HAr du klagat på någon matvara och vad hände sedan?
720118 september 2010
Jag ringde GB glass för några år sedan då jag köpt en supergod gräddglass
med tugummipinne...Min son som då var 1½år delade den med mig....
SOM TUR VAR så var det jag som sög i mig det sista av gräddglassen.
Varav tugummipinnen var trasig (hade gått av på mitten) och studsar längst bak i halsen och ut igen. SUUUPER FARLIGT !!!!! För allas bästa ringde jag och talade om vad som hänt.
Dom drog in glassen (tråkigt för den var så god) Dom hade kunnat byta ut pinnarna mot trä istället Jag fick en check på 100 kr. Men jag ville bara tala om hur farlig glassen var.
Tycker att det är vår skyldighet att säga till om något är fel....{stop}
720118 september 2010
Ringde också en gång till Findus (snabb/färdigmat) då jag köpt schnitzel med potatiskroketter.
Det var en stor svart klump i maten.....jag ombeddes att plasta in "klumpen" och skicka
ner,då dom ville kolla vad det var. Fick svar efter ca 1 vecka att det var (kom inte ihåg exakt vad dom skrev) typ brända rester (en klump potatiskrokett som bränts).
Skitäcklig såg den ut och min Lunch var förstörd.
Fick då också en check på en summa (kom inte ihåg hur mycket)
Som jag sagt,det är vår SKYLDIGHET att säga till när nåt inte är som det ska.
ylwa18 september 2010
En gång för många många år sedan hade jag köpt hundbajspåsar som va miljövänliga
och skulle försvinna av sig själv om man kastade den ute i naturen, (va nu det skulle vara bra för)
hunden bajsade och jag skulle ta upp det, då händer det som man helst inte vill ska hända
handen går rakt igenom påsen och jag står där med hundbajs på hela handen.
Kollade resten av påsarna och de va lika dana.
Ringde fabriken som låg i Danmark, som tur är så kan min man danska så han fick ta över.
Det hela slutade med att jag fick ett paket på posten att hämta, till min förvåning så va det en stor kartong och i den låg det plastpåsar av alla det slag hur många som helst, köpte nog inga påsar på ett år tror jag.
Tyvärr så fanns där inga hundbajspåsar, men jag va nöjd ändå.
josefink8318 september 2010
Klagade till Abba en gång på en Kalles kaviartub. Fick 150kr i checkar på Abba. Väldigt generöst tycker jag. Då känns det som dom bryr sig om oss konsumenter och sina produkter. Ja dom får ju tex positiv kritik av mig.
estrid118 september 2010
Om en vara är felaktig och man vill påpeka detta till butiken man handlat den i skall man göra det omedelbart när man upptäcker detta.Personalen i butiken vill ju inte sälja defekta varor och du som konsument vill ju inte få defekt vara bara för att ingen som köpt innan dig brytt sig om att tala om dett för butiken.Dom flesta av er som läser dett tycker nog att dett är en självklarhet men tyvärr så händer det att i sällsynta fall att kunder klagar upp till flera månader i efterskott.!!!(I vart fall där jag jobbar.) och när en frys inte höll kylan så fick vi reda på dett några/någon dagar senare tack vare att någon gort en anmälan till miljökontoret.Hade någon haft "mod" och sagt det derekt till oss så hade vi kunnat kassera det som låg i boxen omgående....
Gottetrollet18 september 2010
Det enda jag har klagat på var en förpackning med musli där förpackningen var defekt. När jag öppnade den så öppnades hela förpackningen ända ner till botten. Det var lite irriterande eftersom det hände på jobbet inför alla. Jag mejlade företaget och fick ett tack för att jag kontaktade dom och presentkort, minns inte på summan bara.
jollo1019 september 2010
Tack alla som har skrivit har ni någon mer historia eller har ni någon historia från era kompisar osv.?
boz196519 september 2010
Skrivet av Gottetrollet den 18 sep 2010
Det enda jag har klagat på var en förpackning med musli där förpackningen var defekt. När jag öppnade den så öppnades hela förpackningen ända ner till botten. Det var lite irriterande eftersom det hände på jobbet inför alla. Jag mejlade företaget och fick ett tack för att jag kontaktade dom och presentkort, minns inte på summan bara.
