Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Beach 2011

  • Johannab89 20 januari 2011

    Skrivet av FruAst den 31 dec 2010

    Jag säger bara en sak; LCHF mat. Då går man ner...



    Fast hjärnan behöver kolhydrater. Ett tag kanske, men jag skulle vilja ha en kost som håller livet ut.

  • Mistys 20 januari 2011

    Skrivet av Johannab89 den 20 jan 2011

    Skrivet av FruAst den 31 dec 2010

    Jag säger bara en sak; LCHF mat. Då går man ner...



    Fast hjärnan behöver kolhydrater. Ett tag kanske, men jag skulle vilja ha en kost som håller livet ut.


    Levern tillverkar kolhydrater (så kallade ketoner ) av fett. Så den får alla kolhydrater den behöver. Läs gärna boken "matrevolutionen" av läkaren Andreas Eenfelth.

    Visste ni att Björn Ferry är LCHF:are och äter inga kolhydrater trots att han tränar stenhårt. Han påstår att det är därför han vann OS-guld ( läs gärna hans bok Ferry-Food)

  • Suchini 20 januari 2011

    Mit mål inför sommaren 2011 är att leva nyttigare, börja träna och gå upp 11 kilo, Japp du läste helt rätt, jag satsar sten hårt på att gå upp i vikt. Har haft problem med vikten ända sen jag var väldigt liten och hur mycket jag än äter så tycks jag inte gå upp i ett gram. Men nu ska jag prova en ny diet och jag hoppas att det ska fungera.

  • Marre73 20 januari 2011

    Jag styrketränar mkt,kör situps mm Ska försöka börja jogga regelbundet igen,har varit för kallt.Men sprang min första runda idag o det gick riktigt bra.Mitt problem är att jag älskar att baka o älskar godis o tycker om att äta av det till på köpet,men tack vare all träning har jag åtminstone inte gått upp i vikt,men skulle gärna gå ner några.Hur gör jag?Kan inte låta bli det goda.{question}

  • Sandreeew 21 januari 2011

    Skrivet av MaritaE73 den 20 jan 2011

    Jag styrketränar mkt,kör situps mm Ska försöka börja jogga regelbundet igen,har varit för kallt.Men sprang min första runda idag o det gick riktigt bra.Mitt problem är att jag älskar att baka o älskar godis o tycker om att äta av det till på köpet,men tack vare all träning har jag åtminstone inte gått upp i vikt,men skulle gärna gå ner några.Hur gör jag?Kan inte låta bli det goda.{question}


    Jooo det går låta bli det goda! Bestämmer man sig att "Nu får det banne mig vara nog!" så går det! De första två veckorna är kämpiga, men sen går det lättare. Då har du inget sötsug kvar och du vet att om du stoppar i dig godis så måste du börja om med två kämpiga veckor.. Det går, om man vill :)
    Sen kan man gå o skryta om att man inte ätit sötsaker på flera veckor, då får man oftast positiv feedback o man känner sig jätteduktig! :D Kämpa! Det går!!!

  • Cassiopeya 21 januari 2011

    Skrivet av MaritaE73 den 20 jan 2011

    Jag styrketränar mkt,kör situps mm Ska försöka börja jogga regelbundet igen,har varit för kallt.Men sprang min första runda idag o det gick riktigt bra.Mitt problem är att jag älskar att baka o älskar godis o tycker om att äta av det till på köpet,men tack vare all träning har jag åtminstone inte gått upp i vikt,men skulle gärna gå ner några.Hur gör jag?Kan inte låta bli det goda.{question}


    Jag är också en riktig sockerråtta, men för några år sedan bestämde jag mig för att sluta med allt vad socker heter. Inget godis, ingen dryck med socker (juice, vin, saft), inte yoghurt och inte juice (förutom fräskpressad). Köpte inga varor med tillsatt socker och min enda sockerlyx var fruktsallad :p Visst var det jobbigt i början, och utan russin hade det nog inte gott. Men man vänjer sig!

    Efter några veckor avtar sockersuget och då går det lättare. Jag åt inget socker på ett år. Inga problem! När jag sedan provade olika godissorter insåg jag att de flesta faktiskt inte är goda. De smakar ju bara socker!!! :x

    Idag väljer jag mitt socker, äter gärna en semla i semletider, en våffla ibland, marängtårta när någon fyller år, en bit lakrits när längtan blir för stor, en bit mörk choklad då och då ;) och så mängder med fruktsallad :DD

    Klart du ska fixa detta! Men man får vara envis som en åsna, äta regelbundet, alltid ha en frukt i handväskan och hålla sig borta från alla hyllor med godis i butikerna (det svåraste då butikerna fullkomligen svämmar över med godis!!! Man kan tro att godis är en del av vår naturliga kost när man kliver in på vissa affärer(N))

