Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kockens hemligheter

  • Linlock 2 januari 2009

    Vad skulle du tycka passa som förrätt om man serverar fisk och skaldjurssoppa till huvudrätt? Har fastnat då huvudrätten känns lite "förrättig" i sig. Rolig tråd! Tack för att du delar dina kunskaper! (Y)

  • matnjutaren 2 januari 2009

    Ha Ha Jag vet hur det kan bli ...:p
    Annars får jag "rätta" dej om du missar..*smilar*

  • matnjutaren 2 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 2 jan 2009

    ja det var ett bra tps Marita, ska tänka på det framöver, när man pratar och använder språket varje dag glömmer man bort svenskan :)


    Ooops...kom en "emellan" :p
    Svarade på detta, så klart. :D

  • Kirunakocken 2 januari 2009

    Hej Linlock.
    Fisk & skaldjursoppa behöver inte vara förrättig, speciellt om man har i lite matigare råvaror som potatis och mer rotsaker (passar bra i säsong nu också)
    Det klassiska brukar vara köttförrätt om varmrätten är fisk. Jag kan tänka mig att det passar med något varmt nu när det är vinter och kallt, prova att ta smördeg(färdigköpt håller bra kvalitet) och skär till en fyrkant, på den lägger du in skiva rökt, tunnskivat kött tex tvärnöskinka rullad på en bit västerbottenost och en bit soltorkad tomat, nyp ihop smördegen till ett paket (hörn mot hörn och tvärtom, dvs. höger hörn på nedrekanten mot vänster hörn på överkanten av degplattan)som du sedan penslar med äggula och sedan plastar du och lägger i kylen. Fram till hit kan du förbereda innan middagen.

    Sedan när det är dags för servering så bakar du bara av smördegsknytet i 200 grader varm ugn i ca 12-15 minuter. Servera med en fräsch krispig sallad med färska örter och skott i, därtill serverar du en gräddfilsås gjord på gräddfil, kummin, salt och färsk basilika. Enkelt att förbereda och häpnadsväckande gott!
    Lycka till.

    //Johan Kock

  • anluk 2 januari 2009

    Undrar hur man kan rädda en maträtt när man tagit i för mycket vitpeppar i den. Har en viss förmåga att ta vitpepparkaret istället för lökpulver (använder lökpulver pga att barnen spyr galla åt vanlig lök....). Om man tagit för mycket salt vet jag att man kan lägga i en rå potatis men för mycket peppar..., vad göra???

  • Kirunakocken 2 januari 2009

    hej Anluk.
    Jag vet inget sätt att få bort smaken förutom att göra mer av maten för att minimera vitpepparsmaken, den är ju väldigt påträngande stark om man har för mycket. Mitt tips är att du köper en vitpepparkvarn, gärna en större modell, då kan du absolut inte ta peppar av misstag, sedan så är smaken mycket godare i vitpeppar från kvarnen, nymalt och man får bättre koll på mängden, man lär sig rätt snabbt hur starkt "ett vrid" på kvarnen är.
    Smart att ta lökpulver om barnen inte gillar löken, är det för att de ser bitar av löken? Annars kan man baka lök i ugnen och sedan mixa, då blir det en puré av den, dessutom får du en väldigt rund och god löksmak då också.

    //Johan kock

  • Linlock 2 januari 2009

    Tack för tipset! Middagen är uppäten och det blev ingen förrätt (orkade plötsligt inte), men ska komma ihåg det till nästa gång!(Y)

  • lillawe 2 januari 2009

    Heja Kirunakocken!
    friskt vågat.. Underbart med människor som bjuder på sig själv och med sin kunskap(Y):D(L)

  • Prima 2 januari 2009

    Skrivet av anluk den 2 jan 2009

    Undrar hur man kan rädda en maträtt när man tagit i för mycket vitpeppar i den. Har en viss förmåga att ta vitpepparkaret istället för lökpulver (använder lökpulver pga att barnen spyr galla åt vanlig lök....). Om man tagit för mycket salt vet jag att man kan lägga i en rå potatis men för mycket peppar..., vad göra???


    Mina barn är _tyvärr_ likadana... men jag brukar istället antingen riva löken eller så tar jag vitlök istället... tror du det skulle funka? Jag gör så med köttbullar, köttfärssås och stroganoff iallafall... o barnen äter faktiskt :)

  • Kirunakocken 3 januari 2009

    Hej Prima.
    Ja riva funkar också, dock blir ju smaken lite skarpare då, men så länge man inte säger att man har lök i så brukar inte barnen reflektera dessto mer över det, min lilltjej äter det mesta, fast jag har också fått dölja grönsaker i maten, tex morötter nedrivet i pannkakorna, mixade rotsaker i brödet osv..

  • anluk 3 januari 2009

    Brukar riva löken också men ibland är jag lat och tycker lökpulver är bekvämt. Ibland hackar jag löken och de får pilla bort den... Lite olika.

