Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kockens hemligheter

  • monas 11 januari 2009

    Hej kirunakocken
    Vi är några stycken som efterlyser ett bra
    recept på hemmagjord reoumoladsås
    dom färdigköpta är så mycket konstigt i
    snälla hjälp oss.:(

  • Kirunakocken 11 januari 2009

    hej monas (och de andra)
    Jag brukar hylta lök, morot,gurka och blomkål i en äppelciderlag (hälften äppelcidervinäger hälften socker) och sedan låta det ligga i en vecka i lagen. Därefter mixa grönsakerna och blanda med hemgjord majonnäs, dijonsenap, hackad persilja och lite gräddfil som jag smakar av med salt och svartpeppar. . . det brukar bli gott tycker jag :)

    //Johan Kock

  • Dunadain 11 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 11 jan 2009

    hej monas (och de andra)
    Jag brukar hylta lök, morot,gurka och blomkål i en äppelciderlag (hälften äppelcidervinäger hälften socker) och sedan låta det ligga i en vecka i lagen. Därefter mixa grönsakerna och blanda med hemgjord majonnäs, dijonsenap, hackad persilja och lite gräddfil som jag smakar av med salt och svartpeppar. . . det brukar bli gott tycker jag :)

    //Johan Kock



    Suveränt! Hade just samma fråga på lager hehe... Äntligen besvarad. Massor av tack kirunakocken

  • matnjutaren 11 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 11 jan 2009

    Hej matnjutaren.
    Fasan kan med fördel göras på samma sätt som kyckling, smaken blir något mer raffinerad tycker jag, den är elegant och fin i smaken. Så sök på kycklingsoppa och byt bara ut mot fasan.

    //Johan kock


    Tack för ditt snabba svar. :)

    Visste det med kycklingrecept men tänkte att det kanske fanns något "speciellt" för just fasan. :)
    Men...Tack ändå, för visat intresse. :D(Y)

    Mvh
    Marita

  • kokos 11 januari 2009

    Skrivet av anluk den 5 jan 2009

    Hej kirunakocken! Tack för en toppentråd! Tycker du att det är bättre att använda rödlök istället för gullök i alla lägen?? Även i tex köttfärssås??


    Hej anluk!
    Jag har bytt ut gullök mot rödlök i köttfärssåsen. Jag tycker att det blir godare då. Testa själv! Inget att förlora! :)

  • kokos 11 januari 2009

    Hej kirunakocken!

    (Y) Kanon tråd! Vi har tur som har dig som support :D! Hoppas vi får behålla dig länge!

    Jag känner mig så dum men tänker ställa frågan i alla fall.
    Det är så att jag har bestämt mig att göra bruna bönor med stekt fläsk men jag vet inte hur jag ska gå till väga, bortsett från att lägga bönorna i blöt. Jag har nämligen aldrig gjort denna maträtt förut. :( (Det var så lätt att köpa den färdiga i affären :D)
    Har nu läst två olika recept, men mängden av ingredienserna varierade kraftigt. Exv. till 400gr bönor skrev den ena recepten 8dl vatten medan den andra 1,5l vatten. Blev förvirrad en aning.:o
    Har du någon bra recept på denna enkla maträtt?

  • FreSus 12 januari 2009

    Tack för tipsen på tjäder!!

    Tråden har strulat en massa så därför dröjde mitt tack lite länge....

    Sidfläsk i grytan låter riktigt bra.
    Jag har ju turen att ha en morbror som gärna springer i granskogen med bössan ;)

    /Sus

  • popik 12 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 11 jan 2009

    hej monas (och de andra)
    Jag brukar hylta lök, morot,gurka och blomkål i en äppelciderlag (hälften äppelcidervinäger hälften socker) och sedan låta det ligga i en vecka i lagen. Därefter mixa grönsakerna och blanda med hemgjord majonnäs, dijonsenap, hackad persilja och lite gräddfil som jag smakar av med salt och svartpeppar. . . det brukar bli gott tycker jag :)

    //Johan Kock


    Hej nu blev jag helt ställd, vad betyder hylta?

  • FreSus 12 januari 2009

    Han menar nog Sylta.....

  • monas 12 januari 2009

    Tack kiruna kocken för ditt snabba svar
    jag hoppas hylta betyder lägga ner i eller
    kan du skriva vad det betyder för i skåne
    har vi aldrig hört det.(Y):D

  • matnjutaren 12 januari 2009

    Skrivet av monas den 12 jan 2009

    Tack kiruna kocken för ditt snabba svar
    jag hoppas hylta betyder lägga ner i eller
    kan du skriva vad det betyder för i skåne
    har vi aldrig hört det.(Y):D


    He he eller är det blanda ..kanske? :o:p

  • 2mammamu 12 januari 2009

    (Y)Hej Kirunakocken!
    Kan jag få ett tips utav dig på en god sås som passar
    till grillat "fläskkött".
    I helgen gjorde jag en sås där man kokade ihop
    lök, enbär, lagerblad, morot och därefter silade detta
    och tillsatte grädde samt lingonsylt den blev god.
    Kanske finns något liknande till fläskkött
    ska vara till ca 40-50 pers.

