Ska göra en färsk potatissallad till ca 22 pers.
Någon som har nåt bra recept som man kan göra dagen innan utan majonäs , creme fraiche eller dyl?
SueW6 augusti 2008
Skrivet av Pyrets-dvvfuchs den 6 aug 2008
Någon som har nåt bra recept som man kan göra dagen innan utan majonäs , creme fraiche eller dyl? (H)
Ska ha grillat kött till.
Fiona6 augusti 2008
Väldigt gott är att bara använda sig av olivolja (bra kvalitet), citron eller vinäger av något slag du tycker om, och t.ex färsk rosmarin... blanda och häll över potatisen, avsluta med lite finhackad chili (utan kärnorna), svartpeppar och havssalt.
Enkelt och gott :)
Den här potatissalladen är supergod på färskpotatis. Det är en typ majonässås i receptet men den brukar jag alltid servera vid sidan om så då får man bestämma själv om man vill ha den eller inte......
dressingen gör du av valnötsolja/alt. oliv. fransk senap,pressad citron & örtsallt. skiva eller tärna ned den kokta färsk potatisen ljummen.....sedan är det bara fantasin & plånboken som kan sätta gränserna:D
några förslag:
rödlök.
små¨buketter lätt förvälld broccoli.
oliver.
fetaost.
strim. socker ärtor
soltorkade tomater.
kronärtskocks bottnar i skivor.
olika sorters tomater,gula & röda.
Massor av hackad färsk dill.
valnötter./pinjenötter.
ruccola.
(Y)
monac6 augusti 2008
p.s.
örter,dillen,ruccolan ev. sockerärtorna tillsätter du precis innan serveringen!
Kokt färskpotatis kyls ner under rinnande vatten, klyftas eller skivas och blandas med god olivolja, timjan, kapris, salt, peppar, saft från citron, kapris, hackad rödlök och rädisor i klyftor! (Y)
SueW6 augusti 2008
Tack så mycket för alla förslag. :) Kommer att bli bra det här med alla recept..och tips..(Y)
Har aldrig gjort någon kall potatissallad förr så det ska bli spännade. ..får se vad gästerna tycker sen...:p
farmoringer6 augusti 2008
Jag brukar ha senap och sen häller jag olja försiktigt och vispar. Det blir som en majonäsliknande konsistens när det är färdig. Lite vinäger och sen blandar man potatis, rödlök eller purjolök, dill och kanske lite rädisor. Ja man tar vad man själv vill. Men med senapsmaken tycker jag det blir himla gott och det brukar vara uppskattat när jag bjuder på det..Man ska ju inte glömma lite krydddor också förstås..
Dressing
4 msk vitvinsvinäger
½ dl vatten
1 tsk kalvfond
1 dl valnötsolja
salt
svartpeppar
Koka och skiva potatisen. Lägg dem i en salladsskål. Häll dressingen över den varma potatisen. Låt stå och dra i 10 minuter. Tillsätt skivad lök, rädisor och pinjenötter.
softis6 augusti 2008
Skrivet av SaraClara den 6 aug 2008
Kokt färskpotatis kyls ner under rinnande vatten, klyftas eller skivas och blandas med god olivolja, timjan, kapris, salt, peppar, saft från citron, kapris, hackad rödlök och rädisor i klyftor! (Y)
Den du gör är supergod med rädisor å kapris sätter supergod smak(Y)
Någon som har nåt bra recept som man kan göra dagen innan utan majonäs , creme fraiche eller dyl?
Någon som har nåt bra recept som man kan göra dagen innan utan majonäs , creme fraiche eller dyl? (H)
Ska ha grillat kött till.
Väldigt gott är att bara använda sig av olivolja (bra kvalitet), citron eller vinäger av något slag du tycker om, och t.ex färsk rosmarin... blanda och häll över potatisen, avsluta med lite finhackad chili (utan kärnorna), svartpeppar och havssalt.
Enkelt och gott :)
Italiensk potatissallad med citron, olivolja och basilika
Den här är god o går utmärkt att göra dagen innan.
Den här potatissalladen är supergod på färskpotatis. Det är en typ majonässås i receptet men den brukar jag alltid servera vid sidan om så då får man bestämma själv om man vill ha den eller inte......
God potatissallad
dressingen gör du av valnötsolja/alt. oliv. fransk senap,pressad citron & örtsallt. skiva eller tärna ned den kokta färsk potatisen ljummen.....sedan är det bara fantasin & plånboken som kan sätta gränserna:D
några förslag:
rödlök.
små¨buketter lätt förvälld broccoli.
oliver.
fetaost.
strim. socker ärtor
soltorkade tomater.
kronärtskocks bottnar i skivor.
olika sorters tomater,gula & röda.
Massor av hackad färsk dill.
valnötter./pinjenötter.
ruccola.
(Y)
p.s.
örter,dillen,ruccolan ev. sockerärtorna tillsätter du precis innan serveringen!
Här har du ett par förslag.
Citrontryffel
[recpet]10274[/recept]
Tack så mycket för alla förslag. :) Kommer att bli bra det här med alla recept..och tips..(Y)
Har aldrig gjort någon kall potatissallad förr så det ska bli spännade. ..får se vad gästerna tycker sen...:p
Jag brukar ha senap och sen häller jag olja försiktigt och vispar. Det blir som en majonäsliknande konsistens när det är färdig. Lite vinäger och sen blandar man potatis, rödlök eller purjolök, dill och kanske lite rädisor. Ja man tar vad man själv vill. Men med senapsmaken tycker jag det blir himla gott och det brukar vara uppskattat när jag bjuder på det..Man ska ju inte glömma lite krydddor också förstås..
Hej
Här kommer några förslag från mig! :D
Varm potatissallad
Potatissallad med sparris och späda morrötter
Fransk potatissallad med kronärtskockor
[recept]
Hör gärna av dig sen och säg hur resultatet blev !!!!
Färskpotatissallad med ruccola
Denna sallad har jag bjudit på flera ggr med lyckat resultat.
Kan verkligen rekommenderas!
/Marie
kidney beans är snyggt att ha i oxå!:D...och gott,tycker jag!
Potatissallad med Pinjenötter
800-1000g färskpotatis
1 medelstor röd lök
50 g rostade pinjenötter
rädisor
Dressing
4 msk vitvinsvinäger
½ dl vatten
1 tsk kalvfond
1 dl valnötsolja
salt
svartpeppar
Koka och skiva potatisen. Lägg dem i en salladsskål. Häll dressingen över den varma potatisen. Låt stå och dra i 10 minuter. Tillsätt skivad lök, rädisor och pinjenötter.
Den du gör är supergod med rädisor å kapris sätter supergod smak(Y)