  • Okänd 3 januari 2009

    Kirunakocken:
    Där ser du......Du blev vår "fråga kocken".
    Tack för alla bra tips och råd du ger.......Jag läser och lär.
    Ha en trevlig helg.....

  • festmaten 3 januari 2009

    En stor Dagens Ros till dig Kirunakocken
    för att du startade den här tråden.
    Hoppas du fortsätter att stå ut med alla våra frågor, här finns mycket att lära ser jag(Y)

  • Kirunakocken 3 januari 2009

    Tack för bra respons. Fortsätter finnas här framöver, trevlig sida detta. Sökte efter ett recept och "halkade" in här, ibland har man tur:)
    Nu ska jag börja jobba i restaurangen så under kvällen kanske jag kikar in om tid finns.
    Fortsätt gärna ställa frågor och kom med egna tips och ideér, på denna tråd har vi högt i tak, alla tips och idéer är välkomna!

    //Johan Kock i Kiruna

  • ros 3 januari 2009

    :)När jag gör köttbullar och pannbiffar så bryner jag finhackad lök och pressad vitlök och blandar i "smeten".
    Det fungerar hos oss
    Men alla har vi olika tycke och smak.
    Tack för en intressant och lärorik tråd
    Ha det så bra på det nya året(Y)(Y)(Y)

  • annelieberggren 3 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 2 jan 2009
    Tack för svaret, nää jag använder inte våg :( Och hur länge ska man vispa? vissa säger jag vispa för länge...



    angående sockerkaka, tårtbotten..
    Viktigt är att vispa äggen med sockret riktigt hårt så att den inte tappar volym, visst använder du hushållsvåg när du bakar? Då blir alla mått exakta, då brukar de bli bra. För minerfarenhet är att vid bakning är måtten viktiga, vid matlagning är det mer höftande men bakning kräver mer exakta mått, då är viktmått det bästa.

    här kommer ett recept på anslag, det konditorn kallar tårtbotten för:

    http://receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/anslag-till-t%e5rta-t%e5rtbotten-t%e5rtrecept

  • Lolan 3 januari 2009

    Ojj..Detta lät jätte gott.. tack för tipset.. Jag lånar det med

    Skrivet av Kirunakocken den 2 jan 2009

    Hej Linlock.
    Fisk & skaldjursoppa behöver inte vara förrättig, speciellt om man har i lite matigare råvaror som potatis och mer rotsaker (passar bra i säsong nu också)
    Det klassiska brukar vara köttförrätt om varmrätten är fisk. Jag kan tänka mig att det passar med något varmt nu när det är vinter och kallt, prova att ta smördeg(färdigköpt håller bra kvalitet) och skär till en fyrkant, på den lägger du in skiva rökt, tunnskivat kött tex tvärnöskinka rullad på en bit västerbottenost och en bit soltorkad tomat, nyp ihop smördegen till ett paket (hörn mot hörn och tvärtom, dvs. höger hörn på nedrekanten mot vänster hörn på överkanten av degplattan)som du sedan penslar med äggula och sedan plastar du och lägger i kylen. Fram till hit kan du förbereda innan middagen.

    Sedan när det är dags för servering så bakar du bara av smördegsknytet i 200 grader varm ugn i ca 12-15 minuter. Servera med en fräsch krispig sallad med färska örter och skott i, därtill serverar du en gräddfilsås gjord på gräddfil, kummin, salt och färsk basilika. Enkelt att förbereda och häpnadsväckande gott!
    Lycka till.

    //Johan Kock

  • kristin1979 3 januari 2009

    Haha inser just nu varför alla mina bakverk blir lite "konstiga" :)

    En fråga: Jag tycker att det är svårt att få saker " runda" och fina som t.ex. köttbullar, pannbiffar, kroppkakor o dyl. Har du nåt bra tips för att få saker symmetriska?

    mvh/ Kristin

  • Kirunakocken 3 januari 2009

    Hej igen.
    Hej kristinnylen.
    Jag brukar forma biffar osv i en metallskopa, typ soppslev, då blir alla biffarna i samma storlek, sedan rullar jag dem i handen som jag först har blött i vatten, till runda bollar som jag sedan plattar ut och "rundar till" då brukar formen bli bra. Men sedan tycker jag att det är charmigt med lite ojämna biffar, köttbullar osv, då ser man ju att de är hemgjorda och inte fabriksgjorda.
    Lycka till //Johan Kock

  • Kirunakocken 3 januari 2009

    till anneliberggren:
    En våg är en bra investering, den tjänar in sig själv också, för då tar man inte för mycket av någon ingrediens heller, dvs. ingen risk för överdosering och slösande av pengar, speciellt nu när maten blivit så dyr! :)
    Prova med att vispa tills smeten är så hård så att den nästan inte släpper från bunken, brukar bli bra då, sedan när du blandar i övriga råvaror så använder du en slickepott och rör ned i smeten, då behåller man volymen bättre också.

    Lycka till!

    //Johan Kock

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.