Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Håller på att gå ner i vikt !

  • icapika 17 mars 2009

    Hej!

    Någon mer som håller på med att gå ner i vikt? Jag har gått ner 21.9kg och har 37.1kg kvar! Försöker hitta många smarriga recept som både jag och min familj kan äta. Jag undviker att äta kolhydrater (potatis, ris och pasta). Men ibland är suget efter det så oerhört stort och "unnar" mig ibland kolhydrater till måltid (liten mängd).

    Tänkte om någon har några bra recept osv? Helt enkel vanlig husmankost. Kör inte efter någon diet sådär. Utan vill leva ett sunt och välmående liv med min familj.

    Är 22 år och har två barn på 2 år och 8½månad.

    Är ny här inne så hoppas vi hörs.

  • safir74 17 mars 2009

    Hej!

    Jag håller också på att gå ner i vikt. Äter en del GI-mat och undviker kolhydrater på så sätt. Jag äter bulgur, råris och fullkornpasta istället. Har några recept på min sida värda att prova. till fiskrätterna äter jag antingen råris till eller bulgur
    Enkel fiskgratäng med crème fraiche
    Fiskgratäng a'la Provencále
    Krämig kycklingsoppa

  • annelieberggren 17 mars 2009

    Hej, jag kämpar ochså med vikten, men med dåliga resultat, har svårt att äta annat medans min familj äter vanligt. det beror på att vi har en son som är kinkig i maten så vi kan ju inte äta olika allihop.
    jag äter max en liten potatis om vi har de till midda. äter mycket mindre än förut.
    vad jag har problem med enligt vågen är det mycket vatten i kroppen, tips på hur man minskar de vore bra.
    sen kör ajg med stavgång. har hållit på 2 veckor och har bara gått ner 300 g, de är ju så man tappar gnistan....

    Så tips är jag verkliga tacksam över...

  • safir74 17 mars 2009

    Min dotter är också kinkig när det gäller maten men hon gillar faktiskt bulgur. Hon ville provsmaka så det fick hon. Fullkornspasta äter hon också utan "gnäll". Finns ju också vit pasta från Zeta med extra fibrer i.

  • anneli1989 20 mars 2009

    byta ut pasta, potatis och ris mot kokta grönsaker i skön dressing är jättegott och SS (supersundt)

  • chappelina 20 mars 2009

    Jag håller oxå på med en viktresa, har gått ner 35 sedan i oktober men har då gått en heldel på soppor MEN när jag äter har jag ätit GI variant, där jag tar bort alla kolhydrater och håller ett lågt frukt intag då frukt innehåller ganska mycket fruktsocker som tyvärr sätter sig på oss "tjockisar" :)
    Lycka till med viktnedgången alla och hoppas på mer goda recept!

  • Erajscha 20 mars 2009

    Man kan ju göra den vanliga maten mer hälsosam och mättande genom att tilföra med fibrer. T.ex. kan man byta ströbrödet mot po-fibrer i pannbiffarna och riva ner morötter i köttfärssåsen. Mer vitkål och mindre ris i woken är ett annat tips.

  • turide 20 mars 2009

    Mindre salt i maten så binder man mindre vätska. Selleri är vätskedrivande, och gott. Det finns sellerisalt att köpa ! Prova även havssalt i stället för vanligt salt. Örtkryddor i maten gör också att man behöver mindre salt.

  • anluk 21 mars 2009

    Va duktiga ni är!!!! Själv har jag inte rätta gnistan men skulle verkligen behöva gå ner ett antal kilo. Blir faktiskt lite taggad när jag hör att ni andra berättar att det går.

  • annelieberggren 21 mars 2009

    Så kul att läsa alla tips, önskar bara man hade karaktären att hålla alla dessa dieter :D
    Jag provar nu med att äta mindre, och försöker äta nyttigare, men så kommer suget och så syndar man lite.
    jag är inte så mycket för salt men lägger endå på mig mycket vätska, jan det bero på att man dricker för lite vatten? jag dricker ca 1 liter per dygn, ibland får jag i mig 2 liter men då tvångsdricker jag så jag vill bara spy... har provat med en flaska som jag dricker ur, det fungerar för stunden, glömer bort att fylla den bara :D
    Jag är ett svårt fall... vill det ska gå fort så man får motivationen att öka...

  • bonappetit 21 mars 2009

    Hej ! Kämpar också med vikten, äter också enligt GI-metoden och
    det funkar. Men det största tipset av alla är att röra mer på sig. Själv
    försöker jag att varje dag ta en promenad på minst 30 min. Detta i
    kombination med omlagd kost funkar jättebra. Lycka till och må gott.

  • josse12 21 mars 2009

    Skrivet av annelieberggren den 17 mar 2009

    Hej, jag kämpar ochså med vikten, men med dåliga resultat, har svårt att äta annat medans min familj äter vanligt. det beror på att vi har en son som är kinkig i maten så vi kan ju inte äta olika allihop.
    jag äter max en liten potatis om vi har de till midda. äter mycket mindre än förut.
    vad jag har problem med enligt vågen är det mycket vatten i kroppen, tips på hur man minskar de vore bra.
    sen kör ajg med stavgång. har hållit på 2 veckor och har bara gått ner 300 g, de är ju så man tappar gnistan....

