Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hallå alla bakkunniga

  • Linlock 13 oktober 2008

    Om man bakar med färskjäst kan man alltid använda kall degvätska bara att det tar längre tid att jäsa, men- ju längre jästid- desto saftigare och "bättre" bröd. Det där med fingervarmt och 30 min jästid är ingen lag alltså. Men ibland vill man ju att det ska gå undan!(Y)

  • zonale 13 oktober 2008

    Kalljäst bröd utvecklar smaken ännu mer och är ingen nackdel, snarare tvärt om. (Y):)

  • frucaos 13 oktober 2008

    Jag studsade lite över att bröd ska smaka jäst om man har 37º varm degvätska och knådar i maskin. Det har jag då aldrig upplevt! Värmer alltid min degvätska, om det inte står uttryckligen att den ska vara kall, och brödet har aldrig smakat jäst. Tycker inte om att vänta länge på att det ska jäsa heller...
    Mycket intressant läsning i denna tråd - ska bl.a prova tipset för fina bullar nästa gång. Jag brukar alltid kavla ut degen och trycka ut bullar med en kopp eller annat passande tillhygge, och tycker det går alldeles utmärkt, men till vetebullar låter det som ett bra tips att "knåda och knipa".

  • frucaos 13 oktober 2008

    Skrivet av farmoringer den 25 sep 2008

    Hallå igen. Dags för en ny fråga....:D

    Jag har ett filmjölksrecept som är på 1 liter fil och 3 dl sirap. Jag tycker det blir alldesles för sött med så mycket sirap. Om jag nu ska minska på sirapen ska jag öka på filen då tro?


    Det beror nog på hur mycket du tänker minska på sirapen. Halverar du den kan det kanske vara idé att ta lite mer fil.
    Ta det lite försiktigt med mjölet och ha inte i allt på en gång, stabbigt bröd är inte trevligt. Det där med konsistens lär man sig efter ett tag - filmjölkslimpor ska vara riktigt kladdiga när man häver dem i formen.

  • pia61 14 oktober 2008

    Jag har bakat bröd i 25 år och alltid tagit ljummet vatten från kranen till brödbaket, visste inte att det inte var nyttigt!? Däremot vet jag att tar du 1 msk socker till 1/2 L degvätska och 1 pkt jäst så äter jästen upp det sockret och brödet räknas som osötat. Det jäser ju bättre om där är socker i. Jag har den senaste tiden fått dille på ett jättegott bröd som bakas på bikarbonat, jättegott och håller sig fräscht länge. Här delar jag med mig av det! (Y)

    Hurtbullen från Arla

  • systeryster 14 oktober 2008

    Är urusel på att baka matbröd och har inte ens modet att försöka, jag är imponerad av all sorter du bakar farmoringer.Kanske jag kan våga lära mig någon gång i framtiden jag också, jag har ju inte ens fyllt femtio än, så jag kanske har en liten utvecklingspotential fortfarande.:)
    Den stackare som kommenterade din ålder blir nog bedrövad när hon ser att tråden fått liv igen, nu är det väl bevisat att en kvinnas ålder är ett känsligt kapitel.:D(Y)

  • farmoringer 14 oktober 2008

    Skrivet av systeryster den 14 okt 2008

    Är urusel på att baka matbröd och har inte ens modet att försöka, jag är imponerad av all sorter du bakar farmoringer.Kanske jag kan våga lära mig någon gång i framtiden jag också, jag har ju inte ens fyllt femtio än, så jag kanske har en liten utvecklingspotential fortfarande.:)
    Den stackare som kommenterade din ålder blir nog bedrövad när hon ser att tråden fått liv igen, nu är det väl bevisat att en kvinnas ålder är ett känsligt kapitel.:D(Y)


    Det är ju det jag varit också, urusel på att baka matbröd. Smakar jäst, smakar mjöl, man kan slå ihjäl folk med det. men det lossnar ganska bra tycker jag, Nåt bak kan fortfarande bli lite si så där men det får man ta med jämnmod och äta upp det. Blir säkert bättre nästa gång tänker jag...:D (Y)

  • zonale 14 oktober 2008

    Så läge man tycker att det är roligt så lär man sig, både av det lyckade och mindre lyckade. Jag minns med ett leende mina första kanelbullar..........................i alla fall nu, när det är så många år sedan:)

  • Okänd 16 oktober 2008

    Jag brukar värma vatten på spisen och känna av med fingret om det är ljummet.

  • hertram 20 oktober 2008

    fingervarmt skall det vara när du bakar med färskjäst. Brukar mycket enkelt visa för mina elever genom att stoppa ner ett finger i vattnet och då skall det inte kännas. Sen tycker jag att det blir godast om brödet får kalljäsa dvs jag använder kallt vatten. då tar jäsningen längre tid men jag tycker det ger en godare smak.

  • boz1965 20 oktober 2008

    Skrivet av farmoringer den 7 sep 2008

    När det står att man ska lösa upp jästen i ljummet vatten, hur varmt är det då? Och tar man det direkt ur kranen eller ska man ljumma det i gryta på spisen?
    Tacksam för svar..


    Man ska aldrig använda varmvattnet ur kranen till något annat än att diska eller liknande med.

    Kallvattnet är klassat som livsmedel och står under rigorös kontroll, det gör däremot inte varmvattnet.

  • Eery 20 oktober 2008

    Molgan.. kan det vara så att kakan får stå en stund innan du ställer in den i ugnen? Eller att bakpulvret är påväg att bli lite gammalt.

    sen brukar det inte bli så bra när det är fullmåne:o skrock kanske men det stämmer oftast

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.