Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gastric bypass

  • flumhum 3 oktober 2009

    Det finns folk som går upp i vikt pga sjukdomar också! det handlar inte bara om mat!
    jag äter minder än mina vänner..jag äter nyttigare...de är smala jag har övervikt pga av en sjukdom!
    och för att hålla och gå ner i vikt så måste jag först få hjälp med sjukdomen..
    det är faktiskt inte bara mat!!!
    det är så kränkade när folk påstår att man äter hamburgare, chips och godis hela tiden för man är överviktig!! för så är fan inte fallet
    jag personligen tål inte fet mat..jag äter inte chips eller godis, inga bak värk eller något sådant..jag äter popcorn en gång om året i prencip!! så folk kan verkligen vara trögtänkta!!

  • MosterNettan 3 oktober 2009

    Det verkar som om den här frågan gått lite överstyr! Om jag fattade Lillob´s fråga rätt, så frågade hon efter reflektioner och erfarenheter kring operationen.

    Skapa istället en tråd där man kan diskutera åsikter om andras fetma/övervikt kontra sin egen perfekta tillvaro. Det är så jag uppfattar många av inläggen här.

  • Stighastrup 3 oktober 2009

    Jag skriver för dem der står i valet och kvalet om en operation.

    Det här handlar inte om kalorier in och ut. Kalorier är ett mått på energi och fungerar
    kanske bäst om man ska elda med dem, men människokroppen är så oerhört mer
    komplicerad att en massa annat spelar in. T ex hormoner.

    Det viktigaste hormonet för vikten är insulinet. Detta hormon styr över kroppens
    hantering av födoämnen som socker och fett. Höga nivåer får fettcellerna att suga
    upp näringsämnen ur blodet och lagra dem som fett. Dessutom “låser” hormonet fast innehållet i fettceller - de vägrar helt enkelt att släppa ifrån sig sitt innehåll så länge halterna av hormonet är högt i blodet.

    Det har visats att feta personer vanligen har höga nivåer i blodet av insulin, till skillnad från smala personer som normalt har låga nivåer. Stora mängder av insulin i blodet leder i längden till viktuppgång i form av fett. Tillräckligt låga halter har motsatt effekt, och ger viktnedgång. Fettcellerna kommer då långsamt att frisätta sitt innehåll till blodet, och inte vilja ta upp näring, vilket leder till att de krymper medtiden.

    Denna frisättning leder till rikligt med näring för kroppen, och man har därför lättare att hålla sig mätt längre. Man kan själv påverka mängden av insulin i kroppen relativt enkelt genom den mat
    man äter. Ett högt innehåll av socker eller andra kolhydrater i det man äter ger en snabb stegring av insulin i blodet.

    Fett och protein ger normalt långt ifrån samma stimulering av insulinproduktionen. Detta är sannolikt orsaken till varför en kost tillräckligt låg på kolhydrater hos överviktiga normalt ger viktnedgång.

  • Babzan 3 oktober 2009

    Har bara ögnat igenom alla inlägg som hastigast och tänker inte döma eller ställa diagnoser på andra människor.
    Själv tror jag inte att en människa genomgår operation, utan att först provat andra metoder, som olika bantningsmetoder och mediciner. Inte heller tror jag att läkare föreslår operation utan att verkligen satt sig in i patientens hälsostatus. Tycker att det är bra att hjälp finns att få för de som behöver, av en eller annan anledninng. Det är ju säkert en fråga om överlevnad för många, en möjlighet till ett långt och friskare liv.
    Själv är jag bara lite överviktig och har haft turen att gå ner 5,5 kg med hjälp av Gi, men för den skull tror jag inte att denna metod passar alla!
    Lycka till alla ni som månar om er hälsa och unna era medmänniskor chansen till ett hälsosamt liv!

  • tulipan 3 oktober 2009

    Skrivet av Jess77 den 2 okt 2009

    Skrivet av Tillberga den 19 okt 2008

    Skrivet av Lilloo den 19 okt 2008

    Man kan gå upp i vikt igen efter en gbp. Jag vet folk som gjort det. Man äter mera än kroppen vill ha... eller ja man äter som förrut kan man väl säga och allt eftersom tiden går så töjs magsäcken och man ökar i vikt, men det tar tid och kan vara smärtsamt... men det går...