Men jobbarkompisarna fick iaf ett gott skratt. Det är värt en hel del det också. :DD
Mistys19 september 2010
Skrivet av estrid1 den 18 sep 2010
Om en vara är felaktig och man vill påpeka detta till butiken man handlat den i skall man göra det omedelbart när man upptäcker detta.Personalen i butiken vill ju inte sälja defekta varor och du som konsument vill ju inte få defekt vara bara för att ingen som köpt innan dig brytt sig om att tala om dett för butiken.Dom flesta av er som läser dett tycker nog att dett är en självklarhet men tyvärr så händer det att i sällsynta fall att kunder klagar upp till flera månader i efterskott.!!!(I vart fall där jag jobbar.) och när en frys inte höll kylan så fick vi reda på dett några/någon dagar senare tack vare att någon gort en anmälan till miljökontoret.Hade någon haft "mod" och sagt det derekt till oss så hade vi kunnat kassera det som låg i boxen omgående....
Jag tycker inte man ska påpeka detta för butiken. Det är knappast butikens fel att en vara inte håller måttet och går man till butiken kan dom ju bara ge en en ny vara. Dom har ju sällan eller aldrig kontakt med tillverkaren då allt idag köps in centralt via grossister. Nä ring direkt till tillverkaren och tala om felet. Dels får ju tillverkaren då reda på vad man inte är nöjd med, denna möjlighet har inte butiken som ju bara har kontakt med sin grossist och butiken är tredje led. Dessutom får man bättre ersättning för det man vill klaga på.
Det som händer om man går till butik är att man får pengarna tillbaka för varan som i sin tur bara åker i soporna.
Tyvärr är allt i butik i dag så centralstyrt att man knappt vet vem som tillverkat varan man vet bara vart man själv köpte den ifrån. Det är ju knappast de stackars kassörskornas fel att något i en förpackning inte håller måttet eller hur om inte det beror på en trasig frys förstås;).......?
boz196519 september 2010
Såklart ska man klaga till affären också så att de är medvetna om problemet. Som t.ex. med glasspinnen här ovanför. Annars fortsätter de ju att sälja otjänliga varor och det är det ju ingen som blir gladare för.
Mistys19 september 2010
Det klart man ska klaga till butiken om det är butikens fel, typ trasig frys ( precis som jag skrev) men vad jag menar är att många kunder som klagar till butik tycker att dom inte får tillräckligt i ersättning eller blir arga för att butiken inte kontaktat tillverkaren som i sin tur ska kontakta kunden. Många blir också arga på kassörskorna för att en vara inte håller måttet. Hur ska dom kunna göra något åt den saken. Dom varken tillverkar eller köper in i den centralt styrda butiken. Bättre då att hoppa det ledet(butiken) och gå direkt på tillverkaren. Då är också chansen större att få skälig ersättning samt göra tillverkaren medveten om problemet.
720119 september 2010
Skrivet av Misty09 den 19 sep 2010
Det klart man ska klaga till butiken om det är butikens fel, typ trasig frys ( precis som jag skrev) men vad jag menar är att många kunder som klagar till butik tycker att dom inte får tillräckligt i ersättning eller blir arga för att butiken inte kontaktat tillverkaren som i sin tur ska kontakta kunden. Många blir också arga på kassörskorna för att en vara inte håller måttet. Hur ska dom kunna göra något åt den saken. Dom varken tillverkar eller köper in i den centralt styrda butiken. Bättre då att hoppa det ledet(butiken) och gå direkt på tillverkaren. Då är också chansen större att få skälig ersättning samt göra tillverkaren medveten om problemet.
Håller med....det kan ju också bero lite på hur "allvarligt"
problemet är, vart man ska vända sig.
Jag själv kontaktade tillverkaren för jag tyckte att det var ALLVARLIGT.....
