Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äggost

  • anluk 9 januari 2009

    Har funderat lite på att göra äggost. Har en massa ägg över och kom då på att äggost det vill jag ha! Har aldrig ätit det och undrar om någon kan ge tips på hur man gör och om man tvunget måste ha en äggostform???

  • grill 9 januari 2009

    Äggost

  • anluk 9 januari 2009

    Jo recepten hittade jag också, men frågan kvarstår. Har ni provat att göra den utan äggostform??

  • MammaIrene 9 januari 2009

    NEj, jag har aldrig prövat att göra utan äggostform, men.....
    Jag har gjot flera lyckade äggostar och kruxet är ju att när man gjort färdigt massan så skall man ju hälla den genom sil o sedan skeda upp den i äggostform o där skall den ju nu kunna rinna av sig ytterigare.....
    Men nu funderar jag anluk.....
    Om du har två silar så borde det också gå......
    En sil som du skedar upp den lite tunna risgrynsgröten som det skall likna när det är färdigt.....
    När det runnit av sig skedar du upp det i den andra silen, eller kanske durkslaget....
    Efter ett lager, tar du o sockrar ca 2 msk, lägger på ett nytt lager, sockrar..osv till silen är full,
    Räcker inte silen eller durkslaget till kan du ju häll av massan från den silen i en talrik så länge o upprepa proceduren....


    Eller, vaför inte köpa en äggostform...
    Jag har en rostfri från citygross, den kostade bara en hundring...

    Hoppas du lyckas, det finns inget godare, var nogrann med att inte låta massan koka....

    Mvh Irene

  • marwis 9 januari 2009

    Gå in på Tjörns hemsida: www.tjorn.se
    Finns recept bådepå Tjörnkaka och äggost!
    Jättebra recept. Kom ihåg bara att inte låta massan bli varmare än ca 70 grader.
    /Marie

  • Lotten_J 9 januari 2009

    Låter spännande detta, men vad är äggost? Har aldrig hört talas om detta. Är det något man äter mer i södra Sverige? Tänkte om det är som med palt som är klassiskt norrländskt.

  • grill 9 januari 2009

    Äggost

    Äggost en specialitet från Bohuslän men som idag finns i många delar av Sverige. Recepten varierar från person till person. Vilket som är det ursprungliga receptet kan man nog aldrig säga. Däremot måste det vara något syrligt som används för att mjölken skall skära sig. I följande recept används filmjölk och gräddfil. Det finns recept som innehåller bara filmjölk och i vissa recept använder man ättika. Vissa tar en del grädde istället för mjölk för att få den lite fetare och ”rundare”. Du kan självklart fördubbla receptet.

    Jag önskar dig lycka till.

    6 ägg + 2 äggulor

    2,5 dl filmjölk

    4 l mjölk (standardmjölk)

    1½ dl gräddfil

    ½-1 dl socker

    Gör så här

    1) Vispa samman ägg och filmjölk och häll blandningen genom en sil (för att ta bort alla äggtrådar) ner i den kalla mjölken som du har hällt i en stor kastrull.

    2) Värm sakta och under omrörning i botten just fram till mjölken börjar sjuda. Låt sjudningen pågåg till dess mjölken har ystat sig. OBS! Mjölken får inte koka, då blir äggosten hård. Använd gärna termometer, mjölken får ej komma upp till 100 grader, då sker ju kokning.

    3) När ostmassan flutit upp är det dags att lyfta kastrullen från plattan. Låt den stå ca 10 minuter ,så att osten lugnar sig.

    4) Fånga sedan upp osten med hålslev och lägg ostmassan i en äggostform. Har du ingen form använd en stor sil eller liknande eftersom det måste finnas hål så att vasslan kan rinna av.

    5) Fyll formen och mellan varje lager strös socker och efter avslutande lager.

    6) Låt äggosten kallna i formen. Gör den med fördel dagen före så att vasslan har runnit ur.

  • kerkja 9 januari 2009

    Skrivet av anluk den 9 jan 2009

    Har funderat lite på att göra äggost. Har en massa ägg över och kom då på att äggost det vill jag ha! Har aldrig ätit det och undrar om någon kan ge tips på hur man gör och om man tvunget måste ha en äggostform???

  • kerkja 9 januari 2009

    Skrivet av anluk den 9 jan 2009

    Har funderat lite på att göra äggost. Har en massa ägg över och kom då på att äggost det vill jag ha! Har aldrig ätit det och undrar om någon kan ge tips på hur man gör och om man tvunget måste ha en äggostform???


    Det går alldeles utmärkt att göra äggost utan specilell form. Ta ett vanligt durkslag och lägg en handduk i och låt sedan osten rinna av ett dygn så blir den precis lika god som med en speciell form Lycka till // kerkja

  • anluk 10 januari 2009

    Tusen tack för alla svar. Skall minsann prova, det kan ju inte bli mer än misslyckat!

  • busan37 11 januari 2009

    Jag har aldrig hört talas om äggost, hur smakar det och hur äter man det?

  • MammaIrene 11 januari 2009

    Det är sött och lent i smaken o aldeles fantastiskt gott!!!!
    De flesta äter det med jordgubbssyllt men egentligen är den urspungliga traditionen här i Bohuslän där äggosttraditionen kommer i från, att äta äggosten tillsamans med sill....
    Jag har pövat någon gång o visst, det är också gott o passar ju bra till påsk , men jag föredrar jordgubbssyllt.....
    Pröva, du kan inte bli besviken........

  • busan37 11 januari 2009

    Skrivet av MammaIrene den 11 jan 2009

    Det är sött och lent i smaken o aldeles fantastiskt gott!!!!
    De flesta äter det med jordgubbssyllt men egentligen är den urspungliga traditionen här i Bohuslän där äggosttraditionen kommer i från, att äta äggosten tillsamans med sill....
    Jag har pövat någon gång o visst, det är också gott o passar ju bra till påsk , men jag föredrar jordgubbssyllt.....
    Pröva, du kan inte bli besviken........


    Får prova det nån gång, låter ju gott när man läser om det iaf :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.