    Nu är de ju så att de inte är MAGSÄCKEN som man tänjer ut för de går INTE. Den del av magsäcken som är kvar går inte att tänja ut utan de är nog mer så att de tamen under som vi vänjer vid att ta emot mat i större mängd och fel mat så att säga


    Jag vet inte vart du fått den informationen ifrån att det inte skulle gå att töja ut den "nya" magsäcken men tyvärr så är den informationen felaktig, visst skulle det vara helt underbart om det vore så men magsäcken förändras inte på något annat sätt vid en GBP än att den minskas, det är fortfarande samma funktion på den i den meningen att äter du stora mängder så töjs väggarna på magsäcken ut, detta är naturligtvis väldigt plågsamt med eventuella kräkningar, illamående, smärtor och sedan är det långdraget då det kommer att ta längre tid än i vanliga fall, MEN, det ÄR fullt möjligt att töja ut den nya magsäcken precis som du gjort innan du fick din operation, det finns människor som åstadkommit precis detta.
    Jag kan ta ett exempel gällande en man som jag känner, han har gjort om sin GBP 3 gånger just p.g.a. att han töjt ut sin nya magsäck, efter 3:e gången sa läkarna till honom att detta är sista gången som vi opererar dig eftersom magsäcksväggen håller på att vara så pass tunn nu så det finns risk att den spricker om vi fortsätter såhär.
    Så tipset är att lyssna till kroppens signaler, ät tills du är mätt och sluta sedan.


    Är det verkligen GBP du pratar om? INTE banding????

    För även jag är opad och har fått den infon att vi inte kan töja ut själva fickan så mycket däremot tunntarmen

  • tulipan 3 oktober 2009

    Skrivet av elkelein den 2 okt 2009

    Varför ta såna risker som en operation medför när det finns andra sätt? Jag tycker synd om alla som det misslyckas med. Tyvärr är det ganska många, även om man inte räknar med dem som dör. Och operationen kan aldrig göras ogjord.


    VARFÖR skulle man vilja ha sin op. ogjord? en op är juh sista steget till ett smalare och hälsosammare liv. Har man misslyckats genom nästan hela livet eller åtminstone halva... och inte kunnat gå ner i vikt på NÅGOT sett.. och sen ÄNTLIGEN får hjälp av en GBP.. varför skulle jag vilja ångra den då? när jag ÄNTLIGEN har börjat gå ner i vikt... fått energi... ser en utväg från helvetet..

    Nej aldrig i helvete att jag ångrar min op. Den är det BÄSTA jag någonsin gjort. Även om jag inte fick något viktras utan det går långsamt. Så är jag så jäkla glad över att jag äntligen bestämde mig för den :)

  • tulipan 3 oktober 2009

    Skrivet av Stighastrup den 3 okt 2009

    Jag skriver för dem der står i valet och kvalet om en operation.

    Det här handlar inte om kalorier in och ut. Kalorier är ett mått på energi och fungerar
    kanske bäst om man ska elda med dem, men människokroppen är så oerhört mer
    komplicerad att en massa annat spelar in. T ex hormoner.

    Det viktigaste hormonet för vikten är insulinet. Detta hormon styr över kroppens
    hantering av födoämnen som socker och fett. Höga nivåer får fettcellerna att suga
    upp näringsämnen ur blodet och lagra dem som fett. Dessutom “låser” hormonet fast innehållet i fettceller - de vägrar helt enkelt att släppa ifrån sig sitt innehåll så länge halterna av hormonet är högt i blodet.

    Det har visats att feta personer vanligen har höga nivåer i blodet av insulin, till skillnad från smala personer som normalt har låga nivåer. Stora mängder av insulin i blodet leder i längden till viktuppgång i form av fett. Tillräckligt låga halter har motsatt effekt, och ger viktnedgång. Fettcellerna kommer då långsamt att frisätta sitt innehåll till blodet, och inte vilja ta upp näring, vilket leder till att de krymper medtiden.