Okänd19 september 2010
När jag har påpekat ett fel på en vara har jag ALDRIG klagat till kassörskan . jag har alltid pratat med föreståndaren och han har kontaktat tillverkaren. I de fall då jag inte ringt direkt.
boz196519 september 2010
Skrivet av Misty09 den 19 sep 2010
Det klart man ska klaga till butiken om det är butikens fel, typ trasig frys ( precis som jag skrev) men vad jag menar är att många kunder som klagar till butik tycker att dom inte får tillräckligt i ersättning eller blir arga för att butiken inte kontaktat tillverkaren som i sin tur ska kontakta kunden. Många blir också arga på kassörskorna för att en vara inte håller måttet. Hur ska dom kunna göra något åt den saken. Dom varken tillverkar eller köper in i den centralt styrda butiken. Bättre då att hoppa det ledet(butiken) och gå direkt på tillverkaren. Då är också chansen större att få skälig ersättning samt göra tillverkaren medveten om problemet.
Nej, såklart. Tycker man att man har fått dålig ersättning för sina besvär så är det ju knappast butikens fel. Då får man ju ta det med tillverkarens kundtjänst. Det finns alltid telefonnummer och/eller mejladress på förpackningen dit man kan vända sig.
Det jag menar är att första klagomålet på en produkt som inte håller måttet bör gå till butiken så att de uppmärksammas på problemet och kan dra in varan på direkten om den är otjänlig eller kanske t.o.m. farlig, nästa samtal/mejl ska såklart ställas till producenten/importören.
Shoutoutloud19 september 2010
åt en gång en felix köttfärspaj. det var en rosa plastbit mitt i pajen. var ganska äckligt. dock anmälde jag aldrig..en annan gång åt jag på frasses, då var det en plastbit i hamburgaren. fick en presentkort på en ny hamburgare..lite snålt men.,. har flera gånger fått konstiga svarta pinnar i chipsen. {beat-up}
jollo1020 september 2010
PUFF
Ulrika9120 september 2010
Mamma fick 60 kr från Willys när deras egna chips inte var smaksatta alls (inte ens salt). Dvs en total miss från producenten. Då kontaktade hon inte affären utan tillverkaren, som då råkade vara Willys själva.
En annan gång fick jag en nyckelpiga i en hackade frysta gräslöken. Orkade dock inte klaga. Det finns inget dom hade kunnat göra annorlunda, egentligen! Möjligtvis hålla ögonen öppna för röda prickar i den gröna gräslöken.
Shoutoutloud20 september 2010
en gång hackade jag isbergssallad när det kom ut flera tusenfotingar...fy *** så äckligt det var!en annan gång var det vita maskar i kräftorna
The_mama97mia20 september 2010
Jag köpte ett nytt fabrikat av creme fraiche på ICA för nårga veckor sedan, det var 2 för 15 kronor.
Den ena öppnade jag och det var en fläck mögel i den. Öppnade den andra som var helt OK.
Letade febrilt efter tillverkare o namn m.m. men hittade inte, gav upp, det hade kostat mig mer att åka tillbaka till affären o klaga - så den åkte bara i soporna.
Samma sak hände med en Risifrutti, kanske har jag skrivit det här redan, men då fick jag en bra förklaring och några presentcheckar som plåster på såren.
Trist när det är produkter som riktar sig till barn, ungarna kanske inte reagerar lika fort o kraftigt som en vuxen på konstiga saker i melliset...
Men man kan nog aldrig helt friskriva sig från fel och små missar i produktionen, alla företag har ju sin egen kvalitetskontroll och i regel funkar det ju.
boz196520 september 2010
Skrivet av mama97mia den 20 sep 2010
...Men man kan nog aldrig helt friskriva sig från fel och små missar i produktionen, alla företag har ju sin egen kvalitetskontroll och i regel funkar det ju.
Nej, det är ju alltid så när den mänskliga faktorn är inblandad. Det kan slinka igenom lite småsaker.
