Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Överskattat - råvara eller rätt eller annat...

  • irrevirre 21 september 2011

    Själv älskar jag bulgur, sambal oelek, parmesan och pesto!

    Men skyr ostron, sushi, pilgrimsmusslor och saffran.

  • maxxess 21 september 2011

    Måste hålla med dig irrevirre! Good stuff det där du räknar upp.
    (Hemligheten med god bulgur: koka i stark buljong, droppa på olja när vattnet kokat av innan det får stå och dra)

    Hmm.. vänta överskattat var det och då säger jag OLIVOLJA. Inte gott ens med de dyra sorterna och skvätts på annars god mat i tid och otid av exvis Jamie Oliver.

  • blekegreven 21 september 2011

    Skrivet av Lenkan den 21 sep 2011

    Halloumi...smakar bara salt och har en otrevlig konsistens


    Håller helt med! Får mig alltid att tänka att jag sitter och tuggar på skosulor. :\

    Och Olivolja, ja, det klarar jag mig också för det mesta bättre utan.

  • The_mama97mia 21 september 2011

    jaaa, påminner om att ÖVERSKATTAT var ordet sa Bull.
    Detta med vad jag inte gillar o vad jag inte äter - har vi i andra trådar

    Jag var ute som TS för att hitta det ni tycker att alla andra hissar o som ni testat o kanske dissar då. Ber om ursäkt om trådens innebörd inte var tydlig , men jag tänkte att man kunde säga överskattat om en tillagningsmetod t.ex... eller en receptsite, eller.... en affär...

  • Bettan1969 22 september 2011

    Olivolja, fy, alla kockar överdriver med olivoljan och bara vräker på.

  • FREDRIKNILSSON 22 september 2011

    Skrivet av Gurgelfranz den 20 sep 2011

    FÄNKÅL!! Har provat i många former, grillad, strimlad, torkad mm...kan inte förmå mig att gilla det.
    Annars är det nog bara blodpudding utöver det som jag inte kan med, allt annat jag provat hittills har varit åtminstone ok. :)


    Jag förstår att det finns folk som inte gillar blodpudding, eftersom smaken är olika, men överskattad kan den väl knappast betraktas vara när du får en middag för under tjugan för hela familjen. Det är ju bland det billigaste som finns.

    Jag som gillar blodpudding anser tvärtom att det är en av de mest underskattade maträtterna. Jag är helt övertygad om att den skulle räknas som en delikatess om den betingat ett högt pris alternativt om det enda sättet att tillgå den vore att själv tvingas baka den - vilket är lite halvbökigt. För det senare rekommenderar jag Tore Wretmans recept i "Mat och minnen".

    Löjrom är överskattat. Tror att orsaken ligger i att okunniga och osäkra konsumenter driver upp efterfrågan. Sikrom är fungerar ofta lika bra.

  • TherAnde 22 september 2011

    Haha, vilken rolig tråd. :)
    Själv tycker jag att koriandern är överskattad. Smakar mest metalliskt och beskt.
    Färska kryddor överlag är överskattat, många gånger (eller t.o.m. alltid) funkar det lika bra med torkade kryddor.

  • DoctorWho 22 september 2011

    Att woka tycker jag är överskattat. Man står och skalar, strimlar och skivar jättelänge. Sen ner i woken i några sekunder känns det som och upp kommer knapriga grönsaker. Då tycker jag att det är både enklare och godare att äta grönsakerna råa.

    Oliver, varför höjer många dem till skyarna? De smakar ju konstigt.

  • Erajscha 22 september 2011

    Skrivet av FREDRIKNILSSON den 22 sep 2011

    Skrivet av Gurgelfranz den 20 sep 2011

    FÄNKÅL!! Har provat i många former, grillad, strimlad, torkad mm...kan inte förmå mig att gilla det.
    Annars är det nog bara blodpudding utöver det som jag inte kan med, allt annat jag provat hittills har varit åtminstone ok. :)


    Jag förstår att det finns folk som inte gillar blodpudding, eftersom smaken är olika, men överskattad kan den väl knappast betraktas vara när du får en middag för under tjugan för hela familjen. Det är ju bland det billigaste som finns.

