Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kockens hemligheter

  • festmaten 3 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 3 jan 2009

    Hej igen.
    Hej kristinnylen.
    Jag brukar forma biffar osv i en metallskopa, typ soppslev, då blir alla biffarna i samma storlek, sedan rullar jag dem i handen som jag först har blött i vatten, till runda bollar som jag sedan plattar ut och "rundar till" då brukar formen bli bra. Men sedan tycker jag att det är charmigt med lite ojämna biffar, köttbullar osv, då ser man ju att de är hemgjorda och inte fabriksgjorda.
    Lycka till //Johan Kock


    HA-HA!!! ni skulle bara veta vilka charmiga köttbullar jag brukar göra:D
    Jag har köpt köttbullskrydda från Borgeby kryddgård. Så nu blir de i alla fall goda!

  • bjuranna 3 januari 2009

    Hej Kirunakocken! Ibland kan jag bli lite konfys när jag läser recept. Antagligen överanalyserar jag, men visst är det skillnad på: "2 dl grädde, vispas" och "2 dl vispad grädde"? Mängden grädde i det senare exemplet är ju betydligt mindre och det är svårt att veta vad som avses egentligen. Kanske har receptförfattaren försökt skriva ihop ingredienserna med själva förfarandet, vad vet jag.

    Ett annat exempel är potatis. Avser 1 kg potatis själva utgångsvikten eller mängden skalad potatis? Även det blir ju en viss skillnad. Detta är ju ingen "på liv och död" fråga. Faktum är att jag aldrig upplevt att jag misslyckats för att jag följt ett recept, men ibland kan jag fastna i själva "principfrågan".

  • Kirunakocken 3 januari 2009

    Hej Bjuranna.
    Ja det är mycket skillnad på vispad grädde och vispgrädde, där måste receptförfattaren vara mycket tydlig. 1 dl vispad grädde var från början ungefär hälften i mängd.. så där håller jag absolut med dig. Potatis däremot har inte så stor skillnad i vikt, skalet är en ganska liten del av vikten, men det är klart, i tex ett storhushåll om man kokar 3000 portioner potatis på en dag då har det ju också betydelse. Men oftast har ordet potatis i recept avsett oskalad potatis, speciellt om det står att den ska skalas sedan i receptet. Men jag håller med dig fullt ut, TYDLIGHET är viktigt.
    Ha det, Johan Kock

  • lillawe 4 januari 2009

    Fortsättningsvis är jag glad att vi har en bra kock att fråga om vise versa!!(L)(Y) Norrland!!??

  • 7663ga 4 januari 2009

    Skulle så gärna vilja ha kockens tips på hur man får till kalla majonnäs-/yoghurt-/gräddfilssåser och potatissallad t ex så att det smakar så där milt och lent utan att bli strävt och surt. Har en känsla av att det krävs ganska rejält med salt, men lyckas sällan riktigt bra ändå. Kan du tipsa...?

  • LEDIVO 4 januari 2009

    Ännu en som vill ge Kirunakocken ETT STORT TACK för det fantastiska jobb du gör när du svarar på alla frågor.
    Ser fram emot svaret på frågan från 7663ga.

  • elpatron 4 januari 2009

    Hemligheter berättar man inte, då är det ju inte ngn hemlighet sen :p

  • annelieberggren 4 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 3 jan 2009

    TACK SÅ MYCKET FÖR DET SVARET... (L)

    till anneliberggre
    En våg är en bra investering, den tjänar in sig själv också, för då tar man inte för mycket av någon ingrediens heller, dvs. ingen risk för överdosering och slösande av pengar, speciellt nu när maten blivit så dyr! :)
    Prova med att vispa tills smeten är så hård så att den nästan inte släpper från bunken, brukar bli bra då, sedan när du blandar i övriga råvaror så använder du en slickepott och rör ned i smeten, då behåller man volymen bättre också.

    Lycka till!

