Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad har du på julbordet???

  • Virre85 23 oktober 2008

    Vi har alltid skinka som den vi e hos alltid gör (mamma eller syster), ägghalvor, sill, hemma gjorda köttbullar,potatis, röbetssallad, prinskorvar, leverpasej, brysselkål, vörtbröd, ost och min man har fått göra janssons dom senaste åren. Känns som det fattas massor men jag kommer inte på vad. Alla dricker Julmust till, vi firar alltid jul utan alkohol.

  • Virre85 23 oktober 2008

    Skrivet av Virre85 den 23 okt 2008

    Vi har alltid skinka som den vi e hos alltid gör (mamma eller syster), ägghalvor, sill, hemma gjorda köttbullar,potatis, röbetssallad, prinskorvar, leverpasej, brysselkål, vörtbröd, ost och min man har fått göra janssons dom senaste åren. Känns som det fattas massor men jag kommer inte på vad. Alla dricker Julmust till, vi firar alltid jul utan alkohol.



    ja just de ja kommer ifrån västkusten så syrran brukar göra inlagd makrill själv. Tror till och med att hon fiskat dom med

  • emaxen 23 oktober 2008

    skinka,köttbullar,sill,jansson,prinskorv,grönkålspaj är ett måste, rödkål,bruna bönor, ägghalvor med räkor och julmust:p:p:p:p

  • Mellanbellan 23 oktober 2008

    Viktigast är julskinka med sötstark senap. Sen kommer julmust, hembakt tunnbröd, kalvsylta med rödbetssallad, inlagd strömming och som avslutning en biskvie och en god likör eller konjak till kaffet. Allt annat är också bra men inte lika nödvändigt i min julmage. Åh...längtar nu!
    Senap, svärmors sötstarka

  • matglad_25 28 oktober 2008

    I våran familj så har vi: Jansson, ägg, skinka, korv, köttbullar, rödbetssallad, sill, smörgås, julost ibland även lax. (H)

  • lotteb 2 november 2008

    Tänker på Emil och Kommendoran och fattigstugan som Astrid Lindgren så fint läser och om julkalaset och alla beskrivningar om allt de hade och de stackars fattighjona som fick gå med på kalas : )

    Själv försöker jag tappert skapa julbord här i USA. Vi har mycket roligt med Lucia och julbak och grannar och mina döttrars skolkamrater tycker mycket om att vi lussar för dem. Jag köper saffran i förväg av en lokal handlare och ser till att ha pepparkaks kryddor hemmifrån. Annars gör jag köttbullar och en slágs prinskorv köper vi. Jag har amerikansk stil skinka, rökt med ananas och farinsocker utanpå och ibland kalkon Jag försöker göra rödbetsalad och vi gör risgrynsgröt. Leverpastej har jag försökt mig på också. Sill ja det får vara, svensk som jag är kan jag inte äta mycket av det : ) Potatismos och ibland blir det kalkon.

    Skulle vilja prova dopp i grytan och riktig julskinka!

  • anluk 2 november 2008

    Längtar bara jag läser alla godsaker: Vi har kålpudding (vilket är väldans ovanligt men som alltid funnits med sedan jag var barn, någon Blekingsk tradition som mamma och pappa fört med sig), Janssons, sillar av olika slag, köttbullar, prinskorv, skinka, Kålrotslåda (makens finska arv), rödbetssallad, Ägg.
    Iår skall jag även prova på att göra morotslåda...

  • Mammamu 2 november 2008

    Vi har verkligen försökt att skära ner på julmaten eftersom den aldrig äts upp, men ett måste är: Dopp-i-gryta, skinka, tunga med pepparrotsgrädde, olika sill- och strömmingsinläggningar, korv, hemmagjorda köttbullar, revbensspjäll, olika kålsallader, patéer samt struvor och ris-a-la-malta till efterrätt!!

  • Okänd 2 november 2008

    Vad sugen jag blir när jag läser om era julbord.
    Vi har skinka,sill,Janssons,Prinskorv,köttbullar,Fyllda älgrullader,leverpastej,ost, olika sallader som rödbets-och mimosasallad,revbensspjäll,vörtbröd och naturligtvis ägghalvor.
    Till efterrätt blir det Dajmrulltårta med grädde.