Och är det inte så allvarligt så rycker väl jag också mest på axlarna och tänker "shit happens". Men är det nåt som kostar mig en massa pengar, eller om det är nåt som är direkt farligt/otjänligt säger jag alltid ifrån. Jag menar att det är min plikt som konsument. Om inte för nåt annat så iaf för andra konsumenters skull.
En påse chips, som jag berättade om innan, kostar kring 20 kronor och jag blir väl inte direkt fattigare om jag måste slänga den. Men härskna chips i en påse märkt med ett datum som inte går ut förrän veckor senare är inte okej i mina ögon, då klagar jag.
Jag ringde GB glass för några år sedan då jag köpt en supergod gräddglass
med tugummipinne...Min son som då var 1½år delade den med mig....
SOM TUR VAR så var det jag som sög i mig det sista av gräddglassen.
Varav tugummipinnen var trasig (hade gått av på mitten) och studsar längst bak i halsen och ut igen. SUUUPER FARLIGT !!!!! För allas bästa ringde jag och talade om vad som hänt.
Dom drog in glassen (tråkigt för den var så god) Dom hade kunnat byta ut pinnarna mot trä istället Jag fick en check på 100 kr. Men jag ville bara tala om hur farlig glassen var.
Tycker att det är vår skyldighet att säga till om något är fel....{stop}
Ringde också en gång till Findus (snabb/färdigmat) då jag köpt schnitzel med potatiskroketter.
Det var en stor svart klump i maten.....jag ombeddes att plasta in "klumpen" och skicka
ner,då dom ville kolla vad det var. Fick svar efter ca 1 vecka att det var (kom inte ihåg exakt vad dom skrev) typ brända rester (en klump potatiskrokett som bränts).
Skitäcklig såg den ut och min Lunch var förstörd.
Fick då också en check på en summa (kom inte ihåg hur mycket)
Som jag sagt,det är vår SKYLDIGHET att säga till när nåt inte är som det ska.
En gång för många många år sedan hade jag köpt hundbajspåsar som va miljövänliga
och skulle försvinna av sig själv om man kastade den ute i naturen, (va nu det skulle vara bra för)
hunden bajsade och jag skulle ta upp det, då händer det som man helst inte vill ska hända
handen går rakt igenom påsen och jag står där med hundbajs på hela handen.
Kollade resten av påsarna och de va lika dana.
Ringde fabriken som låg i Danmark, som tur är så kan min man danska så han fick ta över.
Det hela slutade med att jag fick ett paket på posten att hämta, till min förvåning så va det en stor kartong och i den låg det plastpåsar av alla det slag hur många som helst, köpte nog inga påsar på ett år tror jag.
Tyvärr så fanns där inga hundbajspåsar, men jag va nöjd ändå.
Klagade till Abba en gång på en Kalles kaviartub. Fick 150kr i checkar på Abba. Väldigt generöst tycker jag. Då känns det som dom bryr sig om oss konsumenter och sina produkter. Ja dom får ju tex positiv kritik av mig.
Om en vara är felaktig och man vill påpeka detta till butiken man handlat den i skall man göra det omedelbart när man upptäcker detta.Personalen i butiken vill ju inte sälja defekta varor och du som konsument vill ju inte få defekt vara bara för att ingen som köpt innan dig brytt sig om att tala om dett för butiken.Dom flesta av er som läser dett tycker nog att dett är en självklarhet men tyvärr så händer det att i sällsynta fall att kunder klagar upp till flera månader i efterskott.!!!(I vart fall där jag jobbar.) och när en frys inte höll kylan så fick vi reda på dett några/någon dagar senare tack vare att någon gort en anmälan till miljökontoret.Hade någon haft "mod" och sagt det derekt till oss så hade vi kunnat kassera det som låg i boxen omgående....
Det enda jag har klagat på var en förpackning med musli där förpackningen var defekt. När jag öppnade den så öppnades hela förpackningen ända ner till botten. Det var lite irriterande eftersom det hände på jobbet inför alla. Jag mejlade företaget och fick ett tack för att jag kontaktade dom och presentkort, minns inte på summan bara.
Tack alla som har skrivit har ni någon mer historia eller har ni någon historia från era kompisar osv.?