    Denna frisättning leder till rikligt med näring för kroppen, och man har därför lättare att hålla sig mätt längre. Man kan själv påverka mängden av insulin i kroppen relativt enkelt genom den mat
    man äter. Ett högt innehåll av socker eller andra kolhydrater i det man äter ger en snabb stegring av insulin i blodet.

    Fett och protein ger normalt långt ifrån samma stimulering av insulinproduktionen. Detta är sannolikt orsaken till varför en kost tillräckligt låg på kolhydrater hos överviktiga normalt ger viktnedgång.


    Tycker du ska gå in på www.viktdropp.se eller www.viktop.se och läsa om alla opererade människor... många har skrivit ut sina historier före och efter.. problem osv... läs och lär istället för att sitta här och tro att du kan och vet bäst.
    Så får vi se sen om du tycker att vi opererade är stympade!!!

  • imminn 3 oktober 2009

    Skrivet av Lilloo den 13 jan 2008

    Önskar att komma i kontakt med personer som gjort en gastric bypass operation eller någon likn typ av operationen. Eller nära anhörig till någon som gjort en.

    Är intresserad av att byta erfarenheter osv.

    Hör gärna av er...
    Mvh Linda
    Hej!
    Jag gjorde denna operation för 2 1/2 år sedan och det är det bästa som har hänt mej. Jag fick jättebra information före op. Operationen gick helt enligt mallen och inga komplikationer alls. Det var inga problem att äta flytande föda de första veckorna, man känner ju ingen hunger, så jag ställde väckarklockan när det var dags att äta. När det var dags att börja äta fast föda, så tog jag det jätteförsiktigt och tuggade, tuggade och tuggade. Jag tog till knepet att lägga ifrån mej besticken mellan varje tugga och det gjorde att det gick långsammare med maten. Jag fick ett bakslag och det var när jag för, jag tror det var tredje gången skulle äta bröd. Jag fick så ont i magen och spydde utan att må illa. Det var bra att detta hände innan mitt återbesök hos min läkare. jaag hade tuggat det nybakade brödet för dåligt och det hade slått tvärstopp. Detta har aldrig hänt mej någon gång senare, så tänk på att du ska dricka småslattar med vätska när du äter bröd. Jag äter idag precis allt och går jag ut och äter så beställer jag barnportion både vad gäller middagar på uteställen eller om jag köper pizza. Jag har från en vikt på 116 kg nu gått ned till 60 kg och jag har aldrig mått så bra som jag gör nu. Du får gärna maila mej så mycket som du vill.
    MVH//Ing-Mari

  • Monika46 3 oktober 2009

    Skrivet av Lilloo den 13 jan 2008

    Önskar att komma i kontakt med personer som gjort en gastric bypass operation eller någon likn typ av operationen. Eller nära anhörig till någon som gjort en.

    Är intresserad av att byta erfarenheter osv.

    Hör gärna av er...
    Mvh Linda


    Hej Linda!
    Jag har en väninna som gjorde operationen förra hösten och då vägde hon ca 125 kilo.
    Gick till läkare, och först fick hon visa att hon verkligen ville gå ner i vikt och drack Nutrilett och gick ner till ca 98 kilo.

    Då fick hon göra operarationen, och hon sa att hon var den som vägde minst av alla som skulle opereras den dagen...
    Operationen gick snabbt och gjordes med 5 titthål, men hon blev mycket dålig och kräktes mycket en lång tid efter operationen.
    Hon har flyttat och jag hade inte sett henne sedan operationen och träffade henne i somras på vår årliga traditionella kräftskiva...
    Jag fick en chock!!!!
    Hon hade från det att ha varit en av de tjockaste i gänget plötsligt blivit den smalaste av oss alla...
    Några avundsjuka blickar, men även många beundrande blickar fick hon... Man kunde inte tro det var samma person ...
    Idag (ett år efter operationen) väger hon ca 63 kilo mot hennes tidigare125 kilo) och mår vad jag vet rellativt bra.

