Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Liknande recept!

  • Smulpajen 10 september 2008

    Skrivet av evaldo den 10 sep 2008

    En svår fråga. Det kan skilja på smaken med bara en ingrediens ändrad, eller mer eller mindre av den.
    Så jag anser att de ska vara indentiska med varandra för att bli underkända.(Y)

    Tack för det(Y) Precis vad jag också tycker!

  • segerwitch 10 september 2008

    Skrivet av evaldo den 10 sep 2008

    En svår fråga. Det kan skilja på smaken med bara en ingrediens ändrad, eller mer eller mindre av den.
    Så jag anser att de ska vara indentiska med varandra för att bli underkända.(Y)


    :oHåller nog med dig evaldo. Men när det gäller tre, fyra,olika ingredienser, så tycker jag det är ett annat recept??:o För visst blir det skilnad om jag använder tex. lök eller gräslök, grädde eller mjölk?? eller hanteringen av råvaran, eller är jag ute och cycklar?????:o

  • Smulpajen 10 september 2008

    Hur går det med recept som sparas och sedan inte blir godkända? försvinner dom från allas kokböcker? Då skulle jag bli hopplöst sur om jag sparat ett som jag ville prova, och sen är det borta när jag ska plocka fram det:'(:@

  • begeanka 10 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 10 sep 2008

    Hur går det med recept som sparas och sedan inte blir godkända? försvinner dom från allas kokböcker? Då skulle jag bli hopplöst sur om jag sparat ett som jag ville prova, och sen är det borta när jag ska plocka fram det:'(:@


    Detta undrar jag med, försvinner icke godkända från min kokbok om jag sparat ett som inte är godkänt....
    Då hinner jag inte testa när lust och möjlighet finnes:'(

  • Smulpajen 10 september 2008

    Nu vill jag ha svar på var gränsen går för liknande recept:@ Godkännarna tycks inte vara överens. Antagligen för att det inte finns en tydlig gräns. Gränsen måste ju vara att receptet är exakt likadant anser jag, annars blir det ju lite hipp som happ. En del är nitiska, andra ödmjuka. Så till syvens och sist handlar det om TUR om man har ett som är liknande, om det blir godkänt eller ej.(N)
    Rätta mig om jag har fel!

  • Queenie 10 september 2008

    Lägger mig i diskussionen lite, även fast jag inte godkänner längre. Nån tog exempelet kanelbullar, men det är väl inte alls samma recept om du har vanilj i fyllningen istället för kanel. I så fall hade det ju bara funnits ETT enda bullrecept här på matklubben. Och visst godkänns det en massa bullrecept hela tiden. Naturligtvis är det svårt att dra gränsen till vad som är ett liknande recept och vad som inte är det, men skiljer det flera ingredienser då tycker åtminstone jag att det inte är ett liknande, skiljer det exempelvis bara på svartpeppar (istället för vitpeppar), då tycker jag att det är en dubblett eller liknande. I stort sett alla som lagar mat ändrar lite när det gäller kryddningen ... Det här kan nog diskuteras i det oändliga och svårt att få alla att tycka samma. Jag tycker det är hur bra som helst att dubbletter/liknande inte får godkännas längre. Det underlättar ju betydligt när man kan korrigera i sin kokbok. Samt att det underlättar när man är ute och söker efter recept.

  • boz1965 10 september 2008

    Tycker att de som godkänner bör vara lite flexibla. Paragrafryttare finns det tillräckligt av ändå.

  • boz1965 10 september 2008

    Vad jag menar är att LIKNANDE är INTE detsamma som IDENTISKA, precis som flera andra har skrivit. Det är de små detaljerna som gör att en rätt kan antingen floppa totalt eller också vara helt underbar.

  • festmaten 10 september 2008

    Nu kan man inte lägga in dubbletter/liknande,

    Ovanstående är skrivet av Lilljeppe i denna tråden.

    Jag har hittat dubletter inlagda efter den 1/6, som t.o.m har samma bild och källa!!!!
    Har anmält receptet, mailat Lilljeppe, mailat Matklubben...... ändå finns de kvar???????(N)

    Så hur får vi bort dublettrna egentligen??????

