Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Spikmatta

  • safir74 22 juli 2009

    Jag har hört att man kan hyra spikmattor...

  • Eery 23 juli 2009

    Skrivet av Liliane den 22 jul 2009

    Jag funderar också på att köpa en spikmatta pga. värk i axlar och nacke mm.
    Men nu är jag tveksam......det är både ris och ros ang. spikmattan.........Hoppas att fler svarar vad de tycker........Har ju inte lust att " tunna ut plånboken" som boz antydde, haha.
    Vilken intressant tråd.:p


    kan du inte ta kontakt med en återförsäljare och höra om du får testa den en stund? har en kompis som säljer och jag vet att hon tar tillbaka mattor ifrån kunder som inte "svarar på behandlingen"

  • Okänd 23 juli 2009

    :Z:Z:Z:Z

  • zudette 23 juli 2009

    Jag gillar min spikmatta - Perfekt om man har svårt att sova! Avslappningseffekten är det bästa och jag undrar om det inte är den som gör underverk för det mesta - vad vet jag??? Till de skeptiker som finns så finns bara en sak att säga -pröva först och skapa er uppfattning efter det!(Y)(Y)(Y)

  • sivan52 23 juli 2009

    Skrivet av zudette den 23 jul 2009

    Jag gillar min spikmatta - Perfekt om man har svårt att sova! Avslappningseffekten är det bästa och jag undrar om det inte är den som gör underverk för det mesta - vad vet jag??? Till de skeptiker som finns så finns bara en sak att säga -pröva först och skapa er uppfattning efter det!(Y)(Y)(Y)




    (Y) (Y)

  • pigelin 23 juli 2009

    Jag kan inte förstå vad den gör som är bra...:o
    Det ser ju bara ut att göra jätte ont:'(

  • NewDown 23 juli 2009

    Det gör det också de första minutrarna sedan blir man varm och avslappnad i hela kroppen och man känner liksom hur en våg av välbeghag sköljer över kroppen(L).

    Självklart passar spikmattan inte till alla, min man fullkomligt hatar den och anser att det är självplågeri:p. Men nu är det jag som ligger på den och inte han och jag älskar den.

    Våra barn 8 år och 6 år älskar den också jag hinner inte ta fram den fören de sliter av sig kläderna och slåss om vem som ska ligga på den först, jag ler och mannen skakar på huvudet :D.

  • Okänd 23 juli 2009

    Det är ju så här med oss människor att tron påverkar allt!
    Men när det gäller den här spikmattan så har ju mannen, eller "gurun" , bakom det hela trätt fram och erkänt att det hela är en bluff och endast ett sätt för honom att tjäna pengar! Att det sedan dykt upp flera olika fabrikat är kanske inte så konstigt, det finns många som vill tjäna pengar på godtrogna människor.
    En sak står dock klar, det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att den här spikmattan skulle vara bra för några sjukdomar hos den som ligger på den. Att blodtillströmmningen i den utsatta kroppsdelen stimuleras kan man ju förstå, det uppstår ju en smärta till en början. Men vad är det sedan som utgör den "läkande effekten"?
    Men det finns andra metoder som är betydligt bättre och billigare, men de metoderna kanske inte passar på den här sidan, här skall det ju handla lite mera om mat än om kroppsvård!

  • traveller 23 juli 2009

    Att det "inte finns några vetenskapliga bevis" för att den fungerar beror väl i det här fallet helt enkelt på att den inte är vetenskapligt prövad. Då kan man ju inte se det som bevis för att den inte har några positiva effekter, eftersom man alltså inte ens har undersökt detta vetenskapligt, eller hur?

    För min del så har den iallafall hjälpt mig att somna lättare och jag sover mycket djupare när jag legat en stund på spikmattan och sover dessutom numera hela natten utan att vakna.

    I min bekantskapskrets finns flera som har samma erfarenhet som jag. Det var på så sätt jag fick tips om mattan och köpte den tidigt i vintras.

  • Lotten_J 23 juli 2009

    Länge sen sist....allt väl? Alltså nu blir det en intressant diskussion igen.....:p. Nu köps inte dessa spikmattor på ngn knallemarknad :) utan på hälsokosten. Sen funderar jag på en sak...dom här gubbarna i Indien som alltid sen urminnes tider legat på spikmatta...varför har man gjort det då? :o


    Skrivet av boz1965 den 22 jul 2009

    Men att racka ner på detta och kalla det humbug tycker jag är småaktigt.


    Kalla det vad du vill, men som gammal knalle vet jag hur det går till att blåsa folk och få dem att tro att de har gjort världens affär när de egentligen bara har blivit ett par hundra fattigare. Det här med spikmattor luktar bondfångeri lång väg.

    Nu har jag beställt två (till min syrra och dotter) Shakti spikmattor på http://www.amuletten.net där de hade ett bra pris för två st (975:-)


    Bra pris? Tja, tycker man att det är ett bra pris att betala nästan en tusenlapp för något som kostat högst ett par tior att tillverka så...

    Men som jag sa innan: Det är era pengar och var och en blir salig på sin tro.

  • Lotten_J 23 juli 2009

    Ha ha du e kul du....nästan så man borde testa med en dörrmatta....ha ha ha.....


    Skrivet av boz1965 den 22 jul 2009

    Skrivet av Hannixen den 22 jul 2009

    Skrivet av boz1965 den 21 jul 2009

    BLUFF och bondfångeri helt i klass med 80-talets magnetarmband som ju skulle kunna "bota" allt från fotvårtor till hjärntumörer.