  • Marre73 21 januari 2011

    Tack för att ni inte skrev tugga på en morot;),var med i viktväktarna för många år sedan och då gick det att vara utan,men det var länge sedan.Då var det mkt fruktsallad man åt vid sötsug,är envis som en åsna oftast men i detta fall är det svårt,finns så mkt gott överallt,bla i frysen:D

  • Cassiopeya 22 januari 2011

    Skrivet av MaritaE73 den 22 jan 2011

    Tack för att ni inte skrev tugga på en morot;),var med i viktväktarna för många år sedan och då gick det att vara utan,men det var länge sedan.Då var det mkt fruktsallad man åt vid sötsug,är envis som en åsna oftast men i detta fall är det svårt,finns så mkt gott överallt,bla i frysen:D


    Töm frysen med hjälp av familj och vänner :) Se till att där inte hamnar något nytt läskande. Köp hem russin, torkad frukt och färsk frukt i mängder! Du kommer klara detta galant ;)

    Pst det är ju rätt gott med en slät kopp kaffe också ;)

    Morötter är väl också gott, och gurkstavar, blomkål, selleri mm som dippas i en god dipp. Funkar bra att ersätta tuggbegäret med, men är man sugen på sött då får det bli frukt!! Smothie är ju gott också (Y) Gör banan/jordgubb, sött och gott men samtidigt nyttigt :D

  • MosterNettan 22 januari 2011

    Jag har börjat mitt nya liv redan. Går hos dietist regelbundet, har fått en arbetsbok, där jag skriver ner vad jag äter, hur mycket jag äter mm. Där skriver jag också mina tanker, farhågor, risker och mycket annat. Det är skithäftigt när man fått ner såna saker på pränt, det blir så uppenbart vad jag gör för fel och vad jag behöver göra.
    Tallriksmodellen, kapa intaget av fett och socker sånt som är självklart och som alla med övervikt vet - tillsammans med samtalen och övningarna i boken så vet jag att nu klarar jag det här. För mig handlar det om livet och kanske beach 2012!
    (Y)

    PS Jag har fått remiss till vattengympa på sjukhuset, har just börjat!

  • Cassiopeya 22 januari 2011

    Skrivet av MosterNettan den 22 jan 2011

    Jag har börjat mitt nya liv redan. Går hos dietist regelbundet, har fått en arbetsbok, där jag skriver ner vad jag äter, hur mycket jag äter mm. Där skriver jag också mina tanker, farhågor, risker och mycket annat. Det är skithäftigt när man fått ner såna saker på pränt, det blir så uppenbart vad jag gör för fel och vad jag behöver göra.
    Tallriksmodellen, kapa intaget av fett och socker sånt som är självklart och som alla med övervikt vet - tillsammans med samtalen och övningarna i boken så vet jag att nu klarar jag det här. För mig handlar det om livet och kanske beach 2012!
    (Y)

    PS Jag har fått remiss till vattengympa på sjukhuset, har just börjat!


    Härligt MosterNettan (Y) Låter som du har kommit igång ordenligt :D Det bästa med att skriva ner vad man äter, är att man inte kan ljuga för sig själv eller missbedömma hur mycket och vad man faktiskt äter. Är man dessutom lite lat som jag, skippar man en del saker (som godis och annat onödigt) för att slippa skriva ner det ;) Kämpa på!!

  • gosmamman 22 januari 2011

    Jag har testat ZUMBA, med riktig instruktör. Det var superkul och svetten lackade, så nog brände det kalorier.
    Det finns även tränings dvd att köpa, men har ni möjlighet, så gå på ett riktigt pass för att träna stegen. Dvd:n kan man ju träna efter hemma när man kan stegen.

    gosmamman

  • Annie28 23 januari 2011

    Har många kilo som igentligen skulle bort men känner mig inte så besvärad av dom? kanske lite udda att känna så men jag är rätt nöjd med mig själv å livet ändå:)
    Men vi bor ute på landsbygden och vi är ett gäng mammor som börjat spela innebandy varje onsdag å det är superkul!!! å på torsdagarna åker vi och simmar tillsammans, då är bassängen nedsläkt å det enda som lyser är facklor å levande ljus å så spelar dom musik! riktigt mysigt :)
    Sen har vi även zumba här i vår bygdegård med en "riktig" instruktör å det går jag på ibland när det passar... tycker dock att innebandy passen är mycket roliga å minst lika svettiga.
    Allt detta gör jag nog mest för att må bra och för att det är roligt... sen är det väl alltid ett plus om man går ner nått kilo eller kanske håller vikten iaf!
    Njuta av livet bör man, för dör... det gör man :p
    Men när är det ingen som vet.

