Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Överskattat - råvara eller rätt eller annat...

  • husmusen88 26 september 2011

    Skrivet av Kakan1986 den 26 sep 2011

    Skrivet av Transporter den 24 sep 2011

    Skrivet av Ulrika91 den 24 sep 2011

    Sen är jag kanske ensam om att tycka att te är överskattat. Jag vill så gärna gilla "Citron/Fläder", "Grönt te med citron" och gud va alla sorter det finns. Men för mig är te som parfym. Luktar gott, smakar skit.


    Smaksatta teer är verkligen överskattade!
    Svart te däremot tycker jag är underskattat, både som måltidsdryck och i maten.


    Äntligen någon mer än jag! Älskar kaffe, med mjölk, men te har jag aldrig förstått mig på. Smakat ett anta varaianter men aldrig att jag känt att det varit gott... Önskar jag gillade te då jag inte får dricka kaffe för magen min... :( Varm dryck är såååå gott på hösten/vintern men jag får hålla mig till varm choklad, det duger ;)




    Varför kan du inte dricka kaffe? Det finns koffeinfritt kaffe tex, och även te med kaffesmak.

  • The_mama97mia 26 september 2011

    ... te med kaffesmak??? *ryser* :D

  • Kakan1986 26 september 2011

    Skrivet av husmusen88 den 26 sep 2011

    Skrivet av Kakan1986 den 26 sep 2011

    Äntligen någon mer än jag! Älskar kaffe, med mjölk, men te har jag aldrig förstått mig på. Smakat ett anta varaianter men aldrig att jag känt att det varit gott... Önskar jag gillade te då jag inte får dricka kaffe för magen min... :( Varm dryck är såååå gott på hösten/vintern men jag får hålla mig till varm choklad, det duger ;)




    Varför kan du inte dricka kaffe? Det finns koffeinfritt kaffe tex, och även te med kaffesmak.


    Jag har Crohns sjukdom, att dricka kaffe är för mig att be om problem ;) Så det spelar ingen roll om det är koffeinfritt, men jag trotsar mig själv ibland och tar en väldigt väldigt liten kopp sådär nån gång i månaden kanske :)

  • Liindis 26 september 2011

    :xPå tal om att sniglar skall va gott!
    Bara tanken får mig att rysa

  • DoctorWho 26 september 2011

    Krutonger. Jag förstår att man förr behövde tillvarata allt inkl gammalt bröd och dryga ut maten med. Men nu för tiden vilken funktion fyller krutonger? När jag hittar en i salladen så är den antingen torr, jättehård och smaklös. Eller blöt, kletig och smaklös. I soppor smakar de bara blött bröd. Har sett på tv att många gillar krutonger, förstår verkligen inte det. Ingen jag känner gillar dem.

  • The_mama97mia 26 september 2011

    o en ostgrej till... - Jag säger bara Chèvre... Har provat olika sorter, olika kvaliteter , men lär mig inte gilla denna omhuldade och till skyarna höjda ost.

  • jas65 27 september 2011

    Vilken tråd!. Smaken är olika hos alla individer. All dess råvaror ni ratar kanske inte passar in vid Ert mat tillfälle eller vid rätt tillfälle för Er anrättning.

    Mvh höfta på med köp av parmesaner , sniglar, ostron ,krutonger och olvoljor mm.

    Tillaga det ni själva gillar.

  • Solitarie 27 september 2011

    *Gåslever! Höjt till skyarna men smakar som en hybrid av leverpastej och grädde med en viss ton av smör. Usch!
    *Pilgrimsmusslor som flera andra skrivit. Sega och trådiga och smaklösa, en besvikelse.
    *Grillad majskolv med smör? Varför anses det som en delikatess?
    *Tapas, snapas, meze, antipasto, hors d'oeuvre.... kärt barn har många namn. Överskattat var ordet.

  • Lenkan 27 september 2011

    Kalkon. Kyckling är mycket godare, billigare och saftigare!

  • The_mama97mia 4 oktober 2011

    Satt o bläddrade i mattidningar här och kom på en grej -
    Sötpotatis. Det tycker jag var överskattat.

  • safir74 4 oktober 2011

    Fiskbullar- Konsistensen är ju vedervärdig och smaken...fy bubblan!

  • DoctorWho 4 oktober 2011

    Lax, den har en speciell smak som man antingen gillar eller inte. I mitt fall INTE, har smakat lax på många olika sätt men i mitt tycke är den överskattad.

  • Kakan1986 5 oktober 2011

    Skrivet av Lenkan den 27 sep 2011

    Kalkon. Kyckling är mycket godare, billigare och saftigare!


    Håller med, kanske är det så att jag aldrig lyckats få till kalkon när jag köpt. Men kyckling funkar alltid för mig.

  • soccermum 5 oktober 2011

    hahaha.. sitter här och vet inte om jag antingen är lättlurad eller matsnobb eller vad det är.. De flesta saker ni i tråden tycker är överskattade livsmedel är verkligen mina absoluta favoriter nummer ett:

    OST:
    *parmesan
    *chevré
    *halloumi
    *mozzarella
    jag säger bara MUMS! Gör den enklaste måltid till lyx, men inga billighetsvarianter-man får vad man betalar för..

