Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nässelsoppa - En vårlig delikatess

  • Lena59 19 maj 2008

    Hej jag har varit i Ukraina och Moldavien nyligen och där dricker man björksav i alla byar ute på landet, det är otroligt näringsrikt säger den kvinna jag bodde oss.Hon påstog att många barn som hade vita minbrist, fick ett rejält tillskott av
    både mineraler o vitaminer när man drack saven från björkarna på våren.

  • busan37 20 maj 2008

    Nu har jag plockat nässlor för första gången. Ska senare prova mej på nässelsoppa.
    Blev så inspirerad när jag läste här att jag bara måste prova. Svårt dock att hitta små, rackarna växer ju som ogräs. :p

  • ros 27 april 2012

    {snicker}Nu börjar det finnas spröda nässlor...
    Nässelsoppa
    Plocka och njut av dessa järnberikade nässlor

    Lycka till!

  • svengelsk 27 april 2012

    Nässelsoppa Den här soppan är verkligen god. Håller man bara sitt nässelstånd välklippt så kan man använda toppskotten hela säsongen. Jag förväller dem,trycker ur vätskan, breder ut dem på en bricka och fryser. Det går bra att blanda i soppor och i spenat.

  • Biggan62 28 april 2012

    Jaaa underbart med nässelsoppa det är ett absolut måste så här på förvåren.
    Jag köpte asbilliga rosa handskar för nio spänn på gekås i ullared häromdagen.
    Perfekt att plocka med en hel bärkasse blir en omgång soppa.

  • lena4 29 april 2012

    Nu har vi ätit denna soppa.
    MUMS.
    Nässelsoppa

  • lena4 29 april 2012

    Har gjort nässelpesto också.
    Nässelpesto

  • Linlock 29 april 2012

    Jag har precis förvällt nässlorna jag plockade på förmiddagen och har en soppa på gång på spisen. Ser lovande ut! Nu fick jag ju avkok av nässlorna över, brun-grönt vatten som jag misstänker innehåller en massa nyttigheter från nässlorna. Kan man använda det på nåt sätt eller är det bara att hälla ut?

  • Linlock 29 april 2012

    En till fråga: Tyckte det var så roligt med nässlor så jag gick ut och plockade ett gäng till. De här tänkte jag torka men då undrar jag: Man måste väl skölja dem i alla fall? I alla recept jag hittat står det bara att man ska torkad dem. Och när man sköljer dem blir de ju himlens blöta. Hur funkar det med torkningen? Hur gör ni?:)

  • lena4 29 april 2012

    Jag sköljer nässlorna i durkslag och skakar ur vattnet. Sen lägger jag nässlorna på lakan eller kökshanduk på brickor. Torkar på några dagar.

  • Linlock 29 april 2012

    Tack för svaret!(Y)

  • ros 29 april 2012

    Skrivet av lena4 den 29 apr 2012

    Nu har vi ätit denna soppa.
    MUMS.
    Nässelsoppa


    Visst är det gott och nyttigt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.