Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Liknande recept!

  • Lotten_J 11 september 2008

    Skrivet av marwis den 10 sep 2008

    Jag vidhåller fortfarande att det går alldeles utmärkt att skriva in på kommentarrutan om man ändrar ett recept. Det verkar mer som om det är viktigare att få med just SITT recept!
    Sen går det ju som flera skrivit innan, att ändra i sin egen kokbok.
    För mig är det viktigaste att kunna ta del av andras recept utan att behöva bläddra igenom massor av snarlika recept. Det tar ju en hel evighet ibland!
    Men som sagt det är inte lätt att tillmötesgå allas önskningar.:p


    Håller med till fullo! För mig har det blivit som så att jag ids nästan inte logga in för att leta ngt nytt att tillaga för det är en djungel av liknande recept....det tar ju sån tid så man blir galen. Har inget förslag på ngn lösning på problemet, klurar på detta och återkommer för ngt måste göras

  • zonale 11 september 2008

    Jag har förstått att det är många medlemmar som känner som du, Lotten J. Förhoppningsvis kommer förslag på lösningar.:)

  • boz1965 11 september 2008

    Håller också med LottenJ, men ibland är godkännarna liiite väl petiga. Som sagt: lite flexibilitet är inte fel. Men när man anmärker på småsaker, som inte har någon betydelse i det stora hela, anser jag att man går till överdrift. Vi är ju ändå bara människor och gör våra små misstag då och då. ;) Vi ska inte behöva få varenda litet misstag skrivet på näsan.

    Vad gäller identiska och liknande recept, så tycker jag precis som ni att IDENTISKA recept inte ska godkännas, men när det gäller liknande recept har jag en helt annan uppfattning. Som jag har skrivit innan: det är detaljerna som avgör om en rätt floppar eller gör succé.

    Jag aspirerar inte på något sätt att bli godkännare, men ibland kliar det i fingrarna. :p

  • boz1965 11 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 10 sep 2008

    ...Jag tycker det borde stå signatur på vem som godkänt eller underkänt. Vad är det som är så hemligt???


    Mmm... Den tanken har också slagit mig. Men tycker inte att det är så viktigt att jag orkar klaga på det. :p

  • festmaten 11 september 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 11 sep 2008

    Skrivet av kalasmad den 10 sep 2008

    Nu kan man inte lägga in dubbletter/liknande,

    Ovanstående är skrivet av Lilljeppe i denna tråden.

    Jag har hittat dubletter inlagda efter den 1/6, som t.o.m har samma bild och källa!!!!
    Har anmält receptet, mailat Lilljeppe, mailat Matklubben...... ändå finns de kvar???????(N)

    Så hur får vi bort dublettrna egentligen??????

    Alla recept du skickat till mig som är gjorda efter den 1/6 -08 ligger för makulering. Men det är många recept jag får skickade till mig av olika medlemmar, så det tar sin lilla tid att makulera dessa. De ska dessutom kollas upp så det verkligen är en dubblett.

    Men jag vill ytterligare en gång poängtera att matklubben ville godkänna dubbletter/liknande och då blev det kaos. De försöker bara göra majoriteten av medlemmarna nöjda.

    Liknande är när recepten är så som Queenie förklarade och inte om det är fyra olika ingredienser som någon annan skrev.

    Tack för ditt svar Lilljeppe!
    Hmmm.... ni har en regel från 1/6 att inte lägga in dubletter, ändå får ni in många som skall makuleras.....????

  • zonale 11 september 2008

    Att det regelbundet skrivs in recept som är dubletter måste väl ändå bero på att man inte söker om receptet redan finns eller inte!? Som jag har sagt flera gånger tidigare så räcker det inte att söka på enbart receptnamn eftersom identiska recept har skrivits in under annat namn. Sök även på ingredienser. Sökfunktionen har krånglat en del av och till och det försvårar för alla att hitta eventuella dubletter, godkännare eller inte. Alla dubletter går till makulering.

  • Prima 11 september 2008

    Hm vad tycker jag!? Helt klart är ju att tydliga kopior är onödigt, därefter tycker jag att man kan hålla ett ödmjukt godkännande emot de som lägger in recept som liknar någon annans. Recept kan vara så lika och ändå kan det var en enorm skillnad. Ett exempel är min tonfiskgratäng jag brukar att göra. Provade ett förslag med ris och det smakade heeeeelt annorlunda. Så om ris och potatis gör skillnad i ett recept så gör väl med/utan oregano e.d. detsamma. Det är helheten och slutresultatet som räknas i mina ögon.

    Dessutom kan jag ju säga att om jag söker på en ingrediens eller är ute efter en viss rätt här så får jag många träffar, men det uppskattar jag bara, tycker det är tråkigt med få träffar, då har jag inget att välja på. Jag går in och lusläser varenda recept för att hitta det som liknar det jag är sugen på. Det stör inte mej det minsta.

