Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

BEACH 2010!!!!

  • monfo 17 januari 2010

    Här ska också några kilo bort. minst 5 kg till påsk. Har denna vecka tagit bort allt självklart onyttigt samt hållit mig till fullkornspasta, råris, grovtbröd osv istället för det "vita" alternativet. Gick ner 800g på en vecka, helt ok.
    Hoppas bara att värken jag har i kroppen försvinner snart så jag kan komplimentera med lite träning.

  • Gnurf 17 januari 2010

    Bra bra...excellent kostval...komplettera med några portioner potatisgratäng späckad med ost och grädde så borde inte viktuppgången låta vänta på sig...(Y)

    Du har en lite annorlunda approach till Beach 2010...:D

    Skrivet av Ernst76 den 17 jan 2010

    I dag har jag tagit det lugnt, boxat lite på sandsäcken bara.
    Kyckling med vitt vin, dragon och mycket grädde till middag.

  • frucaos 18 januari 2010

    Jaha, ner har jag gått, men inte var det mycket ... Hade hoppats på mer. Men, lyckas jag bara hålla det borta så är det väl synd att klaga antar jag,
    Kämpa på alla!

  • Ulrika91 18 januari 2010

    Enligt vågen har jag gått upp 4 hekto. Det Veeet jag att jag inte gjort. Åt och drack ganska sent igår så det är väl därför. Får väga mig imorgon morgon istället. För jag har inte gått upp :p

  • 123Linnea 18 januari 2010

    Jag tänker inte ställa mig på vågen förrän det känns som jag gått ner lite. Jag fick ont i ryggen i höstas och slutade nästan helt att röra på mig. Nu är ryggen bättre och jag har börjat köra igång igen. Måste ju få lite muskler i benen till sportlovsveckan också.

    Problemet är nog egentligen det jag ÄTER. Igår kexchoklad OCH semla t ex.

    Jag kan heller inte lägga mig hungrig. Då somnar jag inte. Jag kan ligga vaken till tre och plåga mig. Det GÅR inte att somna hungrig. Alltså behöver jag hitta något att mätta mig med ganska sent - som inte är dåligt.

    Vet nån hur jag ska göra??

  • FruAst 18 januari 2010

    Vi käkar youghurt och knäckebröd till kvällsmacka. Jag tar ibland keso på. Då får magen något att jobba med som inte ger så mycket. En frukt/morot till kanske. The dricker jag men vissa har problemet att man får gå på toa mitt i natten då.

    Annars är ju ett heligt tips i sådana här sammanhang att inte äta efter kl. 18.00!

  • 123Linnea 18 januari 2010

    Skrivet av FruAst den 18 jan 2010
    Annars är ju ett heligt tips i sådana här sammanhang att inte äta efter kl. 18.00!


    Jag vet. Men då dör jag!

  • Gnurf 18 januari 2010

    Det där med ingenting efter kl18...eller bara 2 frukter efter kl18 funkar inte för mig heller. Det är inte heller så nyttigt för kroppen att inte äta någonting överhuvudtaget på 12 timmar (18-06 tex) eftersom man under natten går in i ett katabolt tillstånd då risken är stor att ditt kroppsegna protein (muskulaturen) används för metabolismen. Men det spelar egentligen ingen större roll när du äter dina kalorier, har du bara "råd" med ett kvällsmål så är det bara att köra. Fast det kan bli krångligt med alltför många kexchoklad och semlor i dieten...:p Ät gärna något proteinrikt som kvällsmål, mättar länge och motverkar det katabola tillståndet...(Y)

    Jag brukar köra ngn av dessa varianter:

    - Proteindrink med lättmjölk och en näva hallon
    - 2 hårdbrödmackor med ägg/keso/kyckling/kalkon/tomat/rödlök etc
    - Lätt A-fil, syltklick, kanel, branflakes, havrekuddar

  • frucaos 18 januari 2010

    Gnurf har så rätt - det är inte NÄR du äter dina kalorier utan antal under dygnet som räknas. Men kroppen mår såklart bättre av flera mindre mål än ett eller två superstora!
    Bra att bo i Norge, här glömmer man bort semlorna helt och hållet. Men det finns ju annat ...

  • Gnurf 18 januari 2010

    I Proteindrinkar brukar jag köra frysta bär (tex blåbär, hallon, jordgubbar, björnbär), en halv banan, mango, kiwi, päron, krossat linfrö, proteinpulver (Vassleprotein, sk Whey-80), lättmjölk, kanel osv. Går att blanda lite av varje...men inte allt samtidigt såklart. Mixa med blender eller stav...blir lite som en kall milkshake...(L)

  • Linlock 18 januari 2010

    Suck :'( ok, jag hakar på jag med..
    Förstå mig rätt jag VILL verkligen gå ner i vikt (och behöver det också) samt komma i gång och träna men varför tycker jag att det är så fruktansvärt tråkigt för?
    I alla fall, planen är att komma i bättre form till vi drar till cypern 14 maj så ett härligt mål har jag i alla fall!(L)
    Tänkte börja träna lite försiktigt på friskis och svettis också.
    Stor eloge till alla Ni som redan är så himla duktiga!(Y) Får väl titta in här igen när motivationen sviker...

