Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färsk potatissallad

  • SueW 6 augusti 2008

    Ska göra en färsk potatissallad till ca 22 pers.
    Någon som har nåt bra recept som man kan göra dagen innan utan majonäs , creme fraiche eller dyl?

  • SueW 6 augusti 2008

    Skrivet av Pyrets-dvvfuchs den 6 aug 2008

    Ska göra en färsk potatissallad till ca 22 pers.
    Någon som har nåt bra recept som man kan göra dagen innan utan majonäs , creme fraiche eller dyl? (H)
    Ska ha grillat kött till.

  • Fiona 6 augusti 2008

    Väldigt gott är att bara använda sig av olivolja (bra kvalitet), citron eller vinäger av något slag du tycker om, och t.ex färsk rosmarin... blanda och häll över potatisen, avsluta med lite finhackad chili (utan kärnorna), svartpeppar och havssalt.
    Enkelt och gott :)

  • The_mama97mia 6 augusti 2008

    Italiensk potatissallad med citron, olivolja och basilika
    Den här är god o går utmärkt att göra dagen innan.

  • zudette 6 augusti 2008

    Den här potatissalladen är supergod på färskpotatis. Det är en typ majonässås i receptet men den brukar jag alltid servera vid sidan om så då får man bestämma själv om man vill ha den eller inte......

    God potatissallad

  • monac 6 augusti 2008

    dressingen gör du av valnötsolja/alt. oliv. fransk senap,pressad citron & örtsallt. skiva eller tärna ned den kokta färsk potatisen ljummen.....sedan är det bara fantasin & plånboken som kan sätta gränserna:D
    några förslag:
    rödlök.
    små¨buketter lätt förvälld broccoli.
    oliver.
    fetaost.
    strim. socker ärtor
    soltorkade tomater.
    kronärtskocks bottnar i skivor.
    olika sorters tomater,gula & röda.
    Massor av hackad färsk dill.
    valnötter./pinjenötter.
    ruccola.
    (Y)

  • monac 6 augusti 2008

    p.s.
    örter,dillen,ruccolan ev. sockerärtorna tillsätter du precis innan serveringen!

  • anluk 6 augusti 2008

    Här har du ett par förslag.

    Citrontryffel

    [recpet]10274[/recept]

  • anluk 6 augusti 2008




  • SaraClara 6 augusti 2008

    Kokt färskpotatis kyls ner under rinnande vatten, klyftas eller skivas och blandas med god olivolja, timjan, kapris, salt, peppar, saft från citron, kapris, hackad rödlök och rädisor i klyftor! (Y)

  • SueW 6 augusti 2008

    Tack så mycket för alla förslag. :) Kommer att bli bra det här med alla recept..och tips..(Y)
    Har aldrig gjort någon kall potatissallad förr så det ska bli spännade. ..får se vad gästerna tycker sen...:p

  • farmoringer 6 augusti 2008

    Jag brukar ha senap och sen häller jag olja försiktigt och vispar. Det blir som en majonäsliknande konsistens när det är färdig. Lite vinäger och sen blandar man potatis, rödlök eller purjolök, dill och kanske lite rädisor. Ja man tar vad man själv vill. Men med senapsmaken tycker jag det blir himla gott och det brukar vara uppskattat när jag bjuder på det..Man ska ju inte glömma lite krydddor också förstås..

  • majamia 6 augusti 2008

    Hej
    Här kommer några förslag från mig! :D

    Varm potatissallad

    Potatissallad med sparris och späda morrötter

    Fransk potatissallad med kronärtskockor

    [recept]

  • anluk 6 augusti 2008

    Hör gärna av dig sen och säg hur resultatet blev !!!!

  • marwis 6 augusti 2008

    Färskpotatissallad med ruccola
    Denna sallad har jag bjudit på flera ggr med lyckat resultat.
    Kan verkligen rekommenderas!
    /Marie

  • monac 6 augusti 2008

    kidney beans är snyggt att ha i oxå!:D...och gott,tycker jag!

  • Susette 6 augusti 2008

    Potatissallad med Pinjenötter

    800-1000g färskpotatis
    1 medelstor röd lök
    50 g rostade pinjenötter
    rädisor

    Dressing
    4 msk vitvinsvinäger
    ½ dl vatten
    1 tsk kalvfond
    1 dl valnötsolja
    salt
    svartpeppar

    Koka och skiva potatisen. Lägg dem i en salladsskål. Häll dressingen över den varma potatisen. Låt stå och dra i 10 minuter. Tillsätt skivad lök, rädisor och pinjenötter.

  • softis 6 augusti 2008

    Skrivet av SaraClara den 6 aug 2008

    Kokt färskpotatis kyls ner under rinnande vatten, klyftas eller skivas och blandas med god olivolja, timjan, kapris, salt, peppar, saft från citron, kapris, hackad rödlök och rädisor i klyftor! (Y)


    Den du gör är supergod med rädisor å kapris sätter supergod smak(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.