Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ICA Basic = BLUFF!

  • Lauralinnala 13 april 2012

    Skrivet av TheBoz den 13 apr 2012

    ICA är ett franchiseföretag. Franchisetagare brukar i regel vara stenhårt styrda av sina kontrakt med huvudorganisationen, så argumentet att ICA inte skulle vara centralstyrt köper jag inte.


    Styrda vad gäller sortiment eller pris eller vad är det du menar?
    Prova läsa lite här
    http://www.ica.se/Om-ICA/Detta-ar-ICA/

  • boz1965 13 april 2012

    Sorry, men det där är dessvärre en partsinlaga. Kan du länka till en oberoende källa istället?

  • Mistys 7 juni 2012

    Livsmedelsverket har nu testat lågprisvaror ( EMW) och märkesvaror mot varandra. Man kom fram till att det inte fanns någon skillnad mellan dessa då det gäller kvalitet, näring och bekämpningsmedel. Sen om dom smakar olika i olika munnar är ju en annan femma. Men rent kvalitetsmässigt är dom likvärdiga.

    http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Lagprismaten-lika-saker-och-naringsrik-som-normalprismaten/

  • boz1965 7 juni 2012

    Jag menar att det inte bara hänger på näringsvärdet och gifthalter som en del tycks stirra sig blinda på. Den delen ligger säkert inom ramarna för vad som är tillåtet, annars skulle man inte få sälja dem.

    Jag tänker mer på kvalitén i stort. Saker som smak och konsistens är mycket viktiga i sammanhanget när det gäller livsmedel. Och vad gäller non-food så är det t.ex. ganska viktigt, i alla fall för _mig_ att jag inte trycker fingrarna genom toapappret när jag torkar mig eller att kattgruset inte börjar att stinka efter en dag eller två. Bara för att ta ett par exempel.

    Jämför man exempelvis en burk vita bönor av märkena Heinz och Budget (Citygross eget märke) så skiljer det markant på hur mycket bönor som finns i burken. Budget har bara 2/3 av innehållet (uppskattningsvis) med bönor jämfört med Heinz, resten är tomatsås. Dessutom är smaken fadd och intetsägande.

  • redd 7 juni 2012

    Jag tycker man skall hålla isär äpplen och päron här. För mig befinner sig findus någonstans strax över euroshopper och eldorado. Vist det går att äta, men kostar inte alternativet 50-100% mer så väljer jag i regel det.

    Felix är ju däremot en annan femma, ligger en bit över dom flesta EMV, men man måste kolla fruktinnehållet på etiketterna, dom har en tendens att fuska våldsamt. Apelsinmarmeladen heter frukostmarmelad och består mest av aprikos och all sylt, saft och soppa är utdrygad med äpple, vilket för övrigt även gäller Bob som jag klassar som lite sämre än dom bättre EMV.

    Ang. dom olika kedjorna så
    Ica
    Ica basic, snudd på oätligt, undviker det så fort det är processat, men vist, socker och krossade tomater till köttfärssåsen slinker kanske ner.
    Ica, dåligt men fungerar om det är rabatt, framförallt rena mejerivaror som grädde, gräddfil och så. Tortiliasbröden är väll det enda jag brukar köpa.

    Coop
    X-tra Kanske lite bättre än Ica basic, men inte mycket, dessutom inte speciellt billigt.
    Änglamark, köper jag ibland, men känns generelt för dyrt.

    Willys.
    Måste säga att jag är ganska förtjust i garant, framförallt det ekologiska sortimentet som håller ett bra pris (ca +30% mot "märkesvara")

    Sedan är det ju olika, en period var willys apelsinsaft absolut bäst på marknaden. Men på slutet så hade dom lagrat den för länge vilket gjorde att den inte alls var speciellt god, sen försvann den ur sortimentet.

    Ett par märkesvaror som jag inte gärna byter bort.
    *Barillas spagetti. Det finns bättre men går alltid att få tag på barilla (nästan) och då vet man att det åtminstonde är okay till skillnad från kungsörnen, ica, blåvit osv.
    *Kalles kaviar, kaviar smakar så här, allt annat är bara konstigt ;). Vannans makt helt enkelt.
    *Felix ketchup, efter att dom har minskat socker och salt har jag lämnat Heinz faktiskt. EMV läser man innehållförteckningen på och ställer sedan tillbaka.
    *Zeta rapsolja, jämn hög kvalitet som är lätt att få tag på.


