Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lär dig syna matbluffen....

  • Nell 30 mars 2009

    Skrivet av poffa den 30 mar 2009

    Diskussionen om glutamat är har pågått ett tag.

    Kommer ofta att tänka på så kallat kinesiskt salt, när jag hör pratet om glutamat. He he..

    Enligt många förståsigpåare så finns det klent med forskning kring detta.

    Lite mer om det i denna länk här under:
    http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2007/10/till-glutamatets-frsvar.html

    Citat ovan.
    "Ett annat exempel är från ovan: "Bensoesyra som finns naturligt i lingon, och är konserverande." Men som framställs under en kemisk process med metylbensen som är en huvudbeståndsdel i bensin."




    Hm, angående framställning av bensoesyra, har jag missförstått något?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensoesyra


    Kanske det är dags att hålla isär kemin lite.

    Det är inte så att det är bensin som är slutprodukten när man gör Bensoesyra, lika lite som att det är vätebomber som är slutprodukten i framställning av vätgas? Alltså, man får inte med en skvätt bensin på köpet.

    Eller om jag säger så här. Det finns väte i vanligt vatten (H2O), men vatten är knappast lika farligt som vätgas, så det vore således ganska fånig att sluta dricka vatten för att det innehåller väte? :p



    Missförstå mig inte och tro att jag tycker att det är toppen med tillsatser, tvärtom.
    Det svåra är att hålla reda på vad som är bra och dåligt samt nödvändigt och icke nödvändigt.
    hur ska man som vanlig konsument veta när dom mest lärda tvivlar? :(


    Det är inte så att jag missförstått dig, jag förstår precis vad du menar :) Jag håller till stor del med dig, men vill ta det längre. Jag ser inte vitsen i att ha processer där man framställer föda genom att använda sig av metylbensen (N)
    För mig är det viktigt att tänka på hela processen och vad mer som kan påverkas än vad man får eller kan få i sig antingen genom intagen föda eller genom miljön. Varför skall man ha en process som påverkar miljön och kanske då även kroppen (om än inte med "bensin" ) bara för att ha en lång shelf life som allt som oftast är på tok för lång, för att göra maten billigare mm? Jag vill inte ha lång shelf life på mina produkter, jag betalar gärna mer för ren mat än fä utfyllnad och annat. Även om det finns varianter på att framställa vissa tillsatser på mindre ifrågasatta sätt så är det ofta så att det är mycke mindre ekonomiskt och det som styr är ekonomin och då vet jag vilka metoder som vinner. Jag vill inte äta äpplen som ser fräscha ut efter ett halvår, eller dricka apelsinjuice som filtrerats, frysts i flera månader för att sedan blandas ihop igen och eventuellt tillsättas med ytterligare vitaminer för att en del försvunnit i processen, jag vill ha en färskpressad juice. Jag vill ha äpplen som jag köpt och äter upp inom en vecka (Y) Likaså vill jag inte äta bröd som legat i påse flera månader och inte möglat, jag vill ha ett suredegsbröd som ändå kan hålla sig i ett par veckor utan diverse tillsatser, vill inte ha ett fluffigt bröd fyllt med luft och som "berikats" med vitaminer (för att man urlakat det tidigare i processen...) Nä jag har tagit mycket mer kontroll över vad vi stoppar i oss och hur miljön påverkas. Jag vill inte äta bananer som besprutats, inte för att jag är rädd att få i mig pesticider eftersom de går att skala, men varför skall ajg äta något som odlats på ett sådant sätt att det förgiftar miljön och därmed även påverkar människan. Om än inte alltid direkt men i längden, med ökade mängder som sprids over odlongar och hamnar i mark och grundvatten.

    Och nu lite reklam :D Är någon är glassugen kan jag varmt rekommendera Järnaglass om ni kan få tag i den. Världens bästa glass som bara innehållar kravmärkta äkta varor (Y) inga som helst tillsatser :D Den finns här i Järna och kan eventuellt finnas även hos Cajsa Warg i Stockholm. Bästa glassen jag någonsin ätit :p

  • Nell 30 mars 2009

    Skrivet av markus den 30 mar 2009

    Vad har hänt med de klassiska smakbärarna fett, salt, socker och alkohol...?


    Jo saltet används flitigt och tillsätts i mängder och för att sedan balansera upp det så är man flitig och tillsätter mängder av socker också (N) Fetter som härdade fetter är ju också populärt bland matproducenterna. Fett skall det ju vara mängder av eller inget, som då ersatts av annat instället
    :( Det verkar inte finnas någon rimlighet i det hela.
    Vad det gäller alkoholen är väl det enda som det inte slösas med hos matfabrikörerna (H)

    Inte konstigt att männsikor frå hjärtinfarkter, proppar och annat skit redan vid 35- till 40-årsåldern. Äter dåligt, rör sig för lite, stressar för mycket...

    Usch vad jag känner mig ironisk och negativ just nu :o Men så jättenegativ är jag inte riktigt, för jag känner att det finns faktiskt möjlighet att själv påverka vad ajg får i mig genom att göra val som jag känner är rätt för oss :) Visst är det gott med en gräddig/krämig sås/gryta/färsbiffar men då har jag själv koll på mängden enkelt över dagen av vad jag stoppar i mig och salt/socker behöver det verkligen inte finnas i matlagning. Finns massor av härliga färska kryddor att använda som smaksättning. Skall man balansera med socker, salt och syra så behövs det bara någon nypa som oftast inte flera matskedar av varje. Så visst välkomnar jag fetterna, sockret och även alkoholen i rimliga mängder :)

    Ha en bra dag alla här på forumet
    Love and peace (L)

  • kiafia 31 mars 2009

    Jag hittade en härlig sida på nätet där man kan beställa ekologiska matvaror...och få de levererade till dörr (Y) ialla fall om man bor söderut....toppenidé!
    Jag testköpte ca 6kg kött nu i mars och är jätte nöjd.

    www.ekobestallarna.se

    Vi handlar KRAV och ekologiskt så ofta det finns alternativ. Dels för vår hälsas skull men också för att lära dottern att välja bra produkter.