  • Monika46 3 oktober 2009

    Skrivet av Tillberga den 19 okt 2008

    Skrivet av Lilloo den 19 okt 2008

    Man kan gå upp i vikt igen efter en gbp. Jag vet folk som gjort det. Man äter mera än kroppen vill ha... eller ja man äter som förrut kan man väl säga och allt eftersom tiden går så töjs magsäcken och man ökar i vikt, men det tar tid och kan vara smärtsamt... men det går...


    Nu är de ju så att de inte är MAGSÄCKEN som man tänjer ut för de går INTE. Den del av magsäcken som är kvar går inte att tänja ut utan de är nog mer så att de tamen under som vi vänjer vid att ta emot mat i större mängd och fel mat så att säga


    Visst går det att tänja ut tarmen... Jag vet en som gjorde denna operation och som efter några år var lika tjock igen... Hon hade töjt ut den lilla magsäcken som var kvar efter operationen och fått en s.k. "ny magsäck" bredvid...

  • Jess77 6 oktober 2009

    Skrivet av rostok den 2 okt 2009

    Skrivet av Jess77 den 2 okt 2009

    Skrivet av Tillberga den 19 okt 2008

    Skrivet av Lilloo den 19 okt 2008

    Man kan gå upp i vikt igen efter en gbp. Jag vet folk som gjort det. Man äter mera än kroppen vill ha... eller ja man äter som förrut kan man väl säga och allt eftersom tiden går så töjs magsäcken och man ökar i vikt, men det tar tid och kan vara smärtsamt... men det går...


    Nu är de ju så att de inte är MAGSÄCKEN som man tänjer ut för de går INTE. Den del av magsäcken som är kvar går inte att tänja ut utan de är nog mer så att de tamen under som vi vänjer vid att ta emot mat i större mängd och fel mat så att säga


    Jag vet inte vart du fått den informationen ifrån att det inte skulle gå att töja ut den "nya" magsäcken men tyvärr så är den informationen felaktig, visst skulle det vara helt underbart om det vore så men magsäcken förändras inte på något annat sätt vid en GBP än att den minskas, det är fortfarande samma funktion på den i den meningen att äter du stora mängder så töjs väggarna på magsäcken ut, detta är naturligtvis väldigt plågsamt med eventuella kräkningar, illamående, smärtor och sedan är det långdraget då det kommer att ta längre tid än i vanliga fall, MEN, det ÄR fullt möjligt att töja ut den nya magsäcken precis som du gjort innan du fick din operation, det finns människor som åstadkommit precis detta.
    Jag kan ta ett exempel gällande en man som jag känner, han har gjort om sin GBP 3 gånger just p.g.a. att han töjt ut sin nya magsäck, efter 3:e gången sa läkarna till honom att detta är sista gången som vi opererar dig eftersom magsäcksväggen håller på att vara så pass tunn nu så det finns risk att den spricker om vi fortsätter såhär.
    Så tipset är att lyssna till kroppens signaler, ät tills du är mätt och sluta sedan.


    Hej, lustigt då att läkarna säger att det bara gjorts ett fåtal omoperationer av GBP och att de då har sett att magsäcken INTE har töjts ut. Däremot har det tydligen hänt att de har sett att omkopplingen av tarmen varit för kort. Så de har tagit mer av tarmen för att få bättre resultat.

    Tydligen är det så att den del av magsäcken som maten passerar genom är den del som är minst elastiskt. Magsäcken fungerar inte alls som en magsäck, vid en GBP, utan maten passerar bara igenom, efter ca 2 tuggor så är maten redan ute i tarmen. Det innebär att det är fysiskt omöjligt att töja ut den. Isåfall måste tarmen först vara så full att den inte kan ta emot mer mat. Det man kan göra är att vänja tarmen vid att ta emot mer mat och den kan tydligen även töjas ut till viss del. Men inte magsäcken.

    Jag är säker på att den man du känner inte har gjort en GBP utan kanske istället en GB (Gastric Banding) vilket är en helt annan metod. De som gjort den operationen behöver många gånger opereras om. Den magsäcksdel de har kvar kan töjas ut.