    Skrivet av Mistys den 5 apr 2012

    Skrivet av boz1965 den 5 apr 2012

    Jag håller inte med dig där, Misty. Men det kan vi lämna därhän, det är inte så viktigt att vi behöver käbbla om det. Huvudsaken är att du är nöjd med ditt köp. :)


    Jag köper en produkt, testar den. Om jag gillar den (smakar bra eller fungerar bra) köper jag den igen såklart. Brukar jag kolla Test fakta eller Råd och rön av nyfikenhet. Många gånger har då EMW produkten fått bäst i test eller åtminstone bättre än ledande märken, då kan jag inte begripa varför jag ska köpa en sämre produkt till högre pris bara för att det står Findus, Felix, Via eller något annat känt på paketet. Att dessa kändismärken lever på sitt namn och tillverkar undermåliga produkter till ett högre pris... för vi konsumenter går ju på det och köper ändå tycker inte jag är något jag vill stödja.
    Visst finns vissa saker där det ledande märket är bättre men dom kan jag räkna på en hand.
    ICA basic eller Euroshopper har jag dock aldrig testat!

  • Mistys 19 juni 2012

    Så var det dags igen.....att ICA-butikerna aldrig lär sig.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15001988.ab

    Även kött har packats om ....igen{sick}

  • boz1965 19 juni 2012

    Ja, det är märkligt att det är just ICA som utmärker sig i de här sammanhangen - gång på gång.

  • LindaMerja 19 juni 2012

    Köp inte mat från mainstream affärer då (så som ICA och Coop). Våga ta ut gränserna och köp från mindre (och lokala) affärer. DET ÄR INTE ALLTID DYRARE, DET BEROR PÅ VAD MAN HANDLAR :)

    Jag litar aldrig på "stora" företag till 100%, men självklart ska ju maten man köper i vilken matbutik som helst vara näringsriktig och fri från gifter! Men just att stora företag, som nu ICA lurar sina kunder gång på gång...Sånt gör stora företag, deal with it, tyvärr :-/

  • boz1965 20 juni 2012

    Fortsatt fusk även med köttfärsen:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15007065.ab
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15006185.ab

  • matiz123 20 juni 2012

    Det förstår jag har handlat av ICA BASIC det smakade SKIT! Sen dess har jag aldrig mer handlat av dom.....(N)

  • KimOfDrac 20 juni 2012

    Jag tycker både ICA basic och Euroshopper är bra lågprismat

  • RazorTongue 20 juni 2012

    Skrivet av MalinJ den 5 apr 2012

    Men så kommer sommaren och även då vill ungarna ha potatismos ibland. Vad gör man då om man inte tål mjölk? Nu finns det två sorter som är mjölkfritt - Euroschoppers och Felix fiberpotatismos. Innan har det bara varit Euroshoppers och den smakar minst lika bra som någon annan och är mycket billigare! så jag är ganska glad att sortimentet finns, även om de nu har bytt namn...


    Eller så gör man eget potatismos med mjölkfria produkter i istället. Finns ju en uppsjö av dessa.

  • MalinJ 3 juli 2012

    Skrivet av RazorTongue den 20 jun 2012

    Skrivet av MalinJ den 5 apr 2012

    Men så kommer sommaren och även då vill ungarna ha potatismos ibland. Vad gör man då om man inte tål mjölk? Nu finns det två sorter som är mjölkfritt - Euroschoppers och Felix fiberpotatismos. Innan har det bara varit Euroshoppers och den smakar minst lika bra som någon annan och är mycket billigare! så jag är ganska glad att sortimentet finns, även om de nu har bytt namn...


    Eller så gör man eget potatismos med mjölkfria produkter i istället. Finns ju en uppsjö av dessa.


    Suck.... så bara för att vi är en familj med matallergi så får vi inte ta den snabba vägen i bland menar du? Helt klart att jag vet att det finns en uppsjö av mjölkfria artiklar. (Även om många även innehåller soja som han inte heller tål).

  • ayse123 6 juli 2012

    Jag tror inte att det är enbart ICA som "fuskar", men visst det är enskilda handlare som drar nytta av att fuska eftersom de själva tar del av vinsten. Det drabbar dock hela kedjan. Jag tror inte att andra kedjor går fria, men tex Cooperationens kunder är mer "trogna" sin butik och jag tror inte att övriga butiker granskas lika hårt som ICA. Det märkliga som jag kan tycka är att "skandalerna" dyker upp inför varje midsommrhelg, som i stort sett är den största helgen på året, koncentrerat.

    Jämte den här debatten om fusk med tex datum i butikerna så är debatten om att det slängs så mycket fullvärdig mat.

    Läste tråden från början om ICA basic, mig veterligen är det Euroshopper som bytt namn till ICA basic eftersom ICA anser att varorna har så bra kvalitet att man sätter det egna namnet på sina varor. Själv köper jag inte ICA basic men kan nog tycka att det är ett fullvärdigt komplement. Kan själv inte med butiker som innehar enbart de dyra märkena så jag som kund inte har någon valfrihet. I vissa fall tycker jag inte att ett billigt märke spelar någon roll.

