Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat som man vill gilla?

  • Roggan 31 oktober 2009

    Tycker inte om fisk och skaldjur. Önskar att jag gillade det.

  • The_mama97mia 31 oktober 2009

    Ibland har jag önskat att jag skulle gilla sushi....

  • Amika 31 oktober 2009

    HA ha! Mia, det är en sån sak jag också önskar att jag gillade!! Jag älskar fisken, men tycker inte alls om ris....

  • zimple 31 oktober 2009

    Jag skulle vilja tycka om vin- framför allt rödvin. Älskar vin i matlagning iaf, får väl nöja mig med det. Och kaffe- som luktar så gott- också jättegott när man bakar och i godis och som "sås" till glass men inte som dryck..

    Har lärt mig äta på senare år: räkor (med måtta i "gegga"), fetaost, svarta oliver kan numera äta gröna fast det inte är gott förut fick jag inte ens ner dem.

    Finns mycket mat som jag tycker smakar illa men som jag kan FÖRSTÅ att folk tycker är gott men en sak som verkligen är vidrig som jag inte kan förstå att någon frivillgt kan stoppa i sig är KORIANDER- iaf färsk.. Huh!!

  • boz1965 31 oktober 2009

    Jag gillar det mesta, men kan ha svårt för somligt. Jag provar däremot allt - åtminstone EN gång, det "ska man ju" som kock. Levande ostron och sniglar i vitlök kommer däremot inte över mina läppar fler gånger, men smakat har jag. Ostronet som ligger där och dallrar som en snorkråka och sniglarna med sin gummikonsistens. HU! Jag skulle vilja tycka om ostron och sniglar, men jag KAN bara inte med det. Pilgrimsmusslor är jag däremot barnsligt förtjust i.

  • LaJefa 31 oktober 2009

    Skrivet av boz1965 den 31 okt 2009

    Jag gillar det mesta, men kan ha svårt för somligt. Jag provar däremot allt - åtminstone EN gång, det "ska man ju" som kock. Levande ostron och sniglar i vitlök kommer däremot inte över mina läppar fler gånger, men smakat har jag. Ostronet som ligger där och dallrar som en snorkråka och sniglarna med sin gummikonsistens. HU! Jag skulle vilja tycka om ostron och sniglar, men jag KAN bara inte med det. Pilgrimsmusslor är jag däremot barnsligt förtjust i.


    Denna pärs gick även jag igenom under kockutbildningen...men hur tusan kan man tycka om nügra dallrande sliskiga ostron...usch nej...o det ses som en delikatess????
    Nej, det var ingen höjdare...sen har jag även mkt svürt för all inälvsmat...
    Saker som jag däremot har lärt mig äta är bla skaldjur...o det bara älskar jag idag...kunde inte ens känna lukten eller se dem förr.
    Smaken ändras nog med üldern...sü ni som ej har testat det ena eller det andra pü nügra ür...testa...för det kan i dagens läge smaka mkt bra. Mina smaklökar har ändrat sig mkt...vilket e skoj...

    happy halloween!

  • JennyV 31 oktober 2009

    Mormor stekte ibland leverbiffar med lök och det luktade sååå (L) gott men smakar desto sämre, eller smaken är väl inget fel på men konsistensen är läskig!! Fiskbullar äter jag inte heller ( men det är inget jag saknar!) Getost och mögelost är något jag skulle vilja äta för det finns så många goda recept men nej, det passar inte mina smaklökar!

  • boz1965 31 oktober 2009

    Skrivet av LaJefa den 31 okt 2009

    Smaken ändras nog med üldern...sü ni som ej har testat det ena eller det andra pü nügra ür...testa...för det kan i dagens läge smaka mkt bra. Mina smaklökar har ändrat sig mkt...vilket e skoj...

    happy halloween!



    Jo visst ändras smaksinnet med åren. När jag var i barn- ungdomsåldern så hade jag mycket svårt med Grape Tonic. Idag tycker jag faktiskt om Grape Tonic t.o.m. utan att "spä ut" den med gin... :p.

  • Kramizenn 31 oktober 2009

    Kaffe

    Alla dricker det utom jag :'(

  • boz1965 31 oktober 2009

    Skrivet av mama97mia den 30 okt 2009

    Chevre....
    Har testat på olika sätt men får inte bort lukten av get.


    Chèvre som är så gott. Då kan jag isf tycka att mesost och messmör "luktar mer get.". Avskyr f.ö. messmör och mesost. Det är inget jag skulle sakna om det plötsligt en dag försvann från Jordens yta och inte gick att tillverka mer.

  • Bumbis 31 oktober 2009

    Gör fläskfilépanna á la Grekland men med kyckling istället. Den är supergod.