    (håller på att planera min 50 års fest)
    Tacksam för din hjälp
    Hälsningar mammamu

  • Kirunakocken 12 januari 2009

    Hej alla glada.
    Dagens rättelse: sylta menade jag, ej hylta :)
    Fast hylta hade ju kunnat vara ett köksord.. men SYLTA skulle det vara :)
    fingrarna slinter lite väl fort ibland, jag är kanske lite för flink i mina händer ibland ;)

  • Kirunakocken 12 januari 2009

    hej kokos.
    Bruna bönor, supergott :)
    Jag brukar koka i den mindre mängden vatten, sedan spä på med mer vatten om det verkar bli för torrt. Smaken skall vara sötsur så den balanseras upp med ättika och socker i slutet. Lycka till med en riktigt trevlig rätt med anor.

    //Kirunakocken

  • Kirunakocken 12 januari 2009

    hej mammamu.
    Prova med att helsteka köttet, lägg upp i "långpanna" eller som det heter på restaurang, bleck. Där i lägger du finhackad morot, gul lök, selleri, lagerblad, tomatpuré och färsk timjan. Baka av detta i 20 minuter i 125 grader värme. Tag därefter ut plåten ur ugnen och låt köttet svalna, under tiden häller du ned alla grönsaker från plåten i en gryta och kokar det med lite vitt vin, vatten och , antingen hemgjord buljong eller färdig på flaska eller tärning. Koka ned till hälften, eller tills smaken är bra, avsluta med lite grädde och red av såsen med mjöl eller maizena. Därefter silas såsen och hålls varm, vid servering kan lite finhackad färsk basilika tillsättas. Värm sedan upp köttet till 68 grader innertemperatur och låt det vila 8 minuter innan du skär upp det. Serveras med lite av såsen hälld över köttet, resten på sidan om det. lycka till!

    //Kirunakocken

  • Kirunakocken 12 januari 2009

    Hej igen matnjutaren!
    Angående fasan, har ni en egen rök? Typ ABU-rök eller liknande, då är det himla gott att lättröka fasanbröst i ca 5 minuter i röken, sedan baka färdigt dem i 135 grader varm ugn till 62 grader. Låt kallna och servera som en lyxig förrätt på lite krispig sallad med en lingonmajonnäs och rostat mörkt bröd.

    //Kirunakocken

  • Kirunakocken 13 januari 2009

    kocken 5 i topp-lista.
    1. En vass kniv med ett bra brynstål
    2. en stor träskärbräda
    3. en digitaltermometer
    4. en titanstekpanna
    5. en stavmixer (puréer,mos,soppor,osv)

    med detta kan man göra det mesta, bara man har en bra ugn och råvaror av bra kvalitét, ingen måltid blir bättre än dess råvaror. Och sällskapet förståss ;)

  • AnnoMundi 13 januari 2009

    Hejsan!

    Jag har en fundering kring kroppkakor på kokt potatis. Jag vet inte hur många gånger jag försökt få till dem men de blir bara kletiga. Vad gör jag för fel? Har du något tips? :)

  • Kirunakocken 13 januari 2009

    Hej AnnoMundi.
    Vilken sorts potatis brukar du använda? Rund kokfast potatis brukar vara bäst. Sedan kan man reglera "kladdigheten" med mjöl, om de är för kladdiga tillsätter du bara mer mjöl i smeten, det bör fungera. Visst doppar du händerna i vatten mellan varje kroppkaka? Då släpper de lättare från händerna och blir inte så kladdiga.
    Här uppe i Norr kokar vi mest potatispalt (gjord på rå potatis som man river eller maler) men gjorde mycket kroppkakor när jag jobbade nere i Uppsala.

    Lycka till!

    //Johan Kock

  • hanstom 13 januari 2009

    Kroppkakor är min favorit,har exprimenterat några varianter.
    Jag brukar alltid koka potatisen med skal, sedan skala och låt kallna tills användningen,
    då har den KLADDIGA stärkelsen stelnat. följ sedan gott recept.
    mal potatisen i köttkvarnen.
    PS: alltid bra att koka mycket potatis i förväg till "kroppissar", körrfärser av alla slag eller
    bara för att skära o steka

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.