    Jag gjorde min op på danderyds sjukhus där jag och många med mig fick informationen att maten i vanliga fall stannar i magsäcken ca 4 timmar för att bearbetas men i vårt fall där man gjort en GBP så stannar maten endast ca 1 timme vilket betyder att om du kontinuerligt fyller på magsäcken med mat kommer den aldrig att bli tom vilket i sin tur kan resultera i förstorad magsäck. Och näe, jag känner denna man väldigt väl och han har upprepade gånger fått göra om sin GBP. Eftersom både jag och många i min omgivning har gjort denna operation så är jag rätt så påläst, visst är det så att det finns mindre GBP operationer som gjorts om men detta i förhållande till övriga operationer, men det finns dokumenterat att detta är möjligt. Jag tror säkert att du kan läsa om detta på viktop också.

  • Jess77 6 oktober 2009

    Skrivet av tulipan den 3 okt 2009

    Skrivet av Jess77 den 2 okt 2009

    Skrivet av Tillberga den 19 okt 2008

    Skrivet av Lilloo den 19 okt 2008

    Man kan gå upp i vikt igen efter en gbp. Jag vet folk som gjort det. Man äter mera än kroppen vill ha... eller ja man äter som förrut kan man väl säga och allt eftersom tiden går så töjs magsäcken och man ökar i vikt, men det tar tid och kan vara smärtsamt... men det går...


    Nu är de ju så att de inte är MAGSÄCKEN som man tänjer ut för de går INTE. Den del av magsäcken som är kvar går inte att tänja ut utan de är nog mer så att de tamen under som vi vänjer vid att ta emot mat i större mängd och fel mat så att säga


    Jag vet inte vart du fått den informationen ifrån att det inte skulle gå att töja ut den "nya" magsäcken men tyvärr så är den informationen felaktig, visst skulle det vara helt underbart om det vore så men magsäcken förändras inte på något annat sätt vid en GBP än att den minskas, det är fortfarande samma funktion på den i den meningen att äter du stora mängder så töjs väggarna på magsäcken ut, detta är naturligtvis väldigt plågsamt med eventuella kräkningar, illamående, smärtor och sedan är det långdraget då det kommer att ta längre tid än i vanliga fall, MEN, det ÄR fullt möjligt att töja ut den nya magsäcken precis som du gjort innan du fick din operation, det finns människor som åstadkommit precis detta.
    Jag kan ta ett exempel gällande en man som jag känner, han har gjort om sin GBP 3 gånger just p.g.a. att han töjt ut sin nya magsäck, efter 3:e gången sa läkarna till honom att detta är sista gången som vi opererar dig eftersom magsäcksväggen håller på att vara så pass tunn nu så det finns risk att den spricker om vi fortsätter såhär.
    Så tipset är att lyssna till kroppens signaler, ät tills du är mätt och sluta sedan.


    Är det verkligen GBP du pratar om? INTE banding????

    För även jag är opad och har fått den infon att vi inte kan töja ut själva fickan så mycket däremot tunntarmen


    Jag tror jag borde veta vilken operation jag själv gjort och vilken info jag fick öga mot öga av opererande läkare innan själva ingreppet.

  • Lilloo 6 oktober 2009

    Jösses, trodde denna tråd var totalt bortglömd nu. Jag är magsäcksopererad, och det jag ville med tråden när jag startade den för länge sedan var att få kontakt med andra som gjort den så man kan få veta hur andra har det. När jag läser allas kommentarer finns det en del som jag märker inte alls är insatt i detta med operationen och sedan att det finns många olika sorter av denna operationen. Jag har ringt upp min läkare och pratat med honom. Han informerade mig att det finns jättemånga olika typer av magsäcksoperationer och att det kan vara olika från landsting till landsting i denna frågan. Men i mitt fall SKA det gå att töja ut magsäcken MEN det är smärtsamt och sker inte över en kort period utan en längre.
    Så är det i mitt fall men i andras kan det vara annorlunda. Det var allt från mig.