    Jag som gillar blodpudding anser tvärtom att det är en av de mest underskattade maträtterna. Jag är helt övertygad om att den skulle räknas som en delikatess om den betingat ett högt pris alternativt om det enda sättet att tillgå den vore att själv tvingas baka den - vilket är lite halvbökigt. För det senare rekommenderar jag Tore Wretmans recept i "Mat och minnen".

    Löjrom är överskattat. Tror att orsaken ligger i att okunniga och osäkra konsumenter driver upp efterfrågan. Sikrom är fungerar ofta lika bra.



    Precis, även om blodpudding inte faller mig i smaken (alls) kan jag inte påstå att det är överskattat. Överskattat ska ju vara något som anses vara fint/dyrt/supergott men som inte lever upp till sitt goda rykte.

    Griskind tycker jag är överskattat. Det är en restprodukt som plötsligt blivit finmat och som mest smakar fett tycker jag.

  • kamg1 22 september 2011

    mozzarella är ju jättegott! Däremot finns ju ostar som är smaklösa och inte tar till sig kryddor så som mozzarellan gör. Mitt råd är att inte ge upp. Prova med lite rödlök eller purjolök också.\o/

  • LittleMissTessie 22 september 2011

    Skrivet av Bettan1969 den 22 sep 2011

    Olivolja, fy, alla kockar överdriver med olivoljan och bara vräker på.


    Håller med dig helt och hållet. Olivolja är otroligt överskattat. Jag förstår inte riktigt var det fina i det ligger.

  • Grondola 22 september 2011

    Pilgrimsmusslor .. både ser ut och smakar som fiskbullar i buljong, annan konstistens bara. .. och .. selleri :( läskigt äckligt !!

  • Grondola 22 september 2011

    Skrivet av kamg1 den 22 sep 2011

    mozzarella är ju jättegott! Däremot finns ju ostar som är smaklösa och inte tar till sig kryddor så som mozzarellan gör. Mitt råd är att inte ge upp. Prova med lite rödlök eller purjolök också.\o/


    Buffelmozzarella ska det vara .. dyrt med såå mycket godare

  • Grondola 22 september 2011

    Skrivet av Marksten den 20 sep 2011

    Cous-cous... bläk smakar ju ingenting. Fullständigt meninglöst livsmedel.


    CousCous finns nu i Go Greens sortiment med torkade örter och frukter .. bulgur likaså. Det är en helt annan fräschhet över grynen...

  • Mistys 22 september 2011

    Dessa kaffemaskiner med kapslar tycker jag är såååå överskattade. Snacka om att vilja tjäna pengar på oss kaffedrickare. En kapsel kostar väl ca 6 kr eller .....? Det blir dyrt kaffe det och blir det så mycket godare är min fråga????

  • Kakan1986 23 september 2011

    Skrivet av Misty09 den 22 sep 2011

    Dessa kaffemaskiner med kapslar tycker jag är såååå överskattade. Snacka om att vilja tjäna pengar på oss kaffedrickare. En kapsel kostar väl ca 6 kr eller .....? Det blir dyrt kaffe det och blir det så mycket godare är min fråga????


    Håller med dig!!
    Visserligen behöver inte en kopp kosta så mycket som 6 kr men det blir mer än för "vanligt" kaffe iallafall... Och är det gott? Smaksak... men inte enligt mig.
    Passar nog dom som lever med mycket stress och måste ha färdigt snabbt eller dom som inte dricker så mycket kaffe.

  • Silversvans 23 september 2011

    Fiskbullar får jag inte ner.. Men det jag anser helt överskattat är Quinoa: bittert och helt meningslöst.

  • jeseri 23 september 2011

    Nej alla PASTA i alla dess former..... Pasta går bara att äta om det är extremt mycket sås på...{silly}

  • kocken61 23 september 2011

    samma sak med sniglar... urh

  • flabban 23 september 2011

    Sparris. Visst är det gott, men överskattat är det. (tycker iallafall jag)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.