    Sen - alltså, finns det inte viktigare saker på jorden att reta upp sej på!!? Jag kan förstår om servern håller på att bega ihop för att det är för mkt inkommande varje dag (går att byta upp sej förvisso...) ... men annars så! Bryr mej föga!

    Detta är mina tankar, jag talar inte för andra. :)

  • dystraior 11 september 2008

    Jag tycker som en del andra här i tråden att vill du ändra så skriv in det i din egen kokbok eller lägg till som en kommentar på receptet för då kan alla se det. Sen tycker jag att godkännarna gör ett jättejobb med alla recepten. Det är tråkigt att det alltid när det gäller kritik som det kommer upp trådar om godkännarna och om recepten istället för att det kan komma lite rosor till de. (L) Skickar några till godkännarna.

    Och till er som klagar, försök er på att bli godkännare då och se hur det känns att få skit hela tiden i forumet, aldrig är det bra utan det ska alltid klagas, lägg av nu, det är tråkigt, det finns regler här som på alla andra ställen, så följ de och acceptera de eller sluta lägg upp recept om reglerna stör er så då. :@

  • Prima 11 september 2008

    Skrivet av dystraior den 11 sep 2008
    Sen tycker jag att godkännarna gör ett jättejoblrb med alla recepten. Det är tråkigt att det alltid när det gäller kritik som det kommer upp trådar om godkännarna och om recepten istället för att det kan komma lite rosor till de.


    DET har du mycket rätt i! Jag hade aldrig velat bli godkännare :) Mycket slit och föga uppskattning, helt rätt.
    Rosor till godkännarna!!

  • segerwitch 11 september 2008

    Skrivet av dystraior den 11 sep 2008

    Jag tycker som en del andra här i tråden att vill du ändra så skriv in det i din egen kokbok eller lägg till som en kommentar på receptet för då kan alla se det. Sen tycker jag att godkännarna gör ett jättejobb med alla recepten. Det är tråkigt att det alltid när det gäller kritik som det kommer upp trådar om godkännarna och om recepten istället för att det kan komma lite rosor till de. (L) Skickar några till godkännarna.

    Och till er som klagar, försök er på att bli godkännare då och se hur det känns att få skit hela tiden i forumet, aldrig är det bra utan det ska alltid klagas, lägg av nu, det är tråkigt, det finns regler här som på alla andra ställen, så följ de och acceptera de eller sluta lägg upp recept om reglerna stör er så då. :@


    :@Tråden handlade i från början INTE om godkännarna, du pratar om att det finns regler???finns det en regel som talar om, hur lika recept får vara eller inte?????för då skulle mer än hälften bort, kan DU! tala om var det står om det??? så det är inte frågan OM man accepterar reglerna eller inte!:@

    Ps! Nu har jag använt den lille arge gubben igen.:D

  • grill 11 september 2008

    Jag la in ett recept och det blev inte godkänt p.g.a att det fanns ett likvärdet recept. Det acceptera jag. Sen i dag lägger en annan användare ut samma recept och det godkänns... Visst är det konstigt. Jag undra, beror det på vilken godkännar som får mitt recept eller???? Jag mena verkar som godkännarna värdera likheten olika...
    Nu gör alla godkännare ett kanon jobb det ska ni veta (Y)(Y)
    Jag bara undra..det är ingen kritik...bara en undran :D:D

  • zudette 11 september 2008

    Jag söker numer alltid efter receptet innan jag lägger in nåt nytt - för att undvika att det är en dublett! Som ny medlem skrev jag glad i hågen in ett recept som jag sedan upptäckte redan fanns - både en och två gånger redan.... Nu är det receptet sparat ganska många gånger så jag tycker väl inte att det skulle kännas bra att radera det nu, men det är en sak som jag undrat över - om ett recept som blir sparat redan innan det godkänns - vad händer då om det underkänns pga att det är en dublett???? - går det ut ett meddelande om det då till de som sparat det???

    Sen har ser jag ibland att det dyker upp recept som man ser en dublett, men rätten har fått ett annat namn och det går igeom - skulle man kunna tänka sig att vi medlemmar skulle kunna tipsa Godkännarna på nåt sätt om att det är en dublett för att hjälpa Godkännarna på traven lite???? :)

    När det gäller själva kärnfrågan - Tycker så är det helt ok, att lägga ut recept som liknar ett annat - annars skulle det bli himla tråkigt! Hur många recept på enchiladas eller kycklingpaj finns det inte som liknar varandra - men ändå inte???? det behöver inte vara mycket som skiljer för att en rätt ska ändra karaktär(Y)

  • Prima 11 september 2008

    skulle man kunna tänka sig att vi medlemmar skulle kunna tipsa Godkännarna på nåt sätt om att det är en dublett för att hjälpa Godkännarna på traven lite???? :)


    Jo visst, om man vill det ska bli taskig stämning här på sajten.... varför inte! Nä detta tror jag inte på, ursäkta mej men att en del, för det kommer bara bli en del, folk springer omkring här o leker receptpoliser det betackar jag mej för. Och säkert flera andra!!