  • 123Linnea 18 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 18 jan 2010

    I Proteindrinkar brukar jag köra frysta bär (tex blåbär, hallon, jordgubbar, björnbär), en halv banan, mango, kiwi, päron, krossat linfrö, proteinpulver (Vassleprotein, sk Whey-80), lättmjölk, kanel osv. Går att blanda lite av varje...men inte allt samtidigt såklart. Mixa med blender eller stav...blir lite som en kall milkshake...(L)


    Låter gott! (- även om jag inte vet om proteinpulver är bra/dåligt/gott/äckligt/bra för vikten/dåligt för vikten...)

  • Lenkan 18 januari 2010

    Jag har fuskat med lite extrakalorier under helgen. Ska ändå bli intressant vad vågen visar på fredag efter det.
    Inte blev det nån träning idag heller pga sjuka barn. Men mitt matintag idag har lett till kalorinivå:

    Ätna kalorier: 1003
    Bortmotionerade (promenad med barnvagnen): -90 kcal
    Summa summarum: 913 kcal

    Där är faktiskt en semla inräknad också. Ändå ligger jag minus på de 1300 jag ska äta. Kanske får trycka i mig nåt mer sen om jag orkar, nu är jag proppmätt på kyckling/currygryta

  • 89_angelica 18 januari 2010

    Ett bra tips till mellanmål, när man behöver lite energi på eftermiddagen, är knäckebröd med skivad banan på. Lycka till till er alla som kämpar.

  • svengelsk 18 januari 2010

    Jag har just tittat in på tråden Äta med pinnar. Det kanske vore en bra idé för att gå ner i vikt.

  • Ernst76 18 januari 2010

    Vägde mig idag (kunde inte vänta till på fredag) 84,6 kg.(Y)
    1/2 kg till så har jag gått upp 10 kg, är mycket nöjd. Planerar att gå upp ca: 3 kg till sen vänder det.
    Idag var det bröst träning på schemat.
    Kasslersallad till middag.

  • AnneNi 18 januari 2010

    Skrivet av 123Linnea den 18 jan 2010

    Jag tänker inte ställa mig på vågen förrän det känns som jag gått ner lite. Jag fick ont i ryggen i höstas och slutade nästan helt att röra på mig. Nu är ryggen bättre och jag har börjat köra igång igen. Måste ju få lite muskler i benen till sportlovsveckan också.

    Problemet är nog egentligen det jag ÄTER. Igår kexchoklad OCH semla t ex.

    Jag kan heller inte lägga mig hungrig. Då somnar jag inte. Jag kan ligga vaken till tre och plåga mig. Det GÅR inte att somna hungrig. Alltså behöver jag hitta något att mätta mig med ganska sent - som inte är dåligt.

    Vet nån hur jag ska göra??


    Havregrynsgröt är perfekt mat innan du ska sova! Det ger inte så mycket kalorier (ca 120 kalorier för en portion utan tilbehör, själv brukar jag äta med lite kanel bara), men mättar bra och är näringsrikt. Att inte äta efter 18 tor jag inte på, det gör jag i princip alltid, håller med den som sa att det blir för långt mellan målen då. Jag kan inte heller somna om jag är hungrig, och att sova är ju viktigt så jag tycker helt klart det är bättre att äta något lätt och somna bra än att plåga sig och ligga vaken.
    Gillar du inte havregrynsgröt håller jag med om tipsen att äta en eller två knäckemackor med något lätt pålägg. Kavlis lätträkost (mjukost) innehåller inte så mycket kalorier och brer du på ett tunnt lager bara ger det bra smak utan så mycket energi, bra om du räknar kalorier med andra ord. Annars är saltkött eller skinka bra alternativ.
    Kämpa på med träningen och kom ihåg att även lite träning är träning! Försök att hitta en/flera träningsform som passar dig så att du inte ger upp!
    När det gäller godsakerna så försök att bestämma dig för att bara äta det en eller två dagar i veckan. Själv upplever jag att bara jag har bestämt mig "på riktigt" så fungerar det.
    Lycka till!

  • Ulrika91 19 januari 2010

    igår ville inte vågen sammarbeta så jag vägde mig idag istället Minus 0,6. jag e så hiiimla stolt o glad :D

  • Lenkan 19 januari 2010

    Go Ulrika! (Y)

  • Galadriel 19 januari 2010

    Så duktiga ni är!! Själv har jag jo-jo bantat hela mitt liv känns det som, och provat de flesta metoder som finns. Jag har också sålt mitt fett dyrt till viktväktarna för att sedan gå upp lika snabbt igen. För 1½ år sedan gjorde jag ett nytt försök, men den här gången utan någon "metod". Jag slutade med kaffebröd och godis, slutade att ta det sista som var kvar i kastrullen (ni vet det där som inte räcker till en matlåda men som man får dåligt samvete av att slänga), 2 promenader i veckan och ibland ett aerobicpass, minskade portionerna och la till mellanmål, sänkte fetthalten i tex grädden och creme fraichen. En gång i veckan tillät jag mej att äta precis vad jag ville. På ett år gick jag ner 12kg, alltså 1kg per månad, det gick inte fort men jag har behållit samma vikt i ett halvår nu. Tror det är viktigt att hitta något som passar just mitt liv, oavsett om det är Camebridge, LFC, Viktväktarna osv. Dessutom så måste det kännas kul att motionera, annars lägger man bara av, personligen får jag en nära-döden-upplevelse av spinning men älskar Zumba trots att det inte bränner lika mycket fett. Kan ni ge mej tips på hur ni stillar sötsuget. Jag är sååå trött på morötter och riskakor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.