  • poffa 31 mars 2009

    Så här lite sent i afton kommer jag att tänka på "Den femte smaken".

    läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Umami

    :p

  • ros 27 april 2009

    :)Väldigt intressant läsning
    Nyhetsbrev ifrån Utbildningscenter

    SÅ FUNGERAR SVERIGE

    Har länge funderat på varför vissa dietister, läkare och Livsmedelverket förespråkar kemiska lättmargariner och margariner med kolesterolsänkande växtsteroler gjorda av resterna som blir kvar när man tillverkar grönsåpa eller tallbarrsolja till tvål, före fetter med naturligt omega-3 fettsyror. Visst vet jag att professorer som Bengt Vessby och andra av industrins ledande personer, gör allt de kan för att lansera sina produkter. Men man tycker ju att läkare, dietister, sjuksköterskor och Livsmedelsverkets personal, bör ha så mycket i sina välutbildade huvuden att de genomskådar företagens ”lobbyverksamhet”.
    När också vårdcentraler, dietister, företagsläkare m.fl. delar ut reklambroschyrer från multinationella företag, om kolesterolsänkande produkter, är det lätt att tro att de gör detta utan att först ta reda på fakta och att de inte har en aning om vad de håller på med.

    Nu börjar en helt annan bild att ta form, om hur multinationella jätteföretag styr den information vi får när det gäller kostfrågor och hur EU anlitar företag som bl.a. tillverkar mat och mediciner för att ta fram information och rekommendationer.


    EU LÅTER FÖRETAG PÅVERKAR SINA KOSTRÅD

    EU har bestämt att man ska ta fram nya kostrekommendationer för sina medlemsländer. Detta ska ligga till grund för Livsmedelverkets information till skolor, barnomsorg, mödravårdscentraler och oss vanliga konsumenter, samt även för läkar- och dietistutbildningar, när det gäller kostfrågor, i vårt land samt gränsvärden för när kolesterolsänkande medicin bör sättas in.

    Detta jobb har organisationen International Life Sciences Institute (ILSI) fått. EU betalar 126 miljoner kr. för att ILSI ska ta fram dessa nya kostråd som ska styra Europa kostpolitik de närmaste åren.
    Problemet är att ILSI inte är så lämpade att utföra detta arbete, då denna organisations representanter är knutna till flera multinationella företag som tillverkar livsmedel, två av världens största sockerbolag, samt värdens största läkemedelföretag som bl.a. tillverkar kolesterolsänkand mediciner.
    ILSI arbetar på uppdrag från bl.a. Pfizer och Glaxo som är två stora läkemedelsföretag, det välkända företaget Coca Cola, Kraft Foods som ägs av Philip Morris som numera ofta benämns som Altria för att vi inte ska förstå kopplingen till cigaretter, Kelloggs med sina flingor, Unilever som är värdens största livsmedelföretag och det stora sockerföretaget Südzucker. Även Mc Donalds har lyckats fått med en representant i projektet.
    Även flera svenskar som har koppling till stora företag sitter med eller har möjlighet att påverka ILSI´s arbete. Nils-Georg Asp, professor i näringslära och verkställande direktör för SNF, Swedish Nutrition Foundation har sina kopplingar genom sin samarbetspartner John Cummings som är en av ILSI´s medlemmar. Nils-Georg Asp kallats Sveriges främsta fiber- och kolhydratexpert och får ofta uppdrag som, konstigt nog, i de flesta fall verkar vara till fördel för industrin.
    De kostråd som gäller för oss i Sverige idag, innan de nya nu kommer från EU, har tagits fram under ledning av Professor Brittmarie Sandström som avled år 2002 i cancer bara 57 år gammal. Om hon följde sina egna kostråd och om dessa påverkat hennes sjukdom får man bara gissa sig till.
    Livsmedelsvekets professor Åke Bruce skrev i en text om det arbete som Brittmarie Sandström utförde, att hennes kopplingar till ILSI var en stor förtjänst.

    Hur kan EU-parlamentet betala ILSI för att ta fram kostråd, när man vet vad de representerar?? Vill inte tro att det fungerar på samma sätt som när läkare skriver ut kolesterolsänkande mediciner.
    Läkemedelföretagen betalar gärna ut bonus och bjuder på resor till ” duktiga” läkare. Konferensresan betalades av läkemedelsföretaget inkluderade hela läkarens familj. Den enda konferens som förekom under två veckor var en två timmars dykkurs enligt en anonym läkare jag pratat med. Han trodde själv att han skulle få en del utbildning på resan och det var därför han tackade ja. Skulle man känna sig helt ”lurad” att behöva tillbringa en vecka på ett lyxhotell i paradiset med familjen utan att behöva vara på konferens hela dagarna? Han sa att han aldrig mer kommer att ta emot denna ”bonus” då han ansåg att det var mer muta än utbildning. På det sjukhus som han jobbar i Västra Sverige, finns flera läkare som varit på ”konferensresor”, betalda av läkemedelindustrin vid flera tillfällen enligt honom.

    Efter en rundringning till läkare som jobbar inom Landstinget i Östergötland så erkände 23 läkare och tre högre chefer att de samtidigt jobbade åt läkemedelsindustrier som de hade sina tjänster i Landstinget. Är det därför som så många människor är läkemedelsförgiftade i dag, eller äter kolesterolsänkand mediciner utan att det behövs?
    Rundringning gjord av: Norrköpings Tidningar och Östgöta Correspondenten.

    Gäller samma sak för EU´s representanter att de får resor eller bonus om de fattar beslut som gynnar livsmedelindustrin eller läkemedelsföretag och är det därför som Marit Paulsen påstår att hon tycker att ekologisk produktion är skit. Hon som tidigare skrivit böcker som ”den stressade potatisen” och alltid pratat om ren mat. Har hon ju tidigare bytt politiskt parti för att få fördelar, byter hon nu åsikt för att hon vet att det finns stora pengar eller fördelar att tjäna på detta?



