Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skrock, myter och sägner.

  • nilsgustafsson 2 oktober 2010

    Skrivet av danniella den 1 okt 2010


    Visst är vi väl lite skrockfulla, lite till mans?

    Jag lägger aldrig nycklar på bordet. Då kan man få otur.
    lika dant med besticken, de får inte hamna i kors.

    Vad finns t.ex för myter och talessätt ni har hört.

    Får man besök av en man om man tappar en kniv, eller en kvinna om man tapper en gaffel.

    Vad har ni hört av era anhöriga när ni växt upp?

  • MosterNettan 2 oktober 2010

    Man ska inte skratta på morgonen då får man gråta innan kvällen. Så sa min mormor jämt, fast jag vet inte om det kan kategoriseras som skrock.. Hon kanske ville ha lugn och ro, inte så mycket stim vid frukostbordet :)

  • JennyV 2 oktober 2010

    Här säger man "Sjunger du innan frukost så gråter du innan kvällen"

  • Ariel_Leman 2 oktober 2010

    Nycklar lägger jag aldrig på bordet och jag fäller aldrig upp paraplyet inomhus.

    Jag kommer från en väldigt skrockfull familj så här kommer mer:
    *Aldrig nya skor på bordet. - Otur

    *Om man tappar en kam skall man be någon annan plocka upp den. (Detta kommer från min farmor, vilket var väldigt jobbigt för henne eftersom hon var frisörska, så hon tog alltid en ny kam om hon tappade den hon använde. Tog kammarna slut och hon var ensam kunde hon be kunden plocka upp kammen. Då är man skrockfull...) - Otur

    *När man flyttar till ett nytt hus skall man kasta salt över vänster axel i husets alla (ytter-)hörn. - Skydd mot onda andar. (Har jag gjort!)

    *När man promenerar/går bredvid någon får man inte gå på varsin sida om en stolpe/ett träd utan att säga hej, för då blir man osams.

    *Om man har en korg/påse med torkat bröd, salt, och socker (miniatyrer) i sitt hus behöver familjen aldrig gå hungrig.

    *Man skall alltid ha en slant (förr var det en 1-öring) i plånboken så att "hundarna inte pissar på en" = man inte blir utfattig.

    *Spotta tre gånger över vänster axel om en svart katt passerar över vägen. - Otur

    *Man skall ha korsade silverbestick under sängen så att man inte får bortbytingar.

  • farmoringer 2 oktober 2010

    Skrivet av amoz den 1 okt 2010

    Om en svart katt går över vägen framför dig, ska du spotta tre gånger för att undvika olyckor.

    Du ska inte sjunga innan du ätit frukost.

    Man ska inte jämföra varandras händer.


    Det där med händer. Jag har hört att man inte ska:

    Skåda händer för då skådar man lik..

  • MosterNettan 2 oktober 2010

    Skrivet av JennyV den 2 okt 2010

    Här säger man "Sjunger du innan frukost så gråter du innan kvällen"


    Det stämmer, det var så mormor sa!

  • irrevirre 2 oktober 2010

    Varje morgon vaknar jag med ett skratt, sjunger upp mig ordentligt. Jag gillar att gå under stegar och uppskattar när massa svarta katter kommer trippande över vägen. Regnar det fäller jag upp mitt paraply innan jag kliver utanför och när jag kommer hem igen slänger jag min stora nyckelknippa på bordet. Om jag är skrockfull....? näää jag tror inte det{laugh}

  • estrid1 2 oktober 2010

    Man skall inte ge bort en kniv eller sax.Kniven skär och saxen klipper vänskapsbanden av.

  • boz1965 2 oktober 2010

    Man ska inte ge skor till sin käraste - då går hon/han ifrån en.

  • Okänd 3 oktober 2010

    Åh, vad många av dessa jag både hört och inte hört, det är så otroligt kul.

    Tack snälla ni för era inlägg om skrock och skrönor och sägner.

    Tack även till irrevirre, alla KAN ju inte vara skrockfulla, det förstår jag ju.

    Fortsätt gärna att lägga in om ni kommer på fler!

  • sju 3 oktober 2010

    Egentligen är det underligt att så många ÄR skrockfulla, i ett av världens mest sekulariserade och högutbildade länder. Jag tror inte på skrock, men det är ju intressant med gammal folktro och dess rötter.