  • Smulpajen 10 september 2008

    Liknelsen med bullarna berodde på att Lilljeppe och Anluk tyckte att man kunde korrigera recepten i sin kokbok om man ville ha det på ett annat sätt. Därför hårddrog jag det och tyckte att det räckte med ett basic recept av allt. Då kan man ju ändra som man vill... Jag tycker som jag sagt tidigare att exakta dubletter inte ska finnas. För mig är inte mitt namn vikitgt på receptet. Men det ska vara samma kriterier för alla. Därför ska det finnas en mall för godkännarna så alla kan bedöma lika. Inte utifrån humör, eller kanske rent av vem som lägger ut receptet. Jag tycker det borde stå signatur på vem som godkänt eller underkänt. Vad är det som är så hemligt???

  • Smulpajen 10 september 2008

    Skrivet av boz1965 den 10 sep 2008

    Tycker att de som godkänner bör vara lite flexibla. Paragrafryttare finns det tillräckligt av ändå.

    (Y)(Y)(Y)(Y)

  • tina62 10 september 2008

    Skrivet av segerwitch den 10 sep 2008

    Skrivet av molgan den 10 sep 2008

    Ibland kan ju bara en enda ingredens förändra hela receptsmaken.


    (Y)Håller fullkomligt med dig(Y)


    (Y) Håller också fullkomligt med! Det är det där lilla extra som gör det! (Y)

  • tina62 10 september 2008

    Skrivet av sussie755 den 10 sep 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 10 sep 2008

    Det datum som styr om vi får makulera pga dubblett är alla recept nyare än 1/6 -08. Alla äldre recept får inte makuleras oavsett om det är en dubblett eller inte.

    Receptet som redan finns kanske innehåller mer vätska än det som är på godkännarstadiet. Det sista kanske är det som är bäst. Jo det är sant, det är därför man kan redigera recepten i sin kokbok.

    Exempel: Glömmingetårtan som finns här i matklubben. Jag har gjort det receptet utan mandel. Jag kan inte få min variant godkänd, då det är ett liknande recept, så då har jag redigerat det receptet i min kokbok.

    Det är ju svårt för matklubben att tillmötesgå alla önskemål. När de ville godkänna dubbletter och liknande blev det ramaskrik och uppror. På detta sätt har de försökt tillmötesgå allas önskemål. Nu kan man inte lägga in dubbletter/liknande, men man kan få sitt recept så som man vill ha det i sin kokbok. Är inte det viktigast? Ja inte vet jag, det kanske är viktigast för en del att få lägga in sitt recept? Men vad vill majoriteten?

    Lilljeppe:)



    Jag tycker det hade barit bra om det receptet hade fått godkännas. Är man osäker i köket är det svårt att veta att om man kan plocka bort/lägga till saker och man följer gärna ett recept till punkt och pricka och vågar inte exprimentera.

    Jag tycker det är lite det som är så bra med matklubben att man kan ge varandra tips om hur man enkelt varierar olika rätter genom att bara byta ut en ingrediens, lägga till eller dra ifrån. Och om man bara ändrar i sin kokbok är det ju ingen annan som får ta del av de tipsen. :)


    Som medlem kan man titta i varndras kokböcker så jag tror även att man kan se korrigeringar man gör själv eller hut funkar det!

  • Smulpajen 10 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 10 sep 2008

    Hur går det med recept som sparas och sedan inte blir godkända? försvinner dom från allas kokböcker? Då skulle jag bli hopplöst sur om jag sparat ett som jag ville prova, och sen är det borta när jag ska plocka fram det:'(:@

  • Don_Pedro 10 september 2008

    Skrivet av boz1965 den 10 sep 2008

    Tycker att de som godkänner bör vara lite flexibla. Paragrafryttare finns det tillräckligt av ändå.


    (Y)Håller med dig tillfullo(Y)

  • segerwitch 10 september 2008

    Skrivet av kalasmad den 10 sep 2008

    Nu kan man inte lägga in dubbletter/liknande,

    Ovanstående är skrivet av Lilljeppe i denna tråden.