    VAD KAN VI VÄNTA OSS AV ILSI?
    Självklart kommer företagen som ingår i ILSI att se till att de råd de ger, ökar deras vinster ännu mer.
    Läkemedelsföretaget Phizer, som är störst på kolesterolsänkande mediciner i världen, tillverkar den världsledande Lipisor som såldes för 54 miljarder kronor under 2007. Kommer detta företag att rekommendera att vi äter vildfångad fet fisk för att sänka vårt kolesterol, eller kommer de att sänka rekommenderad kolesterolgräns när det gäller att skriva ut deras mediciner?
    Kommer de stora sockerbolagen och Coco Cola, som finns med i ILSI, att ge råd om att våra barn bör dricka mindre läsk och äta mindre godis för att deras celluppbyggnad störs av dagens överkonsumtion av socker?
    Kommer Unilever, som tillverkar Becel, att berätta att naturligt ekologisk Bregott innehåller lika mycket omega-3 som deras egen kemiska Becel?


    DAGS ATT VI SÄGER IFRÅN!
    Eftersom Livsmedelverket, flera läkare, dietister och många andra myndigheter styrs av industrin, så är det vi konsumeter som bör ta makten i samhället.
    Gå gärna in och läs docent Uffe Ravnskovs inlägg i Dagens medicin måndagen den 27 april. http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08/livsmedelsverket-bor-omede/index.xml

    Se till att dina barn får riktiga fetter (Bregott och fullfet mjölk) på dagis eller i skolan, se till att läkarna försöker bota din sjukdom och inte tillfälligt minskar problemen med mediciner.
    Ät inte på restauranger som serverar lättmargariner och ring till företag och klaga på de onödiga och tveksamma tillsatser som de blandar i.
    Intresset för ren mat har ökat lavinartat de sista två åren och mina föreläsningar, Bert Karlssons Matakuten, Mats-Eriks Nilssons böcker och alla andra som är ute och föreläser om detta böjar att ge resultat.

    Skicka detta brev till alla du känner eller alla som du har i din e-lista.

    TOMMY SVENSSON

  • Okänd 27 april 2009

    Jag har ställ en fråga direkt till Scan. Finns det "rökarom" i Scan:s bacon?
    Svaret lyder:

    Hej, tack för ditt mail.
    RÖKAROM: Den äkta röken kondenseras i ett miljösäkert system. Den kondenserade röken renas för att avlägsna de rökkomponenter som är mest skadliga för människors hälsa. I rökaromen har man tagit tillvara på de ämnen man vill ha, de som ger en god smak och påverkar färgen och hållbarheten. Hälsosammare för de anställda som får en bättre arbetsmiljö. Man duschar rökaromen på baconsidorna som sedan går genom ett värmeskåp.

    Med vänlig hälsning

    __________________________

    Matforum

    Scan AB

    Bacon från Scan har alltså aldrig varit inne i någon rök!
    Bara "rökarom" och sedan ett värmeskåp.
    Tror inte ett dyft på att man gör detta enbart för att ta bort "de mest skadliga" ämnena i röken utan endast för att tjäna pengar!

    Tänk vilken bluff!

  • poffa 27 april 2009

    "Ros".

    Att företag beställer undersökningar som passar deras syften är tyvärr ingen nyhet, och alla dessa diverse kändisar/förståsigpåare som vill kränga sina produkter?

    Själv har jag testat en del av dessa så kallade "nyttoprodukter" och kom fram till att jag började undra varför dom inhåller tillsatser som "Diacetyl" och annat?

    Beslöt mig för att återgå till det jag vet fungerar. Till exempelvis steker jag numera i vanlig rapsolja och har en liten, liten klick osaltat smör i för smakens skull.

    Ett gammalt knep då temperaturtåligheten ökar så att livsmedlet inte blir bränt. Givetvis måste man hålla lite koll på HUR oljan har gjorts så man inte råkar på så kallad raffinerad olja. Där kan det kanske hända en del otrevligt med en vanlig vegetabilisk olja.

    Tja, så gör jag. :)

  • poffa 27 april 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 27 apr 2009

    Jag har ställ en fråga direkt till Scan. Finns det "rökarom" i Scan:s bacon?
    Svaret lyder:

    Hej, tack för ditt mail.
    RÖKAROM: Den äkta röken kondenseras i ett miljösäkert system. Den kondenserade röken renas för att avlägsna de rökkomponenter som är mest skadliga för människors hälsa. I rökaromen har man tagit tillvara på de ämnen man vill ha, de som ger en god smak och påverkar färgen och hållbarheten. Hälsosammare för de anställda som får en bättre arbetsmiljö. Man duschar rökaromen på baconsidorna som sedan går genom ett värmeskåp.

    Med vänlig hälsning

    __________________________

    Matforum

    Scan AB

    Bacon från Scan har alltså aldrig varit inne i någon rök!
    Bara "rökarom" och sedan ett värmeskåp.
    Tror inte ett dyft på att man gör detta enbart för att ta bort "de mest skadliga" ämnena i röken utan endast för att tjäna pengar!

    Tänk vilken bluff!


    Själv använder jag rökarom i vätskeform. Det är helt enkelt bara vatten smaksatt med rök.

    Det finns säkert andra produkter med annat innehåll.

    När det gäller Scan och andra tillverkare så vill dom nog spara tid och i slutändan pengar.
    Fast det vore intressant om dom har faktiska belägg förr att dom "mest skadliga" ämnena försvinner?