  • Mimmi51 8 oktober 2009

    hej ,har gjort op för 2,5år sedan men nu står de still vill ned 10
    kilo till .någon som vill ge mig ett super tips?????
    mimmi

  • nadula 11 oktober 2009

    Hejsan!
    Ska opereras på onsdag 14/10 är orolig för så mycket men vill göra detta p.g.av hälso risker. väger 83 kg och är 151cm lång. undrar om det är mindre komplikationer om man väger mindre. jag behövde alldrig äta flytande vet inte varför vad tro du om detta? kan det bli komplikationer, har i alla fall gått ner 5 kg själv.
    mvh nadula















    Skrivet av imminn den 3 okt 2009

    Skrivet av Lilloo den 13 jan 2008

    Önskar att komma i kontakt med personer som gjort en gastric bypass operation eller någon likn typ av operationen. Eller nära anhörig till någon som gjort en.

    Är intresserad av att byta erfarenheter osv.

    Hör gärna av er...
    Mvh Linda
    Hej!
    Jag gjorde denna operation för 2 1/2 år sedan och det är det bästa som har hänt mej. Jag fick jättebra information före op. Operationen gick helt enligt mallen och inga komplikationer alls. Det var inga problem att äta flytande föda de första veckorna, man känner ju ingen hunger, så jag ställde väckarklockan när det var dags att äta. När det var dags att börja äta fast föda, så tog jag det jätteförsiktigt och tuggade, tuggade och tuggade. Jag tog till knepet att lägga ifrån mej besticken mellan varje tugga och det gjorde att det gick långsammare med maten. Jag fick ett bakslag och det var när jag för, jag tror det var tredje gången skulle äta bröd. Jag fick så ont i magen och spydde utan att må illa. Det var bra att detta hände innan mitt återbesök hos min läkare. jaag hade tuggat det nybakade brödet för dåligt och det hade slått tvärstopp. Detta har aldrig hänt mej någon gång senare, så tänk på att du ska dricka småslattar med vätska när du äter bröd. Jag äter idag precis allt och går jag ut och äter så beställer jag barnportion både vad gäller middagar på uteställen eller om jag köper pizza. Jag har från en vikt på 116 kg nu gått ned till 60 kg och jag har aldrig mått så bra som jag gör nu. Du får gärna maila mej så mycket som du vill.
    MVH//Ing-Mari

  • 64jordgubbar 20 november 2009

    Skrivet av nadula den 11 okt 2009



    Hejsan!
    Ska opereras på onsdag 14/10 är orolig för så mycket men vill göra detta p.g.av hälso risker. väger 83 kg och är 151cm lång. undrar om det är mindre komplikationer om man väger mindre. jag behövde alldrig äta flytande vet inte varför vad tro du om detta? kan det bli komplikationer, har i alla fall gått ner 5 kg själv.
    mvh nadula

    helj
    Vad jag hört om flytande innan op beror på hur stor man är. för att minska fettet runt levern,för att komma bättre till under op. Men det kan nog skilja sig från var man gör op.
    Men komplikationerna kan jag inte uttala mig om
    64jordgubbar













    Skrivet av imminn den 3 okt 2009

    Skrivet av Lilloo den 13 jan 2008

    Önskar att komma i kontakt med personer som gjort en gastric bypass operation eller någon likn typ av operationen. Eller nära anhörig till någon som gjort en.

    Är intresserad av att byta erfarenheter osv.

    Hör gärna av er...
    Mvh Linda
    Hej!
    Jag gjorde denna operation för 2 1/2 år sedan och det är det bästa som har hänt mej. Jag fick jättebra information före op. Operationen gick helt enligt mallen och inga komplikationer alls. Det var inga problem att äta flytande föda de första veckorna, man känner ju ingen hunger, så jag ställde väckarklockan när det var dags att äta. När det var dags att börja äta fast föda, så tog jag det jätteförsiktigt och tuggade, tuggade och tuggade. Jag tog till knepet att lägga ifrån mej besticken mellan varje tugga och det gjorde att det gick långsammare med maten. Jag fick ett bakslag och det var när jag för, jag tror det var tredje gången skulle äta bröd. Jag fick så ont i magen och spydde utan att må illa. Det var bra att detta hände innan mitt återbesök hos min läkare. jaag hade tuggat det nybakade brödet för dåligt och det hade slått tvärstopp. Detta har aldrig hänt mej någon gång senare, så tänk på att du ska dricka småslattar med vätska när du äter bröd. Jag äter idag precis allt och går jag ut och äter så beställer jag barnportion både vad gäller middagar på uteställen eller om jag köper pizza. Jag har från en vikt på 116 kg nu gått ned till 60 kg och jag har aldrig mått så bra som jag gör nu. Du får gärna maila mej så mycket som du vill.
    MVH//Ing-Mari

