Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

matbröds recept

  • ros 4 juli 2008

    :)Jag är så dålig på att baka bröd, så jag köper bröd.(Y)(Y)(Y)

  • Gillsan 4 juli 2008

    (Y)Prova mommas tekakor de e lätta och billiga och göra och smakar kanon.(Y)(Y)
    Jag har det i mina recept.
    Mvh Gillsan

  • zonale 4 juli 2008

    Jag bakar i stort sett allt mitt bröd själv. Försöker variera mitt matbröd. Krossat vete och råg, fiberhavregryn, linfrö och rågflingor är det jag använder mest. Bakar ofta med vetemjöl eftersom jag vill ha lätta och luftiga bröd. Solroskärnor, oliver, fetaost, soltorkade tomater, flingsalt och rosmarin använder jag också ofta när jag gör lite festligare bröd. Varierar också utbakningen dvs formen på bröden. Bakar det mesta utan recept. Använder inte socker eller farinsocker utan en liten mängd honung + rapsolja. Om jag vill ha riktigt grovt bröd så bakar jag på filmjölk och bikarbonat/bakpulver.

  • Smulpajen 4 juli 2008

    Försöker numera alltid baka eget bröd. Det blir mest surdegsbröd just nu. Har upptäckt dess positiva effekter på magen. Slow food är bra för hälsan :p

  • hasta 4 juli 2008

    Jag har fått ett nytt favoritbröd, nämligen Jessikas morotsbröd.

    Morotsbröd

  • Ingan 4 juli 2008

    Hej!
    Jag har bakat dinkelbröd som är det lataste man kan göra.Finns bland mina recept.Vet inte hur jag gör för få in det här.

  • zonale 5 juli 2008

    Hjälper till lite..........
    Dinkelbröd med siktat mjöl

  • Ninnini 5 juli 2008

    Hej

    Jag har bakat http://www.matklubben.se/matklubben/Ninnini/kokbok/?id=12710&recipeid=28932. Enkelt och mycket gott bröd(Y)(Y).

    Jag vet inte heller hur man länkar in recept, hoppas det blev rätt.

  • mrsmama 5 juli 2008

    Matbröd är helt klart godast om man bakar det själv men det tar ju oftast massa tid och så får man kanske bara två limpor eller 10 bullar. Sen vet jag inte om det är så mycket billigare att baka själv nu för tiden heller!?
    Men motbevisa mig gärna med recept....(Y)

    Mrsmama

  • Smulpajen 5 juli 2008

    Skrivet av mrsmama den 5 jul 2008

    Matbröd är helt klart godast om man bakar det själv men det tar ju oftast massa tid och så får man kanske bara två limpor eller 10 bullar. Sen vet jag inte om det är så mycket billigare att baka själv nu för tiden heller!?
    Men motbevisa mig gärna med recept....(Y)

    Mrsmama

    Det är absolut billigare! Jag bakar mycket surdegsbröd, och visst det tar lite längre tid, men mycket av tiden är ju jästid då man kan göra andra saker :)

  • MatHanna 5 juli 2008

    Bakade mycket bröd, bullar och kakor innan dottern kom till världen, sen blev det på tok för mycket av allt o alla...så....jag (fick) mer eller mindre lägga av med detta.:'(
    Älskar hemmabakt bröd, men tiden räcker dåligt till, men har jag tid & ork....då bakar jag gärna och då gärna en ordentlig sats till frysen. dessutom är det alltid lika populärt att bjuda på hembakt bröd. Jag varierar gärna med alla sorters bröd....GOTT!!!
    Men för att baket ska bli riktigt bra måste jag må bra annars blir det skit!!!:Z

    Billigt??? vet inte riktigt eftersom jag brukar ha ganska dyra ingredienser i mina degar men det blir absolut GODARE och SAFTIGARE än det fabriksbakade brödet (som det mest är luft i), och visst järmför man med conditoribrödet så blir det klart billigare!

    MatHanna

  • MatHanna 5 juli 2008

    :'( FÖRLÅT så mycket glömde receptet!!!
    Prova gärna mina "Underbara Havregrynbullar" under mina recept.
    De är enkla och tacksamma att baka, mjuka,regäla och håller sig saftiga länge.
    Bara att blanda degen och baka ut till bullar sen behöver bullarna bara jäsa EN gång!
    Prova och hör gärna av dig!