    Ska nån klanka på recepten är det godkännarna eller matklubben själv. Inte vi användare.

    Då blir det bye bye för min del. DÅ har det gått för långt - som jag skrivit tidigare... finns det inte viktigare saker att fajtas om.... och vad gör detta om hundra år. Skärp er!!!! ! :@

  • zudette 11 september 2008

    Skrivet av Prima den 11 sep 2008

    skulle man kunna tänka sig att vi medlemmar skulle kunna tipsa Godkännarna på nåt sätt om att det är en dublett för att hjälpa Godkännarna på traven lite???? :)


    Jo visst, om man vill det ska bli taskig stämning här på sajten.... varför inte! Nä detta tror jag inte på, ursäkta mej men att en del, för det kommer bara bli en del, folk springer omkring här o leker receptpoliser det betackar jag mej för. Och säkert flera andra!!

    Ska nån klanka på recepten är det godkännarna eller matklubben själv. Inte vi användare.

    Då blir det bye bye för min del. DÅ har det gått för långt - som jag skrivit tidigare... finns det inte viktigare saker att fajtas om.... och vad gör detta om hundra år. Skärp er!!!! ! :@


    Det vara bara en tanke.... men du kanske har rätt i att det skulle bli dålig stämmning och då är det inte värt det!

  • zonale 11 september 2008

    Jag vill säga till dig, grill, att om du känner att det har begåtts ett fel så ska du skriva ett meddelande om det till Lilljeppe. Alla godkännare utgår ifrån samma kriterier men ibland blir det fel i alla fall, tyvärr. Det är betydligt svårare att upptäcka en dublett när den skrivits in under ett annat namn, därför säger jag igen att vi måste söka även på ingredienser. Om man har bråttom att spara ett recept redan innan det är godkänt och det senare blir makulerat så försvinner det ur allas kokböcker efter vad jag förstår. Något meddelande går inte ut. Hör av er till Lilljeppe med era frågor och funderingar:)

  • grill 11 september 2008

    Skrivet av hubert06 den 11 sep 2008

    Jag vill säga till dig, grill, att om du känner att det har begåtts ett fel så ska du skriva ett meddelande om det till Lilljeppe. Alla godkännare utgår ifrån samma kriterier men ibland blir det fel i alla fall, tyvärr. Det är betydligt svårare att upptäcka en dublett när den skrivits in under ett annat namn, därför säger jag igen att vi måste söka även på ingredienser. Om man har bråttom att spara ett recept redan innan det är godkänt och det senare blir makulerat så försvinner det ur allas kokböcker efter vad jag förstår. Något meddelande går inte ut. Hör av er till Lilljeppe med era frågor och funderingar:)


    Det har ju ingen större betydelse (för mig i allafall) vem som lägger in receptet. Nu hade mitt recept och den andra inläggaren samma namn på kakan (mitt syns ju inte p.g.a att det inte var godkänt). Det viktigaste är ju att dom andra användaren får receptet. eller??? Vem som lägger in det har ju mindre betydelse (Y)(Y)(L)(L)

  • segerwitch 11 september 2008

    :oÄr det fel att undra VAD som gäller?????Då vet man vad man skall rätta sig efter!!!!
    Förstår inte vad som menas med receptpoliser:D????Har det inte blivit en höna an en fjäder????för somliga???(N)

  • Smulpajen 11 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 10 sep 2008

    Hur går det med recept som sparas och sedan inte blir godkända? Försvinner dom från allas kokböcker? Då skulle jag bli hopplöst sur om jag sparat ett som jag ville prova, och sen är det borta när jag ska plocka fram det:'(:@
    Jag skulle fortfarande vilja ha svar på den är frågan...

  • Lilljeppe 11 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 11 sep 2008

    Skrivet av Smulpajen den 10 sep 2008

    Hur går det med recept som sparas och sedan inte blir godkända? Försvinner dom från allas kokböcker? Då skulle jag bli hopplöst sur om jag sparat ett som jag ville prova, och sen är det borta när jag ska plocka fram det:'(:@
    Jag skulle fortfarande vilja ha svar på den är frågan...


    Svaret är att receptet försvinner helt. Om receptet inte existerar längre pga makulering, kan det ju inte finnas kvar i någons kokbok heller.

  • segerwitch 11 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 11 sep 2008

    Skrivet av Smulpajen den 10 sep 2008

    Hur går det med recept som sparas och sedan inte blir godkända? Försvinner dom från allas kokböcker? Då skulle jag bli hopplöst sur om jag sparat ett som jag ville prova, och sen är det borta när jag ska plocka fram det:'(:@
    Jag skulle fortfarande vilja ha svar på den är frågan...


    :@Det svaras på allt annat, än på det denna tråd var avsedd för,jag ville bara ha reda på vad som gäller???? hur lika får recept vara???jag anser fortfarande, som boz1965 att det är de små detaljer som gör om en rätt floppar ut eller blir underbar, jag önskar som smulpajen att få ett svar??:o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.