  • sikaal 23 januari 2011

    :D

    Skrivet av Annie28 den 23 jan 2011

    Har många kilo som igentligen skulle bort men känner mig inte så besvärad av dom? kanske lite udda att känna så men jag är rätt nöjd med mig själv å livet ändå:)
    Men vi bor ute på landsbygden och vi är ett gäng mammor som börjat spela innebandy varje onsdag å det är superkul!!! å på torsdagarna åker vi och simmar tillsammans, då är bassängen nedsläkt å det enda som lyser är facklor å levande ljus å så spelar dom musik! riktigt mysigt :)
    Sen har vi även zumba här i vår bygdegård med en "riktig" instruktör å det går jag på ibland när det passar... tycker dock att innebandy passen är mycket roliga å minst lika svettiga.
    Allt detta gör jag nog mest för att må bra och för att det är roligt... sen är det väl alltid ett plus om man går ner nått kilo eller kanske håller vikten iaf!
    Njuta av livet bör man, för dör... det gör man :p
    Men när är det ingen som vet.


    Var det inte Hyland som myntade begreppet Trivselvikt?

  • Cassiopeya 23 januari 2011

    Skrivet av Annie28 den 23 jan 2011

    Har många kilo som igentligen skulle bort men känner mig inte så besvärad av dom? kanske lite udda att känna så men jag är rätt nöjd med mig själv å livet ändå:)
    Men vi bor ute på landsbygden och vi är ett gäng mammor som börjat spela innebandy varje onsdag å det är superkul!!! å på torsdagarna åker vi och simmar tillsammans, då är bassängen nedsläkt å det enda som lyser är facklor å levande ljus å så spelar dom musik! riktigt mysigt :)
    Sen har vi även zumba här i vår bygdegård med en "riktig" instruktör å det går jag på ibland när det passar... tycker dock att innebandy passen är mycket roliga å minst lika svettiga.
    Allt detta gör jag nog mest för att må bra och för att det är roligt... sen är det väl alltid ett plus om man går ner nått kilo eller kanske håller vikten iaf!
    Njuta av livet bör man, för dör... det gör man :p
    Men när är det ingen som vet.


    (Y) :DD

  • cees 23 januari 2011

    Jag är med. :D
    Jag provar LCHF, ska börja träna nu igen efter en dundeförkylning (dagens sanning) och vill ha peppenade människor.
    Är någon med på stegtävling? :D

  • cees 23 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 2 jan 2011

    Om man äter LCHF vad äter ni då till myssnacks en lördagkväll??
    Drar man ner på kcal kan man ju unna sig ex popcorn på lördagkvällen. Förstår att detta inte funkar men vad ersätter man de med? Är jordnötter ok eller ska det vara naturella? julnötterna man knäcker själv, rostade solrosfrön ja finns det något man kan unna sig?

    Såg också att mörötter inte var ok men aftonbladet har lchf recept idag och de innehåller morötter. Högst förvirrande ska jag säga.

    Frukt - Hur många om dagen och vilka är bäst?

    Finns någon LCHF ätare som vet ? Tacksam för svar :)


    Jag har precis börjat med LCHF, men äter ostchips som snacks.
    Så j*vla gott. Men så älskar jag ost. :D
    Jag tar tex prästost som smakar lite mer, och för att göra det lätt för sig så hyvlar jag en remsa, viker den och lägger flera sådana på bakplåtspapper. In i ugnen på 200° C typ och vänta tills du ser att de börjar bli smått krispiga/hårda på kanterna, då tar jag ut dem.
    Smakar ju bara ost, men det funkar för mig.
    En vän till mig som inte äter LCHF tycker de smakar om ostbullar, men utan bullar. Haha.

    Jag gör också bröd till frukost. :D
    Jag kan lägga in lite recept här om Ni är intresserade?!
    Har hittat dem på en annan sida, men blir lättare att samla dem här också. :D

  • Mistys 23 januari 2011

    Åhhh ostchips ska jag testa. Tack för tipset.

    Har alltid hävdat att man ska äta av allting men inte alltid, att man ska röra på sig och att LCHF-människor var som en sekt :s

    Efter en period av fruktansvärt sockerberoende, för mycket av både det ena och det andra, krånglande mage och ett lymfödem sökte jag lite på nätet efter hjälp och hamnade på LCHF sidor.
    Köpte boken "Matrevolutionen" . Bestämde mig för att ge det en chans, vad har jag att förlora? Det kan ju inte bli sämre :p

    Är inne på min fjärde vecka i morgon. Mår som en prinsessa. Magkrånglet är borta, sockerberoendet som bortblåst. Äter gott och varierat. Har läst på mycket och hittat bra information.
    Fast man behöver alltid mer tips och hjälp för en vacker dag kanske man hamnar i en svacka och behöver en knuff.

