Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smör eller margarin??

  • mattant41 12 januari 2011

    Smör som är bredbart, här finns det att köpa något som heter Bredbart och som är gjort på smör och rapsolja, jättegott på macka.görs av Milko men sen har också ICA en variant som heter Bredbar, är inte helt säker men jag tror det är ungefär samma sak.

    Själv använder jag bara fast smör och rapsolja, eller flytande smör och rapsolja, på mackan Bredbart.
    Enda undantaget är om jag skulle baka wienerbröd, då får det bli margarin.

  • knyppeltanten 12 januari 2011

    Kan man använda ister istället för smör om man inte vill använda margarin till bakning och matlagning?
    Smörsmak kväljer mig och jag har svårt för att doppa kakor borta om jag inte vet om de smakar smör eller inte. Jag bakar alltid på margarin, förr fanns Tre Ess margarin som var godare än Milda men jag vet inte om det finns längre.
    Jag prövade också flytande smör/olja men den kväljer mig också så jag ska pröva Mildas flytande för Culiness flytande smakar heller inte gott.
    Undrar om det beror på vad man är van sedan man är barn. Mamma använde alltid smör tills man på 60-talet någon gång framförde i tidningarna att margarin var mycket nyttigare, då övergick hon till Tre Ess och man vande sig vid det men smörsmaken tycker jag inte alls om och jag har försökt att använda det flera gånger de sista åren.

  • helenepe 12 januari 2011

    Jag bakar alltid på smör. Tycker dels det är godare och sen har jag väl läst nåt om att margarin inte skulle vara nyttigt. Men har inte grävt ner mig i den litteraturen så vet inte hur mycket som ligger bakom såna uttalanden.

  • zudette 12 januari 2011

    Skrivet av mattant41 den 12 jan 2011

    Smör som är bredbart, här finns det att köpa något som heter Bredbart och som är gjort på smör och rapsolja, jättegott på macka.görs av Milko men sen har också ICA en variant som heter Bredbar, är inte helt säker men jag tror det är ungefär samma sak.

    Själv använder jag bara fast smör och rapsolja, eller flytande smör och rapsolja, på mackan Bredbart.
    Enda undantaget är om jag skulle baka wienerbröd, då får det bli margarin.


    OK! då är det ju samma som Bregott om jag förstått det rätt! Ingen anledning o byta med andra ord! TACK!

  • Lenael 12 januari 2011

    Här hemma finns bara smör, rapsolja och olivolja.{eat}


    Har inte köpt margarin på åratal.

  • Dintan 12 januari 2011

    Skrivet av Lenael den 12 jan 2011

    Här hemma finns bara smör, rapsolja och olivolja.{eat}


    Har inte köpt margarin på åratal.


    Detta gäller här också. Man kan inte kopiera smörsmaken....

  • Ulrika91 12 januari 2011

    Man kan ju bara läsa på innehållsförteckningen... Då är det ett lätt val. Margarin är väl i runda slängar 15 ingredienser, eller? Vi har inte det hemma, men för att bevisa för min pojkvän varför han inte ska köpa margarin läste vi innehållsförteckningen i affären nyligen och då var det väl runt 15 (i alla fall sånt man har på mackan) . Smör har väl max tre? Hursom, jag ser ingen anledning att använda margarin när det finns äkta vara...

  • aurell50 13 januari 2011

    De är bara SMÖR som gäller vid bakning!(Y) Vid matlagning även raps-olja!

  • Cilla71a 13 januari 2011

    Det beror på vad jag bakar för något, men är det småkakor eller kanelbullar så är det smör som gäller annars så brukar blir det margarin till mjuka kakor & paj. Men det känns ju bättre att använda smör, brukar passa på att handla när det är billigt & sen frysa in. :)
    För övrigt så är det smör & rapsolja som gäller, vid marinader så blir det oftast olivolja. På mackorna har vi Lätta.

  • majamia 13 januari 2011

    Använder endast riktigt smör! :)
    och rapsolja, olivolja vid stekning eller flytande smör med rapsolja.
    Aldrig hårt eller flytande margarin.