  • boz1965 6 juli 2012

    Anledningen att man bytte namn på Euroshoppersortimentet var att de hade skitit i det blå skåpet alldeles för många gånger och prånglat ut undermåliga varor. Märket hade ingen trovärdighet längre.

    Och själv har jag lämnat CityGross eftersom deras sortiment har blivit alldeles för "fattigt". De har ett eller två märken utöver sina egna EMV-varor (Budget och Favorit). Det räcker inte för mig så jag väljer hellre andra butiker i fortsättningen.

    Tre exempel:
    Potatismos: Felix och Favorit.
    Vita bönor: Heinz, Budget och Favorit.
    Krossade, passerade och hela tomater på burk: 2 externa märken + Favorit och Budget.

  • Mistys 7 juli 2012

    Skrivet av ayse123 den 6 jul 2012

    Jag tror inte att det är enbart ICA som "fuskar", men visst det är enskilda handlare som drar nytta av att fuska eftersom de själva tar del av vinsten. Det drabbar dock hela kedjan. Jag tror inte att andra kedjor går fria, men tex Cooperationens kunder är mer "trogna" sin butik och jag tror inte att övriga butiker granskas lika hårt som ICA. Det märkliga som jag kan tycka är att "skandalerna" dyker upp inför varje midsommrhelg, som i stort sett är den största helgen på året, koncentrerat.

    Jämte den här debatten om fusk med tex datum i butikerna så är debatten om att det slängs så mycket fullvärdig mat.

    Läste tråden från början om ICA basic, mig veterligen är det Euroshopper som bytt namn till ICA basic eftersom ICA anser att varorna har så bra kvalitet att man sätter det egna namnet på sina varor. Själv köper jag inte ICA basic men kan nog tycka att det är ett fullvärdigt komplement. Kan själv inte med butiker som innehar enbart de dyra märkena så jag som kund inte har någon valfrihet. I vissa fall tycker jag inte att ett billigt märke spelar någon roll.



    Alla kedjor/butiker granskas exakt lika hårt från kommun/stat/miljö och hälsa mm. Sen granskas även butikerna från det egna ledet. Så det blir fler test butiken ska klara. Däremot har ju ICA egna handlare/köpmän/ägare på varje butik som kan hitta på egna hyss. Detta kan aldrig hända på ex Willys som är ett aktiebolag och centralstyrt med extra hårda kontroller. Coop är också centralstyrt och då finns mindre risk för fusk.

  • boz1965 7 juli 2012

    Misty, om du tror att Willys är immuna mot fusk tror du fel. De vill också tjäna pengar åt sina aktieägare. Tro bara inte nåt annat. De bryr sig precis lika mycket (eller lite) om sina kunder som andra kedjor.

  • Tingeling13 7 juli 2012

    Jag har dessutom reagerat över att det inte skiljer något särskilt i pris på dessa produkter och "samma" produkt av annat märke. Ibland är till och med Ica basic dyrare (N)

  • boz1965 7 juli 2012

    Skrivet av Tingeling13 den 7 jul 2012

    Jag har dessutom reagerat över att det inte skiljer något särskilt i pris på dessa produkter och "samma" produkt av annat märke. Ibland är till och med Ica basic dyrare (N)


    Samma med CityGross "Favorit". Deras handdiskmedel är t.ex. inte nämnvärt mycket billigare än exempelvis Yes men kvalitén lämnar övrigt att önska om jag uttrycker det snällt. Favorit handdisk är det sämsta sk*t jag har köpt. Det är t.o.m. sämre på att diska rent än vad Lidls billigaste variant för 9.90 är.

  • Loveskitchen 8 juli 2012

    Skrivet av Mistys den 22 mar 2012

    Willys Garant varor genomgår hårda tester av utvalda råvaror. Många gånger hårdare än kända märkesvaror. Garant har också tagits fram med hänsyn till miljö och arbetsförhållanden i landet varan tillverkas i. Garant varan har klarat tester och är lika bra eller bättre än det kända märket. Sen kan ju smaken göra att vissa inte gillar något. Men kvalitetsmässigt är Garant som EMV vara lika bra eller bättre.

    Eldorados fiskpinnar tex fick bäst i test. Den fiskpinne som innehöll mest ren fisk. Eldorados tvättmedel har fått bäst i test flera gånger av råd och rön. Så alla EMV varor är inte dåliga.


    Garant finns på Hemköp också, om det nu är samma men det borde det väl vara. Snygga förpackningar och det jag testat har varit bra. Kan tillägga att vi är en kräsen familj.

    ICA basic är just basic, dvs enkelt till lågt pris. Precis som Coops fd blåvitt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.