  • bazzemamma 25 november 2009

    Skrivet av sandkorn den 23 mar 2008

    vissa sjukhus har en gräns på 150 kg.
    det är för att deras operations bord bara klarar av det.
    sedan är gränsen för att få en operation .....bmi 40
    eller lägre om du tex har diabetes eller andra sjukdomar.

    sedan finns det att du kan operara dig privat och då kostar det ca 150.000 KR
    vissa vill inte vänta när de väl har bestämmt sig utan vill göra det direkt istället och då tar det bara nån månad privat.....om de blir godkänd dvs.

  • Gnurf 25 november 2009

    Sånt här är intressant...kost, hälsa, motion, övervikt, ätstörningar. dieter, metoder. Själv pendlar jag lite i vikt mellan sommar-/vinterhalvåret. Under sommaren är det för mig lättare att "äta lätt" och under den mörka perioden blir det mer kolhydrater, dessutom enklare med aerob rörelse under sommaren för mig personligen. Logiskt sett är det givetvis lika lätt alltid men det krävs en större viljeansträngning.

    Har några kamrater med stora viktproblem som genomfört magsäcksoperationer lite som en sista utväg efter långvarigt matmissbruk och lidande. Jag är egentligen emot detta att man tar ifrån en människa det fria valet huruvida man ska fortsätta äta 6000 kcal per dag när man redan har gjort en viktökning på 25kg på 3 månader. Men har nu insett att det inte alltid är så enkelt att kontrollera, som med vilket annat beroende som helst. Jag tycker Ni gör det väldigt bra som gör det nödvändiga kirurgiska valet för en långsiktigt god hälsa...(Y)

    Denna länk läste jag nyss...

    http://missmaddis.com/2008/01/25/fetma-magsacksoperation/

  • Sockertroll1 11 december 2009

    Hejsan
    Jag opererades för GBP i oktober 2008 jag har nu gått ner ca 36 kg och mår nu som en prinsessa. Fast allt löst hull på kroppen gör att jag inte vill se mig i spegeln.
    Jag har haft svårt att se min vikt ned gång utan väljer gärna tröjor som är för stora. Dålig kroppsuppfattning har jag nog alltid haft. Jag fattade inte heller hur mycket jag vägde innan heller. Men jag som alltid var trött och tidvis mycket deppig mår nu mycket bättre jag orkar saker på ett annat sätt en när jag bar omkring på all vikt. Det är fortfarande en ganska lång bit kvar och nu måste jag kämpa själv för min operation hjälper mig inte så bra nu, när kroppen vant sig vid att äta lite. Jag har börjat gå ner lite till men tyvärr stod det still ganska länge, vilket kändes ganska frustrerande. Men kanske min kropp jobbade med annat under tiden?? Det har helt klart blivit en stor livs förbättring för mig. Jag ångrar att jag inte gjorde detta för 10-20 år sedan bara.......

  • hjallemannen 3 februari 2010

    Min mamma opades för ca 5 år sedan. Hon gick ner vääldigt mycket och mådde bra. Nu har hon fått ledvärk och har gått upp massor med kilon. Finns det ingen som känner igen sig i det? Hur ska man som nära anhörig ta tag i det här? Hur många går upp i vikt efter en sådan operation? Varför får inte människor som ska göra detta ingrepp prata med en psykolog innan? Bara för att du minskar magsäcken så försvinner väl inte "suget" som man haft hela sitt liv? Just nu är jag hemskt frustrerad och vet inte vad jag ska göra...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.