    Det enda man åstadkommer med att köpa en "spikmatta" är att tunna ut plånboken. Försäljarna däremot skrattar hela vägen till banken på kundernas bekostnad.


    Det en spikmatta gör är att den ökar blodtillförseln vilket man kan må jättebra av, precis osm massage och sånt. Att den däremot botar sjukdommar förstår nog alla att det inte stämmer, därmed är det ju inte agt att det bara är bluff!


    Så är vi där igen med kostnaden. 579 kronor för ett stycke canvas och några plastbitar. Kostar max 20 kronor att tillverka. Önskar att JAG hade kommit på idén först, heheheee. :D

    Precis som evaldo skriver skulle en bit konstgräs funka precis lika bra (eller dåligt). Köp en "gräsmatte-dörrmatta" på ÖoB för 39 kr istället så har du sparat en massa pengar.

  • Lotten_J 23 juli 2009

    Var hittar man den artikeln att läsa om att han trätt fram och att det är en bluff? Den vill jag läsa

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 jul 2009

    Det är ju så här med oss människor att tron påverkar allt!
    Men när det gäller den här spikmattan så har ju mannen, eller "gurun" , bakom det hela trätt fram och erkänt att det hela är en bluff och endast ett sätt för honom att tjäna pengar! Att det sedan dykt upp flera olika fabrikat är kanske inte så konstigt, det finns många som vill tjäna pengar på godtrogna människor.
    En sak står dock klar, det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att den här spikmattan skulle vara bra för några sjukdomar hos den som ligger på den. Att blodtillströmmningen i den utsatta kroppsdelen stimuleras kan man ju förstå, det uppstår ju en smärta till en början. Men vad är det sedan som utgör den "läkande effekten"?
    Men det finns andra metoder som är betydligt bättre och billigare, men de metoderna kanske inte passar på den här sidan, här skall det ju handla lite mera om mat än om kroppsvård!

  • pia61 23 juli 2009

    Haha...kul tråd, med så många olika åsikter!!! (Y)
    Jag bor ju nära Ge-Kås i Ullared, 399:- kostade min. (Y) (Y) (Y)
    Har inte haft min så länge så att jag vill uttala mig mer än att jag somnade efter 20 minuter...:Z:Z:Z

  • mar6ja 23 juli 2009

    Skrivet av sivan52 den 21 jul 2009

    Jag har idag köpt en spikmatta.
    Finns det fler som har gjort eller tänker göra det??
    Har någon provat den???

  • mar6ja 23 juli 2009

    Hej. Jag har köpt en ryskspikmatta för 4år sedan.
    Den är jättebra,använder den 4-5ggr.i veckan.

  • Okänd 23 juli 2009

    Skrivet av Lotten_J den 23 jul 2009


    Var hittar man den artikeln att läsa om att han trätt fram och att det är en bluff? Den vill jag läsa

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 jul 2009

    Det är ju så här med oss människor att tron påverkar allt!
    Men när det gäller den här spikmattan så har ju mannen, eller "gurun" , bakom det hela trätt fram och erkänt att det hela är en bluff och endast ett sätt för honom att tjäna pengar! Att det sedan dykt upp flera olika fabrikat är kanske inte så konstigt, det finns många som vill tjäna pengar på godtrogna människor.
    En sak står dock klar, det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att den här spikmattan skulle vara bra för några sjukdomar hos den som ligger på den. Att blodtillströmmningen i den utsatta kroppsdelen stimuleras kan man ju förstå, det uppstår ju en smärta till en början. Men vad är det sedan som utgör den "läkande effekten"?
    Men det finns andra metoder som är betydligt bättre och billigare, men de metoderna kanske inte passar på den här sidan, här skall det ju handla lite mera om mat än om kroppsvård!


    Det ligger bl.a. anmälningar till KO på den här mattan.
    Så här säger "Gurun" själv!

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5535196.ab

    Så min teori om den här mattan står fast.
    Det är bara ett sätt för någon att tjäna en massa pengar på andra människors godtrogenhet!
    Bluff och båg med andra ord.
    Jag kommer ihåg en kille från Norrland som sa sig ha kommit på den ultimata flug och myggdödaren.
    Han sålde mängder av sin produkt, under en kort tid vill säga.
    Det han levererade var två små träplattor, på den ena fanns ett svart märke målat. I instruktionen stod det följande, lägg flugan eller myggan på den svarta punkten och slå till med den andra träbiten.
    Det är klart att den stackars insekten fick sätta livet till, om man hann slå till innan den flugit sin kos vill säga!
    Ungefär så är det med spikmattan också, allt går ju att sälja med mördande reklam.

  • ros 23 juli 2009

    :)Hej på er!
    I dag har jag köpt mig en spikmatta.
    Jag återkommer efter helgen för att bilda mig en egen uppfattning.(Y)

  • AckisF 23 juli 2009

    Är det någon av er här som har köpt "spikmattan" i tron av att den ska bota er eventuella sjukdom?
    Mvh
    Jessica

  • sivan52 23 juli 2009

    Nej. inte jag i alla fall !!!

  • boz1965 23 juli 2009

    Skrivet av Lotten_J den 23 jul 2009

    Länge sen sist....allt väl? Alltså nu blir det en intressant diskussion igen.....:p. Nu köps inte dessa spikmattor på ngn knallemarknad...


    ÄäääH? Jo, faktiskt går det alldeles utmärkt att köpa "originalet" på marknad också, inte bara plagiat.

    Om mattans "hälsoeffekt":
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5484332.ab
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5535196.ab
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5532197.ab

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.