    Jag har hittat dubletter inlagda efter den 1/6, som t.o.m har samma bild och källa!!!!
    Har anmält receptet, mailat Lilljeppe, mailat Matklubben...... ändå finns de kvar???????(N)

    Så hur får vi bort dublettrna egentligen??????

    (N)Ja det kan man undra?????(N)

  • marwis 10 september 2008

    Jag vidhåller fortfarande att det går alldeles utmärkt att skriva in på kommentarrutan om man ändrar ett recept. Det verkar mer som om det är viktigare att få med just SITT recept!
    Sen går det ju som flera skrivit innan, att ändra i sin egen kokbok.
    För mig är det viktigaste att kunna ta del av andras recept utan att behöva bläddra igenom massor av snarlika recept. Det tar ju en hel evighet ibland!
    Men som sagt det är inte lätt att tillmötesgå allas önskningar.:p

  • bernit 10 september 2008

    Skrivet av evaldo den 10 sep 2008

    En svår fråga. Det kan skilja på smaken med bara en ingrediens ändrad, eller mer eller mindre av den.
    Så jag anser att de ska vara indentiska med varandra för att bli underkända.(Y)

    Håller med evaldo - problemet är väl de mängder av recept som hämtas på nätet från Arlaköket, Recept.nu, Allt om mat etc etc och som plankas rätt av och läggs in i Matklubben. För mej känns det fullkomligt meningslöst med en massa samma recept - det måste räcka med ett recept av samma rätt. Målet kan ju inte vara att receptet nödvändigtvis skall ligga i min egen receptsamling utan i Matklubbens !! Huvudsaken är väl att jag hittar vad jag söker efter, eller?
    Har jag däremot ett recept som innehåller (eller inte) en ingrediens som avsevärt förändrar receptet så är det befogat att lägga in det.

  • Don_Pedro 10 september 2008

    Skrivet av bernit den 10 sep 2008

    Skrivet av evaldo den 10 sep 2008

    En svår fråga. Det kan skilja på smaken med bara en ingrediens ändrad, eller mer eller mindre av den.
    Så jag anser att de ska vara indentiska med varandra för att bli underkända.(Y)

    Håller med evaldo - problemet är väl de mängder av recept som hämtas på nätet från Arlaköket, Recept.nu, Allt om mat etc etc och som plankas rätt av och läggs in i Matklubben. För mej känns det fullkomligt meningslöst med en massa samma recept - det måste räcka med ett recept av samma rätt. Målet kan ju inte vara att receptet nödvändigtvis skall ligga i min egen receptsamling utan i Matklubbens !! Huvudsaken är väl att jag hittar vad jag söker efter, eller?
    Har jag däremot ett recept som innehåller (eller inte) en ingrediens som avsevärt förändrar receptet så är det befogat att lägga in det.


    (Y) Huvudet på spiken!(Y)

  • Lilljeppe 11 september 2008

    Skrivet av kalasmad den 10 sep 2008

    Nu kan man inte lägga in dubbletter/liknande,

    Ovanstående är skrivet av Lilljeppe i denna tråden.

    Jag har hittat dubletter inlagda efter den 1/6, som t.o.m har samma bild och källa!!!!
    Har anmält receptet, mailat Lilljeppe, mailat Matklubben...... ändå finns de kvar???????(N)

    Så hur får vi bort dublettrna egentligen??????

    Alla recept du skickat till mig som är gjorda efter den 1/6 -08 ligger för makulering. Men det är många recept jag får skickade till mig av olika medlemmar, så det tar sin lilla tid att makulera dessa. De ska dessutom kollas upp så det verkligen är en dubblett.

    Men jag vill ytterligare en gång poängtera att matklubben ville godkänna dubbletter/liknande och då blev det kaos. De försöker bara göra majoriteten av medlemmarna nöjda.

    Liknande är när recepten är så som Queenie förklarade och inte om det är fyra olika ingredienser som någon annan skrev.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.