  • sikaal 3 oktober 2010

    Skrivet av danniella den 3 okt 2010

    Åh, vad många av dessa jag både hört och inte hört, det är så otroligt kul.

    Tack snälla ni för era inlägg om skrock och skrönor och sägner.

    Tack även till irrevirre, alla KAN ju inte vara skrockfulla, det förstår jag ju.

    Fortsätt gärna att lägga in om ni kommer på fler!


    Håller med!
    Mamma berättade att mormors liv styrdes av skrock, men hon var så pass förståndig att hon inte lärde ut allt till barnen!

  • Josses 3 oktober 2010

    Skrivet av 7201 den 1 okt 2010

    {silly}Jag hoppar gärna över "A" brunnar då det sägs betyda Avbruten kärlek !!!!!!
    Medans "K" brunnar betyder Kärlek.......Har följt med mig sen jag var i tonåren...
    och det var LÄÄÄÄNGE sedan
    Jag är precis likadan... Om man råkar gå på ett "A" ska någon som går bredvid dunka dig i ryggen 3 gånger.
    Gjorde det många gånger på mina vänner när vi växte upp. Hände också att jag knuffade dem lite lätt åt sidan för att de inte skulle kliva på brunnslocket.
    Från början kunde de inte begripa vad jag sysslade med men de lärde sig till slut. :)
    Det händer att jag gör det nu också ibland när jag är ute och går med folk

  • Josses 3 oktober 2010

    När man bygger ett nytt hus ska man lägga en peng någonstans i huset t.ex i ett trappsteg eller i en kopplingsdosa, då kommer det aldrig att fattas pengar i det hemmet.

    När vi köpte vårt hus 1997 och började renovera det så hittade vi några 25-öringar från 1955 i både ett trappsteg och i en eldosa och då sa de min mamma att så gjorde man i Småland förr, vårt hus var ett Anebyhus, vilket kommer ifrån Småland(!).... Hon är född i Småland...

  • Mistys 3 oktober 2010

    Skrivet av Josses den 3 okt 2010

    När man bygger ett nytt hus ska man lägga en peng någonstans i huset t.ex i ett trappsteg eller i en kopplingsdosa, då kommer det aldrig att fattas pengar i det hemmet.

    När vi köpte vårt hus 1997 och började renovera det så hittade vi några 25-öringar från 1955 i både ett trappsteg och i en eldosa och då sa de min mamma att så gjorde man i Småland förr, vårt hus var ett Anebyhus, vilket kommer ifrån Småland(!).... Hon är född i Småland...

    Så gör man i Uppland också fast gärna i kryddhyllan ovanför spisen eller någon annanstans i köket. Då skulle man aldrig sakna pengar till mat och andra förnödenheter. När vi flyttade till vårt första hem gick en gammal bekant till oss runt och lade 25-öringar i köket. Dessa fick ligga och fick följa oss dit vi bor nu. Dom ligger fortfarande kvar ovanför spisen ;)

  • chrisq 3 oktober 2010

    :DD jag är inte skrockfull bryter mot allt ni skriver tror det som hände händer

  • Okänd 3 oktober 2010

    Du tror på ödet, alltså. :)

  • amoz 3 oktober 2010

    Skrivet av farmoringer den 2 okt 2010

    Skrivet av amoz den 1 okt 2010

    Om en svart katt går över vägen framför dig, ska du spotta tre gånger för att undvika olyckor.

    Du ska inte sjunga innan du ätit frukost.

    Man ska inte jämföra varandras händer.


    Det där med händer. Jag har hört att man inte ska:

    Skåda händer för då skådar man lik..



    Det är kanske därför man inte skall jämföra händerna.

  • Majainorr 3 oktober 2010

    Visst är man skrockfull!
    Nycklar på bordet och gå under stegar aktar jag mig för...
    Sen så har man ju hört talas om gökar och vädersträck:
    Västergök - Bästergök
    Östergök - Tröstergök
    Södergök - Dödergök
    Norrgök - Vete fasen, nån som vet?

  • Majainorr 3 oktober 2010

    Och så har jag hört:
    Sticka inte nåt till din nyvunna kärlek, då stickar du sönder kärleken!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.