  • Gnurf 27 april 2009

    Alltså...tror Ni att man vid rationell industriell tillverkning av rökta produkter hänger upp köttstycken och sedan tänder en Eld under och kastar på några nävar spån!??? Den sista som gjorde på det viset var nog Fiskaren Vesterman på Saltkråkan....(Y) Nä, tacka vet jag enrisrökt lax om sommaren...men det får man göra själv...:)

  • ros 26 juni 2009

    (H)Väldigt intressant läsning
    Nyhetsbrev ifrån Utbildningscentrum
    Nyhetsbrev 3 2009

    Frukt och grönsaker kan innehålla bekämpningsmedel

    Det är mycket vanligt att frukt som inte är ekologiskt odlad innehåller bekämpningsmedel eller ämnen som frukten eller grönsakerna behandlats med, för att de ska hålla sig längre.
    Detta varierar mycket beroende vilka länder som är producenter.
    Thailand toppar listan när det gäller att använda kemiska ämnen vid odling av frukt och grönsaker, följd av Egypten och USA.
    Försök att lära dig de värsta produkterna och länderna och undvik att handla från just dessa eller leta efter ekologiskt.
    EU och Svenska Livsmedelverket har gränsvärden vad gäller bekämpningsmedel och viss är det kanske inte så farligt om man inte äter så mycket frukt och grönsaker, men samtidigt rekommenderar de att man ska äta 500 gr per dag. Livsmedelsverket är ganska duktigt när det gäller att plocka bort värstingarna, men de som ligger just vid gränsvärdena slipper ofta igenom.
    De frukter som får mest klagomål är citroner och bananer som hör till de tyngst besprutade frukterna. Men båda finns ju ekologiskt så här är ju inga problem att hitta bra alternativ.
    Det är inte lika lätt att hitta ekologiska persikor, även om det finns.
    Persikor från Egypten som kom till Sverige i april 2009 visade sig vid något tillfällen innehålla så mycket som 15 ggr över tillåtet värde av det mycket farliga ämnet Oxamyl. Nu drogs just detta parti in av Livsmedelsverket, men med den enorma mängd frukt och grönsaker som kommer in i landet kan bara Livsmedelsverkat göra vissa stickprov. Vid något tillfälle har även gurkor från Spanien visat sig ha för höga halter av Oxamyl.

    Citrusfrukter i alla former behandlas i de flesta fall även med antimögelmedel. Difenyl E230, ortofenylfenol E231, matriumortofenylfenol E232 och tiabendazol E233 är de farligaste. De tre första kan ge mycket svåra allergiska reaktioner, orsaka cancer, leverskador, genetiska skador, illamående och ögon- och näsirritation.
    Av dessa ämnen har det skett så svåra allergiska reaktioner att personer svävat mellan liv och död.
    En kvinna från Jönköping tog i ett par mandarin i sin butik december 2008 och det räckte för att hon fick tillbringa ett par dygn på sjukhus med mycket svår allergireaktion. Läkarna bedömde att om hon kommit någon timma senare hade de nog inte kunnat rädda henne.
    Kanske var det här partiet med mandariner något mer besprutat än vanligt, samtidigt som hon kanske var extremt känslig. [Källa Radio Jönköping]
    Tiabendazol E233 anses vara cancerframkallande, blod, tarm och nervstörande.

    Riv aldrig skalet på en citrusfrukt i mat eller när du bakar om inte frukten är ekologisk. Se även till att citroner som lagts i vatten för att ge smak åt dryck är skalad först eller ekologiskt odlad.

    Nedan finns en lista på de produkter och de länder som då och då åker dit i tester eller ofta ligger nära gränsen när det gäller användning av bekämpningsmedel. Det är inte så att dessa produkter nedan alltid innehåller för höga halter med bekämpningsmedel, men listan innehåller de som oftast ligger över eller just vid de gränsvärden som fastsällts.
    Det bästa är att vara försiktig och inte äta för mycket av grönsaker och frukt från dessa länder, om de inte är ekologiska förstås.

    Man vet att dessa bekämpningsmedel kan orsaka en rad problem hos oss människor bl.a. svåra allergiska reaktioner, förstörda nervceller, cancer, genetiska skador, fosterskador om man är gravid, minska eller skada spermieproduktionen hos män, ökad salivavsöndring, illamående, magsmärtor, muskelryckningar och kramper.


    Land: Frukt/grönsak: Använd kemikalie:

    Argentina  Äpple (Red Delicious)  Azinfos-metyl
    Äpplen (Royal Gala)    Tiofanatmetyl

    Australien Druvor (sort; Thompson Seedless)    Metomyl

    Brasilien Apelsin    Dimetoat
    Äpplen  Famoxadon

    Chile  Druvor (sort; Crimson Seedless)  Metomyl
    Persikor    Iprodion

    Columbia Passionsfrukt    Ditiokarbamater

    Ecuador  Ananas  Karbaryl
     
    Egypten  Granatäpple    Lambda-cyhalotrin
      Granatäpplen    Etion
    Knipplök    Lambda-cyhalotrin
    Paprika (röd)    Etion
    Persikor  Oxamyl

    Indien  Granatäpple  Lambda-Cyhalotrin
    Granatäpplen    Cypermetrin
    Granatäpplen  Karbendazim
     

    Jordanien  Bönor (med skida)  Tiofanatmetyl

    Kenya  Passionsfrukt  Ditiokarbamater
      Passionsfrukt    Karbendazim
      Passionsfrukt  Dikofol

    Kina  Pomelo    Triazofos

    Pakistan  Ris (basmati)  Klorpyrifos

    Spanien  Paprika (röd)  Metiokarb

    Turkiet  Aubergin  Dimetoat
     
    Thailand  Balsampäron  Dimetoat
      Basilika Dimetoat
    Basilika   Klorpyrifos
    Basilika Ometoat
    Basilika   Acetamiprid
    Basilika Dikofol
    Basilika Profenofos
    Basilika Protiofos
    Chili (röd)   Dimeotat
    Chili (röd)   Dikofol
    Chili (röd)   Karbendazim
    Chili (röd)   Karbofuran
    Chili (röd)   Profenofos
    Chili (röd)   Prokloraz
    Chili (röd)   Triazofos
    Knipplök  Indoxakarb
    Koriander  Karbendazim
    Koriander  Karbofuran
    Koriander  Propikonazol
    Koriander  Profenofos
    Koriander  Azinfosmetyl
    Koriander    Protiofos 
    Koriander     Dimetoat
    Koriander    Diazinon
    Koriander  Etion
    Litchifrukt    Karbendazim
    Litchifrukt  Klorpyrifos
    Litchifrukt    Cypermetrin
    Litchifrukt  Ditiokarbamater
    Longan (liknar litchifrukt)   Cypermetrin
    Longan  Karbendazim
    Selleri    Karbaryl

