Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rester - vad göra med dom?

  • The_mama97mia 27 februari 2008

    Vill ha tips på vad man kan göra med överblivet ris.
    Jag vet att stekt ris kan varieras i det oändliga, men undrar om det kan finns typ risplättar eller ngt?
    Andra tips?

    /Mamma Mia

  • marinkovic 27 februari 2008

    :p
    Hej
    I vår familj älskar vi en rätt som görs på överblivet riskok.

    Ta riset minst 3 dl häll upp i smord ugnsform
    Häll över en stuvning på tex-
    Svamp-lök
    Bacon-purjolök
    Äggstanning
    Häll lite riven ost över oavsett vilken "röra" du väljer
    Gratinera i 175 grader i ca 15 minuter.
    Tips två är-
    Töm färsk paprika 1-2 per person förväll dem lätt i saltat vatten.fyll dem med köttfärs samt kokta riset,riven ost.Gratinera i ca 10 minuter.
    Tips 3 & 4
    Eller frys in riser & använd till en annan gång eller varför inte till en god sallad.Jag bruka göra en kycklingsallad blandad med ris,serveras i pitabröd.

  • The_mama97mia 27 februari 2008

    Tack marinkovic! Det låter som bra tips. Att frysa in ris har jag gjort förut, men det brukar visa sig att det är dom påsarna som ryker när jag frostar av frysen igen.. hehe...
    Jag har nog lite problem med barnen att dom "vill inte äta samma sak flera dagar i rad..."
    Jag har inga p med det...
    /Mia

  • Kiddo 27 februari 2008

    Kokt ris är kanon i köttbullar så slipper du hålla på med ströbröd och ägg och vatten. I med en näve i köttfärsen så blir det bra konsistens.

    Och man kan göra risplättar (rishamburgare heter det om man har barn). Platta ut riset till en hamburgare och stek tills det är gyllenbrunt på bägge sidor. Vill man vara lite avancerad kan man lägga fyllningen inne i riskakan, tex stekt svamp blandat med fräst spenat. MAn kan också blanda riset med sånt man gillar, precis som man kan blanda köttfärs.

    Om du skall göra stekt ris, tänk på att det inte funkar om riset har kokt med för mycket vatten så att de har svällt och blivit klumpigt.

    Det bästa sättet är egentligen att koka ris som man kokar spaggetti, jag vet inte varför folk inte gör det. På med massor med vattten och koka tills det finns en liten kärna kvar, häll av vattnet i ett durkslag, sätt tillbaks på den nu avstängda plattan och låt det ånga en stund med locket på glänt (proffs virar en handduk kring locket, då ser det persiskt ut). (proffs brukar också låta riset ligga i blöt någon timme innan de kokar det - vattnet häller du av och på med nytt från varmvattenkokaren - då blir det klart på ungefär 5 minuter)

  • Okänd 27 februari 2008

    Man ska egentligen inte spara ris,men jag gör det oftast själv också.
    Köp hem en grillad kyckling och svamp och gör min goda svamp-och kycklinglåda.
    Den är bara så god.:D

  • anluk 27 februari 2008

    Frys in det har det i gratänger, rissallad osv. Har alltid sparat ris och inte blivit sjuk utav det. Det viktiga är att man kyler ner det direkt och inte låter det stå framme

  • The_mama97mia 27 februari 2008

    idag kokade jag ris med potatis vitlök o purjo i botten av kastrullen vid kok 2 som vi diskuterat i annan tråd. Superdupergott. Behövs egentligen inget annat. Om det blir över så tar jag det gärna till matlåda.
    Jag funderar fortfarande på risplätterecept - ung som potatisplättar??? Med ägg o ev mjöl el dyl i smeten?

  • Lisa62 27 februari 2008

    Du kan göra en risotto med rökt skinka och ärtor, majs och paprika. Gör en kall vitlöksås till.mmmm
    Annars kan du göra mitt recept Fluff under täcket!

  • tina62 27 februari 2008

    Överblivet ris gör vi så har med:
    Ugnen 200 grader
    lägg det kokta riset i en smord ugnsäker förm
    skiva kassler i tinna skivor och lägg över
    häll över beane´sås
    gratinera i ugnen tills det är varmt ca 20-30min.

