Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

BEACH 2010!!!!

  • Okänd 14 januari 2010

    Jag måste bara tala om en sak för Gnurf, och alla andra med för den delen!
    Vi är fullt medvetna om vad man skall äta för att må bra och ändå gå ner i vikt.
    Under 10 månader, från 2008 i februari och framåt levde vi strikt efter GI-Metoden.
    Min älskade hustru gick ner 21 kg under den tiden.
    Själv tappade jag 16 kilo.
    Lillan har endast gått upp 3-4 kilo medan jag har gått upp nästan allt, ca 10 kilo. Jag kunde inte låta bli öket! (L) det var alldeles för gott när man började med det igen!
    Så nog vet vi hur en viktminskningsmeny ser ut alltid.
    Jag skall börja att lägga ut GI-Recept i min kokbok, måste dock laga till dem först eftersom det inte finns bilder på dem. Men det kanske inte skadar med en omgång GI-Metod framöver.
    LC för oss betyder Low Carb! (Y)

  • Gnurf 14 januari 2010

    Mmm...kände väl på mig att det var retoriska frågor, därför jag inte ansträngde mig alltför mycket :D Eftersom du redan vet allt så är det ju bara att köra...å Low Carb för dig översätts kanske Less Carb för mig. Jag kör ju en 5-liters V8 å inte en 1.1 Fiat GTi....:p

  • Lenkan 14 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 14 jan 2010
    Jag kör ju en 5-liters V8 å inte en 1.1 Fiat GTi....:p

    :D(Y)

  • jimboz 14 januari 2010

    Det mest otroliga är väl att jag har ett Gym gatan nedan för mig,,Jag har aldrig satt min fot där..
    Dax att springa ner och köra några pass tror jag...

  • Gnurf 14 januari 2010

    You Go Girl!!! :p

    Skrivet av jimboz den 14 jan 2010

    Det mest otroliga är väl att jag har ett Gym gatan nedan för mig,,Jag har aldrig satt min fot där..
    Dax att springa ner och köra några pass tror jag...

  • sofiapersson 14 januari 2010

  • sofiapersson 14 januari 2010

    Någon hade socker i sin havregröt...

    Har aldrig hört att man har socker i havregröten?!:o
    Jag har en nypa salt i koket. Och sen strör jag kanel över.
    Vet de som har skivad banan eller rivet äpple över också. Kanske kan vara något istället för sockret.

    Lika tokigt är de att sockra pannkakssmet.. eller?!

  • Gnurf 14 januari 2010

    Jag kokar min havregrynsgröt på lättmjölk och salt, tycker att mjölken gör gröten mycket fylligare och lite proteinberikad :) På gröten blir det socker/kanel...har svårt att sluta med socker ovanpå gröt...en lång ovana jag har med mig från barndomen men så länge det funkar så unnar jag mig den lilla lyxen. Slutar det funka får man väl tänka om...:p

  • Ulrika91 14 januari 2010

    Skrivet av sofiapersson den 14 jan 2010

    Någon hade socker i sin havregröt...

    Har aldrig hört att man har socker i havregröten?!:o
    Jag har en nypa salt i koket. Och sen strör jag kanel över.
    Vet de som har skivad banan eller rivet äpple över också. Kanske kan vara något istället för sockret.

    Lika tokigt är de att sockra pannkakssmet.. eller?!


    Det var jag, i alla fall jag som skrev det. Men jag har inte socker i!! Jag har salt i, precis som man ska, men sen hade jag socker PÅ för smakens skull. Är inte så förtjust i gröt. Gillar inte heller kanel så mycket, så då tog jag socker på i stället.

    Det är ju som att sockra På pannkakorna ;)

  • Engverth 14 januari 2010

    Hmm nyfiken. Hur gör du/vad äter du? Hur vet du att du kommit i ketonfas?
    Kör själv GI / LCHF. Tycker inte det händer något alls. Står still denna vecka trots att jag äter bra och håller på att ge upp detta med GI :@. Funderar på hederliga "räkna kalorier" istället. Behöver lite tips på vad andra äter / undviker och gör som får det att funka :o

    Hej!

