Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hallå alla bakkunniga

  • farmoringer 18 september 2008

    Nu så kommer en ny fråga. Om man ska göra grötbröd och det står fiberhavregryn, går det lika bra med "vanliga" havregryn då?

  • festmaten 18 september 2008

    Det skulle jag tro att det går bra. Blir väl som att koka gröt på vanliga gryn eller fiber gryn. Enda skillnaden blir nog mängden fibrer????

  • farmoringer 18 september 2008

    Trodde nästan det, men tänkte det var bäst att fråga för säkerhets skull.....

    Tack för svaret. (Y)

  • chre 18 september 2008

    Ett annat tips:
    En konditor berättade en gång för mig att de flesta som bakar hemma älter degen (knådar) för lite, vill man ha höga jästa bröd ska man knåda mer. Sen dess knådar jag alltid min deg extra länge och jag måste ge honom rätt, numer blir mina bröd och bullar inte så låga och platta längre. Ett annat bra jästips är att ta en nypa socker i matbrödsdegar som saknar socker eftersom jästen "äter" socker i jäsprocessen. Brödet blir varken sötare eller onyttigare för det.

  • dystraior 18 september 2008

    Angående det där med 37 grader på degvätskan, det har väl att göra med att iaf när jag läser recept in kokböcker så står det 37 grader, men det brukar variera för mig och en sak att tänka på med är att om man håller på med torrjäst så ska degvätskan vara varmare. Själv har jag torrjäst hemma för jag bakar inte så ofta, men ibland faller det över mig och då vill jag ha jäst hemma.

    Lycka till allihopa med bakningen och som många säger, man är aldrig för gammal för att lära och jag tycker att ni är tuffa som sticker fram hakan och frågar, det finns INGA dumma frågor, bara dumma SVAR

    Kramar

  • Limparion 19 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 8 sep 2008

    Nu en annan fråga....Om det står att det blir fyra limpor men jag vill bara ha två. Är det bara att halvera receptet rätt av då?


    Halvera går alltsomoftast alldeles utmärkt. Det man ska vara aktsam med är att dubblera recept, det kan gå alldeles åt pipsvängen. Gör då hellre två satser om så är fallet, för annars är det för lätt hänt att proportionerna blir fel.

  • ditolina 20 september 2008

    Skrivet av chre den 18 sep 2008

    Ett annat tips:
    En konditor berättade en gång för mig att de flesta som bakar hemma älter degen (knådar) för lite, vill man ha höga jästa bröd ska man knåda mer. Sen dess knådar jag alltid min deg extra länge och jag måste ge honom rätt, numer blir mina bröd och bullar inte så låga och platta längre. Ett annat bra jästips är att ta en nypa socker i matbrödsdegar som saknar socker eftersom jästen "äter" socker i jäsprocessen. Brödet blir varken sötare eller onyttigare för det.[/quote

    Tackar för bra tips!
    Gäller det även vetebullar? Att de ska knådas länge? Jag har alltid knådat så kort tid som möjligt på dem, och även haft en ganska lös deg för att den inte ska bli kompakt, men antagligen något jag fått om bakfoten.

    En annan sak gällande bullar, jag har alltid försökt att ha så varmt inne som möjligt så att degen ska jäsa bättre.
    Är det galet?

    Jag är inne i en baka matbröds period nu och har sugit in alla bra matbröds tips jag fått här, och nu är nästa steg att få till goda vetebullar. Dom är jättegoda nybakta men sedan åker dom in i frysen på en gång annars så är de inge goda...

  • Okänd 20 september 2008

    Stor kram till farmoringer och hennes brödbak(L)

  • farmoringer 20 september 2008

    Skrivet av Liliane den 20 sep 2008

    Stor kram till farmoringer och hennes brödbak(L)


    Tack för det. (Y) Har bakat grötbröd idag. Verkar som om jag kan bättre och bättre. Är bara det här med surdeg som jag ska lära mig sen också..

  • famsallstrom 20 september 2008

    Tacka vet jag bakmaskin (H)

  • busan37 20 september 2008

    Övning ger färdighet farmoringer (Y)

  • boz1965 20 september 2008

    Jag brukar röra ut jästen i lite socker. Dels så vätskar den av sig själv, dels får den en "turbostart".