    Spanien Slanggurka  Oxamyl
    Spanien Slanggurka  Tiofanatmetyl
      Zuccini    Klortalonil
      
    Turkiet Päron    Fenvalerat

    Tyskland Salladskål    Dimetoat

    USA  Apelsiner Karbaryl
    Torkade bönor (black eye)    Acefat
    Torkade bönor (black eye)  Metamidofos
    Äpplen (Red Delicious)  Karbaryl
     
    Polen  Äpplen (Gala Must)  Diazinon
     
    Frankrike  Äpplen (Golden Delicious)  Karbaryl
     
    Uruguay Äpplen (Royal Gala)    Karbaryl
     
     
    Utbildningscenter
    Tommy Svensson
    www.utbildningscenter.se

  • kattgnag 9 juli 2009

    Hej-hej, alla!
    Är det någon som vet var man kan köpa buljong (helst tärning) UTAN konstigheter som transfetter, glutamat, palmolja eller annat knasigt?
    Och naturligtvis BORTSETT från en egenhändigt gjord buljong av olika skyer etc.

  • ros 21 augusti 2009

    :)Hej alla glada matklubbsvänner

    Här är några tänkvärda ord om RÖKAROM

    Nyhetsbrev 3 2009

    Rökarom

    Rökning har under lång tid varit en bra sätt att konservera sin mat. Men sedan konserveringsmedel, vakuumförpackning, kylskåp och frysboxar blivit allt vanligare, har rökning mer använts för smaksättning.
    Tyvärr struntar en del företag fullständigt i konsumenternas hälsa och experimenterar, för att kunna tjäna någon krona extra, med kemiska tillsatser i form av smakförstärkare, färgämnen och aromer.
    På senare tid har dock smakförstärkaren natriumglutamat och en del andra tillsatser som t.ex. tveksamma färgämnen minskat i maten. Tyvärr är det tvärt om med tillsatsen rökaromer. Allt fler företag slutar med traditionell rökning och istället penslas eller sprutas aromämnet över maten som de sedan påstår ska ge samma smak. Nu var kanske inte rökningen enbart till för att ge smak, utan de flesta farliga bakterier som kan orsaka matförgiftning och andra allvarliga sjukdomar dödades vid rökningen. Detta löser företagen lätt genom att spruta in ökad mängd av det bakteriedödande och mycket cancerogena ämnet natriumnitrit E250 i maten.

    Om en matvara som behandlats med E250 röks, så minskar mängden natriumnitrit i slutprodukten på grund av rökningsprocessen med ca. 40%, vilket betyder att varan blir nyttigare för oss. Men om man tillsätter rökarom, behövs både mer konserveringsmedel och bakteriedödande medel vilket istället försämrar både smak och kvalité och dessutom gör varan tveksam att äta. Amerikansk forskning har visat att gravida som äter mat med natriumnitrit E250 tre till fyra gånger i veckan ökar risken att barnet ska födas med fosterskador.

    Vi i Sverige är bäst i världen!
    Det finns inget land som slår oss när det gäller rökarom. Vi äter mest produkter med rökarom per person och år i hela världen. Faktiskt är det så att vi får i oss över dubbelt så mycket rökaromer per år än vad genomsnittet är i Europa. Tyskland kommer på andra plats. USA brukar normalt slå oss när det gäller både skräpmat och produkter med mycket tillsatser, men när det gäller olämpligheten med rökarom har budskapet nått ut bra i de flesta länder. Det är bara vårt Livsmedelverk som har missat detta. I och för sig är det den enda arom som måste specificeras i innehållsförteckningen som rökarom, alla andra räcker om man skriver arom. Betyder detta att de vet att rökarom är tveksam/farlig, men att de håller företagen om ryggen som använder ämnet?



    Det finns flera sorters rökaromer på marknaden
    Vilken rökarom man använder beror helt på vilken produkt man vill smaksätta. Whiskey smaksätts ofta med rökarom från ek, medan bacon smaksätts med betydligt mildare arom. Detta betyder inte att den sistnämnda är mindre tveksam utan det är ofta temperaturer och efterbehandling som avgör vilka ämnen och hur mycket polyaromatiska kolväten det finns i aromen.
    Trots att rökaromer funnits på marknaden sedan i början av 1960-tal har EU först nu inlett en översyn av deras hälsoeffekter. Hittills har fyra produkter granskats och av dessa har tre fått underkänt.
    Zesti smoke code 10 marknadsförts av Mastertaste som ingår i amerikanska Kerry Group.
    Scansmoke PB1110 tillverkas av danska Brøste som ingår i den globala kemikoncernen Azelis.
    Unismoke marknadsförs av Unilever.
    Dessa tre är bara begräsade men har inte tagits bort helt från marknaden.
    Den som godkänts heter Smoke Concentrate 809045 från Symrise. Skillnaden mellan denna och de tre tidigare är tyvärr inte så stor, dessutom finns det fler rökaromer som inte undersökts och som används fritt än så länge. Däremot har inga studier gjorts när det gäller långsiktiga hälsoeffekter. Forskarna har inte heller tagit reda på om rökaromen kan skada reproduktion och fosters utveckling. Man vet att råttor blir sjuka om de får i sig höga doser.
    Ulla Beckman-Sundh, toxikolog på Livsmedelsverket, menar att det inte finns någon omedelbar anledning till oro.
    – För de allra flesta konsumenter ligger konsumtionen inom en acceptabel nivå, men säkerhetsmarginalen har krympt säger hon.
    Det som hänt är inte att man upptäckt att det är farligt, utan att man konstaterat att det saknas kunskap. Därför har osäkerheten ökat, säger Ulla Beckman Sundh.

    Vad är en acceptabel nivå?
    Det finns idag ingen fastställd nivå om hur mycket rökarom en människa kan äta utan att bli sjuk och det är nog inte heller lätt att ta fram en sådan nivå. Cancer är en smygande sjukdom som kommer flera år efter att cellerna påverkats och inget vi normalt förknippar med den rökarom eller andra cancerogena tillsatser vi åt för flera år sedan.
    Även mat rökt på traditionellt sätt innehåller en del polyaromatiska kolväten, men det är innehåll av E250 som är den största skillnaden på produkten och att man släppt en tillsats utan någon ordentlig undersökning.

