Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kantareller

  • evala 8 maj 2009

    Hej
    Någon som har tips på vad man kan hitta på för rätter när man har mycket kantareller i frysen. Vore kul med något annorlunda och snart kommer det ju en ny säsong.

  • UniQ 8 maj 2009

    Annorlunda vet jag inte, men hos mig är det en hit när jag serverar renskavsgryta med bacon och kantareller. Supergott!

  • Mammamu 8 maj 2009

    Prova Maya´s bacon- och kantarellpaj (Y) som finns här på MK. Jag brukar inte ta lika mycket bacon som står i receptet, utan vill att kantarellerna ska dominera smaken.

  • bernit 8 maj 2009

    Skrivet av evala den 8 maj 2009

    Hej
    Någon som har tips på vad man kan hitta på för rätter när man har mycket kantareller i frysen. Vore kul med något annorlunda och snart kommer det ju en ny säsong.

    Ohh Gud !! skicka dem till mej !!!

  • The_mama97mia 8 maj 2009

    mmmm... håller med bernit...
    men allvarligt... små minipajer med kantarellfyllning - toppen att ha det klart i frysen inför kommande picknickar och kanske strand-dagar. Recept finns hos mig o flera på MK.

  • Disen 8 maj 2009

    Varför inte kyckling eller fläskfilégryta med kantareller. Annars är ju alltid en varm macka med smörstekte kantareller gott. Eller pizza och paj. Tartaletter med svampfyllning är ju aldrig fel det heller.:p
    Annorlunda är det ju inte, men väl så gott.
    Kantarellpaj med spenat

  • MatAnders 8 maj 2009

    Som tur är håller sig kantareller flera år i frysen så stressa inte fram något. Det finns ju massor att göra med skogens guld.

  • arwid 8 maj 2009

    Har precis kommit från en kollegas lunchbord.... Lax med mellangrädde, lingon, kalvfond och kantareller.......in i ugnen! Såååå himla gott!!(Y)

  • lena4 8 maj 2009

    Jag gör ofta varma mackor med kantarellstuvning till förrätt.
    Eller varför inte en svampsoppa.

  • ros 8 maj 2009

    :)Hej!
    Här är ett förslag:
    Potatisgratäng med kantareller
    Kantareller kan man använda till mycket:
    I stuvning på varma smörgåsar, pannkaksrulle med kantarellstuvning, crepes,
    i pajer, i köttfärslimpa, i färsbiffar mm mm

  • gimmiahug 8 maj 2009

    Min mormor lagar alltid en snabb och fantastisk "gryta" när hon har kantareller; man bryner strimlad lövbiff hastigt och slår sedan på köttuljong och mellangrädde samt krossade enbär. I med smörstekta (eller i ditt fall förvällda) kantareller och eventuellt lite soja för smak och färg; sedan tar det bara några minuter till det är klart! Vi får alltid råstekt potatis och gelé till detta och i mitt tycke är det perfekta tillbehör!

    Jag kan nog tänka mej att en kantarellsås hade smakat fantastiskt till en laxbit också, och är man pastafantast kan man ju göra en kantarellpasta med lite grädde och parmesan. På samma bana är ju svamprisotto supergott, så varför inte en sån? Eller gör en Biff Wellington med kantareller mellan kött och smördeg..... Jisses vad jag blev kantarellsugen....:p

  • Okänd 9 maj 2009

    Testa min svamp- och kycklinglåda....Hur god som helst.
    Svamp-och kycklinglåda.
    Lycka till.

  • flingsalt 9 maj 2009

    Använd lite i potatisgratängen :) + riven västerbottenost.. åh va gott

  • Mellanbellan 9 maj 2009

    Kantarellsoppa med hasselnötter

  • ThomasP 9 maj 2009

    Kantarellrulle

  • evala 9 maj 2009

    Skrivet av Mammamu den 8 maj 2009

    Prova Maya´s bacon- och kantarellpaj (Y) som finns här på MK. Jag brukar inte ta lika mycket bacon som står i receptet, utan vill att kantarellerna ska dominera smaken.

  • evala 9 maj 2009

    Skrivet av bernit den 8 maj 2009

    Skrivet av evala den 8 maj 2009

    Hej
    Någon som har tips på vad man kan hitta på för rätter när man har mycket kantareller i frysen. Vore kul med något annorlunda och snart kommer det ju en ny säsong.

    Ohh Gud !! skicka dem till mej !!!

  • evala 9 maj 2009

    Skrivet av ThomasP den 9 maj 2009

    Kantarellrulle

  • annalena514 9 maj 2009

    (L)(L)(L):p:D(Y)(H):p

  • berggrenskan 9 maj 2009

    Hade jag för mycket kantareller skulla jag först och främst göra en kantarellsoppa, finns fler arecept här på MK. Helt klart den godaste soppa som finns.

    Sen är ett kantarellsmör till en stekt köttbit en riktig höjdare. Av någon anledning smakar det mer kantarell om smöret än om man har kantarellerna hela som tillbehör till köttet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.