Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Weberns vänner!

  • The_mama97mia 18 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 17 mar 2009

    Glaze är oxå trevligt att pensla köttet med de allra sista minuterna, ger en smakförhöjning och en visuellt trevlig yta...lite sexigt glansig :) Man behöver verkligen inte krångla till glazen, den långsamma smaksättningen av köttet ska trots allt göras i huvudmarinaden. Oftast gör jag glaze med bara flytande honung och sojasås...ibland lite chili för extra sting...(Y)

    Ett annat tips är att istället för skivor av tex karré så skär man upp köttet ungefär som en rulltårta (använd filékniv) som man sedan delar i 2 stycken (om det blir för stort) och krysskär ytan. Då tar marinaden väldigt bra och den krysskurna ytan ger en härligt knaprig textur. Vid servering trancherar man köttstycket på skärbräda i långa remsor. Ger lite känsla av "grisfest på Mallorca 1977" och är ett lite annorlunda, men ack så smarrigt, sätt att grilla vardagskarrén :D

    Musiken är oxå viktigt vid grillning. Melankoliska norrlänningar kör företrädelsevis med blues a la Totta Näslund eller John Lee Hooker (H)


    TACK för bra tips, jag gillar glaze men har nog inte lärt mig den fulla konsten än...
    Tack också för att du påpekar musikens betydelse, grillande är sinnligt... Jag tycker grill hör ihop med Rock & Blues. Blues kan ju vara SMOKY....

    Men är jag tillräckligt hungrig så duger nog vad som helst. DOCK inte dansband, då får jag så svåra hörselgångseksem att det bara är akuten som gäller... men det var bara en personlig parentes. Låt inte det hindra er...

  • The_mama97mia 21 mars 2009

    FInns ngn Weberägare därute som har erfarenhet av att askuppsamlaren lossnar???
    Jag fick detta delikata (NOT) problem igår.
    Misstänker att det är jag själv som givit upphov till problemet, bland annat genom misstaget att ha grillkol på ist f briketter, tror att jag kan ha fått för hög värme i askuppsamlaren så att den liksom slaknat i metallen o piggarna som håller fast den har ... ändrat form?
    Hmm... ska försöka imorgon att montera isär och ihop igen.
    Tacksam tips men snälla skäll inte på mig, jag lider som det är... :)

  • Gnurf 21 mars 2009

    Men vadå...är inte Webern anpassad för grillkol? Bara briketter?

  • Okänd 22 mars 2009

    En fråga.
    Grillade en hel lax igår med indirekt värme. Premiergrillning för året!
    Där blev ingen grillsmak! Blir det inte det vid indirekt metod?
    Besviken, men visst gått ändå.
    Hälsningar
    lisai

  • The_mama97mia 22 mars 2009

    Gnurf - Webern lär ska vara en "brikettgrill" vilket jag inte hade riktigt koll på. Kolet blir nog för småflisigt liksom, vitsen med webern är ju också att du kan stänga alla spjäll och på det sättet spara briketter till nästa grillning.

    Lisai - tycker det borde bli grillsmak om du grillat med indirekt värme, men ett tips för att förstärka det en annan gång är att ha i en rökpåse, gärna fuktat hickoryflis för mer röksmak.

  • festmaten 22 mars 2009

    Wow, vilka grillmästare ni är. Tack för alla tips(Y)

  • moriconi 22 mars 2009

    Det godaste som finns är grillad färsk potatis:)

    Bara att skrubba rent potatisarna, hälla dom i en bunke med olja, salt och valfri örtkrydda och sen trä på spett och grilla tills de är mjuka. Jag använder helst ett metallspett eftersom potatisarna kräver lite tid. Går även bra utan spett för den delen.

  • The_mama97mia 22 mars 2009

    Moriconi! Tack för det tipset! Idag känns det långt till färskpotatisen.... det snöar här...
    Ngt jag ofta ofta gör är bakad potatis i folie, lägger på det i ytterkanten på gallret, det gör ju inte ngt att lägga på det innan glöden är perfekt för köttet. Potatis i normal storlek blir jättebra o färdig samtidigt som köttet sen då. Om man vill kan man ju testa med en sticka för att kolla om den gått färdig.

