Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kockens hemligheter

  • matnjutaren 13 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 12 jan 2009

    Hej igen matnjutaren!
    Angående fasan, har ni en egen rök? Typ ABU-rök eller liknande, då är det himla gott att lättröka fasanbröst i ca 5 minuter i röken, sedan baka färdigt dem i 135 grader varm ugn till 62 grader. Låt kallna och servera som en lyxig förrätt på lite krispig sallad med en lingonmajonnäs och rostat mörkt bröd.

    //Kirunakocken

    1000 Tack för detta! (Y)

    Vilket KANONTIPS! (Y)
    Ska genast inhandla en ABU-rök för detta lät ju fantastiskt gott. (Y)
    Vattnas redan i munnen.
    Och så får jag ge mej ut i skogen igen... Men det gör jag så gärna så. :D
    För de andra fasanerna blev det ju en god soppa av.
    Ska bli spännande att testa.

    Återigen...Tack!

    Mvh
    Marita

  • Kirunakocken 13 januari 2009

    hej Marita.
    ja en ABU-rök är kanon, nrukar röka det mesta där, gränsen gick väl den gången jag rökte kråkbär och gjorde glass, blev lite för konstig smak faktiskt:)
    men annars är det bra, man kan tex röka vanlig kallpressad rapsolja och sedan ha att pensla kött, kyckling osv med, blir gott i marinader också.

    //Johan

  • ca70 13 januari 2009

    Hej Kirunakocken!

    Stor eloge för alla tips, snabba och utförliga svar du ger oss!(Y) Mycket uppskattat, jag har sparat tråden, så jag inte missar nåt.

    Min fråga till dig gäller torsk. Vilken vitfisk föredrar du som ersättning för torsk??

  • Kirunakocken 13 januari 2009

    Hej ca70.
    Tack, trevligt :)
    Svårt att ersätta torsk, som är en gudomlig matfisk..
    men vitling eller kolja är snarlika, men kommer ändå inte upp i samma fina smak. Sej är också lika användbar, men återigen, Torsksmaken finns ju inte där..
    Svårt, men pröva någon av de fiskarna istället.

    MYCKET bra att du inte vill köpa torsk, det får vi nog börja göra igen om 5-6 år om vi slutar använda den nu, vilket jag även uppmanar alla andra som läser detta att göra! Kolla även in andra rödlistade fiskar på WWF´s hemsida, där finns också lista på fiskar man kan äta med gott samvete.

    //Johan kock

  • Okänd 13 januari 2009

    Skrivet av AnnoMundi den 13 jan 2009

    Hejsan!

    Jag har en fundering kring kroppkakor på kokt potatis. Jag vet inte hur många gånger jag försökt få till dem men de blir bara kletiga. Vad gör jag för fel? Har du något tips? :)


    Hej!
    Vad glad jag blir!
    En fråga om kroppkakor, något av det roligaste jag vet att få laga till.
    Kladdigt säger du, om du följer rådet att blöta dina händer i vatten så skall du få se på KLADDIGT!
    Nej, så torra och rena händer som det bara går att få är ett måste när man formar till kroppisarna! Lite mjöl som "smörjmedel" är det enda jag använder.
    Jag menar alltså Småländska kroppkakor, gjorda på mjölig potatis som kokats med skalen på och skalats medan de fortfarande är varma, sedan skall de ligga och kallna till nästa dag.
    Tänk när de färdiga kroppkakorna ligger på skärbrädat med sin fyllning av rimmat och varmrökt sidfläsk, lök, svart och kryddpeppar och väntar på att få bli nedsänkta i det sjudande och lättsaltade vattnet.
    Serverade med skirat smör, lingonsylt och sist men inte minst den vita såsen.
    Då är det fest!
    Janne-g

  • Okänd 13 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 13 jan 2009

    Hej ca70.
    Tack, trevligt :)
    Svårt att ersätta torsk, som är en gudomlig matfisk..
    men vitling eller kolja är snarlika, men kommer ändå inte upp i samma fina smak. Sej är också lika användbar, men återigen, Torsksmaken finns ju inte där..
    Svårt, men pröva någon av de fiskarna istället.

