Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad göra av kondenserad mjölk?

  • knyppeltanten 7 november 2010

    Jag har köpt en burk kondenserad sötad mjölk men jag vet inte vad jag ska göra av den. Jag vill gärna ha förslag på något gott i bakväg om det finns. Men det får inte innehålla någon slags nötter eller kokos. Har ni några förslag?

  • katrin59 7 november 2010

    Hej du.
    Mitt godaste förslag blir ROCKEY ROAD FUDGE:

    400 g blockchoklad
    1 msk margarin
    1 b kond mjölk
    1/2 msk vanillin
    tillsätt frukt/ skumtomtar mm

    Smält choklad och smör i vattenbad.Ta i kond mjölk och värm lite försiktigt under omrörning.
    Ta bort från spisen och blanda ner olika sorters frukter, skumtomtar och annat som du tycker om.
    Häll smeten i en form med bakplåtspapper. Låt stå i kylen tills det är hårt.dela och njut. Perfekt som julgodis./Katrin

  • Amika 7 november 2010

    Koka burken i 3 timmar, se till att vattnet täcker burken hela tiden. Sen låter du den kallna och öppnar den sen. Då har du färdig jättegod kolakräm.
    Bred ut i ett förgräddat pajskal, skiva banan över, vispa grädde och toppa med den. Sen river du choklad och strör över grädden!
    Och voila! Så har du en banoffie paj! :)
    MUMS!!!

    Eller så gör du så här:
    Banoffiepaj

    Lycka till! :)

  • knyppeltanten 7 november 2010

    Ohhh, det låter gott båda delarna :-) Tackar!!!

  • jollo10 7 november 2010

    håller med koka burken i en kastrull med rikligt med vatten i 3 h och 17 min exakt då blir den riktigt bra.

  • Cassiopeya 7 november 2010

    Var i affären hittar man kondenserad mjölk? Har flera gånger tänkt på att prova att koka sån kolasås, men aldrig kommit mig för att leta efter burken i affären.

  • knyppeltanten 7 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 7 nov 2010

    Var i affären hittar man kondenserad mjölk? Har flera gånger tänkt på att prova att koka sån kolasås, men aldrig kommit mig för att leta efter burken i affären.


    På Ica här stod det bland blockchoklad, strössel och strösocker.

  • knyppeltanten 7 november 2010

    Skrivet av jollo10 den 7 nov 2010

    håller med koka burken i en kastrull med rikligt med vatten i 3 h och 17 min exakt då blir den riktigt bra.


    Det ska jag skriva upp. man vill ju ha den som godast :)

  • svengelsk 7 november 2010

    När jag gör Chocolate Caramel Shortbread alltså mördeg med kola och choklad, finns recept på matklubben. använder jag det här receptet på kolan.
    113 g smör eller marg
    85 g socker
    2 msk sirap
    1 x 170 g burk kondenserad mjölk.
    Kokas under ständig omrörning för det bränns väldigt lätt tills en mjuk kula kan formas i en kopp vatten.
    Jag har aldrig hittat en 170 g burk utan brukar få göra dubbel sats.
    Jag har också använt den här kolaså sen i Banoffee paj

  • frucaos 8 november 2010

    Jag har ett fudgerecept som är underbart gott!
    Vaniljfudge
    Och så finns det småkakor med kolakräm i som inte alls är dumma - alfajores - finns också recept här. Alfajores

  • Cassiopeya 8 november 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 7 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 7 nov 2010

    Var i affären hittar man kondenserad mjölk? Har flera gånger tänkt på att prova att koka sån kolasås, men aldrig kommit mig för att leta efter burken i affären.


    På Ica här stod det bland blockchoklad, strössel och strösocker.


    Tack! Ska spana där nästa gång jag är i affären \o/

  • Cassiopeya 8 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 8 nov 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 7 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 7 nov 2010

    Var i affären hittar man kondenserad mjölk? Har flera gånger tänkt på att prova att koka sån kolasås, men aldrig kommit mig för att leta efter burken i affären.


    På Ica här stod det bland blockchoklad, strössel och strösocker.


    Tack! Ska spana där nästa gång jag är i affären \o/


    Nu har jag hittat det! Tack =)

  • knyppeltanten 9 november 2010

    Tack för alla tips. Få se vad det blir.

  • Marsfisken 9 november 2010

    Denna är toppengod!!!

    http://www.ica.se/recept?RecipeId=712994

    Fryst Björnbärscheesecake med kolasås

  • JoJo02 11 november 2010

    Fråga ang. kokad kond mjölk. Hur länge står den sig? Kan man koka den några dagar innan anvädning?

  • Eery 11 november 2010

    Skrivet av JoJo02 den 11 nov 2010

    Fråga ang. kokad kond mjölk. Hur länge står den sig? Kan man koka den några dagar innan anvädning?


    tror inte det.. förvarade min burk i kylen över natten och dagen efter var den rinnig som mjölk igen. har hört andra som "lyckats" med samma sak. nån annan som har andra erfarenheter?

    jag kan tänka mig kondenserad mjölk är gott som fyllning i en rulltårta med lite syrligare bär, tex röda vinbär.

  • kolbotten 11 november 2010

    I Peru fanns det i jätte många efterrätter. Man gjorde även glass av den. Men godast var att äta den naturell tillsammans med syrlig frukt som till exempel kiwi. Farligt gott!

    I sverige är det vanligt att man gör kola av den. Värm den i vattenbad. Kommer inte ihåg hur länge, men det är bara att söka. Finns massa recept.

    Annars: Arroz con leche (ris a la malta liknande), cheesecake, kulfi glass (indisk supergod glass).

    Lycka till!

  • Penne 11 november 2010

    Skrivet av JoJo02 den 11 nov 2010

    Fråga ang. kokad kond mjölk. Hur länge står den sig? Kan man koka den några dagar innan anvädning?


    Jag har kokat den och öppnat burken och förvarat den i en plastlåda i kylen. Då har den hållt sig i flera dagar.

  • JoJo02 11 november 2010

    Skrivet av Penne den 11 nov 2010

    Skrivet av JoJo02 den 11 nov 2010

    Fråga ang. kokad kond mjölk. Hur länge står den sig? Kan man koka den några dagar innan anvädning?


    Jag har kokat den och öppnat burken och förvarat den i en plastlåda i kylen. Då har den hållt sig i flera dagar.


    Vad bra, då ska jag testa det. Ska använda till cupcakes på ett dop, hinner inte koka saker i flera timmar samma dag.

  • gosegrisen 23 januari 2011

    Kondenserad mjölk som är kokad till kolakräm håller ca 3 månader i kylskåp

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.