    Kanongott!

  • farmoringer 27 februari 2008

    risplättar gör man ju av överbliven risgrynsgröt....i med ägg och mjöl.. sen steker man..

  • anluk 28 februari 2008

    Detta receptet hittade jag på risplättar på nätet. Låter riktigt gott.

    Risplättar

    Ingredienser (4 pers):

    6 ägg
    4-5 dl kokt ris (det blir bäst med kallt överblivet ris)
    1 mozarella
    några blad basilika
    salt
    olivolja

    Vispa äggen, blanda i riset, små bitar mozarella, hackad basilika och 1 1/2 tsk salt. Värm rikligt med olivolja i en stekpanna, och stek 3 - 4 risplättar per gång. Om du har en plättpanna, vilket jag inte har :-( , får du underbara små risplättar att bjuda på!

  • mistralwind 28 februari 2008

    Jag brukar göra kasslergratängen som finns sparad på min sida.
    Annars är ju ris a'la malta inte så dumt, och det blir inte så "stabbigt" som det blir om man gör den på gröt. Vispa grädde och rör ner riset, kan smaksättas med lite florsocker eller vanillinsocker. Personligen gillar jag saftsås bäst till, men det är en smaksak =) Vissa gillar fruktsallad till, vet jag. Eller blanda ner apelsinskivor i maltan direkt.

  • Jessika 28 februari 2008

    Båda dessa recept är perfekta att göra om man har ris över. Det går så mycket fortare då.

    Ananaskyckling
    Helgkyckling

  • The_mama97mia 6 mars 2008

    Kycklingrester -
    har grillad kyckling som blivit över. gär det att liksom rensa o frysa? Är trött på kyckling just nu men vill ju inte kasta. :(

  • enAnnan 8 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 6 mar 2008

    Kycklingrester -
    har grillad kyckling som blivit över. gär det att liksom rensa o frysa? Är trött på kyckling just nu men vill ju inte kasta. :(


    Det går ju jättebra!

    Så tar du fram en påse fryst ris o lägger i botten på en form.
    Sedan en påse kyckling och lägger över riset tillsammans med broccoli o salladslök.
    På detta slår du en burk Campbells soppa eller egen stuvning och gratinerar i ugnen.
    Mums!

    Och du om barnen "inte vill äta" ris (eller samma mat) två dagar på raken är det dags för dem att börja laga mat va??
    ;)

  • The_mama97mia 8 mars 2008

    *Skrattar* Tack tlll enAnnan för det tipset!
    Ibland tycker jag det är rätt festligt här, ungarna frågar vad finns det för mat o jag räknar upp säkert fem rätter som finns i kylen, och inget duger!!!!!! Dom är väl inget bortskämda????
    Ditt tips här ovan gör ju att jag slår två flugor i en smäll - jag fryser in både ris o kyckling o har snabbmat hemma i frysen! Tack.!

  • MammaIrene 8 mars 2008

    Du kan också göra en enkel sallad på både riset o kycklingen, bara blanda o tillsätt en burk creme fraiche, lite paprikakrydda, hackad röd lök o lite valfria tillbehör...
    Kanske champinjoner, hackad paprika, gurka, majs.....


    Riset kan du ju också göra till sallad med räkor på samma sätt, eller kanske kassler!

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    mmm.. sallader är ingen hit här tyvärr. TIll mig själv en lunch då kanske... :(
    Tack ändå!

  • Moltass 10 mars 2008

    Restplättar!!!
    Kan varieras i det oändliga. Ris är utmärkt bas, potatis, kokta grönsaker som morötter, ärter, bönor, broccili, blomkål... lägg allt i matberedaren tillsammans med 1-2 ägg och någon deciliter vete/grahamsmjöl, salt och peppar. Klicka ut i stekpannan. Jättegott!
    Mycket uppskattat av både dotter och make.

  • The_mama97mia 10 mars 2008

    Tack Moltass! Det där låter perfekt för oss! Vad serverar du till? Lingonsylt eller???

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.