Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tonårsbarn

  • Dorisrecept 12 mars 2008

    Glömde tipsen(H)

    Det här gillar mina tonåringar:
    Hamburgare. pizza, taco, spagetti och köttfärssås, stuvade makaroner och köttbullar eller korv, tabascogryta (finns i mina recept), korvstroganoff, potatisburgare, leverbiff, pannkakor, kebabrulle (finns i mina recept) fiskbullar, potatisbugrgare, blodpudding, pyttipanna, palt, kyckling med wokadegrönsaker och nudlar, skinkpasta (finns i mina recept) osv osv

    Hoppas du fick lite tips i alla fall:)

  • enAnnan 12 mars 2008

    Såklart finns det ingen som tycker om allt.
    Och man har all rätt i världen att inte tycka om.

    Men mycket som "de inte tycker om" kanske är sånt man inte provat eller tror att man inte gillar. Har man provat några gånger så är det ju så.

    Även jag ställer fram två maträtter ibland p g a det.
    Äldste sonen vägrar bruna bönor (har provat MÅNGA ggr, men gillar inte) då får han makroner till fläsket.

    Men har man vant dem med bra och vällagad mat sedan de var små så blir det ju oftast inte problem. Eller gnäll.

    Han vet att makaroner och spagetti är precis samma sak va???
    ;)

  • Dorisrecept 12 mars 2008

    Skrivet av enAnnan den 12 mar 2008

    Han vet att makaroner och spagetti är precis samma sak va???
    ;)



    Hi hi han har fått höra det jämnt från alla att det är samma, jag är den första som har hållit med han att det INTE är samma sak:p

  • Dorisrecept 12 mars 2008

    Skrivet av enAnnan den 12 mar 2008

    Men mycket som "de inte tycker om" kanske är sånt man inte provat eller tror att man inte gillar. Har man provat några gånger så är det ju så.





    Jag håller med dig, jag brukar oxå alltid säga att dom ska prova först och det har dom alltid gjort, ibland har dom ändrat sig och sagt, men det var ju faktiskt gott och ibland så har dom inte tyckt om det och då är det ju bara så.

  • tulipan 12 mars 2008

    Menade nog inte stenhårt att jag tvingar i mina barn sånt dom absolut inte tycker om. Ena sonen älskar broccoli.. den andra kan knappt inte ens titta på broccoli... avskyr som attan. Han har smakat det många ggr men det går inte. Då tvingar vi honom inte att äta det.
    Mina barn har alltid varit tvungen sen dom var små att smaka på all mat. gillar dom det inte så behöver dom inte äta det heller. Sen har det gått några år så får dom smaka igen. Gillar dom det fortfarande inte så får det vara...
    Men tror inte man ska dalta fö rmycket med barnen heller. Dom ska nog lära sig äta allt. Förrutom då saker som dom absolut inte får ner. Då kan man ta en paus på några år sen får dom smaka igen för att se om dom tycker om det.

    Här har det gått bra iafl.. :-)

  • kex 12 mars 2008

    Många kloka ord här..:) Men allt passar inte alla.
    Jag tillhör nog dom som oftast har haft flera rätter ofta.. har man en dotter som
    inte tycker om "mat" och ser ut som en räka (smal):'( Så gäller det att se till att hon får i sig
    lite näring så att hon klarar av skolan m.m . Inlärningssvårigheter blir följden av för lite näringsintag. Nu när hon är snart 17 så börjar det finnas hopp om livet.. Hon äter mer
    och framförallt mer varierat.. potatis är väl det som inte funkar alls än... men jag ser inte det
    som ett stort problem. Hon får varma tomater o andra grönsaker istället.(Y)

  • The_mama97mia 12 mars 2008

    Jag önskar att jag orkade vara konsekvent á la supernanny, men det funkar inte för mig. Oftast ska maten vara klar igår.
    Men det jag tänkte säga var att mina barn har liksom gått lite i perioder - ibland har Albins favvo varit gul paprika. Nu vägrar han det. Nu är det gula tomater som gäller.
    Broccoli låg högt upp på listan ett tag, men nu är det ett stort NO-No.
    Men jag framhärdar... Det är alltid för tidigt att ge upp! *L*

  • enAnnan 12 mars 2008

    För mig funkar det bara att vara konsekvent.
    Och ja jag är glad att jag klarar det i matfrågan åtminstone
    haha

    Med en son med diabetes och dagliga sprutor och som väger alldeles för lite (kontroll på sjukhus ofta för att få upp vikt osv),
    två barn som idrottar
    ett liv som ska ihop
    så måste matbiten funka så smärtfritt som möjligt.