  • lindbergc 23 mars 2009

    Hej alla.
    Kul forum.
    Vi har en Weberklubb på jobbet. Köpte en Performer för några år sen, gamla modellen med rostfri avställningsyta och gasoltändning till kolen. Lär aldrig slita upp den hur jag än bär mej åt.

    Grillar året runt och grillar allt. Köpt ett antal BBQ böcker från USA. Är det nåt de kan så är det BBQ.

    Det förmodligen mest spektakulära jag grillat än är vitkålshuvud. Urgröpt med köttfärs i och stående på en ring jag tillverkat av alufolie. Skär upp i klyftor o käka som melon ungefär. Mycket gott. Yttersta bladen blir mörka men dom tar man bort sen.

    Bakar pizza på pizzasten. Kolen ger underbar arom, åt vedugnshållet till. Låt inte stenen ligga i för länge innan ni börjar baka bara. Är den för het bränns botten.

    Äter inte era barn grönsaker är det förmodligen för att de inte är grillade. Citat ur en BBQ bible från USA.

  • The_mama97mia 23 mars 2009

    lindbergc - vilket kul tips! DU skulle inte kunna tänka dig att lägga in det som ett recept? Hur gjorde du med vitkålen o färsen mer i detalj liksom?

    Pizzasten låter väldigt intressant, jag är sugen på att skaffa en wok-insats eller vad det heter.
    Häftigt med en Weberklubb på jobbet.....

    Cool citat ang grönsaker! Ska anamma detta på stuberten!

  • emaxen 23 mars 2009

    lindbergc kul att du testat pizzastenen, funderar på att köpa en sådan till sommaren:D verkar lite kul att ha.Man kan nog baka lite bröd på den oxå så man har färskt bröd om man grillar en skön kväll(Y)

  • lindbergc 23 mars 2009

    Hej du.. Har wok insatsen också.. Funkar kanon. Låt kolen gå nästan ända upp till wok pannas botten. Vänta tills den blir riktigt het innan du häller i oljan och det du tänker woka.. Men du får va snabb annars tar oljan eld, jordnötsolja tål hög temperatur.. Det blir riktig wok. Webern orkar hålla värmen i wokningen tills det är klart. Kycklingställningen och revbensstället rekommenderas också varmt (!). Grillade fem flak tunna revben samtidigt.. Blev en bra grannfest. Kycklingstället ska efterlikna "Beer can chicken" om du googlar på det. Funkar faktiskt att ställa en kyckling på en halvfull ölburk.

    Färsen får du bryna först. Blanda med knaprigt bacon och nån BBQ sås du gillar. Ta inget stort kålhuvud, gjorde jag första gången, blev inget bra. Du skär bort roten o gröper ur från det hållet. Gör en krans av folie o ställ kålhuvudet på gallret, grilla indirekt. Känn med sticka när det är klart.. Kan nog ta nån timme, kommer inte ihåg så noga. Hur mycket du gröper ur bestämmer du själv.

    Lycka till!

  • The_mama97mia 23 mars 2009

    Tack lindbergc!
    Undrar om wok-insatsen ska hanteras olika beroende på om man har som du gasolgrillen eller som jag brikettgrillen? Dvs ska man ha gallret kvar o wok-pannan på gallret? :o ingen aning ju

  • lindbergc 23 mars 2009

    Jag har kolgrillen (57 cm).. Tänder bara med gasol.. Inget fusk här inte.. Kol ska det va..
    Gallret tar du bort så passar wokpannan i samma fästen.

    Du kommer garanterat inte att ångra ett wok köp. Strimlad fläskfilé blir blixtsnabbt klar, sen i med wokgrönsaker så har du en kalasmåltid.

  • snuosm 23 mars 2009

    Jag vann min Webergrill för några år sedan genom Guldstallet (presentkort kan va' bra att ha ibland;-) En sån där mindre, som man kan bära med sig. Den ställer jag lite här och där i trädgården under grillsäsong, beroende på humör och sällskap. Foliepaket blir det ofta, allt-i-ett. Har provat woka ovanpå, men vart missnöjd med ojämn värme.

