Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Goda bullar

  • siggemums 13 juni 2010

    Nu till sommaren vill man gärna ha med en god bulle i packningen i matsäcken. Jag vill helst ha ett lager liggande i frysen att ta fram av härliga sommardagar. De ska vara sådär mjuka och goda och gärna med någon god fyllning i. Torra och trista bullar det kan ju kvitta!

    Själv har jag nästan slutat att baka bullar, för jag blir inte nöjd med mina.

    Vilket är ert bästa bullrecept ? Vad har ni för knep för att lyckas med era bullar?

  • Mistys 13 juni 2010

    Mitt bästa knep är.....lite mjöl. Hellre så lite mjöl att fingrarna blir kladdiga och att det nätt och jämt går att kavla än att få en deg som känns smidig, ej kladdig och lättarbetad. Kladdar inte degen fast har man för mycket mjöl och får supertorra bullar.
    Jag börjar alltid med för lite mjöl och pyttsar i lite i taget.

    När mina barn var små älskade dom chokladbullar. Blanda smör, vaniljsocker, lite strösocker och oboy pulver till en smet som man breder på den utkavlade degen. Rulla ihop och gör som du brukar. Godisgoda barnbullar till sommarens bad picnic.

  • maithab 13 juni 2010

    Hm, man ska inte pytsa i mer mjöl efter hand. Då är det bättre att reglera det med vätskan.

    Anledningen är att mjölet då blir olika bearbetat och man inte får ut bästa möjliga glutenmängd för att sedan få "fluffiga" bullar. Glutenet gör degen seg och lätt att hålla ihop vilket gör att degen kan behålla mer luft från jäsningen.

    Mina tips till goda bullar är att
    -låt det ta tid. Använd kall/rumstempererad degvätska (värm inte) och låt degen istället jäsa längre. Då hinner fler aromer utvecklas.
    -klicka i rumstempererat smör. Smält smör binder mer mjöl vilket höjer risken för torra bullar. Och smör ska det vara, inte margarin, om man vill ha goda bullar.
    -använd vetemjöl special och jäst för söta degar (om du har mer än 2 msk socker/sirap per 50 g jäst). Det ger fluffigare bullar och bättre jäsförutsättningar.
    -ha inte i mer mjöl än vad som behövs - men reglera med vätskan istället för att pytsa i mer mjöl efter ett tag (det är sin sak om man gör det direkt innan degen blandats färdigt).
    -bearbeta degen länge, 10 minuter i assistent, för att frisätta glutenet.
    -tillsätt saltet på slutet av bearbetningstiden (när det återstår ett par minuter) så stärks glutenet och "drar ihop" degen utan att den drar ur vätskan.
    -låt de utbakta bullarna gärna ångjäsa, alltså med fukt t.ex. i ugnen med en bytta med hett vatten.
    -grädda inte bullarna längre än att de precis är färdiga :-)

  • Lindanemon 13 juni 2010

    Jag har bakat massor av bullar i mina dagar, men det bästa receptet, som jag alltid använder nu fick jag av Roland Andreasson, bagare på Juvel.

    Rolands kanelbullar

    Prova, du kommer börja baka igen.(L)

  • AnneNi 13 juni 2010

    De senaste gångerna jag bakat bullar har jag använt mig av Leila Lindholms recept och klickat i rumstempererat smör. De har jäst helt fantastiskt (väldigt stora bullar blev det, trots att jag gjorde fler än man skulle av degen...) och blivit väldigt saftiga och goda. Receptet bör finnas på recept.nu.

  • maithab 13 juni 2010

    Ska man köra degen i matberedare/assistent så bör man inte ha 37-gradig vätska. Då blir det för varmt för att få optimal jäsning. Optimal degtemperatur är 26-28 grader och för att få det ska degvätskan inte vara mer än ca 30 grader. Man brukar kalla det fingervarmt. Fingrarna har inte 37 grader (det har man inuti kroppen) utan snarare ca 28 grader. Degvätskan kan också vara kall eller rumstemp (ca 20 grader) för bearbetningen i maskin gör att temperaturen stiger!

  • malincalla 13 juni 2010

    Mina kanelbullar verkar vara väldigt populära här- litet tips bara! :)

  • SussC 13 juni 2010

    Jag brukar baka blåbärsbullarna från Leila Lindholm!
    Supergoda, och definttivt inte torra!
    http://www.recept.nu/1.38067/leila_lindholm/efterratter_godis/mjol/blabarsbullar_a_la_leila

  • siggemums 13 juni 2010

    Nu ska här bli andra bullar!(Y) Tack för alla för bra tips och recept!

    Vilken temperatur ska man ha i ugnen när man ångjäser?