  • segerwitch 2 november 2008

    Skrivet av KramisGumman den 23 okt 2008

    Vårt julbord är typiskt "danskt" vi har fläskestk, rödkål, sås potatis även smaskiga "brune kartoffler" som är ett måste för mig. Förr hade vi ankaeller annan fågel.:D





    :pSnälla! lägg in receptet, det är underbart gott :p(Y)

  • Tingeling13 2 november 2008

    Skinka, prinskorv, köttbullar (hemmegjorda), sill, röbetssallad, julost, julkorv, vörtbröd, julknäcke, m.m

  • Disen 2 november 2008

    Mycket mat blir det.....
    skinka, köttbullar, prinskorv, sill, ägg, lax, sillsallad, mammas julkorv, janssons, vörtbröd, kalvsylta, leverpastej och grönkål förstås.... har säkert missat nåt.:D:D

  • Lilljeppe 2 november 2008

    Jag vill ha janssons köttbullar revbensspjäll cill och julskinka. Det är nog viktigaste. Men jag orkar aldrig äta av allt på en gång, så julafton går jag och småäter hela kvällen för att orka smaka på allt :D

  • Lilljeppe 2 november 2008

    Sen glömde jag att jag måste ha julmust. Gillar ju inte så mycket alkohol drycker. Hur har ni det på julen? Har ni alkoholfri julafton eller inte

  • lena_61 2 november 2008

    Skinka , köttbullar , prinskorvar , rödbetssallad , jansson utan anjovis(fiskallergi i fam.)
    kantarell omelett , rökt kött , korv , pastej , aladåb , brysselkål , rödkål.
    Till efterätt blir det apelsinris. Allt sköljs ner med julmust.
    Jul Jul strålande jul, familjen betyder allt ,inte maten.

    (L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)

  • ackis84 2 november 2008

    Hej vi brukar ha skinka, köttbullar, prinskorv, sill, nisses senap säkert massa annat som jag glömt. istället för jansson brukar vi ha skinkfrestelse. i år ska jag även prova julmust kyckling. får väl se om det är något att satsa på:)

  • Shilou 2 november 2008

    Oj vad mycket gott ni har allihop. :) Själva så brukar vi ha en typ av knytis där alla tilllagar en eller två rätter och tar med sig. Vi brukar också laga något men står även för basvarorna och tilltuggen. :) Vi samlas hos oss för att vi har den största platsen att vara på. ;) Vi brukar ha sill av alla de slag, bl.a. citron, klassisk, sillsallad, skärgård . Vi har julskinka, ibland lutfisk m. vitsås, janssons frestelse, rökt och gravad lax, revbensspjäll och prinskorv. Efteråt brukar vi äta efterrätt, ris ala malta, och 2 sorters fromage. Lite senare, kaffe med hembakade kakor och bröd. :)

  • bernit 2 november 2008

    Förutom de "vanliga" sorterna så gör jag egen pastej, en köttkorv och en grynkorv med recept från min farmor - det är godis.
    Jag har en julbordstradition som jag tagit över från mina föräldrar, mina syskon, deras barn och barnbarn den 1;a advent, förra året var vi 32 personer - härligt !!

  • essim 2 november 2008

    2-3 sorters sillinläggningar, rökt och gravad lax med gravlaxsås, ål, ägg, sillsallad.
    1-2 sorters rökad korv, någon paté med tillbehör.
    Prinskorv, köttbullar, skinka, senap (skånsk), brunkål.
    Till detta dricker vi öl, snaps och julmust.

    Och om vi orkar därefter, ris a la malta...

    Lite senare på kvällen kaffe med lussebullar, mandelmusslor med grädde och jordgubbssylt, pepparkakor, klenätter eller "klenor "som man säger i Skåne och kanske någon sockerkaka. ..
    Vi hinner även med lite frukt och godis också.

  • Lilljeppe 2 november 2008

    Skrivet av ackis84 den 2 nov 2008

    Hej vi brukar ha skinka, köttbullar, prinskorv, sill, nisses senap säkert massa annat som jag glömt. istället för jansson brukar vi ha skinkfrestelse. i år ska jag även prova julmust kyckling. får väl se om det är något att satsa på:)


    Julmust kyckling, det lät häftigt!
    Vart har du hittat det receptet. Får leta här på matklubben.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.