Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jag vill lära mig laga mat!

  • ucansaybaby 30 juni 2009

    Skrivet av potential den 22 jun 2009

    Hej alla matentusiaster. Nu har man då fyllt 20 år och precis varit ute och rest i en månad. Under resans gång så har jag lärt mig att jag är riktigt usel på att laga mat. Jag kan koka pasta och göra pommes med kött och bearnaise-sås, vilket är pinsamt (N)

    Jag letar då efter lite tips och tricks för hur jag kan lära mig snabbast (helst utan några bokinköp då jag är arbetslös), men kanske någon bra hemsida eller liknande?

    En till fråga, hur börjar man egentligen? Ska jag lära mig att göra köttfärssås för att sedan gå vidare till kyckling osv, eller är det bara att dyka in i de lite mer avancerade recepten right away eller?

    Lite roliga nybörjarrecept uppskattas gärna :D

    Kan tillägga att jag fortfarande bor hemma hos mina föräldrar, så jag kan ju fråga dem om hjälp också, men för att vara ärlig så är de inte så värst bra på att laga mat :p

    Tacksam för svar!


    Själv tycker jag det är lätt att laga mat, det beror självklart att jag har gått Hotell- & Restaurang programmet.

    man kan ju skära kycklingen i långa skivor och steka. om du gillar wokat så kan man blanda den stekta kycklingen ihop med wok grönsaker och hälla i lite kokos mjölk. du kan ha ris eller nudlar till :) jag vet inte vart du ska börja men kyckling är väldigt lätt att hålla på med tycker jag (om man skär kycklingen i mindre bitar så är stektiden mindre).

    köttfärssåsen är enkel bryn/stek färsen, häll i lite vatten när den är klar och sedan ... krossade tomater, grönsaker osv vad du nu vill ha i.

    ett annat tips är att vara med din mamma/pappa i köket när hon/han lagar mat och så kan du hjälpa till med salladen eller koka potatis.

  • redd 1 juli 2009

    Man har ju varit ungkarl (Y)

    1. VÅR KOKBOK (boken) innehåller allt och recepten innehåller inte en massa skit som "finlänsk curry" eller andra exotiska varor.
    2. Följ receptet slaviskt i alla fall i början.
    3. Gör ENKEL mat i början, finns inget som är värre än att ha slitigt i timmar och så går det åt skogen, dessutom lär man sig baserna ändå (hur man bör för att inte bränna maten t.ex.). Dessutom så är råvaror ett problem, det tar ganska lång tid att lära sig vad man behöver ha hemma.
    4. Se till att lyckas med rätten minst 3ggr innan du börjar exprementera med receptet, det är ungefär den tid det tar att lära sig dom olika momenten rätt. (laga det gärna igen redan dagen efter, lite trist med samma mat men värt att lära sig göra just den där underbara xxxx)

    Några ENKLA tips:
    Het baconpasta på 10 minuter
    Pastasås på krossade tomater
    Smulpaj med havregryn

    Köttfärs är väll det lättaste man kan göra tror jag..

    Wok är också en favorit som är extremt enkel att göra.

    All typ av stek är extremt enkel att göra. För det mesta bara att rulla den i peppar eller gnugga in den i vitlök och så in i ugnen 1,5h.

    Och prova att göra soppor, och var inte avskräckt av giftet du fick i skolan, det är en helt annan sak när man gör det själv. Så enkelt det kan bli och VÄLDIGT billigt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.