    Positiva saker - Inget sug efter sötsaker och andra onyttigheter
    Enkelt, ingen kaloriräkning, pointsräkning eller andra krångligheter. .
    Snabb viktminskning i början som ger en kick
    Man får äta gott och tills man är mätt
    Inga blodsockerfall eller sug
    Många symtom som magproblem, diabetes mm lindras

    Negativa saker - Svårt att äta ute
    Svårt att hitta på snacks till lördagkvällen, man får vara lite påhittig
    Folk tittar konstigt på en när man inte tar potatis.

    Ja det är väl så jag upplevt dessa tre veckor. Tar gärna emot tips från andra mer vana LCHF-ätare.

  • cees 23 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 23 jan 2011

    Åhhh ostchips ska jag testa. Tack för tipset.

    Har alltid hävdat att man ska äta av allting men inte alltid, att man ska röra på sig och att LCHF-människor var som en sekt :s

    Efter en period av fruktansvärt sockerberoende, för mycket av både det ena och det andra, krånglande mage och ett lymfödem sökte jag lite på nätet efter hjälp och hamnade på LCHF sidor.
    Köpte boken "Matrevolutionen" . Bestämde mig för att ge det en chans, vad har jag att förlora? Det kan ju inte bli sämre :p

    Är inne på min fjärde vecka i morgon. Mår som en prinsessa. Magkrånglet är borta, sockerberoendet som bortblåst. Äter gott och varierat. Har läst på mycket och hittat bra information.
    Fast man behöver alltid mer tips och hjälp för en vacker dag kanske man hamnar i en svacka och behöver en knuff.

    Positiva saker - Inget sug efter sötsaker och andra onyttigheter
    Enkelt, ingen kaloriräkning, pointsräkning eller andra krångligheter. .
    Snabb viktminskning i början som ger en kick
    Man får äta gott och tills man är mätt
    Inga blodsockerfall eller sug
    Många symtom som magproblem, diabetes mm lindras

    Negativa saker - Svårt att äta ute
    Svårt att hitta på snacks till lördagkvällen, man får vara lite påhittig
    Folk tittar konstigt på en när man inte tar potatis.

    Ja det är väl så jag upplevt dessa tre veckor. Tar gärna emot tips från andra mer vana LCHF-ätare.


    Då är du mer van än mig.
    Hur pass mycket går du in för det?
    Är du stenhård? Inget socker i någon mat, max 5 gram eller vad det är kolhydrater per dag, med pålägg och så till frukost, tar du vilket som helst då eller hur gör du? =) Kul med lite mer inläst person. :D

  • Mistys 23 januari 2011

    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://www.lchfrecept.com
    http://www.lchfmat.com/category/lunch/page/8/

    Haha, mer van vet jag inte. Känner mig rätt ny jag också och söker ständigt ny information när något händer i kroppen som jag inte känner igen eller när jag kör fast.

    Har tagit mycket hjälp av dessa tre sidor. Både information, recept och hjälp.

    Jag försöker gå in för det till 100%. Äter ungefär 20g kolhydrater /dag. Ingen vara får innehålla mer än 5 g kolh/100g
    Inget socker, mjöl, bröd, pasta, ris, spannmål eller potatis.
    Äter allt kött, fisk,kyckling, ägg. Grädde och ost i måttliga mängder. Smör eller kokosolja till varje mål. Ett glas rött till helgen
    Gör broccolimos, blomkålsmos, gräddstuvad vitkål mm till maträtterna istället för pasta,ris och potatis. Faktiskt lika gott om inte godare. Annars använder jag dom flesta av mina gamla recept här från MK. Även en efterrätt i form av ex hallonpaj på LCHF vis med vispgrädde slinker ner på helgen. Så det känns inte som om jag avstår något :) Lycka till och skriv gärna om du har tips du kommit på. Man behöver alltid tips!

  • Annie28 24 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 23 jan 2011

    Skrivet av Annie28 den 23 jan 2011

    Har många kilo som igentligen skulle bort men känner mig inte så besvärad av dom? kanske lite udda att känna så men jag är rätt nöjd med mig själv å livet ändå:)
    Men vi bor ute på landsbygden och vi är ett gäng mammor som börjat spela innebandy varje onsdag å det är superkul!!! å på torsdagarna åker vi och simmar tillsammans, då är bassängen nedsläkt å det enda som lyser är facklor å levande ljus å så spelar dom musik! riktigt mysigt :)
    Sen har vi även zumba här i vår bygdegård med en "riktig" instruktör å det går jag på ibland när det passar... tycker dock att innebandy passen är mycket roliga å minst lika svettiga.
    Allt detta gör jag nog mest för att må bra och för att det är roligt... sen är det väl alltid ett plus om man går ner nått kilo eller kanske håller vikten iaf!
    Njuta av livet bör man, för dör... det gör man :p
    Men när är det ingen som vet.


    (Y) :DD


    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.