Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitlök - dina bästa råd, tips och recept!

  • The_mama97mia 29 september 2009

    heja Boz, tack för att du försvarar vitlöken, jag iddes inte. Även den länk Jan-Gunnar hänvisar till tar upp aktuell forskning som bär evidens för vitlökens antibakteriella egenskaper. Men det var nu inte mest det jag var ute efter när jag startade tråden, jag är ute efter bra och roliga och GODA sätt att använda härlig vitlök på!

  • Mistys 29 september 2009

    Jag gillar också vitlök i maten men brukar begränsa intaget till helgen p.g.a andedräkten man får:'(
    Vill /kan inte gå runt och lukta vitlök på jobbet. Har ni något knep ang. den biten?
    Min måg som är duktig i näringslära mm använder alltid ingefära och gurkmeja vid förkylningar, tycker han blir frisk fort av det(Y) Har dock inte testat själv.

    Ett mattips - Min köttgryta med vitlök och aprikoser, sååååå god!

  • boz1965 29 september 2009

    Skrivet av Misty09 den 29 sep 2009

    Jag gillar också vitlök i maten men brukar begränsa intaget till helgen p.g.a andedräkten man får:'(
    Vill /kan inte gå runt och lukta vitlök på jobbet. Har ni något knep ang. den biten?...


    Att tugga på lite persilja är ett bra sätt att bli av med den mesta vitlöksdoften ur munnen. Bara ett tips... (Y)

  • boz1965 29 september 2009

    .

  • jimboz 29 september 2009

    Skulle tillägga i mitt förra inlägg att jag har vitlök för jämnan i maten och för 3 veckor sedan så blev båda ungarna sjuka och fick stanna hemma......Skröna japp.....

    Jag tror att kombinationen av vissa kryddor är bra för kroppen men att enbart vitlök skulle hjälpa är rent nonsens...jag tror att Chillipeppar och Cayenne samt vitlök kan göra susen tillsammans.
    Men man måste nog kombinera olika saker för att få någon medicinsk effekt

    Dom säger att Tron kan besitta berg och det stämmer nog ganska bra .....

    Ni kan äta eran råa vitlök så fortsätter jag att ha den i maten..
    Ingen behöver försvara vitlöken..Jag älskar vitlök men någon måtta får det ändå vara...

  • mariaengstrom 29 september 2009

    Lyckans er som tål vitlök!

    Jag skulle göra bruschetta. Rosta bröd/baguette, gnid in med vitlöksklyfta, ringla över någon god olja. Sen kan man om man vill ha olika pålägg, parmaskinka, mozzarella m.m.m.m. Endast fantasin sätter gränser!

    Har du provat att köra den hel i ugn på låg temperatur, så den blir mjuk och söt?

  • Peter_Stompare 1 oktober 2009

    Det där med att bekymra sig för vitlökandedräkt var väl nåt folk håll på med på 50-talet?

  • The_mama97mia 1 oktober 2009

    Ja jag bryr mig inte - störs inte av att andra luktar det heller.
    Idag gör jag sambal kotletter i ugn, med mkt vitlök. Såååååååå himla gott! Finns ett otal recept här på MK.

  • mumsan 1 oktober 2009

    Gillar man räkor så testa att fräsa på oskalade räkor i massor av olja och grovt krossade vitlöksklyftor. Servera direkt ur stekpannan med vitt bröd till att suga upp den mumsiga vitlöksoljan. Rätt kletigt att skala räkorna men oj så gott!

  • Molgan 2 oktober 2009

    Vitlök i mos är också gott.:)

    Vitlöksbagutter. Vi brukar köpa det på Lidl. Bara att väma i ugnen. (Man får vara bekväm i bland.)

  • Molgan 2 oktober 2009

    Tack boz1965, för tippset med persilja, ska testa det.

  • kattgnag 2 oktober 2009

    I min pannbiffs-smet klämmer jag i en stor eller två mindre vitlökar. Piffar verkligen upp biffarna!
    Och i köttfärslimpe-smeten åker samma mängd ner. Tycker vitlöken kommer bäst till sin smak när den är pressad ner i en smet som skall "knådas ihop". Upplever inte alls samma smak om jag pressar direkt ner i grytor o likn.

  • babbs 2 oktober 2009

    Skrivet av babbs den 28 sep 2009

    Testa mit recept på marinerad vitlök.


    Jag har försökt men klarar det inte. Gå in i min kokbok så hittar du det.

  • The_mama97mia 2 oktober 2009

    Marinerad vitlök

    Tack!

  • Glitterfia 4 oktober 2009

    Förr var det inte lika vanligt med vitlök så åt du det så kände alla att just du ätit. Men idag används vitlök i mängder i matten
    och blivit mer "modernt" i tomatsåsen på pizza är det vitlök, kebab finns vitlökssås. köttfärssåsen för en vitlökstuch, På de flesta matställen har vitlök i maten. Ingen kommer undan *fniss*

  • The_mama97mia 3 december 2009

    *puffar* lite för vitlöken här, häromdagen gjorde jag bakad potatis i ugn o slängde med enhel vitlök, såååååå himla gott att pilla ur klyftorna sen, glöm inte bort att ugnsbaka vitlökar!

  • redd 7 december 2009

    Några tips

    1. Köp på lösvikt och inte på "tub" MYCKET bättre kvalitet och större klyftor.
    2. Skiva i 1mm breda skivor istället för att pressa den, gör att den smakar mycket mindre (och då kan du ha mer)

    Drev ut en förkylning som troligen blivit en lunginflamation genom följande.
    1. Pressa 3st stora vitlökar, häll över kokande vatten, lägg på ett lock och låt stå och dra en stund.
    2. Använd en sked och drick av det som är överst (varning KRAFTIGT laxerande, du får 15-30sek på dig)
    3. Upprepa.
    Man mår som en hund och kroppen tolkar det förmodligen som man blivit förgiftad, men jagade ut alla virus ur min kropp i alla fall.

  • jimboz 7 december 2009

    Sitter nu i skrivande stund och är snorförkyld, feber och ont i huvudet..Min ena son har varit sjuk i helgen så nu var det min tur tydligen.
    Vi äter vitlök praktiskt varje dag så det måste vara demoner som gjort oss sjuka trots all vitlök vi stoppat i oss.

  • shrin 7 december 2009

    Andedräkten säger dom att man kan lindra med persilja eller banan, tycker personligen att inget av det funkar så är det någon som har fler tips på hur man botar vitlöksandedräkt?

  • WiolaH 7 december 2009

    Skrivet av mama97mia den 3 dec 2009

    *puffar* lite för vitlöken här, häromdagen gjorde jag bakad potatis i ugn o slängde med enhel vitlök, såååååå himla gott att pilla ur klyftorna sen, glöm inte bort att ugnsbaka vitlökar!


    Håller med, bakad vitlök är fantastiskt (L)
    Jag brukar göra en enkel dressing av kallpressad rapsolja + några droppar pressad citron + pressad vitlök och droppa det över lättkokt broccoli, blomkål eller rödbetsklyftor. Strö gärna lite hackad persilja över rödbetsklyftorna (för smakens skull).
    Använd så mycket pressad citron att du får lite "bett" i dressingen..... (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.