Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vadar i aprikoser

  • anchagyl 6 augusti 2010

    Hej!
    Vårt "prydnadsträd" har visat sig ge enorma mängder med aprikoser. Har följt två tips härifrån på marmelad och gelé. Har någon några andra tips? Kanske hur man torkar? Tackar

  • The_mama97mia 6 augusti 2010

    Lyckliga du! Jag har inget recept men skulle söka på chutney recept. Tror det blir kalasgott på aprikoser.

    Solgul kyckling
    Det här är ett gott sätt att ha aprikos som fyllning i kyckling.

  • anchagyl 7 augusti 2010

    Tack, bra tips! Det känns som ett riktigt härligt problem att "vada" i aprikoser helt oväntat.

  • Amika 7 augusti 2010

    Baka sockerkaka med aprikosbitar i... Det är jättegott om man har egna, inte lika gott när man köper dem. :)
    Lyckliga dig... Jag önskar att jag också badade i aprikoser! :)

  • The_mama97mia 7 augusti 2010

    Havresmul/nektarinpaj

    Gör den här, och ha i några msk hallonsylt! Jag gjorde på nektariner, mkt gott.

  • boz1965 7 augusti 2010

    Min mormor brukade på höstkanten, alltid trä upp äppelringar på en tvättlina och hänga upp i köket, precis under taket för att torka. De torkade på några dagar och kunde sedan sparas hela vintern och våren för att användas antingen som godis som de var eller till olika andra saker.

    Det borde rent logiskt kunna funka på aprikoser också. Det gäller bara att få upp dem en bit där det är lite varmare miljö, och värme stiger ju som bekant. Så strax under taket i köket borde ju vara idealiskt. En grov fiskelina och en stoppnål (grov synål som man bl.a. stoppade strumpor med förr) att trä linan genom aprikosen med, kan jag tänka mig skulle funka fint.

  • Mistys 7 augusti 2010

    Köttgryta med aprikos och vitlök

    Testa detta! Det är verkligen en jättegod köttgryta som brukar gå hem. Alla jag bjudit den på vill ha receptet.

  • kattfia 7 augusti 2010

    Man kan ju torka äppelringar i ugn - det borde funka på aprikoser oxå?
    Äppelringar doppas i sockervatten eller cider, läggs på bakplåtspapper, ugnstemp c:a 80 grader tills de är klara.

  • Roggan 7 augusti 2010

    Konservera och gör min upp-och-nervända aprikoskaka.

  • amoz 7 augusti 2010

    Oh så gott! Jag kan bidra med två recept där du använder aprikoser.
    Aprikospaj med mandel

    Kalasgryta med aprikos

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.