Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kladdkaka

  • Egonlock 21 augusti 2008

    Jag älskar att baka och anser att jag är väldigt bra på det. Men av någon anledning har jag svårt att få till en bra kladdkaka. Den blir aldrig sådär härligt kladdig. Ibland känns det mer som sockerkaka eller så torr ytterst och i mitten mer degig och inte klar, inte sådär kladdig som den ska vara. Ibland har det ju varit så att jag har haft den inne liite för länge men det känns som om jag gör nåt annat fel ändå. Alla tips uppskattas. Hur ska den se ut när man tar ut den? Den sätter sig väl lite efter kanske? Vilket är det bästa receptet? mm.

  • PinkLadie 21 augusti 2008

    Den ska fortfarande se kladdig ut och "röra på sej" i mitten när man tar ut den, för den "bakas" lite till efteråt...
    Prova mitt:
    Daimkladdkaka (dajm)

  • Smulpajen 21 augusti 2008

    Hemligheten i kladdet ligger nog i att man inte ska vara rädd att ta ut den ur ugnen. Ofta tänker man kanske att det är nog inte klar än, men det är den!!

  • Smulpajen 21 augusti 2008

    Hoppas du fattade min konstiga svenska... gud så det kan bli när fingrarna slinter..:D

  • irrevirre 21 augusti 2008

    Ja, jag tror som Smulpajen,
    Det är ju olika i olika ugnar. Själv har jag min i ugnen 17 minuter. Om man då skär i den är den för lös. Men efter en tag i kyl blir den perfekt! Den här brukar jag baka:
    Kladdkaka med nougat och kokos

    Lycka till Egonlock!

  • lennali 21 augusti 2008

    När du tänker 5 minuter till, det är DÅ ska du ta ut den.

  • Egonlock 21 augusti 2008

    Tack för svaren. Jag ska försöka komma ihåg det där att när jag tror att det är 5 minuter till så är det just det det inte är.

  • Maripoosa 8 september 2008

    ha i mindre mjöl eller mer margarin.
    Har du en varm ugn? Sänk värmen! Lycka till.

  • Maripoosa 8 september 2008

    ha i mindre mjöl eller mer margarin.
    Har du en varm ugn? Sänk värmen! Lycka till.

  • tina62 8 september 2008

    Ha inte i mindre mjöl, den missen gjorde jag. Den stelnade inte!
    Ta ut den ur ugnen i stället. En kladdkaka ska igentligen stå ett dygn innan man äter den så att smaken framträder riktigt.
    Det berättade min kusin som är gift med en konditor och driver eget företag.

  • monac 8 september 2008

    kladdkaka är lite trixigt tycker jag med till skillnad av vad de flesta påstår!
    Is i magen tror jag det är bra om man har...är en sådandär "5 minuter till-typ"...hi hi:)

  • festmaten 8 september 2008

    Skrivet av tina62 den 8 sep 2008

    Ha inte i mindre mjöl, den missen gjorde jag. Den stelnade inte!
    Ta ut den ur ugnen i stället. En kladdkaka ska igentligen stå ett dygn innan man äter den så att smaken framträder riktigt.
    Det berättade min kusin som är gift med en konditor och driver eget företag.


    oj oj!! vem klarar att låta kakan stå ifred ett helt dygn:o

  • anluk 8 september 2008

    Gjorde kladdkaka igår och precis som du misslyckas jag alltid. Den blir för torr helt enkelt. Hade den på 175 grader i ca 20 min. Får tydligen ta någon min mindre trots allt.

  • flabban 8 september 2008

    Prova "Min kladdkaka" som du hittar i min kokbok. Har själv haft samma problem som du, men dom problemen är lösta nu. En del beror nog på vilka egenskaper ugnen har. Lycka till:)

  • helal_89 9 februari 2009

    (Y)(L)(L)(L)(L):@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@

  • Ninni84 10 februari 2009

    Detta är en kladdig kladdkaka

    DU måste prova den.

    Kladdkaka:
    4 dl socker
    2 dl mjöl
    1mskvaniljsocker
    4msk kakao
    150 g smält smör
    2 ägg
    1 och en halv dl hett vatten.
    Gör så här:
    Blanda alla torra ing.
    Tillsätt smöret och det lätt vispade äggen.
    Rör i vattnet o smeten blir tunn.
    Häll i smord form.
    175 grader i 17 min.den blir kletig...Lycka till

  • hertram 10 februari 2009

    viktigt att bara röra ihop ingredienserna så att de precis blandas, vispa inte då får du in luft som gör att kakan bli mer "Smulig" som en sockerkaka

  • vitchokladkaka 12 februari 2009

    om man läser receptet o låter den stå inne i fem minuter mindre än vad det står så brukar den bli bra:)

  • AnneNi 19 februari 2009

    Här är ett recept på en kladdkaka som alltid blir kladdig när jag gör den. Sist hade jag nog den inne full tid trots att min ugn brukar vara ganska effektiv, men den var iaf hur kladdig o god som helst. Ett annat gott recept som jag testade i helgen var Leilas kladdkaka. Tror recept finns på recept.nu. Den var inte superkladdig som en kladdkaka brukar, men den var härligt seg o god! har man dessutom den inne lite kortare tid än jag hade, så blir den nog lite kladdigare också.

    Kladdig kladdkaka
    100 g smält smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1, 5 dl mjöl
    1 dl kakao
    1/2 tsk salt
    ev 50 g krossad mörk choklad
    Gör så här:
    Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med ströbröd eller kokos. Rör ihop de torra ingredienserna och tillsätt smöret och äggen. Rör ner chokladkrosset och häll över smeten i formen. Grädda kakan i ugnen i 15-30 minuter, beroende på hur stor formen är, hur kladdig man vill ha den etc. prova med sticka för att se när den är färdig. Servera kall med glass eller grädde.

  • solmaja 20 februari 2009

    Här kommer recept på min bästa kladdkaka.
    200 g smält smör
    3 dl socker
    2 ägg
    1 dl kakao
    2 dl vetemjöl
    4 tsk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver

    glasyr:
    2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 msk sirap
    100 g mörk choklad
    100 g smör
    ev. 35 g flagad mandel
    Gör så här:
    Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform. Vispa ägg och socker riktigt poröst, tillsätt först smöret och sedan de torra ingredienserna. Allra sist bakpulvret förstås!
    Grädda kakan 17-20 minuter.
    Glasyren;
    Koka grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull tills det tjocknar, det tar cirka 10 minuter. Dra av kastrullen från värmen och tillsätt först smöret i klickar och sedan chokladen i "brytbitar". Rör försiktigt så det smälter ihop. Häll glasyren över kakan och strö ev på flagad mandel. Ställ kallt i kylen 1 dygn så att kakan "sätter" sig.
    Om man vill kan man dessutom servera vispad grädde till.....:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.