    övrigt:
    TE: älskar smaksatta teer om det är lösvikt från butik-inte stormarknad, tycker även att Rooiboos (stavning?) är perfekt te innan läggdags: gott, nyttigt och koffeinfritt ;)
    FLÄSKFILÈ: mycket mörare än kotlettrad
    PESTO: piffar upp maträtterna som få andra ingredienser kan (jag gör peston själv)
    FÄRSK SPARRIS: vårens första gröna sparris är verkligen något jag längtar efter (men den frysta kan kvitta)
    KRUTONGER: mmm särskilt vitlökskrutonger på en god sallad :P
    OLIVOLJA: skulle inte klara mig utan!!! ^^
    LAX: favoritfisken, helst grillad eller varmrökt men kallrökt och/eller gravad funkar också fint..
    FLINGSALT: Ingen måltid utan detta underbara salt på bordet.. Däremot i matlagning funkar "vanligt" hushållssalt lika bra
    BULGUR: Kokar man den "rätt" med god fond eller buljong är den jättegod i t ex sallader
    RYSK CAVIAR: *slurp*
    LÖJROM: så mycket godare än ABBAS svarta eller röda..Som iofs också är väldigt god men ändå..
    SUSHI: "snabbmatsfavoriten"
    RUCCOLA: så mkt roligare med en smakrik sallad än den tråkiga isbergssalladen tycker jag..

    Men sedan finns det saker jag håller med er om är överskattade, folk som lovordar och jag aldrig har förstått varför:
    t ex couscous, färdigmarinerat kött och ostron :D

    Men jag avslutar lite med vad jag började med-man får oftast det man betalar för:
    färska råvaror är bättre än burk, fryst och halvfabrikat.. Färska kammusslor på restaurang är en delikatess men jag skulle aldrig få för mig att köpa en påse/ett paket frysta..
    Färsk pasta är obeskrivligt mycket godare än torkad (särskilt äggpastan) osv osv..

    Tur smaken är olika :)

  • Wildthing 6 oktober 2011

    Flera verkar "klaga" på pilgrimsmusslor, att de blir sega och tråkiga. de ni ätit då har säkerligen varit stekta för länge. Gör man så kan man lika gärna äta fiskbullar. Stek de på hög värme så att de får lite yta, låt de bli lite varma men de ska fortfarande vara "råa" i mitten.

  • monfo 6 oktober 2011

    Jag skulle säga ost, det handlar inte om smaken utan att priserna har höjts så mycket...likaså kött, kött är gott men inte betalar jag flera hundra kronor kilot för nötkött när JAG tycker att fläskkött går lika bra...fast ibland lägger jag tillbaka även där, hur mycket tror de att man betalar för lite karré?
    Och nu blir väl många sura men enligt mina smaklökar så är svenskkött och fågel mycket överskattat

  • tesselesse 6 oktober 2011

    Skrivet av callemero den 20 sep 2011

    Rysk kaviar. Vanlig stenbitsrom smakar lika bra.


    Jag har aldrig ätit rysk kaviar, men tycker att de där stora kornen ser lite äckliga ut. Löjrom är gott tycker jag, och stenbitsrom. Laxrom gillar jag inte.

  • tesselesse 6 oktober 2011

    Skrivet av FREDRIKNILSSON den 22 sep 2011

    Skrivet av Gurgelfranz den 20 sep 2011

    FÄNKÅL!! Har provat i många former, grillad, strimlad, torkad mm...kan inte förmå mig att gilla det.
    Annars är det nog bara blodpudding utöver det som jag inte kan med, allt annat jag provat hittills har varit åtminstone ok. :)


    Jag förstår att det finns folk som inte gillar blodpudding, eftersom smaken är olika, men överskattad kan den väl knappast betraktas vara när du får en middag för under tjugan för hela familjen. Det är ju bland det billigaste som finns.

    Jag som gillar blodpudding anser tvärtom att det är en av de mest underskattade maträtterna. Jag är helt övertygad om att den skulle räknas som en delikatess om den betingat ett högt pris alternativt om det enda sättet att tillgå den vore att själv tvingas baka den - vilket är lite halvbökigt. För det senare rekommenderar jag Tore Wretmans recept i "Mat och minnen".

    Löjrom är överskattat. Tror att orsaken ligger i att okunniga och osäkra konsumenter driver upp efterfrågan. Sikrom är fungerar ofta lika bra.


    Just det ja, det är SIKROM jag gillar, inte löjrom :-)

  • tesselesse 6 oktober 2011

    Jag tycker faktiskt om det mesta som det skrivs om i tråden (kul tråd förresten). Ostron har jag inte smakat och jag är skeptisk till det. Rysk kaviar har jag inte heller smakat.

    Couscous funkar OM man har rikligt med god sås till som couscousen kan suga upp.

    Jag blev också besviken när jag skulle testa färska fikon. Trodde att de skulle vara saftiga och smakrika men det smakade ingenting.

    Surströmming är det äckligaste jag ätit, men det är väl inte heller något som höjs till skyarna heller.

  • martina63 6 oktober 2011

    Selleri! Får mig att associera till 50-60 talets kokböcker i fyrfärg som börjat blekna. Där har vi det blek-selleri. Urk

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.