Det enda jag har klagat på var en förpackning med musli där förpackningen var defekt. När jag öppnade den så öppnades hela förpackningen ända ner till botten. Det var lite irriterande eftersom det hände på jobbet inför alla. Jag mejlade företaget och fick ett tack för att jag kontaktade dom och presentkort, minns inte på summan bara.
Men jobbarkompisarna fick iaf ett gott skratt. Det är värt en hel del det också. :DD
Om en vara är felaktig och man vill påpeka detta till butiken man handlat den i skall man göra det omedelbart när man upptäcker detta.Personalen i butiken vill ju inte sälja defekta varor och du som konsument vill ju inte få defekt vara bara för att ingen som köpt innan dig brytt sig om att tala om dett för butiken.Dom flesta av er som läser dett tycker nog att dett är en självklarhet men tyvärr så händer det att i sällsynta fall att kunder klagar upp till flera månader i efterskott.!!!(I vart fall där jag jobbar.) och när en frys inte höll kylan så fick vi reda på dett några/någon dagar senare tack vare att någon gort en anmälan till miljökontoret.Hade någon haft "mod" och sagt det derekt till oss så hade vi kunnat kassera det som låg i boxen omgående....
Jag tycker inte man ska påpeka detta för butiken. Det är knappast butikens fel att en vara inte håller måttet och går man till butiken kan dom ju bara ge en en ny vara. Dom har ju sällan eller aldrig kontakt med tillverkaren då allt idag köps in centralt via grossister. Nä ring direkt till tillverkaren och tala om felet. Dels får ju tillverkaren då reda på vad man inte är nöjd med, denna möjlighet har inte butiken som ju bara har kontakt med sin grossist och butiken är tredje led. Dessutom får man bättre ersättning för det man vill klaga på.
Det som händer om man går till butik är att man får pengarna tillbaka för varan som i sin tur bara åker i soporna.
Tyvärr är allt i butik i dag så centralstyrt att man knappt vet vem som tillverkat varan man vet bara vart man själv köpte den ifrån. Det är ju knappast de stackars kassörskornas fel att något i en förpackning inte håller måttet eller hur om inte det beror på en trasig frys förstås;).......?
Såklart ska man klaga till affären också så att de är medvetna om problemet. Som t.ex. med glasspinnen här ovanför. Annars fortsätter de ju att sälja otjänliga varor och det är det ju ingen som blir gladare för.
Det klart man ska klaga till butiken om det är butikens fel, typ trasig frys ( precis som jag skrev) men vad jag menar är att många kunder som klagar till butik tycker att dom inte får tillräckligt i ersättning eller blir arga för att butiken inte kontaktat tillverkaren som i sin tur ska kontakta kunden. Många blir också arga på kassörskorna för att en vara inte håller måttet. Hur ska dom kunna göra något åt den saken. Dom varken tillverkar eller köper in i den centralt styrda butiken. Bättre då att hoppa det ledet(butiken) och gå direkt på tillverkaren. Då är också chansen större att få skälig ersättning samt göra tillverkaren medveten om problemet.
Det klart man ska klaga till butiken om det är butikens fel, typ trasig frys ( precis som jag skrev) men vad jag menar är att många kunder som klagar till butik tycker att dom inte får tillräckligt i ersättning eller blir arga för att butiken inte kontaktat tillverkaren som i sin tur ska kontakta kunden. Många blir också arga på kassörskorna för att en vara inte håller måttet. Hur ska dom kunna göra något åt den saken. Dom varken tillverkar eller köper in i den centralt styrda butiken. Bättre då att hoppa det ledet(butiken) och gå direkt på tillverkaren. Då är också chansen större att få skälig ersättning samt göra tillverkaren medveten om problemet.
Håller med....det kan ju också bero lite på hur "allvarligt"
problemet är, vart man ska vända sig.
Jag själv kontaktade tillverkaren för jag tyckte att det var ALLVARLIGT.....
När jag har påpekat ett fel på en vara har jag ALDRIG klagat till kassörskan . jag har alltid pratat med föreståndaren och han har kontaktat tillverkaren. I de fall då jag inte ringt direkt.