    Hur tillverkas rökarom?
    Det finns några olika sätt att tillverka kondenserad rök, men det vanligaste är att sågspån från ved eller andra växtdelar torkas och upphettas i en reaktor. Den rök som bildas tas upp i tunna vattenfilmer där sedan 70% av vattnet dunstas bort och röksmaken konsentreras och utvunnits. I vissa gångar separeras tjärhaltiga utfällningar. Processen är i princip samma som används i oljeraffinaderier eller i en klassisk kolmila.
    Nu kan rökpulvret behandlas kemiskt för att passa den arom man vill ha.

    Vad finns rökaromer i för varor?
    Det är inte längre bara korv och feta fiskar som röks utan rökaromer kan finnas i allt från bacon, färdigmat, pajer, sås och soppor, frukostflingor, chips och annat snacks, processade frukt och grönsaker och en rad andra produkter.

    Vad säger tillverkaren?
    Tillverkarna menar att, förutom att arbetsmiljön blir bättre och fler korvar kan rökas på kortare tid är den nya metoden mer hälsosam. Men varför måste då arbetarna, som jobbar med rökarom, ha ökad skyddsutrustning när de sprutar eller penslar på aromen?
    EU är för metoden och skriver i en förordning att rökaromer ”i allmänhet ge mindre anledning till oro för hälsan än traditionella rökprocesser”.
    Undrar vem som tagit fram dessa påståenden? Är det kanske de företag som tillverkar rökaromerna? Några av dem finns med i ILSI de multinationella företag som till viss del styr EU:s matpolitik. (se Nyhetsbrev 1 2009)
    Allt handlar om pengar, kan man tjäna några timmar och dessutom använda billiga aromer istället för dyr ved vid framställningen så handlar det om många kronor. Det låter kanske bra om kunden får nytta av detta, men den största delen går till ökad vinst för företaget och aktieägarna. En ännu större anledning till att tillverkarna är så positiv till rökarom är att vid traditionell rökning förlorar produkten en hel del i vikt, då värmen gör att en del fett rinner bort. Så mycket som 20% kan försvinna från vissa produkter. 20% betyder en minskad vinst.

    Alla är inte lika positiva.
    – Jag anser att man får en något sämre smak, den kan bli lite beskare än den traditionella smaken. Samtidigt får man en något sämre hållbarhet, säger Fredrik Larsson på Signal & Andersson Charkuterifabrik AB.
    Hampe Mobärg på Swedish Meats erkänner att han personligen föredrar korv rökt på gammalt vis.
    – Jag gillar vår källarrökta. Den har en kraftigare röksmak.
    Swedish Meats röker både traditionellt och genom injektioner och duschning. Men enligt Mobärg vinner den nya metoden mark. Korv rökt på konstgjord väg är betydligt billigare än den som har rökts över en bädd av bokved.

    Märkning
    På förpackningen ska det framgå om produkten är traditionellt rökt eller inte. Ord som rökarom eller rökextrakt är varningssignaler för vän av tradition.

    Undvik en av våra mest tveksamma tillsatser, rökarom. Läs alltid på produkten och kontakta alla företag som sprutar i falsk röksmak.
    Låt dig inte luras av deras vältalighet om hur ofarligt detta är och hur mycket bättre det är för både arbetarna och konsumenterna.
    Sprid detta till så många du kan i din släkt, till dina vänner och dina arbetskamrater, så kanske företagen till slut förstår att de inte kan hålla på och lura oss konsumenter.


    TOMMY SVENSSON
    Utbildningscenter
    www.utbildningscenter.se

  • kattgnag 21 augusti 2009

    Vad jag älskar att ni finns(L)
    Ett sätt som jag tycker är bra är att som enskild konsument gå in på hemsidan (t.ex ICA eller MAX eller vad ni vill), leta reda på "Om oss" eller "Kontakta oss". Där kan man oftast skicka frågor via mail. Det har jag gjort. Jag har bl.a. skickat frågor till ica och till Max hamburgerkedja och undrat över vad de egentligen håller på med. Jag är ändå en ganska stor stamkund på ica och tycker att de borde tänka om. Jag skriver som jag tänker och tycker. Föreslår att de istället skulle kunna gå i bräschen för t.ex tillsatsfri mat etc. Och att jag är så besviken på ica som mat"producent" och att de måste vara DUMMA om de tror att konsumenterna är dumma..
    Har skrivit nåt liknande till Max...

    Jag tror iallafall på att om alla drar sitt strå till stacken så....:) tar vi dom jävlarna(Y)(Y)

  • Okänd 22 augusti 2009

    Skrivet av miss-wixen den 13 okt 2008

    Jag har tittat i kryddhyllan i butiken. Touch of taste har inte E621 i sig, men däremot E1445. Köpte nu flytande kycklingfond ala touch of taste(=


    E1445, kan inte hitta det i mina listor över alla E-nummer!
    Det finns 316 godkända E-tillsatser men ingen 1445.

  • Okänd 22 augusti 2009

    Ja du ros!
    Visst är det en djungel med olika tillsatser i den mat vi förväntas köpa.
    Skulle inte falla mig in att köpa en produkt som det står "rökarom" på!
    Än så länge finns det skinka och bacon som är rökt på traditionellt vis och så länge dt gör det så kommer jag att handla rökta produkter.
    Tänk när någon "smart" livsmedelsproducent kommer på hur han kan behandla fisk med rökarom och ändå sälja den som rökt.
    Nej enda sättet är att hålla ögonen öppna och lägga tillbaka de varor som innehåller många konstgjorda tillsatser!