    //Johan Kock

  • Kirunakocken 4 januari 2009

    Hej 7663.
    Gör en egen gen majonnäs, med lite mindre vinäger i och avrunda den med lite gräddfil, då brukar smaken bli len och mild, sedan är det bara att krydda efter eget tycke. Problemet med färdigköpt majonnäs är att det är mycket vinäger i den (förmodligen för att förlänga hållbarheten) men egen majonnäs är så mycket godare och sedan blir det väldigt mycket billigare också. Yoghurtdressing är naturligt syrlig eftersom den har naturlig syrlighet, så den passar bättre till tex fisk eller kyckling som mår bra av lite syrlig sås :)

    Hoppas du fick ut något av detta.

    //Johan Kock från Kiruna

  • Kirunakocken 4 januari 2009

    Hej elpatron.

    Men bra hemligheter ska man dela med sig, så har man helt plötsligt en massa hemligheter tillsammans :)

    Kom gärna med matfrågor så svarar jag, det är vad denna tråd är till för.

  • annelieberggren 5 januari 2009

    Hej igen....Jag har en fråga om komserverade grönsaker, typ majs, championer mm kan man dela upp dom och frysa ner? willys har ju stora burkar till bra pris. (Y)
    en jag har aldrig tordas prova.

  • mair 5 januari 2009

    Hur ska man värma en hemlagad bernaisesås? När den blir kall blir den hård och när man värmer blir den som smält smör.

  • Kirunakocken 5 januari 2009

    Hej Anneliberggren, ja man bör kunna frysa ned konserverade grönsaker, de är ju redan behandlade så det borde inte vara några problem. Elller ännu hellre, när det är säsong så köper du färskt och förväller (kokar snabbt i saltvatten) och fryser in i portionsburkar eller påsar. Väl förslutet.

  • Kirunakocken 5 januari 2009

    Hej Mair.
    Värm den försiktigt i vattenbad så är det inga problem, tag vatten i en vid kastrull, lägg upp den mängden sås du vill värma i en metallbunke som passar i kastrullen och värm upp vattnet, inte så det kokar, bara runt 60-70 grader och sdedan vispar du bara såsen tills den har blivit lagom varm, då bör den inte smälta helt utan bara bli lagom varm, bearnaise behöver inte vara över 68 grader varm för då blir det just som du skriver.. smör:)

    Lycka till

    //JOhan Kock

  • mair 5 januari 2009

    Tack för tipset. Testar det nästa gång.

  • Svesse60 5 januari 2009

    Hej Kirunakocken! (L)
    Jag har ett problem när jag gör röror. Om jag gör en röra med créme fracihe 34% i, så blir den väldigt lös och rinnig, spelar ingen roll om jag tillsätter den alldeles innan den ska serveras. :@ Sen har jag hört att man kan vispa den ganska hård, så håller den ihop bättre. En bekant gjorde samma röra som jag brukar, dagen innan hon skulle servera den och den var jättekrämig och god. Hon hade inte gjort nåt speciellt med den utan bara rört i den som vanligt. Hon var väldigt förvånad då hon har samma erfarenhet av créme fraiche som jag har. Vad har du för erfarenhet av detta, har du nåt bra knep för att inte créme fraichen ska bli rinnig?
    Tack för att du startat denna tråd!
    Kramar Eva

  • lilas 5 januari 2009

    Hej Kirunakocken!
    Kanonkul att du vill dela med dig av dina kunskaper till alla(Y).
    Jag läser och lär!
    Hoppas du orkar "hålla i" och fortsätta svara på våra frågor.:):)

    Mvh Lilas

  • Kirunakocken 5 januari 2009

    Hej lilas.
    Tack för det, jag finns här så mycket jag kan och försöker svara på allt jag bara kan, vissa saker är ju en smaksak, men jag brukar ha rätt så mycket idéer och tips om det mesta har jag märkt. Finns även på mailen..

    Tack för responsen, ha en bra dag.

    //Kirunakocken Johan

  • sufly 5 januari 2009

    Hej!
    Jag kanske låter helt dum nu, men det risken får jag väl ta då.:p Ibland står det ju att saker ska sjuda en viss tid, men vad är egentligen "sjuda". Hur gör man?

    Tack på förhand!

  • farmoringer 5 januari 2009

    Ursäkta stavningen men jag undrar hur man gör "patafrit smet? Kommer inte ihåg det..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.