(Y)
    Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!

  • puntella 14 maj 2009

    Kan man använda sig av LCHF recept met GI?
    Antar att man inte kan det pga av grädde osv...

    Vill ha natt mumsigt, typ tartaktigt med grädde (vill jag aldrig annars :'()

    Oh ja:
    Far man äta ragbröd (enligt GI) och russin?

  • josse12 14 maj 2009

    prova en smaskig chokladkaka med vispad grädde till. det finns massor med olika recept på gi chokladkakor. lägg på lite frysta bär det är mumsigt. vill du undvika sockret så ta sötningsmedel i innehåller inga kalorier.
    ett litet tips till är att undvika frukt. de kan kallas för sockerbomber med lite vitaminer i. ät istället grönsaker. en gurkbit eller tomat är ju bra komplement till frukt, avokado är toppen.

  • mooseella 14 maj 2009

    Skrivet av puntella den 14 maj 2009

    Kan man använda sig av LCHF recept met GI?
    Antar att man inte kan det pga av grädde osv...

    Vill ha natt mumsigt, typ tartaktigt med grädde (vill jag aldrig annars :'()

    Oh ja:
    Far man äta ragbröd (enligt GI) och russin?


    Rågbröd är det bröd som är bäst att äta, allra bäst om det är balat med surdeg. Helt utan vetemjöl. Russin, jordnötter, torkade fikon, torkade aprikoser är bra GI- mellanmål men i lagom mängd, ca 1/2 dl i mängd räknat. Grädde är bäst om man använder den helt utan tillsatser (40%). Men det hela beror på om man pratar om någon av de tre första veckorna. Då ska man äta mat utan kolhydrater, MAN BLIR INTE GRÖN AV GRÖNSAKER, MAN BLIR INTE FET AV FETT, MAN BLIR FET AV FEL KOLHYDRATER. (de snabba)

  • puntella 14 maj 2009

    Hmm ibland verkar det som om man far ata frukt, sen att man inte far det..

    Hade tänkt äta fruktsallad Mammas fruktsallad eftersom man far ata jordnötter och russin, fast nu verkar det ju som om man inte far ata frukt...
    *förvirrad*

  • mooseella 14 maj 2009

    Skrivet av puntella den 15 maj 2009

    Hmm ibland verkar det som om man far ata frukt, sen att man inte far det..

    Hade tänkt äta fruktsallad Mammas fruktsallad eftersom man far ata jordnötter och russin, fast nu verkar det ju som om man inte far ata frukt...
    *förvirrad*


    När man startar med GI, så ska man den första veckan unvika frukt, andra veckan max 1 om dagen. Längre fram är det ok, det beror på att kroppen först ska vänja sig vid den "nya" maten. Och komma igång med förbränning av fett. Läs det jag skrev om vilka matvaror man ska äta till de tre huvudmålen varje dag. Bara 3 ägg till frukost är lite lite, saknar de övriga kolumnerna. Så ät något ur varje grupp. Ge det en chans så ska du se att du går ner i vikt. Du får genom GI i dig de flesta vitaminer och mineraler, det är KOLHYDRATERNA du i första hand ska välja bort. Efter tre veckor så kommer man in i den fas som brukar kallas "stay in shape" Och först då plockar man in flera typer av kolhydrater. Detta klarar du (Y)

  • Okänd 15 maj 2009

    Det verkar som att det finns delade meningar om vad GI-Metoden innebär!
    Men det finns bara en väg att gå.
    Här kommer en länk till en mycket bra sida som handlar om allt man bör veta om GI!

    http://www.gi-metoden.info/default.asp

    Lycka till med GI-Metoden!

  • mia-59-staff 15 maj 2009

    Du har fått så många kloka råd.
    Jag är ny och har inte ett enda recept ännu i min kokbok
    MEN jag vill bara önska dej lycka till!!!
    Jag håller på att långsamt gå ner i vikt -0.5kg i veckan-utan diet.
    Inte dricka några kalorier,promenera mycket,jag äter mycket grönsaker men annars som vanligt.
    Och skulle du synda-med kakor och bakelser-ge inte upp och vänta tills en måndag-utan ta en kvällspromenad och ät ett extra nyttigt mål.Det funkar!!!

  • pia61 15 maj 2009

    Skrivet av puntella den 12 maj 2009

    Träna är ett problem...

    Har CVS/ME och sover en massa.
    Är lättare att göra nagot at maten..


    Vad är CVS/ME för något?

  • puntella 15 maj 2009

    Kronisk trötthetssyndrom

    Sover massor.
    Har inte jobbat fulltid sen 3 ar. Först pga burnout/depression och nu pga av min CVS. Väntar pa hjälp men allt tar san tid :( (förhoppningsvis kommer jag att kunna jobba fulltid igen, men har inte alltför mycket hopp).
    Har ont i knävecken (kan komma fran cvsén) och kan inte cykla osv
    Blir inte mycket motion, maste ga 7 trappor for att komma till lägenheten (finns ingen hiss), men det är ungefär vad jag rör mig.