    Jag vet att jag är i ketonfasen pga av att jag för ett år sen levde på Xtravagnzas pulver diet och efter tre dagar kom jag in i ketonfas vilket märks nämvärt i och med att man får en hemskt lukt i munnen. Detta fick jag nu efter en vecka utan kolhydrater. Det känns liksom som om jag hade grädde kvar i munnen och den blir liksom sur, så underbart luktar jag just nu.
    Jag kör mer likt LCHF än GI då jag inte äter något med mer än 5g kolhydrater per 100 g.
    Jag har sparat ner endast LCHF kost i min kokbok om du vill kika lite på vad det är som lockar mig just nu ;)

  • bakamonkeyprincess 14 januari 2010

    Skrivet av Lenkan den 13 jan 2010

    Skrivet av bakamonkeyprincess den 13 jan 2010

    Hej på er!
    Jag är gärna med och kämpar mot en passande sommarfigur (Y)
    Kämpar dessutom mot ätstörning så vi får se hur det går under resans gång :)

    Sen, jag vill inte vara hälsopolis eller så men du kommer gå upp allt om du äter så lite varje dag.
    Din kropp behöver minst 1300 för att hålla igång dina organ, alltså 1300 kcal på ett dygn du sover.
    Så ät runt 2000 per dag så kommer du gå ner mer stabilt, alltså inte gå upp allt igen eller riskera överätningsattacker och enormt sockersug.

    Du har fel, 1300 kcal är det som gäller för att minska upp till 1 kilo i veckan på ett hälsosamt sätt. Mer än så får man inte sträva efter på Viktklubben, det är deras gräns. Och jag gick ned 20 kilo genom att äta 1300 kcal om dagen och de gick jag inte upp. Förutom att jag gick upp 11 kilo när jag blev gravid.


    Det var konstigt att det inte stämmer :S
    Eller det är ju bra att du gått ner på det sättet, utan att gå upp allt igen.
    Men jag fick en rejäl utskällning av min läkare när jag låg på 1400 per dag just för att det är vad min basala energinivå ligger på.
    Jag räknar ut mitt energibehov med Harris&Benedict-ekvationen.
    Om någon är intresserad så gör man så här:

    Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

    Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

    Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

    Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 600 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv till ett kilo per vecka.

  • Gnurf 14 januari 2010

    Jag körde oxå med den där BEE-formeln och fick fram 3333 kalorier (med aktivitetsnivå 1,5). Justerat med 600 kalorier alltså 2733 kalorier. Jag försökte lägga mig på 2800 kalorier dagligen men har minskat mer än 1kg per vecka....så missbedömde nog aktivitetsnivån :p

    Därför har jag försökt äta lite mer nu vecka 2.

  • Lenkan 14 januari 2010

    Dagens uträkning:

    Ätit 1256 kcal
    Tränat bort -435 kcal
    Total summa 821 kcal

    Blir nog en frukt eller två sen också

  • tjej_20 14 januari 2010

    jag är en av er som me vill gå ner i vikt...
    så jag undrar hur ni gör? följer ni nått??

    känns bra och veta...

    MVH Emelie

  • Ulrika91 14 januari 2010

    Haha idag har jag ätit 1000 kalorier (exakt), hittills.
    Jag har tränat bort 1073, så jag ligger alltså på -73 idag.(Y)
    Så nu är det bara för mig att börja käka! ( Det Gillar Vi)

  • Gnurf 14 januari 2010

    Oj...vet inte om jag skulle säga (Y) åt -73 på en dag, lutar snarare åt :'( Men men...se till att få i dig både näring och kalorier nu. Ni kör så hårt med Er själva flickor....:)

  • Lenkan 14 januari 2010

    Ulrika91
    Du ser, du kan ju äta färre kalorier! :)
    Men att träna bort 1000 låter extremt, vad gjorde du då?

  • Ulrika91 14 januari 2010

    Haha ja men då hade jag ju inte ätit middag än ;)

    Jag gick till och från skolan, typ 115 kalorier.
    Sedan tränade jag crosstrainer, medel i 45 minuter
    Och gick på ett tufft spinningpass 60 minuter

    :)

  • Lenkan 14 januari 2010

    Slit inte ut dig med för mycket träning bara! Lagom mycket träning 3-4 dagar i veckan är bäst för kroppen.
    Och kom ihåg att målet inte är att hamna så långt under 1300kcal som möjligt, utan så nära som möjligt!
    Jag hejar på dig (Y)

  • sjsj 14 januari 2010

    Denna vecka har det funkat bra med maten. Har ätit ca 1500 kcal varje dag de sista 4 dagarna.
    Jag kör LCHF så kolhydratintaget har varit väldigt lågt.
    Idag var jag på ett Afropower Dance-pass.
    Ska bli kul att se vad våg och måttband säjer i morgon!
    Kämpa på alla duktiga Matklubbare!!! (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.