    Så tips är jag verkliga tacksam över...



    hej. kämpade också men har nu nått min målvikt. först åt jag regelbundet, mindre portioner, och mer grönsaker,tränade hemma varje kväll när barnen somnat minst en halvtimme- även om det blev sent, jag är så envis. det blev- 14 kg. hade sen 2 envisa kg kvar till mitt mål. min fiffiga våg visade att det var vätska. halkade in på en tråd här om lchf.. forskade lite och metoden visade att man tappade vätska + fett. började i måndags med det. att jag tappade vätska förstog jag efter alla toabesök. 2 dagar senare var de 2 kg borta... rekomenderar detta varmt för er som vill tappa vikt på ett sunt sätt. jag mår superbra..

  • bjuranna 21 mars 2009

    Jag följer viktväktarnas program sedan januari och har hittills gått ner 10 kg (har 7 kg kvar till min trivselvikt). Jag tycker att viktväktarna passar mig eftersom ingenting är förbjudet. Man kan äta allt, men inte alltid. Vill jag äta godis på lördagen kan jag göra det med gott samvete om jag sparat points under veckan eller motionerat ihop extra points.

    Sen är jag med i en stegräknartävling med jobbet. Snacka om morot att komma sig ut och gå! Man bli som tokig i tävlingen mot själv och andra. Mitt mål innan tävlingen var att komma upp i 10 000 steg per dag, men som regel går jag nu mellan 15-20 000 steg!

    Vad gäller din fråga om snabb och nyttig mat, så är ju soppa ett bra alternativ. Lycka till!

  • romagn 21 mars 2009

    Även för mig har viktväktarna funkat bra, ffa blev jag uppmärksam på vissa "fällor" såsom färdigmat (köttbullar, korv etc), mackor mm. Fullkornspasta med köttfärssås är en favorit. Använder mager köttfärs som läggs i kall panna. Under uppvärmningen frigörs det lilla fettet, och blir bra till att bryna färs och lök i. Rivna morötter i såsen slinker ned även i barnen. Passerad tomat smakar gott i. Om man har småbarn kan man tillsätta lite fett i såsen/ på tallriken till dem, eller så kan de få riven ost på. I övrigt finns lättprodukter i massor att byta till i sina vanliga recept. Potatisgratängen gör jag med potatisskivor kokta i lättmjölk. Fick tipset av en kockvän. Krämigt och gott utan grädde. Och snabbt!

  • Mehukatti 21 mars 2009

    Hej alla som försöker gå ner i vikt!
    Har själv gått ner 17 kg på 6 månader, genom att äta vanlig husmanskost, men i lite smalare variant ( ingen grädde, utan magrare produkter). Sen förståss mycket frukt och grönt. Har också unnat mej lite godis och nåt gott till kaffet, men bara på helgen. Motionen är jätteviktig, den sätter igång förbränningen av fett. Jag promenerar ca 1 timme i mycket rask takt varje dag, först kan det säkert kännas jobbigt att tänka att man ska motionera varje dag, men det blir fort en vana som man inte vill vara utan.:)
    Lycka till allihopa och kämpa på! Lön för mödan kommer om man inte ger upp.(Y)

  • annelieberggren 21 mars 2009

    Hur fick ni bort vätska ur kroppen??? mycket intresserad...

  • farmoringer 21 mars 2009

    Skrivet av annelieberggren den 21 mar 2009

    Hur fick ni bort vätska ur kroppen??? mycket intresserad...


    Det är jag också intresserad av. Vet att jag inte äter så mycket salt men binder vatten ändå. Kanske dricker då lite för lite om dagen. Men nog måste det finnas nåt annat sätt än att dricka och minska på salt??

  • annelieberggren 21 mars 2009

    Jag dricker lite jag med, ca ½-1 liter per dygn, då är inte 8 koppar kaffe inräknat :D

    Skrivet av farmoringer den 21 mar 2009

    Skrivet av annelieberggren den 21 mar 2009

    Hur fick ni bort vätska ur kroppen??? mycket intresserad...


    Det är jag också intresserad av. Vet att jag inte äter så mycket salt men binder vatten ändå. Kanske dricker då lite för lite om dagen. Men nog måste det finnas nåt annat sätt än att dricka och minska på salt??

  • MelleBandolo 22 mars 2009

    Själv håller jag inte på att gå ner i vikt, men att äta gott och nyttit gillar jag.

    Ett bra lunchtips är att göra en tonfiskssallad. Blanda isbergssallad, gurka, tomat, tonfisk och allt vad du nu vill ha i :)

  • AnneNi 22 mars 2009

    Jag håller inte på att gå ner i vikt, men är väldigt intresserad av kost och hälsa. Var lite överviktigt som yngre men väger idag så mycket som jag bör och är nöjd.
    Mina tips till er som vill gå ner i vikt är att strikt äta endast en "normal" portion enligt tallriksmodellen (1/2 tallrik sallad, 1/4 kött ,1/4 kolhydrater) varje gång ni äter mat. Till frukost och ev kvällsfika fungerar havregrynsgröt fantastiskt eftersom det mättar bra men inehåller lite energi. I den kan man blanda in lite blåbär eller hackat päron om mna vill ha en spännande smak. Lite kanel på är toppen (ökar förbränningen och är gott). Själv har jag försökt med att äta gröt till frukost, lagad mat till lunch, lagad mat till middag och gröt till kvällsfika när jag skulle gå ner i vikt.
    Det är viktigt när man går ner i vikt att inte äta för lite, för så kan man öka i vikt istället. man ska även tänka på att dricka mycket vatten och motionera varje dag. MInst 30 minuter promenad är en bra början. Styrketräning är bra eftersom musklerna man bygger upp ökar förbränningen i korppen (alltid, även när man sover). För att se musklig ut som tjej krävs oerhört hård tränning och ofta steroider. Så oroa er inte för att ta i. Reps 8-10 är bra och man skall vara slut efter ett set.
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.