    MYCKET bra att du inte vill köpa torsk, det får vi nog börja göra igen om 5-6 år om vi slutar använda den nu, vilket jag även uppmanar alla andra som läser detta att göra! Kolla även in andra rödlistade fiskar på WWF´s hemsida, där finns också lista på fiskar man kan äta med gott samvete.

    //Johan kock


    En MYCKET bra fråga som vi konsumenter inte kan påverka!
    Man må avstå från att köpa torsk, men för vem gör man det?
    Inte för torskens skull i alla fall.
    Torskens vara eller inte vara har tyvärr blivit en politisk fråga.
    Fångsterna av torsk är indelade i kvoter för varje land som ingår i EU. Om ett land skulle bojkotta de fångster som EU bestämt får ändå de som fiskat torsken sina pengar, och något annat land äter som vanligt sin dubbla kvot av torskfilté.
    Så länge det är tillåtet att fånga torsk kommer jag att köpa och äta den!

  • Kirunakocken 13 januari 2009

    Hej Jan gunnar.
    Men om alla följer WWF´s rek. så minskar man trycket på de små kvoterna som finns kvar, sedan är det ju alltid bra att pröva nya fisksorter också :)
    Men allt är ju självklart upp till var och en, men min åsikt är att vi alla kan ta ställning MOT rovfiske.

  • Okänd 13 januari 2009

    Tänk om EU följde WWF:s rekomendationer!
    Då vore problemet ur världen.
    Förmodligen talar vi inte om samma "kvoter" du och jag.
    Du tänker på det som finns kvar i havet, jag tänker på det som EU tillåter fiskarna att ta upp ur havet, oavsett om det finns något kvar att ta upp eller ej(L)
    Jag håller fullständigt med dig om att vi måste protestera mot ROVFISKE,
    Men varför skall vi slänga de tillåtna fångsterna på sopptippen?

  • Kirunakocken 13 januari 2009

    hej Jan gunnar.
    Där håller jag med dig till fullo, inget ska slängas tillbaka, däremot borde fisket regleras bättre och inte vara så politiskt/byråkratiskt, gynnar absolut inte fiskarna och i slutändan oss människor. Men då tror jag vi lämnar den diskussionen för denna gång, annars kan denna tråd bli en fiskedebatt, och de kan politikerna hålla på med. Jag vill bara uppmärksamma WWF´s hemsida, den är bra :) Sedan kan jag också gå och längta efter torsk i äggsås, såå gott!

  • bernit 13 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 13 jan 2009

    Hej ca70.
    Tack, trevligt :)
    Svårt att ersätta torsk, som är en gudomlig matfisk..
    men vitling eller kolja är snarlika, men kommer ändå inte upp i samma fina smak. Sej är också lika användbar, men återigen, Torsksmaken finns ju inte där..
    Svårt, men pröva någon av de fiskarna istället.

    MYCKET bra att du inte vill köpa torsk, det får vi nog börja göra igen om 5-6 år om vi slutar använda den nu, vilket jag även uppmanar alla andra som läser detta att göra! Kolla även in andra rödlistade fiskar på WWF´s hemsida, där finns också lista på fiskar man kan äta med gott samvete.

    //Johan kock

    Bra om man kan undvika torsken tycker jag. Här på västkusten råder ju ingen brist på fisk som alternativ till Torsken. Den Norska sejen är väl den som kommer närmast i både smak och koncistens även om den till köttfärgen är lite gråare. Kolja och vitling är båda vitfiskar men betydligt lösare i köttet och är godast direkt från kroken till stekpannan.
    Annars finns ju hälleflundran och piggvaren alt. stor slätvar ypperliga kokfiskar samt havskatten och marulken till frikaseér och grytor. För att inte tala om kolgrillad fjärsing med en dragon-kryddad smör-fiskbuljong sås till.
    Alternativen till torsk är många och goda - äter själv fisk flera ggr. i veckan.

  • Okänd 13 januari 2009

    Hej igen Kiruna!
    Det handlar tyvärr inte om att något slängs tillbaka, du får läsa på bättre.
    Varför inte välja en annan sida än WWF?
    Den här tråden kommer inte att bli en "fiskedebatt"
    Jag vill därför utmana dig på att skapa ett helt nytt recept på torsk, det är ju trots allt tillåtet att fånga och äta den än så länge! Det behöver ju inte vara torsk från Östersjön eller Västerhavet, vi väljer själva.
    Det finns ju andra varianter.
    Men det skall vara torskfisk!
    Kan du tänka dig att anta en sådan utmaning?
    Det vore kul, med tanken att behålla tråden,
    Vi slipper fiskeridebatten och kommer tillbaka till den gastronomiska tanken!
    Underbart eller hur?