  • chre 20 september 2008

    Skrivet av ditolina den 20 sep 2008

    Skrivet av chre den 18 sep 2008

    Ett annat tips:
    En konditor berättade en gång för mig att de flesta som bakar hemma älter degen (knådar) för lite, vill man ha höga jästa bröd ska man knåda mer. Sen dess knådar jag alltid min deg extra länge och jag måste ge honom rätt, numer blir mina bröd och bullar inte så låga och platta längre. Ett annat bra jästips är att ta en nypa socker i matbrödsdegar som saknar socker eftersom jästen "äter" socker i jäsprocessen. Brödet blir varken sötare eller onyttigare för det.[/quote

    Tackar för bra tips!
    Gäller det även vetebullar? Att de ska knådas länge? Jag har alltid knådat så kort tid som möjligt på dem, och även haft en ganska lös deg för att den inte ska bli kompakt, men antagligen något jag fått om bakfoten.

    En annan sak gällande bullar, jag har alltid försökt att ha så varmt inne som möjligt så att degen ska jäsa bättre.
    Är det galet?

    Jag är inne i en baka matbröds period nu och har sugit in alla bra matbröds tips jag fått här, och nu är nästa steg att få till goda vetebullar. Dom är jättegoda nybakta men sedan åker dom in i frysen på en gång annars så är de inge goda...

    Kul att du gillar tipset!
    Detta med knådningen gäller ALLA jäsdegar. Ca 5 minuter är helt klart bra. Jag tycker faktiskt alltid att det är bättre att frysa kaffebröd än att spara det i påse över natten.

    Ett tips till; jag har slutat att rulla mina bullar, jag knådar ihop dem istället, sen spänner jag ytskiktet på bullen mot undersidan och kniper ihop. Bullarna blir mycket släta och fina. Jag såg en pizzabagare som gjorde så med sina pizzadegar för en massa år sen, det såg så enkelt ut, så jag tog efter.

  • 2mammamu 21 september 2008

    (H)Hej!
    Du har ju ställt denna fråga tidigare om varmvattnet.
    Jag har svarat dig värm inte vattnet om du ska
    knåda degen i maskin, men ska du knåda degen för
    hand i ca 20minuter så ska du värma vätskan
    ANNARS INTE!!!!!!!!!!

    Lycka till med ditt bakande
    Hälsningar
    E

  • farmoringer 21 september 2008

    Hav förtröstan, kommer säkert nån snart som kan det där. Är så länge sen jag bakade sockerkaka så jag minns inte alls.

  • pedalen1965 21 september 2008

    Molgan, testa det här receptet på sockerkaka.
    Den blir hög o fin och är jättegod om man strör formen med socker i stället för ströbröd.
    Lycka till! (Y)
    Sockerkaka med fyllning/tårtbotten

  • chre 21 september 2008

    Skrivet av molgan den 21 sep 2008

    Detta har inte med matbröd att göra, men när jag har gjort någon typ av sockerkaka sista gångerna så har den inte jäst någonting. Bara blivit liten och kompakt.
    Någon som vet vad det beror på?
    Har nästan gett upp hoppat att baka.
    Matbröd går bra, men inget annat.


    Jag skrev i ett tidigare inlägg att man ska älta/knåda jästdegar väl. När det gäller alla bakverk med bakpulver är det precis tvärt om. När väl pakpulvret väl är i smeten ska den röras så lite som möjligt. Lycka till!

  • farmoringer 25 september 2008

    Hallå igen. Dags för en ny fråga....:D

    Jag har ett filmjölksrecept som är på 1 liter fil och 3 dl sirap. Jag tycker det blir alldesles för sött med så mycket sirap. Om jag nu ska minska på sirapen ska jag öka på filen då tro?

  • Nelliesmamma-07 13 oktober 2008

    ??????
    Första gången jag är inne här och hamnade på denna sida.:o
    Jag undrar bara varför någon ska göra sig rolig på någon annans bekostnad?
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad tycker jag är en bra utgångspunkt.
    Jag trodde att detta var en sida för oss som tycker om mat och bak och inte psykningar.
    Fortsätt fråga om vad du har på hjärtat ,farmorringer !!!!!:)

  • Eery 13 oktober 2008

    men jisses.. blev det en orgie i ålderspåhopp av det här? min kompis pappa var omkring 50 när han fick lära sig att koka ägg... :D

    det brukar betyda fingervarmt och sålänge man har en hyfsat normal kroppstemp borde det vara omkring 37grader men det gör inget om det är lite för kallt, det brukar ju gå att känna när degen jäst färdigt. Den ska "komma tillbaka" när man trycker lite lätt på den och det tar lite extra lång tid när degspadet är svalare

    behöver man inte en surdegskultur för att kunna göra surdegsbröd?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.