  • ros 22 augusti 2009

    :oHär är en lista på farliga tillsatser

    LISTA ÖVER FARLIGA BIVERKNINGAR AV LIVSMEDELSTILLSATSER
    E1103: INVERTAS
    Cancerframkallande ämnen kan förekomma på grund av den eventuella användningen av träkol under tillverkningsprocessen.
    E1105: LYSOZYM
    Få och opålitliga undersökningar eller otillräcklig information.

    E1200: POLYDEXTROS
    Få och opålitliga undersökningar eller otillräcklig information.

    E1201: POLYVINYLPYRROLIDON
    Avföringen blockeras.
    Cancer.
    Leverskador.
    Njurskador och njursjukdomar.
    Lungskador.

    E1202: POLYVINYLPOLYPYRROLIDON
    Avföringen blockeras.
    Cancer.
    Leverskador.
    Njurskador och njursjukdomar.
    Lungskador.

    E1400: DEXTRINERAD STÄRKELSE (dextrin)
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1401: SYRABEHANDLAD STÄRKELSE
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1402: ALKALIBEHANDLAD STÄRKELSE
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1403: BLEKT STÄRKELSE
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1404: OXIDERAD STÄRKELSE
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1410: MONOSTÄRKELSEFOSFAT
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1411: DISTÄRKELSEFOSFAT ST
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1412: DISTÄRKELSEFOSFAT PO
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1413: FOSFATERAT DISTÄRKELSEFOSFAT
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1414: ACETYLERAT DISTÄRKELSEFOSFAT
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1420: STÄRKELSEACETAT AA
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1421: STÄRKELSEACETAT VA
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1422: ACETYLERAT DISTÄRKELSEADIPAT
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1440: HYDROXIPROPYLSTÄRKELSE
    Högt blodkolesterol.
    Sjukliga förändringar i lungorna.
    Kalkavlagringar i njurarna.
    Förstoring av blindtarmen.
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1442: HYDROXIPROPYLDISTÄRKELSEFOSFAT
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1450: NATRIUMOKTENYLSUCCINATSTÄRKELSE
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    E1451: ACETYLERAD OXIDERAD STÄRKELSE
    Bevisligen cancerframkallande kemikalier, epiklorohydrin och propylenoxid, kan finnas kvar i modifierad stärkelse.

    FARLIGA LIVSMEDELSTILLSATSER UTAN E-NR SOM ÄR TILLÅTNA I SVERIGE OCH EU

    AMMONIUMKLORID
    Neurologiska störningar.
    Leverskador.

    BESTRÅLNING
    Mutagena genetiska skador.
    Cancer.
    Kan sänka vitaminnivåerna i en del livsmedel.
    Kan skapa problem med bakteriesmitta i vissa livsmedel.

    BUTYLHYDROKINON (TBHQ)
    Cancer.
    Hyperaktivitet.
    Depression, vredesutbrott, sömnsvårighet, koncentrationssvårighet mm
    Svåra allergiska reaktioner.

    ETOXIKIN
    Levercancer.

    ETYLHYDROXYETYL CELLULOSA
    Matsmältningsproblem.
    Gasbildande.
    Uppsvälldhet.
    Teoretisk risk för förstoppning.

    FRUKTOS
    Cancerframkallande föroreningar kan finnas kvar, pga kol som använts i avfärgningsprocessen.

    GALAKTOS
    Cancerframkallande föroreningar kan finnas kvar, pga kol som använts i avfärgningsprocessen.

    GLYKOS (dextros, druvsocker)
    Cancerframkallande föroreningar kan finnas kvar, pga kol som använts i avfärgningsprocessen.

    KININ
    Fosterskador.
    Illamående.
    Kräkningar.
    Nervcellsförstörelse.
    Nervsjukdomar.
    Purpura, en sjukdom som orsakar lilafärgade eller brunaktiga fläckar på huden.
    Susningar i öronen (tinnitus) och/eller dövhet.
    Stumma nerver.
    Synstörningar.
    Utslag.

    KININ HYDROKLORID, KININ SULFAT
    Fosterskador.
    Illamående.
    Kräkningar.
    Nervcellsförstörelse.
    Nervsjukdomar.
    Purpura, en sjukdom som orsakar lilafärgade eller brunaktiga fläckar på huden.
    Susningar i öronen (tinnitus) och/eller dövhet.
    Stumma nerver.
    Synstörningar.
    Utslag.

    KOFFEIN
    Akut nervositet och spänning.
    Allvarliga förmenstruella och menstruella kramper.
    P g a barns outvecklade kroppar och låga vikt har koffein en starkare effekt på dem.
    Beteendestörningar.
    Bukspotts- livmoder- och urinblåsecancer.
    Fibrocystisk bröstsjukdom (klumpar i brösten).
    Fosterskador.
    Fysiskt beroendeframkallande.
    Feldiagnostiseras ofta som psykiskt besvär med symtom som irritation, sömnlöshet, svettning.
    Förhindrar järnupptag.
    Förhöjd sockerhalt.
    Försenad skelettbildning.
    Går igenom livmoderkakans barriär och påverkar fostret.
    Hjärtsjukdomar.
    Hyperaktivitet.
    Depression, vredesutbrott, sömnsvårighet, koncentrationssvårighet mm
    Rester av metylinklorid kan finnas kvar.
    Orsakar bevisligen levercancer.
    Konvulsioner.
    Magsår.
    Ofruktsamhet, missfall och för tidiga födslar.
    Migrän, huvudvärk.
    Skapar fettdepåer i levern.
    Susningar i öronen (tinnitus) och/eller dövhet.
    Svullnader av för mycket vatten i kroppen.
    Svåra allergiska reaktioner.
    Sömnlöshet.
    Negativ påverkan på sjukdomar i immunsystemet.

    LAKTOS
    Laktosorsakad cancer hos försöksdjur rapporterat. Troligen pga kol som använts vid avfärgningsprocessen.
    MALTODEXTRIN, MALTOL, ETHYMALTOL
    Sänker hemoglobinnivåerna i blodet och deponerar ett överskott av hemosiderin, en nedbrytningsprodukt från de röda blodcellerna. Detta är särskilt farligt for personer med thalassemia, en ärftlig anemi.