    Det är fortfarande för mycket snö här utanför, men snart så...

  • lindbergc 23 mars 2009

    Pizzastenen är perfekt men den tenderar att bli lite för varm om baktiden är lång. Man får ha lite färre briketter igång. Bakade italienskt tomatbröd på den som inte blev så dumt. Se till att degen formas rund. Lägg på ett tjockt lager hackade tomater, hackad färsk basilika och lite hackad lök. Vik upp kanterna över blandningen men lämna ett runt hål så man ser godsakerna. Grädda men ha inte degen för tjock bara, blir lätt för mycket bröd.

    Det går att göra mer på grillen än bränna pölsa o karré. :p (Y)

    Du kommer garanterat att bli nöjd med pizzastenen.

  • The_mama97mia 23 mars 2009

    lindbergc, förlåt förlåt men du verkar ju kunna det här! Måste köra lite braindrain då... Om man nu kör med wok-panna eller pizzasten - hur ska man bästa sköta ventilerna i botten? Ska du ha full gas hela tiden liksom?
    Jag har fått för mig (och nu avslöjar jag än mer okunskap här... ) att det ibland blir som nästan FÖR varmt när jag ska grilla o då har jag reglerat genom att stänga spjället i botten delvis, tänkt mig det som ett vridreglage på spisen ungefär.
    Men det kanske är knäppigt? SKa jag ha fullt ös hela tiden?
    Nu blev detta flera frågor i ett inlägg men jag litar på dig.... (Y)

  • lindbergc 23 mars 2009

    Hej igen..
    Bottenventilen ska man i princip aldrig stänga, endast när man ska släcka glöderna. Sköt temperaturregleringen med ventilen på locket och med antal briketter eller kol. I mina BBQ-bibles, även Webers egna, står utan undantag att bottenventilen ska vara öppen.

    Den senaste i raden jag köpte hittar du här, kopiera in länken:

    http://www.amazon.com/Webers-Charcoal-Grilling-Cooking-Live/dp/B0018SW9LQ/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=books&qid=1237837020&sr=1-6

    Är du lite slängd i engelska finns mängder med guldkorn att köpa. Frakten från USA är löjligt låg jämfört med tex England. Med ett bra lexikon kommer du fort över tröskeln med att lära glosorna, om du inte kan dom redan. Finns kanonlexikon på nätet gratis också.

  • The_mama97mia 23 mars 2009

    Skrivet av lindbergc den 23 mar 2009

    Hej igen..
    Bottenventilen ska man i princip aldrig stänga, endast när man ska släcka glöderna. Sköt temperaturregleringen med ventilen på locket och med antal briketter eller kol. I mina BBQ-bibles, även Webers egna, står utan undantag att bottenventilen ska vara öppen.

    MEN TACK -
    jag har frågat min morbror hela tiden o säkert missförstått honom, Han är Weberns vän nr 1. Jag tackar för dessa klara besked!
    GULDMEDALJ till dig! Nu ska jag hantera min grill ngt annorlunda. Hmmm.. tar väl en säsong nu då innan jag lär mig på DET HÄR SÄTTET.. .haha...

  • lindbergc 23 mars 2009

    Ja lycka till.
    Inte säkert din morbror har fel, man måste testa allt.

    Experimenterade med hel kotlettrad med ben, inrubbad med Memphisrub, i helgen som gick. Drog skinnet av en hårt rökt vitlökskorv. Skar ett djupt snitt i gaveln på kotlettraden, tryckte in hela vitlökskorven och grillade till ca 77-78° innertemperatur. Lite häftigt att skiva upp sedan och det blev bra piff på köttet ska jag säja. Ska testa med morötter och selleristjälkar i kotlettraden nästa gång, kanske nån oststång av nån smakrik ost också. Kul att laborera... Ibland går det åt fanders men oftast blir det hyfsat bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.