    Då är det planering, hjälpas åt och konsekvent nog att de vet att det inte är lönt att diskutera som gäller.

    Sedan brinner jag som sagt i frågan att ge barn en bra matkultur,
    som ni kanske märker.
    ;)

  • The_mama97mia 12 mars 2008

    det är härligt att höra, jag beundrar alla som orkar och ni ger mig mkt inspiration!
    Just nu tycker jag kanske inte att matbiten är ngt stort problem alls, men ibland kinkas det ju hemma. O då curlar jag istället för att ta konflikt o reda ut grejer - för att jag är lat o stressad o vill liksom gå vidare snabbt från momentet....

  • The_mama97mia 12 mars 2008

    Förresten kan jag hålla med Dorisrecept ovan, det är ganska stor skillnad på pasta och pasta. Barnen gillar slinkiga makaroner o jag tycker att det är jätteäckligt. Barnen gillade fullkornspasta förut, när jag blandade fullkorn o vanlig, sen i skolan har dom fått fullkornspasta som dom hatar o det spelar ingen roll vilken form det är då. SLutsats: Pasta är inte alltid pasta! - inte som en ros är en ros är en ros.....

  • Lotten_J 13 mars 2008

    Skrivet av tulipan den 12 mar 2008

    Här gör man som så. Här äts det eller så är man utan. Duger det inte ja då får man vara hungrig. Men då blir det inget annat småätandes heller utan man får lugnt vara hungrig tills nästa måltid.
    Kan låtas grymt men så är det. Finns många i världen som ingen mat får.
    Men iofs.. vi har nog fyra nöjda barn vi för dom äter som hästar alla fyra och äter allt man bjuder på coh man får jämt höra att det är så himla gott här. Alltid när dom kommer hem från sina andra respektive föräldrar så mumsas det febrilt och man får höra hur mycket dom längtat efter min mat här hemma. Och sånt är juh alltid skoj :-)


    Visst är det skoj att höra att dom saknar mammas mat, det får jag höra fortfarande fast de flyttat hemifrån. Yngste sonen som flyttar nu i vår vill att jag skriver ner alla recept i en bok så att han själv kan laga "mammas mat" så det ska jag verkligen anamma, tyckte det var ett bra förslag från honom

  • enAnnan 13 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 12 mar 2008

    Förresten kan jag hålla med Dorisrecept ovan, det är ganska stor skillnad på pasta och pasta. Barnen gillar slinkiga makaroner o jag tycker att det är jätteäckligt. Barnen gillade fullkornspasta förut, när jag blandade fullkorn o vanlig, sen i skolan har dom fått fullkornspasta som dom hatar o det spelar ingen roll vilken form det är då. SLutsats: Pasta är inte alltid pasta! - inte som en ros är en ros är en ros.....



    Jag håller också med om att det är skillnad, jag var bara tvungen att skriva det
    ;)

    Hos oss äter vi t ex aldrig snabbmakaroner! Tar jag inte in i detta hus. Det är sladdrigt och mättar inte, och ser bara ut som en slemklump på tallriken.

    Spagetti är min favorit, och då Barilla.

  • enAnnan 13 mars 2008

    Skrivet av Lotten_J den 13 mar 2008



    Visst är det skoj att höra att dom saknar mammas mat, det får jag höra fortfarande fast de flyttat hemifrån. Yngste sonen som flyttar nu i vår vill att jag skriver ner alla recept i en bok så att han själv kan laga "mammas mat" så det ska jag verkligen anamma, tyckte det var ett bra förslag från honom


    Jättebra förslag!
    Och vilket bra betyg till dig, mamma.
    :)
    Hoppas han lyckas lika bra att laga din mat själv.