  • Mellanbellan 13 juni 2010

    Detta är mina godaste bullar och jag gör dem inte bara till jul men de är ett måste då. Kan lika bra ha kanel eller vaniljsocker istället för mandelmassa. En sak till, ta hellre för lite mjöl än för mycket. Mandelmassebullar

  • maithab 13 juni 2010

    Skrivet av Mellanbellan den 13 jun 2010

    Detta är mina godaste bullar och jag gör dem inte bara till jul men de är ett måste då. Kan lika bra ha kanel eller vaniljsocker istället för mandelmassa. En sak till, ta hellre för lite mjöl än för mycket. Mandelmassebullar


    Mandelmassa i bullarna är gott, men jästen ska aldrig smältas i salt eller socker. Det försämrar jäsegenskaperna! Läs mer om jäst och optimala förutsättningar för jästen på jästbolagets hemsida http://www.jastbolaget.se

    Jag tror inte att bullreceptet i sig är det avgörande för goda saftiga bullar utan mycket av hemligheten ligger i HUR man gör. En avgörande faktor är t.ex. att man inte smälter smöret utan klickar i det och att degen bearbetas tillräckligt länge, samt lite andra små tips som du fått ovan.

  • Okänd 13 juni 2010

    Spännande med alla tips och åsikter :)
    Jag smälter alltid jästen i socker (jäst för söta degar), smälter alltid margarinet och värmer degvätskan till ca 35 grader. Jag har i vit sirap istället för strösocker i degen, mindre margarin i degen för att sedan ha mer i fyllningen, mer vit baksirap i degen och inte så mycket socker i fyllningen, 2 tsk vaniljsocker i degen utöver 2 tsk kardemumma (till 5 dl mjölk och 50 gram jäst) och gör degen med antingen köksassistent eller elvispens degkrokar och jäser degen 30 minuter och de färdiga bullarna 30 minuter. Penslar med en blandning av uppvispat ägg, lite salt och lite mjölk samt strör över pärlsocker. Mina bullar jäser jättebra, blir saftiga och pösiga och är älskade av alla ungdomar och lärare på skolan där jag bakar dessa bullar 1 gång i veckan (fast i större sats då givetvis) och säljer i elevcafét... Har alltid fått massa beröm -av både stora och små- då jag bjudit dem som fika här hemma också :P

    Så jag har egentligen inga andra konkreta tips då kanske (eftersom tillvägagångssättet jag har tydligen inte alls är rätt..ler..) än att byta ut socker mot vit sirap, använda jäst för söta degar samt kläcka i ett ägg i degen och kanske ha i lite vaniljsocker i degen för god smak?

    Lycka till och tänk på att övning ger färdighet :)

  • irrevirre 13 juni 2010

    Mina favoriter fann jag här i klubben. {drool}
    Jag tror hemligheten här är att man rör ihop smör, socker och kanel istället för att först bre smör på degen och sedan strö kanel och socker över.


    Stora kanelbullar

  • Roskerstin 13 juni 2010

    Mumsiga krydd- och äppelbullar!

  • jimboz 13 juni 2010

    Jag brukar hantera degen varsamt. Först knådar jag väldigt hårt men när degen säger oj ,då går jag över i en lite varsammare hållning.Först när degen hojtar på värmländska vet jag att degingen är klar..

  • Okänd 13 juni 2010

    Skrivet av irrevirre den 13 jun 2010

    Mina favoriter fann jag här i klubben. {drool}
    Jag tror hemligheten här är att man rör ihop smör, socker och kanel istället för att först bre smör på degen och sedan strö kanel och socker över.


    Japp det gör jag med-tycker det är både enklast och godast ;)

  • siggemums 13 juni 2010

    Nu har jag bakat jättegoda bullar tack vare er!(L)

    Som någon skrev så tror jag knepet är hur man hanterar degen och det är där jag gjort fel.Nu har jag också flera nya bra recept att testa.
    Skillnaden jag gjorde var lösare deg än tidigare och längre bearbetning. Den blev perfekt. Jag värmde heller inte degvätskan lika mycket (knappt fingervarm) och klickade smöret i istället.
    Bra tips också att blanda smör, kanel och socker( en plåt med Oboj till barnen) (Y)

    Min maskin väsnades så jag hörde inget ojande från degen eller ens om den hojtade på göteborska. Jag var hänsynslös och bara körde på 10 min. {hypnotized}

  • irrevirre 13 juni 2010

    Vad roligt att det blev så lyckat! Blev sugen själv {eat}

  • Nallepuh13 13 juni 2010

    Jag har ett tips på "jättegoda bullar".
    Vaniljbullar med hallonsylt

  • vitchokladkaka 27 juni 2010

    lagom med mjöl och sluta misshandla degen! kavla försiktigt och arbeta inte degen för mycket. Det brukar funka för mig:D en självklar förutsättning är ju att man har ett bra recept dock:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.