  • Kirunakocken 13 januari 2009

    Men WWF har en bra sida, bra att inte använda de rödlistade fiskarna alls.
    Strömming är ju gott, med mos, mums!

  • Lolan 13 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 8 jan 2009

    hej i vintermörkret.
    Brukar ni koka egen fond? Det är både gott och billigt, sedan blir såserna så otroligt goda med en egen gjord fond, utan tillsatser också!


    Hej själv i vinternatten...(ja, eller snart ialle fall)

    Satt precis och funderade på detta. Jag tål inte smakförstärkelse mm och vill äta så ren mat som möjligt men det verkar krånglit att göra egen fond. Man måste väl ha märgben och sådant. Jag gillar mustig och köttig buljong..
    Lolan (H)

  • monas 13 januari 2009

    Hej kirunakocken.
    Jag har en fråga till dig, du svarade på förra frågan om remouladsåsen
    att man skulle blanda med hemgjord majonnäs
    recept på en sån så vore jag tacksam.

    Hälsningar monas.

  • Lolan 13 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 13 jan 2009

    Hej AnnoMundi.
    Vilken sorts potatis brukar du använda? Rund kokfast potatis brukar vara bäst. Sedan kan man reglera "kladdigheten" med mjöl, om de är för kladdiga tillsätter du bara mer mjöl i smeten, det bör fungera. Visst doppar du händerna i vatten mellan varje kroppkaka? Då släpper de lättare från händerna och blir inte så kladdiga.
    Här uppe i Norr kokar vi mest potatispalt (gjord på rå potatis som man river eller maler) men gjorde mycket kroppkakor när jag jobbade nere i Uppsala.

    Lycka till!

    //Johan Kock


    Min mormor gjorde alltid palt och jag älskar det. De bästa är de med bara smörbrunn. Är inte något noga med fläsket. Mina mamma och min syster har läst sig göra palt men inte jag trots att jag har en mal till min assistent. Förr gjorde man palt på bla kornmjöl. Tål inte det mjölet så vilket mjöl kan jag använda istället? Jag kan uppleva att min mammas paltar blir lit för tunga, för grova. Tror hon använder mycket rågsikt.

    Sedan undrar jag om du har recept på Ljusingsbröd? (tror det heter så) åt alltid det när jag var liten och var hos min mormor. Vi bakade det i bagarstugan och det kallades även för mjukkaka. Hon gjorde också ett tjockare tunnbröd som jag älskade. Ungefär som knäckebröd i tjocklek men ljust och i smak som tunnbrödet..

    Lolan

  • Okänd 13 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 13 jan 2009

    Men WWF har en bra sida, bra att inte använda de rödlistade fiskarna alls.
    Strömming är ju gott, med mos, mums!


    Vi kan tävla i strömmingsrecept också, om du hellre vill det.
    Men det ska vara nytt!

  • bernit 13 januari 2009

    Skrivet av monas den 13 jan 2009

    Hej kirunakocken.
    Jag har en fråga till dig, du svarade på förra frågan om remouladsåsen
    att man skulle blanda med hemgjord majonnäs
    recept på en sån så vore jag tacksam.

    Hälsningar monas.




    Sås - Majonnäs, grundrecept

    Det är min variant :p

  • Kirunakocken 13 januari 2009

    ja Monas, du ser det finns snälla själar på denna sida :)
    Tack bernit! :)

  • monas 14 januari 2009

    hej kocken
    består majonnäs bara av olja och senap
    inget annat som benit skrev är det verkligen så enkelt

    Hälsningar Monas :(:(:o:o

  • Glitterfia 14 januari 2009

    Skrivet av monas den 14 jan 2009

    hej kocken
    består majonnäs bara av olja och senap
    inget annat som benit skrev är det verkligen så enkelt

    Hälsningar Monas :(:(:o:o




    Bernits inlagda recept innehåller mer, du får öppna den länken (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.