  • Dorisrecept 13 mars 2008

    Det var ett jätte bra förslag Lotten det måste man nog göra själv:)

    På mitt jobb som personlig assistent så lagar vi ju all mat och den jag jobbar åt har 2 tonårsbarn och dom brukar säga att det märks när det är Doris som har lagat mat för då är det starkt:) Men dom tycker det är gott i alla fall. Mina barn är så vana med stark mat så jag tänker aldrig på det(H)

    Det är faktiskt en jätte stor fördel att vi är många olika som lagar mat på jobbet, man får många olika tips på maträtter (ingen maträtt smakar lika när alla gör på olika sätt:)) vi har alla olika speciella maträtter som vi gör. Min är tydligen kycklinggryta som alla tycker är så god och det roliga med det är att jag nästan aldrig gör det hemma:) En arbetskamrat gör jätte god lasagne och hon säger att hon aldrig gör det hemma:)

  • epi 13 mars 2008

    :pHej!
    det var kul att gå in och se hur det är med tonåringarna i landet.
    Stämmer in på en hel del av era värderingar. Här hos mig har mat aldrig varit ett stort problem.
    De äter det mesta. Men har naturligt vis åsikter om vad som är godare och mindre gott.(Y)

    Det är inte så kul att stå och laga mat och sedan få höra blä. Så vi har kommit överens om att vi bestämmer tillsammans om maten 1 gång i månaden och gör matlista därefter.(Y)
    Jätte bra, man vet att man får det man gillar bättre ett par gånger i veckan.

    Här är några recept från min sida som mina grabbar äter mycket av när det finns på bordet.

    Fredriks favorit kyckling
    Korvgratäng
    Fylld tjock korv
    Korvstroganoff alla Mamma Mia
    Annas Bondkakor

    Hoppas du får lite insperation och att de blir lite gladare i köket.

    Maria

  • epi 13 mars 2008

    :p Fniss det sista skulle vara italensk köttfärslimpa. Men kakor brukar ju alltid gå hem. Typiskt mig att göra fel.

  • SDMaya 15 mars 2008

    Prova gärna min fisk under täcke, killarna här gillar den starkt :)
    Sen är alltid min köttfärssås en succé bland gamla som unga.
    Tror faktiskt att alla rätter jag har upplagda här äts av alla 4 tonåringarna.
    (Y)
    Kanske har jag bara tur ;) att dom äter det!
    Ha en trevlig helg!

  • Lotten_J 16 mars 2008

    Skrivet av enAnnan den 13 mar 2008

    Skrivet av Lotten_J den 13 mar 2008



    Visst är det skoj att höra att dom saknar mammas mat, det får jag höra fortfarande fast de flyttat hemifrån. Yngste sonen som flyttar nu i vår vill att jag skriver ner alla recept i en bok så att han själv kan laga "mammas mat" så det ska jag verkligen anamma, tyckte det var ett bra förslag från honom


    Jättebra förslag!
    Och vilket bra betyg till dig, mamma.
    :)
    Hoppas han lyckas lika bra att laga din mat själv.



    Han försöker verkligen laga mat, vilket kan innebära att jag får ha "telefonjour" vid vissa maträtter, men det ställer jag så gärna upp på bara han försöker

  • Eva70 16 mars 2008

    Skrivet av veronicagunnarsson den 11 mar 2008

    mina tonårs killar klagar jämt på att maten är äcklig, finns det någon där ute som har samma problem, eller någon som kan ge tips hur man får dem att äta? Gärna lite tips på vad för mat som kanske kan gå hem hos tonåringarna!

  • Eva70 16 mars 2008

    Hej!
    Vi försöker planera maten tillsammans hemma så vi kan ha mat som alla bestämt. Att hjälpas åt med sallad eller annan förberedelse är också viktigt så de vet mycket tid man lägger ner kring maten.Om jag får kommentarer om maten vill jag att de ska smaka maten först och de har fått lära sig att aldrig säga att någon är äckligt utan "mindre gott".
    Låter väl helt underbart, men visst uppstår det tjafs med då blir det att gå hungringa tills nästa mål. Ett tag fanns det en tendens att knappt en halvtimme efter maten, gå in i skafferiet och försöka ta mackor eller flingor. Då är det bara att förklara att man äter vid maten när den serveras. Mina barn äter allt från quinoa, bulgur och couscous och fläsklägg däremot har de svårt för kryddor och lök i större mängd. Så det undviker jag det är dumt att uppmana till problem. Eva(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.