Det klart man ska klaga till butiken om det är butikens fel, typ trasig frys ( precis som jag skrev) men vad jag menar är att många kunder som klagar till butik tycker att dom inte får tillräckligt i ersättning eller blir arga för att butiken inte kontaktat tillverkaren som i sin tur ska kontakta kunden. Många blir också arga på kassörskorna för att en vara inte håller måttet. Hur ska dom kunna göra något åt den saken. Dom varken tillverkar eller köper in i den centralt styrda butiken. Bättre då att hoppa det ledet(butiken) och gå direkt på tillverkaren. Då är också chansen större att få skälig ersättning samt göra tillverkaren medveten om problemet.
Nej, såklart. Tycker man att man har fått dålig ersättning för sina besvär så är det ju knappast butikens fel. Då får man ju ta det med tillverkarens kundtjänst. Det finns alltid telefonnummer och/eller mejladress på förpackningen dit man kan vända sig.
Det jag menar är att första klagomålet på en produkt som inte håller måttet bör gå till butiken så att de uppmärksammas på problemet och kan dra in varan på direkten om den är otjänlig eller kanske t.o.m. farlig, nästa samtal/mejl ska såklart ställas till producenten/importören.
åt en gång en felix köttfärspaj. det var en rosa plastbit mitt i pajen. var ganska äckligt. dock anmälde jag aldrig..en annan gång åt jag på frasses, då var det en plastbit i hamburgaren. fick en presentkort på en ny hamburgare..lite snålt men.,. har flera gånger fått konstiga svarta pinnar i chipsen. {beat-up}
PUFF
Mamma fick 60 kr från Willys när deras egna chips inte var smaksatta alls (inte ens salt). Dvs en total miss från producenten. Då kontaktade hon inte affären utan tillverkaren, som då råkade vara Willys själva.
En annan gång fick jag en nyckelpiga i en hackade frysta gräslöken. Orkade dock inte klaga. Det finns inget dom hade kunnat göra annorlunda, egentligen! Möjligtvis hålla ögonen öppna för röda prickar i den gröna gräslöken.
en gång hackade jag isbergssallad när det kom ut flera tusenfotingar...fy *** så äckligt det var!en annan gång var det vita maskar i kräftorna
Jag köpte ett nytt fabrikat av creme fraiche på ICA för nårga veckor sedan, det var 2 för 15 kronor.
Den ena öppnade jag och det var en fläck mögel i den. Öppnade den andra som var helt OK.
Letade febrilt efter tillverkare o namn m.m. men hittade inte, gav upp, det hade kostat mig mer att åka tillbaka till affären o klaga - så den åkte bara i soporna.
Samma sak hände med en Risifrutti, kanske har jag skrivit det här redan, men då fick jag en bra förklaring och några presentcheckar som plåster på såren.
Trist när det är produkter som riktar sig till barn, ungarna kanske inte reagerar lika fort o kraftigt som en vuxen på konstiga saker i melliset...
Men man kan nog aldrig helt friskriva sig från fel och små missar i produktionen, alla företag har ju sin egen kvalitetskontroll och i regel funkar det ju.
...Men man kan nog aldrig helt friskriva sig från fel och små missar i produktionen, alla företag har ju sin egen kvalitetskontroll och i regel funkar det ju.
Nej, det är ju alltid så när den mänskliga faktorn är inblandad. Det kan slinka igenom lite småsaker.
Och är det inte så allvarligt så rycker väl jag också mest på axlarna och tänker "shit happens". Men är det nåt som kostar mig en massa pengar, eller om det är nåt som är direkt farligt/otjänligt säger jag alltid ifrån. Jag menar att det är min plikt som konsument. Om inte för nåt annat så iaf för andra konsumenters skull.
En påse chips, som jag berättade om innan, kostar kring 20 kronor och jag blir väl inte direkt fattigare om jag måste slänga den. Men härskna chips i en påse märkt med ett datum som inte går ut förrän veckor senare är inte okej i mina ögon, då klagar jag.