    Har gatt ner nästan 1 kg den här veckan. Men super seriöst blir det först efter pingst.
    Just nu försöker jag mest tänka pa vad jag stoppar i mig.
    Är svart att krongla med GI när man inte är hemma (=helger och pingst).

  • eddieteddie 15 maj 2009

    Hej!
    Jag rekommenderar dig att dra ned på kolhydraterna ett tag. Jag har uteslutit bröd, gryn, pasta, potatis etc. under en period, och har på 5 veckor gått ned 4 kg. Ändå har jag ätit frukt och bär, vilket man inte brukar göra om man kör Atkins. Och så har jag syndat med lite godis ibland!
    Jag behöver inte gå hungrig, räkna points eller väga maten. Funkar väldigt bra för mig.
    Lycka till, oavsett hur du gör!(Y)
    mvh Eva

  • puntella 9 juni 2009

    Ok da var det dags att sätta igang.

    Började egentligen förra veckan, gick ner ca 1,5 kg pa ett dygn.
    Men sen sa blev jag bjuden pa 4 rätters, och da gick det ju inte att köra GI längre, dessutom skulle jag ut med jobbet (igar), sa jag beslutade mig för att börja idag.

    I Holland vet de i stort sett ingenting om GI, hade varit omöjligt att äta rätt.

    Hör av mig med startvikt och dagens meny senare.

  • pia61 9 juni 2009

    Jag skulle också vilja rekommendera att gå in på aftonbladets viktklubb, jättebra!
    Du skrev innan om Havregrynsgröt, jag lägger i frysta blåbär, jättegott

  • Okänd 9 juni 2009

    Skrivet av puntella den 9 jun 2009

    Ok da var det dags att sätta igang.

    Började egentligen förra veckan, gick ner ca 1,5 kg pa ett dygn.
    Men sen sa blev jag bjuden pa 4 rätters, och da gick det ju inte att köra GI längre, dessutom skulle jag ut med jobbet (igar), sa jag beslutade mig för att börja idag.

    I Holland vet de i stort sett ingenting om GI, hade varit omöjligt att äta rätt.

    Hör av mig med startvikt och dagens meny senare.


    GI-Metoden är egentligen inte någon bantningsmetod utan ett nytt sätt att leva!
    Genomm att kontrollera sina kolhydratsintag och begränsa dem till nivåer som gör att blodsockret inte åker hiss utan ligger på en jämn kurva under hela dagen.
    Att man går ner i vikt i början är liksom bara en bonus.
    Försök att göra så här under en vecka, ät inget bröd, potatis, pasta, ris, eller såser med mjöl i. Inte heller någon frukt den första veckan.
    Ät i stället i stort sett obegränsat av kött, fågel, fisk, ägg, bacon och grönsaker. Försök att äta tre lagade mål mat om dagen, var inte rädd för lite fett, använd grädde och koka ihop den i stället för att reda en sås med mjöl. Stek i smör och olivolja, inte margarin. Var försiktig med mjölkprodukter som fil och youghurt, kolla in hur mycket kolhydrater det innehåller. Låt bli om det är mer än 10 gram kolhydrater per 100 gram råvara.
    Ja som du ser lär all vår början bliva svår, men det finns inga genvägar. Gi-Metoden skall ses på lång sikt och inte som en snabb metod att gå ner i vikt. För när man allt mera återgår till den kost man åt innan man startade med GI så kommer man snabbt att gå upp i vikt igen.

  • annelieberggren 9 juni 2009

    (L) GRATTIS Puntella till din viktnergång... kämpa vidare.
    Jag skulle ochså vilja gå ner, men min motivation är lite låg.
    Mitt problem är att hinna äta så ofta, låter konstigt men jag har 2 småbarn ,4 hästar, är arbetslös och är stressad i mig själv., svårt att äta på morgonen, får i mig en grov macka 4 koppar kaffe. sen lunchen kan bli det barnen får. Midda blir det alltid.

  • puntella 9 juni 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 9 jun 2009
    GI-Metoden är egentligen inte någon bantningsmetod utan ett nytt sätt att leva!


    Jo jag vet det, men jag kan inte tänka mig att aldrig mer fa äta vissa saker, vilket inte innebär att jag tänkt frossa med dessa matvaror när jag natt den vikt jag vill ha...

    Vägde i morse: 76,3 kg
    Frukost: 3 ägg (rörda i stekpannan), 3 stekta champigoner, 4 supertunna skivor bacon (förpackningen är inte samma i Sverige/Holland. Köpte 100 g skivad bacon pa Lidl = 12 skivor), 1 glas vatten, 1 kopp grönt te och 1,5 dl mjölk

    Mellanmal: 5 torkade aprikoser (var nog fel, ska nog inte äta frukt första veckan). 1/2 liter grönt te.

    Lunch: blandad sallad med skinka, 1 körsbärstomat och dressing gjord pa rödvinsvinäger, olivolja, citronpeppar, peppar, salt och vitlök. 1 glas vatten.

    Funderar pa vad man ska fixa till kvällsmat, far ju inte använda vad som helst och stekt kycklingfile med sallad är ju lite trist...
    Kan välja pa köttfärs, kycklingfileer och biff...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.