    MatHanna

  • K-kristina 5 juli 2008

    Jag bakar nästan allt mitt matbröd själv är bara när ryggen sätter stopp som jag köper. Bakar gärna med surdeg då det blir så saftigt. Prova gärna mina surdegslimpor, Kristinas surdegsbröd under mina recept. Man kan prenumerrera på surdeg från mejeribolaget om man ej gör den själv

  • GrodanOchLillebror 5 juli 2008

    Tycker att hembakat är godast, men självklart handlar jag mitt bröd på affären när tid inte finns för att baka. oftast blir de då: Filmjölkslimpa i långpanna

  • zonale 5 juli 2008

    Nu har jag kommit hem från jobbet och kan svara på din fråga molgan. När jag gör focaccialiknande bröd, alltså ett bröd när degen plattas ut i långpanna, så trycker jag ner tärningar av fetaost, oliver och strör över flingsalt. Ibland kavlar jag ut degen, som till bullar och fyller med soltorkade tomater i olja och smulad fetaost. Tomaterna skär jag i strimlor och penslar brödet med oljan som tomaterna är inlagda i. Smular därefter över fetaosten ev lite finhackad rosmarin och rullar ihop. Lägger med skarven neråt på en plåt och klipper eller skär några hack i rullen. Jäser, penslar med olja och strör över flingsalt. Till en rulle går det åt ca 100 g fetaost och till brödet i långpannan ungefär lika mycket. Går att variera nästan hur man vill med smaksättning och utbakning förutsatt att man har ett grundrecept på själva degen som är bra.:)

  • majamia 5 juli 2008

    Detta bröd bakar jag ofta och lika ofta varierar jag det med olika sorters mjöl, frö osv. Jag minskar mjölmängden och tillsätter tex vetekli, kruskakli, solrosfrön, linfrö, rågkross och russin. Ett enkelt och gott bröd som är lätt att baka! :D

    Mörkt bröd

  • Matglad-54 5 juli 2008

    Skrivet av majamia den 5 jul 2008

    Detta bröd bakar jag ofta och lika ofta varierar jag det med olika sorters mjöl, frö osv. Jag minskar mjölmängden och tillsätter tex vetekli, kruskakli, solrosfrön, linfrö, rågkross och russin. Ett enkelt och gott bröd som är lätt att baka! :D

    Mörkt bröd



    Går det här brödet att frysa in, eller blir det smulit? Hur mycket mjöl tar du bort om du tillsätter annat i degen?

  • K-kristina 5 juli 2008

    Hur gör jag för att länka till mitt recept i ett inlägg?:)

  • Smulpajen 6 juli 2008

    Skrivet av hubert06 den 5 jul 2008

    Nu har jag kommit hem från jobbet och kan svara på din fråga molgan. När jag gör focaccialiknande bröd, alltså ett bröd när degen plattas ut i långpanna, så trycker jag ner tärningar av fetaost, oliver och strör över flingsalt. Ibland kavlar jag ut degen, som till bullar och fyller med soltorkade tomater i olja och smulad fetaost. Tomaterna skär jag i strimlor och penslar brödet med oljan som tomaterna är inlagda i. Smular därefter över fetaosten ev lite finhackad rosmarin och rullar ihop. Lägger med skarven neråt på en plåt och klipper eller skär några hack i rullen. Jäser, penslar med olja och strör över flingsalt. Till en rulle går det åt ca 100 g fetaost och till brödet i långpannan ungefär lika mycket. Går att variera nästan hur man vill med smaksättning och utbakning förutsatt att man har ett grundrecept på själva degen som är bra.:)


    Focaccia är jättegott med dessa kryddor! Har du möjligen receptet (L)

  • majamia 6 juli 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 5 jul 2008

    Skrivet av majamia den 5 jul 2008

    Detta bröd bakar jag ofta och lika ofta varierar jag det med olika sorters mjöl, frö osv. Jag minskar mjölmängden och tillsätter tex vetekli, kruskakli, solrosfrön, linfrö, rågkross och russin. Ett enkelt och gott bröd som är lätt att baka! :D

    Mörkt bröd



    Går det här brödet att frysa in, eller blir det smulit? Hur mycket mjöl tar du bort om du tillsätter annat i degen?


    Hej
    Jag byter ut lika delar, dvs tar jag bort 1 dl mjöl tillsätter jag tex 1 dl solrosfrö osv.... russin tar jag dock bara i lite extra utan att byta ut.
    Jag har aldrig frusit in brödet så jag vet inte hur det blir, det hålle väldigt bra i kylen och med tanke på att vi är sex personer i familjen tar det slut fort :D
    Meddela gärna och du bakar det och fryser in det.
    Lycka till!
    Mvh Marie :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.