  • soccermum 13 januari 2011

    Bakar oftast på smör och vi har bregott på mackorna och arlas flytande smör/oliv tycker jag är underbar!
    Men jag erkänner att även om jag är medlem på MK och har hört om margarinets alla tillsatser och tillvägagångssätt vid tillverkning så säger plånboken åt mig att köpa margarin istället för smör emellanåt så här blir det blandad kompott (A)

  • redd 13 januari 2011

    Smör och olja här också..

    Har lite svajig vetenskaplig grund om hur onyttigt det är med härdade fetter, men har aldrig läst någonstans att det skulle vara nyttigt iaf.

  • frokenviol 13 januari 2011

    Här är det plånboken som styr, tyvärr :( Försöker alltid köpa bregott, och använder helst smör vid bak, men ibland får det bli margarin.

  • Bumbis 13 januari 2011

    Skrivet av zudette den 12 jan 2011

    Blir lite nyfiken. Vilket smör är det som man kan köpa som är bredbart? Jag trodde att Bregott är det närmaste man kan komma smör, som dessutom är bredbart??!!

    I vårt hus är det bara smör och bregott som gäller. Vi har dissat allt margarin både i fast och flytande form!



    Det är Valio som gör det. En gul förpackning och det står mjukt och gott på den. Det är nog inte mycket skillnad från Bregott men något var det kommer jag ihåg att jag läste första gången jag köpte det.

  • zudette 14 januari 2011

    Skrivet av Bumbis den 13 jan 2011

    Skrivet av zudette den 12 jan 2011

    Blir lite nyfiken. Vilket smör är det som man kan köpa som är bredbart? Jag trodde att Bregott är det närmaste man kan komma smör, som dessutom är bredbart??!!

    I vårt hus är det bara smör och bregott som gäller. Vi har dissat allt margarin både i fast och flytande form!



    Det är Valio som gör det. En gul förpackning och det står mjukt och gott på den. Det är nog inte mycket skillnad från Bregott men något var det kommer jag ihåg att jag läste första gången jag köpte det.


    Det verkar inte vara nån större skillnad när jag läser om produkten på hemsidan. Men varför byta till en finsk produkt när sammalika finns och tillverkas i i Sverige??

  • Josses 14 januari 2011

    Har använt margarin till bakning och matlagning både fast och flytande form i många år men i
    höstas bytte jag till smör.

    Använder smör/rapsolja i flytande form lite nu och då till matlagningen. Barnen tycker det är lättare att använda.

    Rapsolja använder jag också mycket av, både till bakning och matlagning.
    Har en flaska olivolja i skafferiet också men den har inte blivit mycket använd.

    På mackorna har vi Bregott mellan sedan många år, det är ju så enkelt att bre på.
    Har provat div. olika bordsmargarin men har alltid återgått till bregott mellan...
    Provade ICAs "bregott" och även COOPs men som sagt har alltid återgått till originalet.

  • Lunchdax 19 januari 2011

    Skrivet av Piffilina den 13 jan 2011

    Här är det plånboken som styr, tyvärr :( Försöker alltid köpa bregott, och använder helst smör vid bak, men ibland får det bli margarin.


    Tyvärr måste vi också köpa margarin, priset för smör är inte bara lite dyrare utan det är STOR skillnad.
    Men jag försöker att köpa smör så ofta som jag kan just eftersom margarin inte är bra för hälsan. Jag bakade bröd idag med äkta smör, och det luktar så gudomligt gott när man använder äkta varor! Synd att priset är så högt!

  • Lenkan 19 januari 2011

    Jag har inte råd med annat än margarin och Lätta.
    Så är det helt enkelt. Olja är Icas Matolja.

    Förutom det så gillar jag inte smaken av smör, det lägger sig som en hinna i gommen liksom

  • Samur 19 januari 2011

    Jag hör också till dem som alltid använder smör.

  • Dintan 19 januari 2011

    Alltså, jag som aldrig handlar margarin....

    Hur stor är prisskillnaden?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.