Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kött till potatisgratäng

  • fruhagelin 21 januari 2010

    Har tittar runder lite på recept och hittat en del. Men behöver tips på vad ni tycker är gott till potatisgratäng. Det ska helst vara enkelt att laga, då mina matlagningskunskaper inte är dem bästa..

  • Okänd 21 januari 2010

    Skrivet av fruhagelin den 21 jan 2010

    Har tittar runder lite på recept och hittat en del. Men behöver tips på vad ni tycker är gott till potatisgratäng. Det ska helst vara enkelt att laga, då mina matlagningskunskaper inte är dem bästa..


    En grillad köttbit känns aldrig fel. Köp skivad ryggbiff när dom har på extrapris, och grilla den i en grillpanna på spisen. Den blir godast om du marinerar den först ett par timmar innan.

  • boz1965 21 januari 2010

    Det mesta i köttväg är gott till potatisgratäng. Det är bara fantasin som sätter hinder i vägen...

  • Dintan 21 januari 2010

    Tjälknöl
    Enkelt men tar tid . Supergott till gratäng.

    Helstekt rostbiff, eller i värsta fall färdigskivad rostbiff.
    Enklare kan det inte bli.

    Kall kassler eller stekt i skivor.
    Enkelt och snabbt.

  • jas65 21 januari 2010

    Jag säger bara stekt lamm med fransk potisgratäng med rödvinsky
    Mvh
    Anders

  • The_mama97mia 21 januari 2010

    Håller med susanne här ovan, Tjälknöl är faktiskt svårt att misslyckas med. Blir bra även av lite mindre lyxiga styckningsdetaljer.
    (Y)

  • TheenD 21 januari 2010

    Jag brukar göra en variant på denna, man kan använda nästan vilka kryddor man vill.
    jag orkar inte ha köttet i marinaden mer än 3-6h, kommer aldrig på att börja med maten så lång tid i förväg.
    Brukar ha köttet ca 35min i varmluftsugn på 200grader och jag torkar inte av det innan jag lägger in det däremot lägger jag köttet på galler med en plåt under som jag har vatten i så det blir lite ånga i ugnen, kom ihåg att lägga köttet i ca 10min i folie så det blir saftigt och gott.

    http://www.matklubben.se/recept/jockes_marinerade_flaeskfile_36356.html

  • The_mama97mia 21 januari 2010

    Och fruhagelin, du ska lära dig att göra porterstek. Himla enkelt egentligen, surfa runt här efter recept, du kokar köttet , tar upp sen o skivar o gör sås av buljongen, inte allas svårt men du kommer att slå svärmor med häpnad.... Såsen blir så god så man vill dricka den.
    FÖrlåt liten avvikning kanske, men porterstek funkar med pot grat med, även om vanlig kokt potatis går väldigt bra också.
    :p

  • fruhagelin 21 januari 2010

    Ni är änglar allesammans! Tack så mycket för alla tips, dem ska jag se till och använda!

  • Okänd 21 januari 2010

    Något bättre än det här går nog inte att tänka sig!

    Confiterad vildgås.

  • Mellanbellan 22 januari 2010

    Potatisgratäng är ju oslagbart gott. Jag har några förslag
    Filé i filé
    Grillad Flintastek med grekisk smak
    Grillad fläskfilé med cajun-feeling
    Marsalakotletter
    Pork chops supreme
    Whiskyflamberad entrecôte

  • flabban 22 januari 2010

    Sist jag hade potatisgratäng så serverade jag kycklingfilé inlindad i bacon och gratinerad i ugnen en timme i 200º. Enkelt och supergott. Ett gott bröd, en sallad och något gott att dricka till är allt som behövs.

  • osita 22 januari 2010

    Tag det kött som du själv tycker om.(L)
    Finns ju så mycket att välja mellan och olika plånbokstorlekar idag......
    Nöt, Kalv, Gris, Lamm, Kyckling, Kalkon, älg, Ren, Rådjur, Kanin, Hare, Ripa, Tjäder etc etc etc.

    Men en mör biff av nöt är ju alltid rätt...(Y)(L)
    Lycka till.

    ps. Till vardags gör jag potatisgratängen i micron........ 12-15 min och färdig !!

  • kareng 22 januari 2010

    hej osita
    hur gör du potatisgratängen i micron? låter gott o snabbt
    jag tycker det är svårare med att göra en god potatisgratäng än köttet

  • FruAst 22 januari 2010

    Är på skrythumör testa min:


    Lamm är favoriten till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.