Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på Quinoa

  • maggander 25 augusti 2009

    Är det någon som har något bra tips på quinoa recpt som är enkla? Tacksam för svar!:)

  • enAnnan 26 augusti 2009

    Jag använder quinoa som tillbehör ibland istället för ris. Den röda gillar jag bäst.
    Till köttgrytor t ex.

    Annars blir det mest sallad den används till. Med fetaost, rödlök, oliver, ruccola, cocktailtomater, sockerärter och räkor/kyckling/tonfisk är det en perfekt måltid eller lunchlåda.

    Eller ta bort räkor/kyckling/tonfisk och ät till en köttbit eller fiskbit.

  • Fiona 26 augusti 2009

    Jag kokar alltid min quinoa med lite buljong och en liten dutt olivolja, och sedan använder jag den precis som eAnnan istället för ris eller ibland istället för pasta.
    Själv föredrar jag den "vanliga".
    Är även väldigt gott att göra en sallad med quinoa, färsk babyspenat, fetaost, en gnutta färsk parmesan, stekt/grillad kyckling och färska tomater.

  • mooseella 26 augusti 2009

    kokt quinoa blandat med: salldslök, haricot vert, granatäpple, urkärnad tomat och frö fri gurka i bitar blir friskt och gott till det mesta.

  • maggander 27 augusti 2009

    Tack för era tips på quinoa. Jag ska prova dem! (Y):)

  • The_mama97mia 27 augusti 2009

    Men GUD jag behöver hjälp för hur jag ska koka min quinoa till att börja med!!!! Köpte en påse på Saltå Kvarn men det står inga tillagningstips! En deö tips jag läst säger att man ska skölja, andra att man ska byta kokvatten... Hur gör DU ?

  • maithab 6 september 2009

    Skrivet av mama97mia den 27 aug 2009

    Men GUD jag behöver hjälp för hur jag ska koka min quinoa till att börja med!!!! Köpte en påse på Saltå Kvarn men det står inga tillagningstips! En deö tips jag läst säger att man ska skölja, andra att man ska byta kokvatten... Hur gör DU ?



    Jag sköljer väl i kokhett vatten.

  • wectra 24 september 2009

    koka quinoa...

    1 del quinoa
    2 delar vatten ,
    kokas på samma sätt som ris
    rätt enkelt och gott mättande
    jag äter det med tex tärnad kalkon kyckling eller skinka med sallas till .. lite som paella känsla insperation ...
    hoppas de smakar

  • Annican 25 september 2009

    Det var inte alls länge sedan jag upptäckte att dom ska sköljas! Och jag som älskar Quinoasallad, har aldrig tidigare sköljt.
    Varför ska man det egentligen?

  • bjorklisa 25 september 2009

    Skrivet av maggander den 26 aug 2009

    Är det någon som har något bra tips på quinoa recpt som är enkla? Tacksam för svar!:)

  • bjorklisa 25 september 2009

    Jag gör en sallad på Quinoa, granatäpplekärnor, hackad persilja, hackade päron och pumpakärnor. Det blr friskt.
    HÄLSNINGAR Björklisa

  • kiafia 25 september 2009

    Jag kokar quinoa med lagerblad, vitlöksklyftor samt några korn peppar (vit, svart, röd, grön eller krydd). Sen är det bara fantasin som sätter stopp för vad man kan använda den till! :-) En favorit är varm med gröna bönor, div grönsaker och strimlad biff....allt blandas och smaksätts m vinegrett.

  • popik 23 januari 2012

    Hur smakar egentligen quinoa vad är skillnaden på vit, svart och röd ?

  • Liindis 23 januari 2012

    Ooj!!!,
    Bor jag i medeltiden?
    Vad är detta!!
    Fast det kanske alltid har funnits.
    Hopp hopp!!

  • Amika 23 januari 2012

    Quinoa blandar jag med lite ajvar och lägger i en hög mitt på ett stort fat, sedan lägger jag grönsaker och proteinrika tillbehör så som rökt skinka, räkor, kräftor m.m. runt om och serverar med hummus i skål på sidan om och ett nybakt bröd. :) Jättegott! :)

  • Cassiopeya 24 januari 2012

    Tack för det tipset Amika, måste jag testa:)

  • soccermum 25 januari 2012

    Man sköljer quinoa i kallvatten för att få bort de bittra smakerna har jag fått lära mig (inte varmvatten för då precis som när du kokar träder de bittra smakerna fram) men har även upptäckt att det beror på olika märken så frågan är om den är olika behandlad innan förpackning?
    Har inget belägg för detta utan meddelar bara vad jag fått lära mig ;)

    Jag gillar quinoa bäst till fisk då jag tycker de "poppiga" fröna påminner lite om caviarkonsistens :p
    Äter den således gärna till fiskbullar, lax med kall romsås eller kokt torsk och äggsås...


    pastasallad á la Medelhavet (eller quinoa)

    Kebabspett på quinoabädd

    Kyckling med varm grekisk sallad och quinoa

  • Saramaa 6 februari 2012

    Har precis lärt mig att rosta Qinioan i en het torr stekpanna innan den sköljs och kokas. Det blev ännu godare.

  • popik 6 februari 2012

    Men vad är SKILLNADEN på vit, röd och svart ouinoa ???

  • irrevirre 6 februari 2012

    Skrivet av popik den 6 feb 2012


    Men vad är SKILLNADEN på vit, röd och svart ouinoa ???


    Svart och röd skall tydligen vara mer fiber- och proteinrik än sen vita. Den svarta kan ha en lite besk smak.
    Kanske någon annan vet mer om skillnaderna?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.