    PROPYLEN GLYKOL, PROPANE-1,2-DIOL
    Anatomiska deformiteter.
    Försenad tillväxt.
    Njurförändringar.
    Svåra allergiska reaktioner.
    Sänkning av aktiviteten i centrala nervsystemet.

    SACKAROSOKTAACETAT
    Få och opålitliga undersökningar eller otillräcklig information.

    --------------------------------------------------------------------------------

    AROMÄMNEN SOM FÖRBJUDITS I USA MEN TILLÅTS I SVERIGE OCH EU

    CHLOROFORM (syntetiskt)
    Blodförändring.

    CINNAMYL ANTHRANILATE (syntetiskt)
    Levercancer.

    COURMARIN (naturligt)
    Leverskador.

    CALAMUSOLJA (naturligt)
    Blodförändring.
    Hjärtskador.
    Leverskador.

    SAFFROLE (naturligt)
    Levercancer.

    --------------------------------------------------------------------------------

    FARLIGA AROMÄMNEN SOM ÄR TILLÅTNA I SVERIGE
    CITRONOLJA
    Misstänks av FDA (Food and Drug Administration, amerikanska livsmedelsverket) vara cancerframkallande. Används ofta som en naturlig arom i både "vanlig" matprodukter och hälso-matprodukter, som t.ex. godis och kakor, samt i viss "naturlig" kosmetika.

    ETHYL VANILLIN (syntetisk vaniljarom)
    Försenad tillväxt.
    Hjärtskador.
    Njurskador och njursjukdomar.
    Lungskador.
    Mag- och tarmirritation.
    Svåra allergiska reaktioner.

    RÖKAROM (naturligt och/eller syntetiskt)
    Magcancer.

    --------------------------------------------------------------------------------

    EXEMPEL PÅ SVÅRA ALLERGISKA REAKTIONER
    Aggressivt beteende och vrede, fruktansvärda okontrollerbara svängningar i humöret, aggressionsutbrott, skrik och slag med huvudet mot väggen.
    Koncentrationssvårigheter och/eller förvirring.
    Depression.
    Inlärningssvårigheter.
    Ovanstående symtom drabbar särskilt, men inte endast, barn.
    Nervositet.
    Paranoia.
    Psykotiska anfall.
    Trötthet.
    Dvala.
    Gråtattacker.
    Ångest.
    Hallucinationer.
    Schizofreni. (Många som lider av schizofreni har befunnits helt enkelt lida av allvarliga allergier).
    Huvudvärk.
    Magsmärtor.
    Smärtor i muskler och leder.
    Kramper.
    Munsår.
    Vaginala utsöndringar.
    Astma.
    Klåda.
    Eksem.
    Psoriasis.
    Urticaria - allvarliga utslag som kliar och svider.
    Andra hudsjukdomar.
    Ihållande katarr.
    Gikt.
    Ögoninfektion.
    Ögonsvullnad.
    Klåda i ögonen.
    Migrän.
    Svårigheter att fokusera och se klart.
    Hyperaktivitet.
    Polyper i näsan.
    Rhinitis - ständigt rinnande näsa.
    Nysningar.
    Illamående.
    Kräkningar.
    Diarré.
    Takykardi - hög hjärtfrekvens oavsett fysisk ansträngning.
    Högt blodtryck.
    Halsbränna.
    Plötsliga behov att urinera.
    Dåsighet efter måltider.
    Svaghet.
    Blindhet.

  • ros 22 augusti 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 22 aug 2009

    Ja du ros!
    Visst är det en djungel med olika tillsatser i den mat vi förväntas köpa.
    Skulle inte falla mig in att köpa en produkt som det står "rökarom" på!
    Än så länge finns det skinka och bacon som är rökt på traditionellt vis och så länge dt gör det så kommer jag att handla rökta produkter.
    Tänk när någon "smart" livsmedelsproducent kommer på hur han kan behandla fisk med rökarom och ändå sälja den som rökt.
    Nej enda sättet är att hålla ögonen öppna och lägga tillbaka de varor som innehåller många konstgjorda tillsatser!


    Jag håller med dig jan-gunnar
    Det är "bara" jag som kan välja vilken mat jag vill köpa
    Jag köper inte mat med "rökarom" och alla tillsatser.
    Det är bara att ifrågasätta, läsa innehållsförteckningarna mm
    Laga all mat ifrån grunden, det tror jag kan utesluta en hel del tillsatser. Men det är inte lätt.
    Men det är bara att stå på sig

    Alla tips på så "ren" mat som möjligt mottages tacksamt.

    Ha det så bra bland grytor och kastruller(Y)

  • annica_johansson 22 augusti 2009

    Fy:@:@:@:@ vad mycket skräp vi får i oss som vi inte vet om. Ja jag tar också tacksamt emot vad som är "ren mat" utan massa konstiga tillsattser mm(Y)(Y)

  • Okänd 22 augusti 2009

    Man kan undra vad som hänt!
    Vi var på Willys i dag, gjorde min vanliga "koll" bland all rökt skinka.
    Till min stora förvåning kunde jag inte hitta tillsatsen "rökarom" på de produkter som tidigare haft denna med på sin varudeklaration.
    Inte heller stod det att skinkan i förpackningen skulle vara rökt.
    Har man tagit bort "rökarom" från innehållsförteckningen?
    För det kan väl inte få vara så att man får kalla en skinka för rökt om den aldrig varit inne i en rökanläggning?
    Jag tänker kolla upp detta med Livsmedelsverket!
    Kan det finnas en koppling till att det blir protester från oss konsumenter?
    Det är nog till slut vi konsumenter som kan styra vilka produkter som skall finnas på affärernas hyllor!
    Slutar vi köpa det vi anser vara dåligt så måste de som producerar tänka om.

  • Mistys 22 augusti 2009

    Har ni läst boken " Den nakna kocken" ? Fick den, sträckläste och plockade bort mycket ur vår kyl. Såå bra. Har också läst att Bert Karlsson gått till atack mot matproducenter som stoppar i massa elände. Ska börja tillverka egen korv bla i protest som ska säljas i butiker så småningom.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.