Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad har du i din köttfärssås?

  • Bumbis 25 augusti 2010

    Jag har aldrig krossade tomater i min köttfärssås utan bara tomatpuré och buljong som vätska. Kryddor varierar men någon örtkrydda finns alltid med och den får koka minst 1 timma.

  • Ulrika91 25 augusti 2010

    Aldrig ketchup eller burkchampinjoner. Urk. Haha nej men just det tycker jag är väldigt opassande i köttfärssås.

    Jag har alltid massor av lök, vitlök (ett måste!), nöt/blandfärs, burktomater av något slag (gillar inte sås gjord på färska tomater, blir för surt), chili av något slag, massor av torkad oregano, paprikapulver, tomatpuré, mango chutney (passar riktigt bra), buljongtärningar. Lite vin i som får koka med om det finns hemma. Jag har sällan grönsaker i.

  • 123Linnea 25 augusti 2010

    Det kan bli ganska olika för varje gång. Men alltid med curry och pizzakrydda. Aldrig med ketchup.

  • elleave 29 augusti 2010

    Min köttfärrsås blir olika varje gång. Gillar att ha mycket grönsaker i, tex morötter i bitar, champinjoner, majs och/eller paprika.
    Grunden är alltid nötfärs, lök, vitlök och burktomater (krossade eller passerade) lite vatten, buljong och redning. Kryddar alltid med massor av salt, peppar, paprika- och chilipulver.
    Vill jag ha den mexikansk har jag i spiskummin och tacosås, vill jag ha den mer italienskt blir det oregano och kanske lite andra örter. Ibland åker det i lite chilisås eller tomatpuré oxå...

  • JennyV 30 augusti 2010

    Oftast har jag köttfärs så klart :D ,krossade tomater, gul lök, vitlök, burk champinjon eller färska, grädde, salt, svartpeppar, cayenne och paprikapulver. Kan varienra lite grann men detta blir det oftast!

  • Erajscha 30 augusti 2010

    Köttfärsås är ett intressant ämne. Jag har alltid älskat att göra köttfärsås sen jag var tio-elva år. Då hade jag i princip bara köttfärs, lök, burkchampinjoner och krossade tomater i.

    Över tid har receptet varierat. Vissa perioder har jag haft grädde i, andra inga krosssade tomater (en snabb och smaskig variant till färsk pasta är att bara bryna färs i en liten stekpanna, smaksätta med lite soja, peppar, paprikapulver och heinz ketchup och så en stor sked creme fraiche)

    Så här gör jag för det mesta numera:

    Jag börjar med att bryna nötfärs i en gjutjärnsgryta, sen tillsätter jag grovriven morot, tärnad lök, och finhackad vitlök, kryddar med paprikapulver, oregano och chilipulver och låter det bryna ihop en stund. Sen har jag i en halv-en (beroende på hur stor sats) av vardera grönsaksbuljongtärning och oxbuljongtärning samt en burk krossade tomater. Sen får det puttra en liten stund och sen har jag i frusna skivade champinjoner, när det kokat upp igen tillsätter jag lite soja och en sked crème fraiche och så får det puttra en bra stund.

  • Sebben003 30 augusti 2010

    JAg brukar ha i vitlök, morötter, blandfärs, champinjoner, tomatpuré, krossade tomater och i slutet så brukar jag ibland ha i tärnad saltgurka och avslutar hela såsen med att toppa med grädde, ibland strör jag i hackad paprika också.

    Kryddningen brukar vara lite varierad, men salt, peppar, basilika är ett måste.
    Sen blir det lite olika, chili-pulver, cayennepeppar, pepparmix. Tycker om när det är lite drag i maten hehe :D

  • vinciqator 30 augusti 2010

    Skrivet av fetknopp den 2 aug 2008
    Riven rotselleri och, eller palsternacka förhöjer smaken betydligt!
    Klassiker i Italien. Underskattad accent.

    Min bas; Färs, lök, tomat, vitlök, salt och svartpeppar.

    Varia: Rotselleri, morot, färsk fänkål, pepparrot, kanel, basilika, timjan, chili, vindaloopasta, tandoripasta, galangarot/citrongräs, anis ( barnfavvo ) - helt beroende på vad den ska användas till.

  • Lenkan 30 augusti 2010

    Tar vad jag har hemma, min köttfärssås smakar alltid olika.

    Vad jag alltid har i är dock oxfärs, gul lök, vitlök, salt och svartpeppar och cayennepeppar.
    Oftast blir det också krossade tomater och burkchampinjoner i, pizzakrydda och sambal.

    Ibland rivna morötter eller tärnat sidfläsk.
    Har jag en skvätt grädde eller creme fraiche över åker det ned i.

    Har vi ätit tex mex dagen innan så hamnar ofta överblivna tacokryddorna i.

  • The_mama97mia 3 oktober 2010

    *puff*
    Har nu läst hela tråden och känner mig inspirerad, här blir det köttfärssås och pasta idag, på barnens begäran.

  • solvik207 3 oktober 2010

    Har några olika;

    För gäster;
    Färs
    Krossade tomater
    Vitlök
    oregano
    Basilika
    Salt
    Samt att det skall Puttra i några timmat (rec. från Italien)

    Hemma;
    Färs
    lök
    smör
    mjöl
    vatten
    kryddpeppar
    salt
    Mormors finska köttfärsås


    Har massor med olika.Finns även vikt väktat varianten med morötter

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.