  • LaJefa 31 oktober 2009

    Skrivet av boz1965 den 31 okt 2009

    Skrivet av LaJefa den 31 okt 2009

    Smaken ändras nog med üldern...sü ni som ej har testat det ena eller det andra pü nügra ür...testa...för det kan i dagens läge smaka mkt bra. Mina smaklökar har ändrat sig mkt...vilket e skoj...

    happy halloween!



    Jo visst ändras smaksinnet med åren. När jag var i barn- ungdomsåldern så hade jag mycket svårt med Grape Tonic. Idag tycker jag faktiskt om Grape Tonic t.o.m. utan att "spä ut" den med gin... :p.



    Hmm...fortfarande funkar inte Grape Tonic...men Gin o Lemon ...mumms...o nügot annat som ajg tzcker om e bland annat äppelcidervinäger...höll pü att kräkas dem första güngerna...men nu...e det ju riktigt gott.

  • LaJefa 31 oktober 2009

    ursäkta för mitt tyska tangentbord...!!!!

  • Snoops 31 oktober 2009

    Jag kan inte heller dricka kaffe, jag blir magsjuk av det...
    Mina föräldrar undrar när jag ska växa upp... Tydligen är man inte vuxen förrän man dricker det dagligen... :o

    Kunde inte äta leverpastej förrän jag var nära 20års åldern. Det var en 6åring som lärde mig det. Pinsamt...

    Kikärtors konsistens är genomvidrig... går inte att äta alls...

    Provade att göra stenbitssoppa i våras och tyckte om smaken på fisken, men konsistensen var obehaglig. Tycker tydligen inte om gelé konsistens i någon form alls... Konstigt...

    Det finns säkert mer, men jag kommer inte på det just nu....

  • Kuutti2 31 oktober 2009

    Kalops! Luktar så underbart ljuvligt men får det sig att vända sig i magen på mig... Strömming skulle jag också vilja gilla för gubbens skull - han ÄLSKAR det. Vill han äta det får göra det på restaurang för den lukten är nog ännu värre än kalopsens.

  • 123Linnea 31 oktober 2009

    Oliver - det verkar ju vara nödvändigt att gilla om man vill framstå som något så när kultiverad. Så det framstår jag alltså inte som...

  • The_mama97mia 31 oktober 2009

    Tänk man kommer på mer o mer... Messmör som boz skrev har jag försökt många ggr med men kan inte lära mig tycka om det, däremot är det gött att ha i en klick i sås till viltkött. Men jag köper inte en burk messmör för att ta en msk.

    Stekfläsk - skulle jag vilja gilla, med löksås eller till raggmunk. Går inte.

    Stekt sill - skulle vilja gilla, både nyttigt o gammal hederlig husmans... men icke...

    Bruna bönor skrev ngn om tidigare, men det har jag aldrig velat lära mig äta. Undviker det bara. Min mamma vill absolut ha det på julbordet men jag kan inte med det.

  • boz1965 31 oktober 2009

    "Stekt fläsk mä lögadoppa" är ljuvligt gott, men livsfarligt för midjemåttet. :'( I Danmark äter man det med persiljesås.

    Precis som du säger så kommer man på mer när man funderar. Blodkorv och blodpudding kan jag inte heller få i mig ens om mitt liv hängde på det (tror jag). Svartsoppa likaså, fast att säga det såsom varande urskåning är ju nästan som att svära i kyrkan.

  • eiros 31 oktober 2009

    Hej på er!
    Har smugit mig in här på MK och rekat lite o lagt in ett par recept men det här är första inlägget jag gör. Mycket intressant ämne. Ingen har ännu nämnt svamp, något som jag aldrig har kunnat med. Skulle dock gärna vilja tycka om den för det är ju så kul att plocka svamp och man kan göra så mycket med den. Jag har lärt mig äta champinjoner som dolts i välkryddade grytor, men annan svamp ger mig kväljningar.

  • The_mama97mia 31 oktober 2009

    Skrivet av eiros den 31 okt 2009

    Hej på er!
    Har smugit mig in här på MK och rekat lite o lagt in ett par recept men det här är första inlägget jag gör. Mycket intressant ämne. Ingen har ännu nämnt svamp, något som jag aldrig har kunnat med. Skulle dock gärna vilja tycka om den för det är ju så kul att plocka svamp och man kan göra så mycket med den. Jag har lärt mig äta champinjoner som dolts i välkryddade grytor, men annan svamp ger mig kväljningar.


    Kul att du vågar dig in då... men jag har stor förståelse, har flera vänner o bekanta som bara inte klarar konsistensen på svamp....
    Och jag tycker det är såååååå gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.